Gitarzysta 8-2021.pdf

(18711 KB) Pobierz
Indeks 210072
CENA
16 PLN
(W TYM 8% VAT)
Sound Service European Music Distribution | www.sound-service.eu
OD REDAKCJI
Pokój nauczycielski
Bridget Mermikides
Gitara klasyczna
F. Sor Opus 6. Nr 9
Przyglądając się mistrzowi
hiszpańskiej, klasycznej gitary
natrafiłam na utwór w tonacji
Dm, prezentujący znakomite
wyważenie techniki z muzycznym
wyszukaniem…
s. 97
Ale o co chodzi?
„Większość ludzi nie poznałaby dobrej muzyki nawet gdyby podeszła ona
do nich i ugryzła ich w tyłek” – takimi słowami Zappa kiedyś podsumował
mu współczesnych. Dziś jest jeszcze gorzej. Nawet muzycy mają problem
z określeniem tego co jest „obiektywnie dobre” nie posiadając zazwyczaj
żadnych narzędzi, prócz własnego gustu. Winnych jest wielu – pierwszy
winny to powszechna edukacja kulturalna w szkołach. Na lekcjach muzyki
zamiast uczyć się dlaczego Bach uważany jest za największego kompozy-
tora, uczy się na pamięć tekstów piosenek. Drugi winny to media, które
z kulturą i sztuką mają niewiele wspólnego. Pamiętam, że jeszcze w latach
90. w telewizji można było oglądać takich geniuszy jak Allan Holdsworth,
Pat Metheny, czy John McLaughlin. Ich koncerty były transmitowane bez-
pośrednio z najlepszych sal koncertowych i festiwali w Polsce. Kiedyś tak
było. Nie mamy na to wpływu, ale przerażające jest to
co mówią o muzyce sami… muzycy dając świadectwo
swojej ignorancji i niekompetencji. Oczywiście nie
wszyscy, ale wielu z nich.
Przede wszystkim muzyka to dziedzina mistrzowska,
nie da się tworzyć naprawdę wartościowych rzeczy
grając trzy lata na gitarze. Jednak często zdarza się,
że tego typu covery zyskują dużą popularność w sieci
i pewnego rodzaju uznanie. Czy słusznie? W życiu każ-
dego muzyka są możliwe do osiągnięcia trzy stopnie
wtajemniczenia: pierwszy to granie coverów. Najczę-
ściej odbywa się ono przez naukę pamięciową palców.
Przyciśnij tu, potem tam, tak to robi Slash, wystarczą taby i już można być
gwiazdą YouTube. Być może, ale wartościowej muzyki tu nie będzie. Slash
tego tak nie robi. Drugim stopniem wtajemniczenia jest komponowanie.
Tu jest dużo gorzej, bo nowych utworów nikt w sieci nie potrzebuje. Można
tworzyć i ma to dużo większy sens, niż odtwarzanie muzyki innych przez
naukę z tabulatur, jednak bez promocyjnej maszyny jest trudno. Trzeci
stopień wtajemniczenia to improwizacja. Takie nagrania zyskują najmniej-
szą popularność. Nie mówię o sytuacji, gdy ktoś zna trzy licki z pentatoniki,
ale o sytuacji gdy ktoś naprawdę potrafi improwizować, czyli jest w stanie
zagrać improwizowany koncert. Tu już bez ogrywania harmonii się nie
obejdziemy. Jeśli mówimy o wysokim poziomie moim zdaniem ten, kto nie
potrafi improwizować, nie jest muzykiem wybitnym. Wszyscy moi idole,
zarówno historyczni genialni kompozytorzy, jak i współcześni, byli wielki-
mi improwizatorami, a „ściemę” idzie wyczuć na kilometr choćby oglądając
dwa różne wykonania tego samego utworu. Jeśli występuje zjawisko „kata-
rynki”, czyli „ustalonego wykonania” bez swobody interpretacyjnej w dzie-
dzinie elementów muzyki, od razu wiem, że to nie jest muzyk wysokiej
klasy. Może za tym stać pewna emocja, jednak stoi też powierzchowność.
Na każdym z tych trzech stopni wtajemniczenia przy określaniu obiek-
tywnych cech twórczości istotne są elementy muzyki (m. in. rozpoznanie
dobrego timingu i frazowania wykonawcy, jego możliwości dynamicznych,
artykulacyjnych itp.), a ważniejsze od nich jest określenie cech jego stylu,
co w przypadku grania coverów i transkrypcji brzmi jak kiepski żart, a prze-
cież najlepsi klasyczni wykonawcy tacy, jak Glenn Gould, też mają swój
styl. Oczywiście muzyka to nie tylko cechy „ścisłe”, ale zjawisko o którym
wspomina Zappa najłatwiej odnieść do konkretów. Niestety kompetencja
potrzebna do usłyszenia cech wykonawcy jest „elitarna” i z tej nieświado-
mości przeciętnego słuchacza korzystają całe zastępy grajków robiących
„lajkowe” kariery. Warto poszukać rzetelnych źródeł wiedzy tak, aby znać
się na tym, co określacie mianem „pasji”. Postarajcie się dowiedzieć jak
najwięcej przynajmniej o muzyce, którą wykonujecie, aby rzetelnie o niej
mówić i pisać.
Adam Fulara
Piotr Słapa
Gitara akustyczna
Kieran Murphy po raz drugi
Kieran Murphy jest moim abso-
lutnym faworytem w kategorii
młodych gitarzystów grających
techniką fingerstyle. Australijczyk
kształcił się pod okiem samego T.
Emmanuela…
s. 102
Piotr Lemański
Jazz
Tercjowe i kwartowe
progresje
Każda pora roku ma swoje
„kalendarzowe” standardy, tak
więc myślę, że spokojnie można
odłożyć na półkę „Summerti-
me” czy „Sunny”…
s. 104
Richard Barrett
Blues
Brytyjska Inwazja
W połowie lat 60. ubiegłego
wieku rosnąca popularność
bluesa rozlała się znacznie
szerzej poza Londyn
i Richmond, ogarniając obie
strony Atlantyku…
s. 106
Sławomir Sobczak
Metal
Szesnastki i ósemka
Kilka lat temu ćwiczyliśmy
zagrywki grane wyłącznie na
dwóch strunach. W tym miesią-
cu rozwiniemy tę myśl, wzboga-
cając riffy pewnym schematem
rytmicznym…
s. 108
Tomasz Fulara
Gitara basowa
Na raz lub na „i”
Pod koniec szkoły
podstawowej byłem za-
gorzałym fanem muzyki
metalowej i podobały mi
się dynamiczne kompo-
zycje…
s. 110
Marcin Pendowski
Gitara basowa
Durowa kadencja II-V-I
W życiu prawie każdego
bassmana przychodzi moment
zetknięcia z tym ciągiem
harmonicznym, znanym przede
wszystkim z niezliczonej ilości
standardów jazzowych…
s. 112
GITARZYSTA
sierpień 2021
3
Spis treści
8/2021
20
72
76
Gitara miesiąca
Carter LC300 BK
Fender Chrissie Hynde
Telecaster
Gretsch G2215-P90 Stre-
amliner Junior Jet Club
Richwood A-70 VA
Vintage V52MRBS Icon
VOX Valvenergy Silk Drive,
Cutting Edge
Wstępniak
Pokój nauczycielski
Spis treści
Mikstura
Felieton: Adam Fulara
Felieton: Daniel Popiałkiewicz
Felieton: Wojciech Wytrążek
Galeria: Kat/Vader
Galeria: Castleparty 2021
Prenumerata
Stopka redakcyjna
28
36
44
50
56
4
WYWIADY, HISTORIE
80
84
88
92
BILLY GIBBONS
Czasami nie wiadomo co się chce robić w życiu. Ale ja
byłem nakierowany na cel – wracałem prosto do domu,
szedłem do sypialni i brałem sześciostrunową gitarę...
Yngwie Malmsteen
Mam silny charakter. Jeśli postawisz przede mną prze-
szkodę, rozbiję ją w proch i pójdę dalej. Nie można
mnie zatrzymać...
Greta Van Fleet
Czasem chodzi o kompletne złamanie zasad i zagranie cze-
goś co z reguły nie powinno brzmieć dobrze...
Black Veil Bridges
To w sumie paradoks, że utrzymujemy się z grania muzyki,
ale sama muzyka nie jest już tym co przynosi pieniądze...
Troy Redfern
Musisz przyłożyć się do produkcji, bo inaczej twoja muzyka
nie przemówi do ludzi, musisz wygenerować inną energię...
sierpień 2021
Redakcyjne
3
3
4
8
22
24
26
64
68
111
114
GITARZYSTA
GITARZYSTA
sierpień 2021
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin