Bross S. - Św. Augustyn.pdf

(12105 KB) Pobierz
SW.
AUGUSTYN
(PRACA
ZBIOROWA)
NAKŁADEM
AUTORA
SKŁAD
GŁÓWNY;
DRUKARNIA
I
KSIĘGARNIA
ŚW.
WOJCIECHA
TŁOCZONO
W
DRUKARNI
ŚW.
WOJCIECHA
W
POZNANIU
19
3
0
KS.
STANISŁAW
BROSS
SW.
AUGUSTYN
(PRACA
ZBIOROWA)
NAKŁADEM
AUTORA
193
0
SPIS
RZECZY.
Przedmowa
......................................................................................................
Ks.
Dr.
Stanisław
Bross:
Idea
pokoju
u
św.
Augustyna
i
jej
wpływ
na
średniowiecze
..................................................................................
Ks.
Dr.
Jan
Czuj:
Str.
1
7
Św.
Augustyn
w
opinji
potomnych
.....
27
Ks.
Dr.
Jan
Korzonkiewicz:
O
św.
Augustynie
jako
człowieku
i
typie
57
Ks.
Dr.
Kazimierz Kowalski:
Nauczanie
i
nauczyciel
podług
św.
Augustyna
i św.
Tomasza
z
Akwinu....................................................
77
Ks.
Władysław
Krawczyk:
Duch
św.
Pawła
u
św.
Augustyna
.
99
Ks.
Dr.
Józef
Kruszyński:
Drogi
Opatrzności
Bożej
w
życiu
świę­
tego
Augustyna.........................
Ks.
Dr.
Karol
Mazurkiewicz:
Używanie
dóbr
świata
w
pojęciu
św,
Augustyna
...............................
Ks.
Dr.
Józef
Pastuszka:
Stosunek
św.
Augustyna
do
filozof
ji
,
.
Ks.
Dr.
F.
Sawicki:
Św.
Augustyn
pierwszym
człowiekiem
no­
wożytnym
...............................................................................................
117
134
190
222
Ks.
Dr.
Władysław
Suszyński:
Problem
istnienia
Boga
u św.
Augustyna.....................................................................................................
238
PRZEDMOWA.
Cały
świat
katolicki
stoi
pod
wrażeniem
i
znakiem
ty-
siącpięćsetnej
rocznicy
śmierci
św.
Augustyna.
Z
Stolicy
Piotrowej
Ojciec
św.
Pius
XI
ogłasza
całemu
światu
w
encyklice
„Ad
salutem
humani
generis"
wielkość
i
znaczenie
św.
Augustyna,
„który
dla
współczesnych
był
świecą
na
świeczniku,
niszczycielem
wszelkich
herezyj,
prze­
wodnikiem
na
drodze
do
zbawienia
wiecznego,
który
nietylko
w
następnych
wiekach
przewodniczył
i
wzmacniał
wiernych,
ale
i
również
i
dzisiaj
daje
dużo,
ponieważ
w
nim
widnieje
moc
prawdy
wiary
i
płonie
pochodnia
miłości
Boga'
1).
*
Tegoroczny
światowy
kongres
eucharystyczny
odbył
się
na
pamiątkę
tej
rocznicy
augustjańskiej
w
Kartaginie.
Paw
ja
nigdy
nie
widziała
tylu
pielgrzymów
przy
grobie
jego
w
ba­
zylice
S.
Piętro
di
ciel
doro
ile
w
tym
roku.
Świat
nauki
czerpie
i
wydobywa
z
skarbnicy
myśli
i
du­
cha
augustjańskiego
odwieczne
tak
stare
jak
nowe
prawdy.
W
obchodach
uroczystych
kaznodzieje
i
mówcy
uwiel­
biają
Augustyna
jako
wielkiego
człowieka,
wielkiego
uczo­
nego,
wielkiego
myśliciela
i
wielkiego
świętego.
Rzadko
bowiem
kiedy
wywierał
człowiek
tak
potężny
wpływ
na
umysły
ludzkie
jak
właśnie
św.
Augustyn.
„Św.
Augustyn
jest
reprezentantem
swego
narodu
i
zarazem
repre-*
IV.
Pius
XI.,
Encyklika
„Ad
salutem
humani
generis"
z
dnia
20.
IV.
1930
r.
2
zentantem
ludzkości.
Zakorzeniony
w
ziemi
ojczystej
wznosi
się
duchem
genjalnym
tak
wysoko
ponad
swe
bliższe
otocze­
nie,
przyznać
mu
trzeba
znaczenie
dziejowe.
Jest
on
po­
dobny
do
owych
olbrzymich
gór,
których
dolna
część
pokryta
jest
roślinnością
rodzimą
i
zabytkami
dziejów
tej
ziemi,
a
szczyty,
pokryte
wiecznym
śniegiem,
sięgają
w
eter
otacza­
jący
kulę
ziemską
1).
**
Rola,
którą
św.
Augustyn
odegrał
w
rozwoju
umysło-
wości
ludzkiej,
a
przedewszystkiem
w
rozwoju
teologji
kato­
lickiej
i
wpływ,
jaki
na
nią
wywierał,
ogromne2).
Zebrał
on
niejako
całe
dziedzictwo
literackie
wielkich
swoich
po­
przedników,
przeorał
je
głęboko
umysłem
swoim,
i
stworzył
wielką
syntezę,
gdzie
połączył
jak
najściślej
myśl
chrze­
ścijańską
z
filozofją
starożytną.
Pomiędzy
wielkimi
teologami
starożytności
chrześcijań­
skiej
św.
Augustyn
zajmuje
wybitne
stanowisko.
Wpływ
bi­
skupa
z
Hippony,
wielki
za
życia
jego,
do
olbrzymich
roz­
miarów
wyrósł
po
jego
śmierci.
„Augustyn
jest
według
powszechnego
mniemania
naj­
większym
Doktorem
Kościoła,
najoryginalniejszym
i
najład­
niejszym
umysłem
czasów
poapostolskich.
W
poszczegól­
nych
dziedzinach
nauki
kościelnej
jest
jego
wpływ
tak
znany
i
potężny,
że
przychodzi
pokusa
mówić
o
nowej
nauce
o
ła-
x)
Mausbach,
Die
Ethik
des
heiligen
Augustinus,
Freiburg
1909
I.
str,
3.
’)
F.
Cavallera
wykazał
wielki
wpływ
św.
Augustyna
na
Piotra
Lombarda,
Liber
Sententiarum
w
artykule
„Le
Livre
des
Sentences"
w
„Archives
de
philosophie",
vol.
VII.,
cahier
II.
Etude
sur
saint
Augu-
stin
par.
R.
Jolivet,
Ch.
Boyer,
P.
Monnot,
F.
Cavallera,
B.
Romeyer,
R.
de
Sinety
Paris.
Beauchesne
1930,
str,
273.
Tytuły
poszczególnych
artykułów
są:
R.
Jolivet:
Le
problóme
du
mai,
Ch.
Boyer,
La
preuve
de
Dieu,
P.
Monnot,
Essai
de
synthise
philosophiąue.
F.
Cavallera,
Le
livre
des.
Sentences,
B.
Romeyer,
Trois
problimes
de
philosophie
augustinienne.
R.
de
Sinety,
Saint
Augustin
et
le
transformisme.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin