Charakter_psa_dla_bystrzakow_chapsa.pdf

(393 KB) Pobierz
Charakter psa
dla bystrzaków
Autor: Stanley, PhD Coren, Sarah Hodgson
T³umaczenie: Olga Kwiecieñ-Maniewska
ISBN: 978-83-246-2056-2
Tytu³ orygina³u:
Understanding Your Dog
For Dummies (For Dummies (Pets))
Format: 180x235, stron: 288
Sekrety psiej psychiki
Zastanawiasz siê, jak wygl¹da œwiat widziany oczami Twojego psa? Chcesz wiedzieæ,
co sprawia, ¿e czasami jest przygnêbiony, a innym razem bez wyraŸnej przyczyny
zaczyna szaleæ jak pijany zaj¹c? Masz ochotê poznaæ osobowoœæ swojego psa
i nauczyæ siê porozumiewaæ z nim w jego jêzyku? Zapraszamy Ciê zatem
na fascynuj¹c¹ wycieczkê w g³¹b psiego umys³u.
Autorzy ksi¹¿ki — psycholog i trenerka psów — pomog¹ Ci zrozumieæ emocjonalne
potrzeby szczeniaka i wskazaæ najlepsze sposoby wychowania oraz kszta³towania
charakteru Twojego pupila. Doradz¹ równie¿, jak opiekowaæ siê starzej¹cym siê psem,
zmagaj¹cym siê z problemem zniedo³ê¿nienia. Przedstawi¹ pozytywne techniki
szkolenia Twojego czworono¿nego przyjaciela, dostosowane do jego wieku. Znajdziesz
tu tak¿e niezawodne sposoby postêpowania z psami o ró¿nej osobowoœci
i temperamencie, prowadzenia zwierz¹t lêkliwych oraz agresywnych.
• Interpretacja cech charakterystycznych i przewidywanie zachowania
na podstawie rasy.
• Jak psy rozumiej¹ ludzki jêzyk oraz interpretacja intonacji
i sygna³ów wokalnych.
• Techniki motywacyjne umo¿liwiaj¹ce modyfikowanie zachowania.
• Rozwi¹zywanie problemów z zachowaniem oraz nauka czystoœci.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 najpopularniejszych nieporozumieñ, 10 sposobów,
by zostaæ przywódc¹ dla swojego psa oraz 10 sposobów na ciche porozumienie.
Spis tre ci
O autorach ........................................................................................................................ 13
PodziÚkowania od autorów ............................................................................................... 15
WstÚp ................................................................................................................................ 17
O ksiÈ ce ................................................................................................................................ 18
Konwencje zastosowane w ksiÈ ce ....................................................................................... 18
Czego nie czytaÊ .................................................................................................................... 18
Naiwne zaïo enia .................................................................................................................. 19
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................... 19
CzÚ Ê I: FascynujÈcy wiat psów ...................................................................................... 19
CzÚ Ê II: WyjÈtkowa osobowo Ê Twojego psa ................................................................ 19
CzÚ Ê III: Psie wystÚpki .................................................................................................... 20
CzÚ Ê IV: Psy nie zachowujÈ siÚ le,
czyli o bïÚdnych wyobra eniach i dobrych rozwiÈzaniach ......................................... 20
CzÚ Ê V: Dekalogi ............................................................................................................. 20
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................. 20
Co dalej .................................................................................................................................. 21
CzÚ Ê I: FascynujÈcy wiat psów ...............................23
Rozdziaï 1: Pies na caïe ycie: podstawy psiej psychologii ............................................. 25
Czy Twój pies jest owcÈ w wilczej skórze? ......................................................................... 25
Ludzie i psy: równolegïa ewolucja ................................................................................... 26
Osobowo Ê ........................................................................................................................ 26
Nadmiar bod ców ............................................................................................................ 27
Wpïyw wieku ......................................................................................................................... 27
Wpïyw na uczenie siÚ psa ..................................................................................................... 28
Psy nie sÈ niegrzeczne ........................................................................................................... 29
Dlaczego psy muszÈ siÚ wyïadowaÊ? ............................................................................... 30
Analiza codziennych frustracji ......................................................................................... 30
Gdy rzeczywisto Ê kÈsa: w gïÈb psiej agresji .................................................................... 31
6
Charakter psa dla bystrzaków
Rozdziaï 2: ZrozumieÊ psa .................................................................................................33
Jak pies staï siÚ psem? ............................................................................................................ 33
PoczÈtki .............................................................................................................................. 34
Pierwszy krok ze strony wilków ....................................................................................... 35
Drugi krok — ze strony ludzi ........................................................................................... 36
Wieczny szczeniak ............................................................................................................. 37
Cechy zachowania sÈ we krwi .............................................................................................. 40
Jak wyleczyÊ psa o zbyt silnym instynkcie pogoni? ............................................................. 41
¿ycie seksualne psów ............................................................................................................ 43
Prawda o kastracji i sterylizacji ......................................................................................... 44
Teraz czy pó niej? Najlepszy wiek na przeprowadzenie zabiegu sterylizacji lub kastracji ..... 45
Rozdziaï 3: Porozumiewanie siÚ z psem ............................................................................47
Z polskiego na psie ................................................................................................................ 47
Oko w oko ............................................................................................................................. 48
Interpretacja intonacji i sygnaïów wokalnych ...................................................................... 51
Dobrze wykorzystaj swoje sïowa .......................................................................................... 52
Sïuchaj gïosu swojego psa ..................................................................................................... 52
Czytanie mowy ciaïa ............................................................................................................. 56
Uszy w górÚ, uszy w dóï ................................................................................................... 59
Wyraz pyska ....................................................................................................................... 60
Ogon .................................................................................................................................. 61
Rozdziaï 4: Spojrzenie na ycie z psiej perspektywy .........................................................65
Jaki pan, taki kram, czyli o podobieñstwach i ró nicach ..................................................... 65
Twój pies potrzebuje Twojej miïo ci ................................................................................... 66
Identyfikacja z grupÈ ......................................................................................................... 67
Wykorzystanie refleksji i pochwaïy, by wpïynÈÊ na zachowanie psa .............................. 69
Czym hierarchia ró ni siÚ od demokracji ................................................................................ 69
To jest w ich genach .......................................................................................................... 70
ObjÚcie ïaskawych rzÈdów ................................................................................................ 72
Ustalenie swojej pozycji .................................................................................................... 75
Wzmacnianie dobrego zachowania ...................................................................................... 78
CzÚ Ê II: WyjÈtkowa osobowo Ê Twojego psa .............. 79
Rozdziaï 5: Poznanie osobowo ci Twojego psa ................................................................81
Poznanie osobowo ci swojego psa ....................................................................................... 81
Test osobowo ci dla szczeniÈt .............................................................................................. 82
Przygotowanie do testu ..................................................................................................... 83
Przebieg testu .................................................................................................................... 85
Ocena dorosïego psa ............................................................................................................. 94
Wyniki testów osobowo ci ................................................................................................ 95
Interpretacja wyników ....................................................................................................... 96
Spis tre ci
Rozdziaï 6: Interpretacja cech charakterystycznych poszczególnych ras ........................ 99
Po co stworzono rasy psów? ................................................................................................. 99
Klasyfikacja ras psów ........................................................................................................... 101
Psy my liwskie (sporting) ............................................................................................... 101
Psy goñcze ....................................................................................................................... 103
Psy pracujÈce ................................................................................................................... 104
Teriery ............................................................................................................................. 105
Miniaturowe psy do towarzystwa .................................................................................. 106
Psy pasterskie ................................................................................................................... 106
Rasy niemy liwskie ......................................................................................................... 107
Przewidywanie zachowania psa na podstawie rasy ........................................................... 107
Inteligencja i zdolno Ê uczenia siÚ ................................................................................. 108
Dominacja i terytorializm ............................................................................................... 108
Towarzysko Ê .................................................................................................................. 109
Reaktywno Ê emocjonalna ............................................................................................. 109
Poziom energii ................................................................................................................ 110
7
Rozdziaï 7: Postrzeganie zmysïowe ................................................................................ 111
Wzrok, psychologia i przetrwanie ...................................................................................... 111
Czy psy widzÈ kolory? .................................................................................................... 112
Czy psy widzÈ w nocy? ................................................................................................... 113
A co z widzeniem ruchu? ............................................................................................... 114
Sïuch .................................................................................................................................... 115
Porównanie zdolno ci sïuchowych ............................................................................... 115
Rasy, genetyka i gïuchota ................................................................................................ 116
Co wie psi nos? ................................................................................................................... 118
Urodzony, by wÚszyÊ ..................................................................................................... 118
WyjÈtkowy nos Twojego psa .......................................................................................... 120
Rozdziaï 8: Zaspokajanie potrzeb rosnÈcego szczeniÚcia ............................................... 121
Budowanie wiÚzi na caïe ycie ........................................................................................... 121
Zaspokojenie potrzeb szczeniÚcia .................................................................................. 122
Pierwsze lekcje ................................................................................................................ 123
Warunkowanie ................................................................................................................ 124
Zapobieganie problemom ................................................................................................... 126
Agresywne szczeniÚ ........................................................................................................ 127
Hiperaktywny szczeniak ................................................................................................. 127
Nie miaïy szczeniak ........................................................................................................ 128
Socjalizacja szczeniÚcia ....................................................................................................... 128
Tworzenie pozytywnych skojarzeñ ............................................................................... 130
Poznawanie ró nych miejsc ........................................................................................... 132
Spotykanie nowych ludzi ............................................................................................... 134
D wiÚki ............................................................................................................................ 134
Wprowadzanie nowych przedmiotów ........................................................................... 135
Spotykanie innych zwierzÈt ............................................................................................ 136
8
Charakter psa dla bystrzaków
Rozdziaï 9: Gdy pies siÚ starzeje… ................................................................................137
Odkrycie prawdziwego wieku psa ...................................................................................... 137
Walka ze starzejÈcym siÚ ciaïem .......................................................................................... 139
Pogarszanie siÚ zmysïów ..................................................................................................... 140
Gdy sïuch zawodzi… ...................................................................................................... 141
Gdy pogarsza siÚ wzrok… ............................................................................................... 144
StarzejÈcy siÚ umysï ............................................................................................................. 147
Choroba Alzheimera u psów? ........................................................................................ 147
RozwiÈzania dla sïabnÈcego umysïu .............................................................................. 148
CzÚ Ê III: Psie wystÚpki ......................................... 151
Rozdziaï 10: Techniki motywacyjne umo liwiajÈce modyfikowanie zachowania ............153
Wybór narzÚdzi i gad etów szkoleniowych ....................................................................... 154
Obro e ............................................................................................................................. 154
Smycze ............................................................................................................................. 156
Radosne szkolenie klikerowe .......................................................................................... 158
Targetowanie ................................................................................................................... 160
Magiczne narzÚdzia szkoleniowe ................................................................................... 161
Wykorzystanie systemu nagród .......................................................................................... 162
Smakoïyki i zabawki ........................................................................................................ 162
Posiïki ............................................................................................................................... 164
Dostosowanie nagród do osobowo ci psa .......................................................................... 165
Pewny siebie .................................................................................................................... 165
LÚkliwy ............................................................................................................................. 167
Pies po przej ciach ........................................................................................................... 167
Ksztaïtowanie zachowañ ..................................................................................................... 168
Naprowadzanie jedzeniem ............................................................................................. 169
Wykorzystanie punktów nacisku .................................................................................... 169
Modelowanie poprzez dawanie dobrego przykïadu ...................................................... 170
Rozdziaï 11: Nauka na co dzieñ .......................................................................................171
Konsekwencja jest wa na .................................................................................................... 171
Monitorowanie ludzkiego zachowania .............................................................................. 173
Dzieci i psy ........................................................................................................................... 175
Czego unikaÊ? ...................................................................................................................... 178
agodzenie lÚków psa ...................................................................................................... 178
Kiedy dyscyplina wywoïuje lÚk ...................................................................................... 179
Skïadniki odpowiedniej korekty ..................................................................................... 180
Rozdziaï 12: Pozytywne szkolenie i szczÚ liwy pies .......................................................183
Ja jestem szefem! Za mnÈ! .................................................................................................. 183
Ten, kto idzie przodem, jest przywódcÈ ........................................................................ 184
Pro ba o pozwolenie ....................................................................................................... 187
Spotkania i powitania ...................................................................................................... 187
Zgłoś jeśli naruszono regulamin