Cienie Tatr.pdf

(18709 KB) Pobierz
Coleman, Morrison, Jurgiel, Rzadek,
Dzidt, Kołpaczewski, Wieczorek,
Zygarowicz, Piątkowska, Kasicki
Zbiór scenariuszy
TWÓRCY
Czarny jak węgiel
Autorzy:
John Coleman i Mark Morrison
Redakcja:
Adam Wieczorek
Dziedzictwo Tatr
Autorzy:
Paweł Jurgiel i Wojciech Rzadek
Redakcja:
Adam Wieczorek
Tajemnice Wydziału X, czyli Zew Cthulhu w PRL
(na podstawie artykułu Tomasza Z. Majkowskiego,
„Magia i Miecz” 7/8 1999)
Pozdrowienia z Polski
Autor:
Michał Dzidt
Redakcja:
Paweł Marszałek
Pełzająca kontrrewolucja
Autorzy:
Adam Kołpaczewski, Dennis Latzke,
Adam Wieczorek, Remigiusz Zygarowicz
Redakcja:
Paweł Marszałek
Pociąg do szaleństwa
Autorzy:
Maria Piątkowska i Władysław Kasicki
Redakcja:
Paweł Marszałek
Wydawca
Michał Lisowski
Koordynatorka projektu
Daria Pilarczyk
Redakcja
Jerzy Rzymowski
Adam Wieczorek
Paweł Marszałek
Korekta
Joanna Korytko
Maciej Sznurkowski
Kasia Wieczorek
Projekt okładki
Marcin Bieliński
Ilustracja na okładce
Mariusz Gandzel
Skład i opracowanie graficzne
Marcin Bieliński
Monika Rajkowska-Fuczkiewicz
CREATIKA Łukasz Kempiński
Pomoce dla graczy
Monika Rajkowska-Fuczkiewicz
Kacper Kilian
AUTORSTWO I PODZIĘKOWANIA
Ilustracje
Greg Bobrowski,
str. 133
Jakub Fajtanowski,
str. 40, 140
Marcin Leśniak,
str. 9, 10, 16, 17, 129, 149
Mariusz Gandzel,
str. 4
Antonio Mainez,
str. 13, 18, 43, 92, 95, 114, 130
Rafał Szłapa,
str. 28, 45, 49, 68, 70
Igor Myszkiewicz,
str. 100, 106, 108
Zdjęcia
Zdjęcia z następujących stron pochodzą ze zbiorów Narodowego
Archiwum Cyfrowego:
5-12, 15, 19-25, 27, 30, 32, 34-35, 37-38,
42, 45, 71-74, 77-83, 86-92, 94
Zdjęcie bunkra,
str. 76 © Kuba13 (CC-BY-SA 3.0)
Zdjęcie manifestacji Solidarności,
str. 78 © Czesław Czapliński
/ FOTONOVA
Zdjęcie pomnika Lenina,
str. 78 © Stanisław Gawliński / FO-
TONOVA
Zdjęcie z koncertu Michaela Jacksona,
str. 78 © Fot. Andrzej
Iwańczuk / Agencja Gazeta
Zdjęcie Kościóła Świętej Trójcy,
str. 104 © Andrzej Otrębski
(CC BY-SA 4.0)
Zdjęcia miasta Walim,
str. 119-135 © dr inż. Justyna Rubaszek
Zdjęcia sztolni w kompleksie Rzeczka,
str. 137, 138 © Adrian Sitko
Dziękujemy Gminnej Bibliotece Publicznej w Walimiu za udo-
stępnienie Mapy Walimia (str. 142), wydanej przez nieistniejące
już Zakłady Przemysłu Lniarskiego w Walimiu.
Dziękujemy wydawnictwu Gramel za udostępnienie settingu
Wydziału X.
Niniejsze dzieło jest fikcją. Nazwy postaci, miejsc oraz wydarzeń mogą
stanowić punkt odniesienia, natomiast jakiekolwiek podobieństwo postaci
z gry lub scenariuszy do osób żyjących lub zmarłych jest przypadkowe.
Całość opracowania jest fikcyjna i opisywana przez pryzmat mitów
Cthulhu bez zamiaru urażenia jakichkolwiek osób żyjących lub zmarłych.
Wykorzystanie materiałów z niniejszej książki do celów komercyjnych
poprzez wykorzystanie nośników fotograficznych, elektronicznych
bądź innych nośników odtwórczych jest zabronione.
CALL OF CTHULHU, ZEW CTHULHU, Cienie Tatr ©
2019 Chaosium Inc.; wszystkie prawa zastrzeżone. „Chaosium
Inc.” oraz „Call of Cthulhu” są zarejestrowanymi znakami towa-
rowymi Chaosium Inc. i są używane na licencji.
Nazwy, opisy i wszystkie formy przedstawienia świata zastosowane
w tym podręczniku wywodzą się z dzieł chronionych prawami
autorskimi i znakami towarowymi należącymi do Chaosium Inc.
i nie mogą być wykorzystane lub używane powtórnie bez zgody
Chaosium Inc. Wszelkie podobieństwo do prawdziwych postaci
jest niezamierzone. chaosium.com
Adres do korespondencji:
Black Monk Michał Lisowski
ul. Słowackiego 13/211
60-822 Poznań
kontakt@blackmonk.pl
ISBN-13: 978-8-36-419809-0
Wydanie pierwsze: wrzesień 2019
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ 1
CZARNY JAK WĘGIEL
5
Wprowadzenie dla graczy............................... 5
Uniwersytet Jagielloński ............................. 5
Poszukiwania w bibliotekach ...................... 7
Chronologia wydarzeń ............................... 6
Podróż do Anapola ..................................... 8
Anapol ........................................................ 9
Piotr Skorok, sołtys .................................... 9
Co wiedzą miejscowi ................................ 10
Kościół ..................................................... 10
Cmentarz ................................................. 10
Obora ....................................................... 11
Gospodarstwo Kowalskich ....................... 11
W górę ..................................................... 12
Kopalnia ................................................... 13
Venraij powstaje ....................................... 14
Zakończenie ................................................. 16
Statystyki ...................................................... 16
Opcjonalne rozwiązanie: wyprawa w czeluść. 13
Bohaterowie niezależni ................................. 79
Chronologia wydarzeń.................................. 84
Co widział Marek Zabłocki? .................... 85
Co stało się z fotografiami? ...................... 85
Lokacje ......................................................... 86
Komenda Wojewódzka Milicji
Obywatelskiej w Katowicach .................... 86
Komenda Miejska Milicji Obywatelskie
w Wodzisławiu Śląskim ............................ 86
Mieszkanie służbowe................................ 87
Klubokawiarnia Astra ............................... 87
Syrynia 1971 ............................................ 87
Syrynia 1996 ............................................ 87
Dom Zabłockich ...................................... 87
Linia kolejowa nr 176............................... 88
Zakład fotograficzny w Pszowie ............... 90
Areszt śledczy w Raciborzu ...................... 90
Prosektorium przy szpitalu miejskim ....... 90
Kluczowe sceny............................................. 91
Ważniejsze adresy ..................................... 91
Odprawa w Katowicach ........................... 91
Pogrzeb Marka Zabłockiego .................... 92
Przesłuchanie podporucznika Różyckiego... 93
Rozmowa z rodziną Marka Zabłockiego.. 93
Rozmowa z dziennikarką ......................... 93
Rozmowa z proboszczem ......................... 93
Rozmowa z TW "Różą" ........................... 94
Rozmowa z lekarką sądową ...................... 94
Rozmowa z sołtysem ................................ 94
Wizyta w klubie Astra.............................. 94
Epilog ........................................................... 95
Dodatki ........................................................ 96
Nagrody za ukończenie scenariusza.......... 95
Podróż do lat 90........................................ 95
Przejęcie śledztwa w Wodzisławiu............ 91
Redakcja „Nowin”..................................... 90
Miejsca samobójstw.................................. 88
Jak działa „mgła”? ..................................... 86
Katownia SB .......................................... 108
Wyjaśnienia Wrońskiego ........................ 109
Westerplatte ........................................... 109
Pomnik Obrońców Wybrzeża ................ 110
Dodatki ...................................................... 111
Wydarzenia w trakcie inkantacji............. 110
Informacje dla Strażnika Tajemnic ................. 5
Wydarzenia i lokacje....................................... 8
ROZDZIAŁ 6
POCIĄG DO SZALEŃSTWA
115
Chronologia wydarzeń................................ 116
Rozpoczęcie przygody ................................ 118
Dzień I — wieś Walim ............................... 121
Lokalne informacje ................................ 122
Przykładowi mieszkańcy Walimia .......... 122
Lokacje ....................................................... 124
Ruiny fabryki włókienniczej ................... 124
Biblioteka ............................................... 125
Dawny dom kultury ............................... 126
Kościół św. Barbary ............................... 126
Ruiny pałacu........................................... 127
Piwnice pałacu........................................ 128
Dom pod Lipą........................................ 128
Okolica ................................................... 128
Co wie Michał? ...................................... 129
Las i Drzewa Więźniów......................... 129
Leśniczówka pana Michała .................... 130
Retrospekcje ............................................... 131
Kolacja u profesora ..................................... 132
Dom Fritza/Friedmana............................... 135
Jak zniszczyć złoty pociąg? ......................... 137
Dzień II — zejście do sztolni.Film............. 137
Wcześniejsze zejście do sztolni ............... 137
Zejście do sztolni drugiego dnia ............. 138
Maska ..................................................... 139
Konfrontacja i blef .................................. 139
Jezioro .................................................... 139
Rozwiązanie ............................................... 111
Jakie są motywacje bn-ów? ..................... 141
Na powierzchnię .................................... 141
Dodatki ...................................................... 142
Indeks ......................................................... 154
O autorach.................................................. 155
Zakończenie ........................................... 141
Wielka rasa............................................. 140
Dom Artura ........................................... 130
Posterunek .............................................. 122
ROZDZIAŁ 2
DZIEDZICTWO TATR
19
Skrót scenariusza .......................................... 20
Jak korzystać z tego scenariusza.................... 21
Wydarzenia................................................... 20
Górale ...................................................... 22
Owczarze ................................................. 23
ONR, Narodowcy .................................... 31
O Owczarzach ......................................... 34
Miejsca ......................................................... 50
Postacie ......................................................... 53
Informacje .................................................... 61
Legendy ........................................................ 64
Badacze Tajemnic ......................................... 65
Sygnatury ..................................................... 66
O Zaginionych w górach .......................... 34
ROZDZIAŁ 3
TAJEMNICE WYDZIAŁU X
69
Karty Badaczy PRL ...................................... 74
ROZDZIAŁ 5
PEŁZAJĄCA KONTRREWOLUCJA
101
Streszczenie scenariusza ............................. 101
Stowarzyszenie Oczyszcznie ...................... 102
Wydarzenia i postacie ................................. 103
Falowiec ................................................. 103
Klasztor i Kościół Świętej Trójcy ............ 104
Spotkanie z Lucjanem Wrońskim .......... 105
Maxim .................................................... 107
Burda ...................................................... 107
ROZDZIAŁ 4
POZDROWIENIA Z POLSKI
75
Kluczowe wydarzenia scenariusza................. 75
Co tak naprawdę się stało? ........................... 76
Wątki w śledztwie......................................... 78
LEGENDA OZNACZENIA SCENARIUSZY
Poziom trudności scenariusza:
Bardzo łatwy
; Łatwy

; Średni

; Trudny

;
Bardzo trudny

Szacowana liczba sesji:
➊➋➌➍...
C
Z
A
R
N
Y
J
A
K
W
Ę
G
I
E
L
4
4
ROZDZIAŁ
1
CZARNY JAK WĘGIEL
AUTORZY: JOHN COLEMAN I MARK MORRISON
REDAKCJA: ADAM WIECZOREK
Rozdział 1
Czarny jak węgiel
W chłodnym cieniu Beskidów czai się groza przybyła z gwiazd.
Przygoda rozgrywa się w Polsce w 1922 roku, około 50 km
na południe od Krakowa. Stary przyjaciel zaprasza Badaczy
do udziału w wyprawie badawczej.
Scenariusz przeznaczony jest dla początkujących graczy,
prowadzących Badaczy zaczynających dopiero zmagania
w świecie mitów, oraz dla Strażników Tajemnic, którzy dopiero
rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem. Wydarzenia nie
wymagają mozolnego zbierania wskazówek i testów
Korzysta-
nia z Bibliotek
(nie są kluczowe do rozwiązania scenariusza).
Zamiast tego Strażnik dokłada kolejne niepokojące elementy,
w miarę jak Badacze zbliżają się do sedna tajemnicy. Rozwiąza-
nie przygody kryje się w otaczającym miejsce akcji krajobrazie.
Stanisław uważa, że Badacz będzie świetnym kandydatem
do ekspedycji. Prosi go o wskazanie innych potencjalnych
uczestników (to dobry moment, aby wprowadzić resztę
Badaczy). Profesor Mazur poszukuje ludzi niezawodnych,
spostrzegawczych i doświadczonych w badaniach terenowych.
Stanisław organizuje spotkanie profesora Mazura z Badacza-
mi w jego Sali wykładowej w Collegium Minus na uniwersyte-
cie. Odbędzie się ono w piątek, 17 lutego 1922 r. Jeżeli Badacze
zostaną zatrudnieni, będą mogli wyruszyć już następnego dnia.
UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
Krakowska uczelnia jest jedną z najstarszych na świecie. Bu-
dynki uniwersyteckie znajdują się w sercu najstarszej części
Krakowa. Do jej najsłynniejszych absolwentów zalicza się
Mikołaj Kopernik, którego posąg stoi na dziedzińcu Collegium
Maius – najstarszego budynku należącego do uczelni.
WPROWADZENIE
DLA GRACZY
Jest rok 1922. Polska cieszy się nowo odzyskaną niepodległością
i odepchnięciem zagrożenia ze strony Rosji Radzieckiej.
Stanisław Wójcik jest przyjacielem jednego z Badaczy.
To naukowiec pracujący na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jest
człowiekiem o wielkim sercu, który podtrzymywał dobry nastrój
wszystkich podczas trudów ostatnich lat. Strażnik powinien
zdecydować, który z Badaczy przyjaźni się ze Stanisławem
i w jakich okolicznościach się poznali. Najprostszym powią-
zaniem jest wspólna praca na uczelni (mogą mieć podobną
specjalizację naukową albo Badacz zajmował się amatorsko
dziedziną bliską Stanisławowi), mogli też walczyć razem
na wojnie albo ich rodziny przyjaźniły się od pokoleń.
Stanisław kontaktuje się z przyjacielem, aby dać znać, że jego
kolega, profesor Andrzej Mazur z wydziału mineralogii, szu-
ka ochotników, którzy zbadają miejsce upadku meteorytu
u podnóża Gorców.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin