160614-denso_leaflet-practical-tips_a4_pl_web.pdf

(744 KB) Pobierz
Usuwanie usterek:
Olej do spężarki
Olej do sprężarki:
co trzeba wiedzieć
Olej w układzie klimatyzacji służy przede wszystkim do
smarowania ruchomych części, czyli sprężarki i iglicy zaworu
rozprężnego, jak również do odprowadzania ciepła ze sprężarki.
Warstwa oleju chroni również gumowe uszczelki w przewodach
i na złączkach, zmniejszając wycieki czynnika. Istnieją ogromne
różnice pomiędzy różnymi typami olejów do sprężarek. W
celu zapewnienia prawidłowego obiegu oleju i czynnika
chłodniczego, olej do sprężarek musi być odporny na zmiany
ciśnienia i temperatury w różnych warunkach pracy. Sprężarki
należy napełniać wyłącznie olejem do układu chłodniczego
zatwierdzonym przez producenta samochodu lub kompresora.
Unikaj również olejów uniwersalnych i mieszanych.
Wszystkie sprężarki klimatyzacji DENSO
są dostarczane jako kompletne jednostki,
napełnione odpowiednią ilością właściwego oleju.
Niedostateczne smarowanie spowodowane stosowaniem oleju uniwersalnego jest drugą najczęstszą
przyczyną uszkodzeń sprężarek klimatyzacji.
Analiza zgłoszeń gwarancyjnych wykazała, że co czwarty
warsztat nie stosuje właściwego oleju PAG do sprężarek
klimatyzacji DENSO. Stosowanie niewłaściwych olejów, takich
jak oleje uniwersalne lub mieszane, nieuchronnie prowadzi do
uszkodzenia sprężarki. Oleje uniwersalne, często preferowane
przez warsztaty, są olejami PAO lub olejami mineralnymi o
innej lepkości niż syntetyczne oleje PAG. Różnica pomiędzy
tymi dwoma rodzajami olejów sprawia, że nie mieszają się one
ze sobą ani z czynnikami chłodniczymi R134a oraz R1234yf,
co prowadzi do złego smarowania, uszkodzenia uszczelek i
zwiększonego zużycia sprężarki. Co więcej, różna lepkość
powoduje, że między cylindrem i tłokiem tworzy się cieńsza
warstwa oleju. Zmiana lepkości oleju zmniejsza żywotność
sprężarki i prowadzi do jej zatarcia. Aby zapewnić bezawaryjną
pracę sprężarek klimatyzacji DENSO, radzimy mechanikom,
by zawsze przestrzegali oznaczeń na etykietach naklejonych z
tyłu lub z boku sprężarki i stosowali odpowiednie oleje. Nowe
etykiety zawierają również informację o ilości oleju znajdującego
się w nowej sprężarce. W niektórych przypadkach wartość ta
może być inna, niż podana w specyfikacji pojazdu! Dlatego
zawsze sprawdź wytyczne producenta auta.
Uważaj na olej uniwersalny!
www.denso-am.pl
Usuwanie usterek: Olej do spężarki
Upewnij się, że w układzie znajduje się odpowiednia ilość oleju
Niezbędne kroki podczas demontażu sprężarki:
1. Po odzyskaniu czynnika chłodniczego:
Podczas
odzyskiwania czynnika chłodniczego z układu klimatyzacji
wydostaje się również pewna ilość oleju sprężarkowego,
który jest zmieszany z czynnikiem chłodniczym. Pamiętaj,
aby dokładnie zmierzyć ilość usuniętego oleju i następnie
doładować układ brakującą ilością oleju podczas
uzupełniania czynnika chłodniczego.
2. Po usunięciu starego kompresora:
Spuść olej ze sprężarki
i zmierz jego ilość. Sprawdź w instrukcji instalacji sprężarki
procedurę opróżniania sprężarki.
Uwaga!
W sprężarce powinno się znajdować około 30-
50% całkowitej ilości oleju. Jeśli będzie go więcej, układ
klimatyzacji może zostać przeładowany za dużą ilością oleju
lub barwnika UV z urządzenia do obsługi klimatyzacji podczas
przeglądu układu. Maksymalna dopuszczalna ilość barwnika
UV powinna się mieścić w granicach od 3 do 5 cm3 na 1000g
czynnika chłodniczego.
Rozmieszczenie oleju w układzie klimatyzacji (wartości
referencyjne, różnią się w zależności od temperatury
zewnętrznej i obciążenia silnika)
Montaż sprężarki – porady:
Wszystkie sprężarki klimatyzacji DENSO są dostarczane
jako kompletne jednostki, napełnione odpowiednią
ilością właściwego oleju.
1. Jeśli układ został przepłukany:
Oryginalne sprężarki
DENSO, które są dostarczane z odpowiednią ilością oleju
mogą być montowane od razu. Pokręć wałem sprężarki
ręcznie, by równomiernie rozprowadzić w niej olej. Pozwoli
to uniknąć uszkodzenia, gdy sprężarka zacznie pracować
po procedurze uruchomienia.
2.
Jeśli płukanie NIE jest konieczne:
Skorzystaj z
poniższego wzoru, aby ustalić jaką ilość oleju należy
spuścić z nowej sprężarki DENSO.
Jak obliczyć właściwą ilość oleju do spuszczenia: A – B = C
A = Całkowita ilość oleju w nowej sprężarce
B = Ilość oleju spuszczona ze starej sprężarki
C = Ilość oleju, jaką należy spuścić z nowej sprężarki
Przykładowe wyliczenia:
Całkowita ilość oleju w nowej sprężarce (A) wynosi 120 cm³.
Ilość oleju spuszczona ze starej sprężarki (B) to 50 cm³. Ilość
oleju, jaką należy spuścić (C) z nowej sprężarki to A-B, czyli
120-50= 70 cm³.
A 120 cm³ (Całkowita ilość oleju w nowej sprężarce)
Skraplacz
10%
-B
=C
50 cm³ (Ilość oleju spuszczona ze starej sprężarki)
70 cm³ (Ilość oleju, jaką należy spuścić z nowej sprężarki
Parownik
20%
Osuszacz
10%
Przewody
10%
Poziom wypełnienia 30% - 50%
Sprężarka 50%
3.
W niektórych przypadkach konieczne jest dodanie oleju.
Na przykład tam, gdzie w pojeździe jest stosowany jeden
i ten sam numer części dla pojedynczego i podwójnego
cyklu parownika oraz wtedy, gdy ilość oleju w nowym
kompresorze różni się od tej podanej w specyfikacji pojazdu.
W takim przypadku zawsze sprawdź informację o pojeździe
w celu potwierdzenia prawidłowej ilości oleju. Do układu z
dwoma parownikami nigdy nie dodawaj oleju bezpośrednio
do sprężarki. Zawsze dodawaj go do skraplacza, osuszacza
lub drugiego parownika w układzie.
Więcej informacji na stronie internetowej:
www.denso-am.pl
DENSO Europe B.V.
Hogesweyselaan 165 | 1382 JL Weesp | The Netherlands
Tel: +31 (0)294 - 493 493 | Fax: +31 (0)294 - 417 122
www.denso-am.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin