Stein E. - Czym jest człowiek. Antropologia teologiczna.pdf

(11602 KB) Pobierz
św.
Teresa
Benedykta
od
Krzyża
EDYTA
STEIN
Czym
jest
człowiek?
Antropologia
teologiczna
Edyta
Stein
Czym
jest
człowiek?
Antropologia
teologiczna
Kraków
2012
Spis
tres'ci
Beate
Beckmann-Zoller,
Wprowadzenie.......................................
5
Wykaz
skrótów.................................................................................
39
Uwagi
edytorskie..............................................................................
41
Podziękowanie...................................................................................
42
Edyta
Stein
Czym
jest
człowiek?
Antropologia
teologiczna
(1933)
Obraz
człowieka
w
świetle
naszej
wiary
Przedmowa.........................................................................................
45
I.
Natura
człowieka
jako
natura
ludzka,
wspólna
wszystkim
indywiduom
ludzkim.................
49
Ą.
Ogólny
obraz:
stworzoność,
jedność
ciała
i
duszy,
eksplikacja
scholastycznego
pojęcia
formy,
powstanie
ciała.....................................................................
50
B.
Natura
i
powstanie
duszy........................................................
1.
Odrębna
substancjalność.................................................
2.
Stworzoność
intelektu
i
całej
duszy.................................
3.
Bezpośrednie
stworzenie...................................................
4.
Kwestia
preegzystncji
i
postegzystencji...........................
5.
Duchowość
i
rozumność...................................................
6.
Substancjalne
i
istotowe
zjednoczenie
z
ciałem............
7.
Etyczny
charakter
duszy...................................................
8.
Życie
po
śmierci
i
ponowne
zjednoczenie......................
c.
Byt
społeczny
człowieka:
naturalne
włączenie
w
społeczność;
nierówność
w
sferze
posiadania
i
władzy
jako
odpowiednik
nierówności
w
sferze
darów....................................................................................
60
54
54
55
55
55
56
57
58
59
D.
Przejście
do
zagadnień
związanych
z
indywidualnością,
ludzkością,
ich
pochodzeniem
i
różnorakimi
„stanami”
....
62
II.
A.
Stworzenie
pierwszego
człowieka
i
prastan.....................
67
Biblijne
relacje
o
stworzeniu
pierwszego
człowieka:
akty
stwórcze;
podobieństwo
do
Boga............................
67
B.
Wolność
i
bezgrzeszność
jako
dary
naturalne...................
70
C.
Zagadnienie
„czystego
stanu
naturalnego”.......................
71
1.
Śmiertelność.........................................................................
71
2.
Konkupiscencja...................................................................
79
3.
Poznanie
naturalne..............................................................
81
4.
Podsumowanie.....................................................................
82
D.
Byt
nadnaturalny
pierwszego
człowieka............................
83
1.
Nadnaturalne
wywyższenie;
objaśnienie
idei
„natura”
i
„łaska”..............................................................
83
2.
Stan
łaski
u
pierwszego
człowieka
i
jego
stosunek
do
stanu
chwały:
poznanie
naturalne
Boga,
wiara,
ogląd.......................................................................
88
E.
Udział
wolności
w
wierze
i
w
oglądzie..............................
105
1.
Jej
znaczenie
w
warunkach
prastanu................................
105
2.
Ekskurs
o
doktrynie
wolności
u
św.
Augustyna............
107
3.
Udział
wolności
w
wierze
iw
oglądzie(kontynuacja)...
133
4.
Wolność
i
upadek
pierwszego
człowieka.......................
134
III.
Upadła
natura......................................................................
137
A.
Pierwszy
człowiek
po
upadku...................................................
137
B.
Ludzkość
w
stanie
upadku........................................................
138
1.
Rozprzestrzenianie
się
upadłej
natury
i
grzech
pierworodny.......................................................................
138
2.
Upadła
natura.......................................................................
141
a.
Intelekt
naturalny...........................................................
141
b.
Wola
naturalna...............................................................
143
IV.
Bóg-Człowiek...........................................................................
149
A.
Podsumowujące
objaśnienie
do
nauki
o
Odkupieniu........149
B.
Pozycja
Chrystusa
w
ludzkości.................................................151
C.
Znaczenie
Bóstwa
dla
dzieła
Odkupienia............................
155
D.
Znaczenie
człowieczeństwa
dla
dzieła
Odkupienia............
157
E.
Zjednoczenie
obu
natur
w
Osobie
Chrystusa.....................
165
1.
Nauka
o
unii
hipostatycznej............................................
165
2.
Znaczenie
tej
nauki
dla
teorii
ludzkiego
indywiduum......................................................................
169
3.
Znaczenie
dla
jedności
rodu
ludzkiego.............................
175
V.
Odkupienie
i
stan
odkupionych...........................................
179
A.
Usprawiedliwienie
grzesznika.................................................
179
B.
Sakramenty..................................................................................
195
1.
Ogólna
nauka
o
sakramentach...........................................
195
2.
Chrzest...................................................................................
199
3.
Bierzmowanie........................................................................203
4.
Eucharystia............................................................................
205
5.
Pokuta
...................................................................................
223
6.
Sakrament
umierających.....................................................
239
7.
Odpust...................................................................................
243
8.
Kapłaństwo,
ofiara
Mszy
świętej,
Kościół.........................
246
9.
Małżeństwo...........................................................................
262
C.
Skutki
działania
łaski
w
człowieku...........................................
280
1.
Istota
łaski.............................................................................280
2.
Przeobrażenie
duszy
przez
łaskę:
cnoty
teologalne.......
288
a.
Wiara...................................................................................
290
(b.
Wiara
i
rozum).................................................................
294
(c.
Konfrontacja
z
modernistami).......................................
298
(c.
1.
Modernista
jako
filozof).............................................
299
(c.
2.
Modernista
jako
wierzący)..........................................
308
(c.
3.
Stosunek
wiary
i
nauki
w
ujęciu
modernistów)
....
310
(c.
4.
Modernista
jako
teolog)..............................................314
(c.
5.
Modernista
jako
historyk)..........................................
326
(c.
6.
Modernista
jako
krytyk)..............................................328
Zgłoś jeśli naruszono regulamin