Coaching_i_mentoring_biznesowy_dla_bystrzakow_Wydanie_II_coamb2.pdf

(2728 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Business Coaching & Mentoring For Dummies®, 2nd Edition
Tłumaczenie: Joanna Wójtowicz
ISBN: 978-83-283-5907-9
Original English language edition Copyright © 2017 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
All rights reserved including the right of reproduction in whole in part in any form.
This translation published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2017 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2020 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley
and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used by permission.
All other trademarks are the property of their respective owners.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons,
Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na
podstawie licencji.
Wszystkie pozostałe znaki handlowe są własnością ich właścicieli.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/coamb2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorach .......................................................................................15
Podziękowania od autorów ...........................................................17
Wstęp ...............................................................................................19
CZĘŚĆ I: PIERWSZE KROKI W COACHINGU
I MENTORINGU BIZNESOWYM .................................................. 23
ROZDZIAŁ 1:
Poruszanie się w
świecie
coachingu i mentoringu ......25
Korzyści biznesowe płynące z coachingu i mentoringu ....................................... 26
Coaching i mentoring — definicje .......................................................................... 27
Coaching to sztuka współtworzenia ................................................................. 27
Mentoring jako sztuka udzielania mądrych rad ............................................. 29
Coaching i mentoring a terapia ........................................................................ 29
Coaching biznesowy a inne typy coachingu .......................................................... 32
Coaching biznesowy wymaga wiedzy biznesowej .......................................... 33
Coachowanie liderów, by zmieniali
świat
........................................................ 35
Przygotuj się do wspierania innych w kontekście biznesowym ......................... 36
Wybór coacha lub mentora ............................................................................... 38
Jak zostać coachem lub mentorem biznesowym? .......................................... 39
Po drugiej stronie ..................................................................................................... 40
Zrozumieć wymagania zawodowe ......................................................................... 41
ROZDZIAŁ 2:
Coaching i mentoring — dlaczego warto ......................45
Wcielanie się w rolę nauczyciela ............................................................................. 46
Spojrzenie z zewnątrz — wartość w biznesie ....................................................... 46
Punkt widzenia coacha ma znaczenie .............................................................. 47
Jak perspektywa przekłada się na zmianę ....................................................... 47
Zrozumieć teorię poziomów interpretacji ....................................................... 48
Niech klientowi zapali się lampka ..................................................................... 50
Spis treści
Kup książkę
5
Poleć książkę
Pokaż klientowi,
że
inwestycja się opłaca .............................................................. 51
Sprzedawanie korzyści ....................................................................................... 52
Analiza kosztów i korzyści .................................................................................. 54
Zmierz i przełóż na zyski .................................................................................... 55
Mierzenie korzyści niewidocznych dla klienta ................................................. 56
Inwestuj teraz, zyskaj później ............................................................................ 57
Elastyczne wykorzystanie budżetu ......................................................................... 59
Szkolenie liderów z umiejętności coachingowych
i mentoringowych wartością dodaną ................................................................. 60
ROZDZIAŁ 3:
Rozwój umiejętności i wiedzy coachingowej
i mentorskiej ....................................................................63
Co różni coaching od mentoringu .......................................................................... 64
Kompetencje coachingowe ............................................................................... 65
Nastawienie mentorskie .................................................................................... 65
Kompetencje coachingowe i mentorskie .............................................................. 66
Obecność na sesji ............................................................................................... 66
Aktywne słuchanie .............................................................................................. 67
Dlaczego coaching rzadko dotyczy pierwszej podniesionej kwestii ............. 68
Twoje zadanie domowe: zdobycie wiedzy biznesowej .................................. 69
Nadawanie sesji struktury ....................................................................................... 70
Wprowadź się we właściwy nastrój .................................................................. 70
Kontrakt: relacja oparta na jasnych zasadach ................................................ 70
Sesja kontraktowa .............................................................................................. 72
Zadbaj o odpowiednie otoczenie ..................................................................... 72
Znaj swoje ograniczenia ..................................................................................... 73
Korzystanie z modeli w coachingu i mentoringu .................................................. 74
Model CLEAR ....................................................................................................... 76
Model skoncentrowany na szukaniu rozwiązań ............................................. 79
Model dla mentorów .......................................................................................... 79
Osiąganie elastyczności w korzystaniu z modeli i narzędzi ........................... 82
Praca w szczególnych warunkach .......................................................................... 82
Coaching i mentoring przez telefon, w internecie lub e-mailowo ................ 83
Praca w
środowisku
między- i wielokulturowym ............................................ 85
ROZDZIAŁ 4:
Ocena potrzeb klienta
przed rozpoczęciem coachingu ......................................87
Tworzenie programów coachingowych
i mentoringowych na potrzeby organizacji ........................................................ 88
Zrozumieć, czego chce i czego potrzebuje organizacja ................................. 89
Zarządzanie talentami i planowanie sukcesji .................................................. 94
Wspieranie coachów i mentorów ..................................................................... 95
6
Kup książkę
Coaching i mentoring biznesowy dla bystrzaków
Poleć książkę
Coaching dla aspirujących i nowo upieczonych przedsiębiorców ..................... 96
Pokazać nowym przedsiębiorcom wartość coachingu .................................. 96
Obszary, którym warto się przyjrzeć ................................................................ 98
Doradzanie specowi od wszystkiego i mistrzowi w swoim fachu ...............100
Firma rodzinna — misja: przetrwać i rozkwitnąć ...............................................101
Odkryj, w jakich obszarach Twoje wsparcie
będzie najbardziej pomocne ........................................................................101
Transformowanie dziedzictwa ........................................................................102
Biznes tylko profesjonalnie .............................................................................103
Rozwój „intraprzedsiębiorców” w ramach organizacji .......................................104
Tworzenie przestrzeni dla innowacji ..............................................................105
Wcielanie pomysłów w
życie
...........................................................................106
Współpraca z firmami społecznymi .....................................................................107
Rodzaje i warianty ............................................................................................107
Określenie wyzwań stających przed firmami społecznymi .............................108
CZĘŚĆ II: MYŚLEĆ JAK LIDER BIZNESU .................................... 111
ROZDZIAŁ 5:
Zapanować nad
światem
myśli i emocji .....................113
Zrozumieć, jak myślą ludzie ..................................................................................114
To nasze myśli nas definiują ...........................................................................115
Ćwicząc,
stwarzamy siebie ...............................................................................116
Wybieranie najlepszego z możliwych stanów .....................................................117
Nie przegap następstw negatywnych emocji ................................................117
Model stan-zachowanie ...................................................................................119
Cztery wzorce zachowania gwarantujące przetrwanie ................................120
Naucz się oddychać ..........................................................................................122
Przygnębiony? Nie patrz w prawo na dół ......................................................123
Jeśli sprawy nie idą po Twojej myśli, spójrz w górę ......................................125
Zmiana dialogu wewnętrznego ............................................................................126
Nie chodzi o to, co mówisz, tylko jak to robisz ..............................................127
Spraw, by absurdy brzmiały
śmiesznie
..........................................................128
Warto być milszym i bardziej
życzliwym
........................................................130
Tworzenie znaczących obrazów umysłowych .......................................................131
Nabieranie dystansu do sytuacji .....................................................................132
Koncentracja na właściwym celu ....................................................................134
Zmiana
świata
wewnętrznego z użyciem zewnętrznych
środków
...................136
Kiedy potrzebna jest terapia ...........................................................................136
Uważność, medytacja i metody tajemne w biznesie ....................................137
Spis treści
Kup książkę
7
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin