Hello World Przygoda z programowaniem dla dzieci i absolutnie poczatkujacych Wydanie II.pdf

(3293 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp xi
Podziękowania xvii
O książce xix
1
Zaczynamy 1
Instalowanie Pythona 1
Uruchomienie Pythona za pomocą IDLE 2
Poproszę
o instrukcje 3
Interakcja z Pythonem 5
Pora na programowanie 7
Uruchomienie pierwszego programu 8
Jeśli coś się nie uda 9
Drugi program 12
2
Zapamiętaj: pamięć i zmienne 15
Wejście, przetwarzanie, wyjście 15
Nazwy 17
Z czego może się składać
nazwa? 21
Liczby i łańcuchy znakowe 22
Jak „zmienne” są zmienne? 24
Ktoś zupełnie inny 25
3
Prosta matma 28
Cztery podstawowe działania 29
Operatory 31
Kolejność wykonywania
działań 31
Dwa inne operatory 33
Liczby ogromne i bardzo małe 35
4
Typy danych 40
Zmiana typów danych 40
Sprawdzanie typu za pomocą funkcji type() 44
Błędy wynikające z konwersji typów 44
Zastosowanie konwersji typów 44
v
Kup książkę
Poleć książkę
vi
Hello World! Przygoda z programowaniem dla dzieci i absolutnie początkujących
5
Dane wejściowe 46
Funkcja raw_input() 47
Instrukcja print i przecinek 48
liczb 50
Pobieranie danych z sieci 52
Wprowadzanie
6
GUI — graficzny interfejs użytkownika 55
Czym jest GUI? 55
Nasz pierwszy GUI 56
Dane wejściowe w przypadku GUI 57
Wybierz swój smak 58
Gra w odgadywanie liczb… powraca 61
Inne elementy
GUI 62
7
Decyzje, decyzje 65
Sprawdzanie warunków 65
Wcięcia 67
Czy ja widzę podwójnie? 68
Inne rodzaje porównań 69
Co się stanie, gdy warunek nie zostanie spełniony? 70
Sprawdzanie więcej niż jednego warunku 72
Słowo kluczowe and 73
Słowo
kluczowe or 74
Słowo kluczowe not 74
8
Pętla w pętli 78
Pętle licznikowe 79
Korzystanie z pętli licznikowej 81
Na skróty — range() 82
Kwestia stylu — nazywanie zmiennych w pętli 84
Zliczanie z określonym krokiem 87
Zliczanie bez użycia liczb 89
Jeśli już o tym mówimy… 89
Opuszczanie pętli
— break i continue 90
9
Tylko dla Ciebie — komentarze 94
Dodawanie komentarzy 94
Komentarze jednowierszowe 95
Komentarze
na końcu wiersza 95
Komentarze wielowierszowe 96
Łańcuchy znakowe
z potrójnymi cudzysłowami 96
Styl komentarzy 97
Komentarze zamieszczone
w tej książce 97
Komentowanie instrukcji 98
10
Zagrajmy 99
Narciarz (Skier) 99
11
Pętle zagnieżdżone i pętle zmienne 104
Pętle zagnieżdżone 104
Pętle zmienne 106
Zmienne pętle zagnieżdżone 107
Jeszcze więcej zmiennych pętli zagnieżdżonych 108
Korzystanie z pętli zagnież-
dżonych 110
Obliczanie kalorii 113
Kup książkę
Poleć książkę
SpiS treści
vii
12
Gromadzenie danych — listy i słowniki 117
Czym jest lista? 117
Tworzenie listy 118
Dodawanie elementów do listy 118
Co oznacza kropka? 119
Lista może zawierać cokolwiek 120
Pobieranie ele-
mentów z listy 120
Wycinanie listy 121
Modyfikowanie elementów 124
Inny sposób na dodawanie elementów do listy 124
Usuwanie elementów z listy 126
Przeszukiwanie listy 127
Listy i pętla 129
Sortowanie list 129
Typy muto-
walne i niemutowalne 133
Lista zawierająca inne listy: tabele danych 133
Słowniki 136
13
Funkcje 143
Funkcje jak klocki 143
Wywołanie funkcji 145
Przekazywanie argumentów do
funkcji 147
Funkcje z większą liczbą argumentów 149
Funkcje zwracające war-
tość 151
Zasięg zmiennej 153
Wymuszanie zmiennej globalnej 156
Rada
dotycząca nazywania zmiennych 157
14
Obiekty 159
Obiekty w świecie rzeczywistym 160
Obiekty w Pythonie 160
Obiekt = atrybu-
ty + metody 162
Co oznacza kropka? 162
Tworzenie obiektów 162
Przy-
kładowa klasa — HotDog 168
Ukrywanie danych 172
Polimorfizm i dziedzi-
czenie 173
Planowanie 175
15
Moduły 178
Czym jest moduł? 178
Do czego można wykorzystać moduły? 178
Pudełka
z klockami 179
Jak się tworzy moduły? 179
Jak korzystać z modułów? 180
Przestrzenie nazw 181
Moduły standardowe 185
16
Grafika 189
Pomocna dłoń — Pygame 189
Okno Pygame 190
Rysowanie w oknie 191
Pojedyncze piksele 200
Obrazki 205
Ruszamy! 207
Animacja 208
Płynniejsza animacja 210
Odbijanie piłki 211
Zawijanie piłki 214
17
Sprajty i wykrywanie zderzeń 217
Sprajty 217
Bęc! Wykrywanie kolizji 223
Zliczanie czasu 228
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin