Fotografia_cyfrowa_Pierwsza_pomoc_fotopp.pdf

(1395 KB) Pobierz
Fotografia cyfrowa.
Pierwsza pomoc
Autor:
Aleksandra Tomaszewska-Adamarek
ISBN: 978-83-246-2214-6
Format: A5, stron: 100
Nie wystarcza Ci ju¿ zwyk³e pstrykanie fotek i mozolne poprawianie licznych b³êdów,
pope³nionych ju¿ w chwili robienia zdjêcia? Chcia³byœ wreszcie dowiedzieæ siê, jak robi¹
to profesjonaliœci i dlaczego ich kompozycje s¹ tak niezwyk³e? Jak wybraæ aparat
i optymalne akcesoria , jak go ustawiaæ i o jakich zasadach nale¿y pamiêtaæ podczas
fotografowania ró¿nego typu obiektów? Od iloœci regu³ i drobiazgów które bezwzglêdnie
nale¿y wzi¹æ pod uwagê, robi¹c zdjêcie mo¿e zakrêciæ siê w g³owie... Na szczêœcie nie
w Twojej – masz bowiem przed sob¹ doskona³e antidotum na takie objawy. Znajdziesz
tu pierwsz¹ pomoc w wszystkich fotograficznych zadaniach od konfiguracji aparatu,
kompozycji, pomiaru œwiat³a po zasady retuszu oraz gotowe recepty na tworzenie
dobrych technicznie fotografii. Dziêki niemu na pewno rozwiniesz skrzyd³a i dasz siê
ponieœæ swojej nowej, artystycznej pasji. Do dzie³a!
• Niezbêdnik cyfrowego fotografa
• Filtry i lampa b³yskowa
• Makrofotografia i zdjêcia panoramiczne
• Fotografie roœlin i zwierz¹t
• Portrety, zdjêcia rodzinne i sportowe
• Konfiguracja aparatu
• Kompozycja i kadrowanie
• Pomiar œwiat³a, czas ekspozycji i funkcja przys³ony
• Szum cyfrowy, kontrast i g³êbia ostroœci
• Podstawy retuszu zdjêæ
• Korekcja kolorów i wyostrzanie
• Analiza histogramów
• Fotografie przeœwietlone i niedoœwietlone
• Zmiana t³a i prostowanie
• Porz¹dkowanie zdjêæ i publikowanie ich w sieci
Fotografia cyfrowa
Spis treści
Wstęp
/
5
/
7
/
9
1. Różnica między fotografią cyfrową a analogową
2. Wyposażenie dodatkowe
4. Filtry
/ 14
/ 16
/ 18
/ 20
3. Wyposażenie — co zabrać ze sobą / 11
5. Lampa błyskowa
6. Makrofotografia
7. Fotografowanie roślin
9. Krajobrazy / 24
8. Zdjęcia architektury / 22
10. Fotografowanie zwierząt / 26
11. Fotografia portretowa
12. Fotografie rodzinne
/ 28
/ 30
13. Fotografia sportowa / 32
14. Fotografowanie ruchu / 33
15. Zdjęcia dzieci
/ 34
16. Fotografia panoramiczna / 36
17. Konfiguracja aparatu — jak uniknąć podstawowych błędów / 38
18. Konfiguracja — więcej błędów, których możesz uniknąć / 39
19. Kompozycja / 41
20. Obramowanie wewnątrz zdjęcia / 43
21. Lepsze kadry
/ 45
/ 48
22. Równowaga / 47
23. Efektowne kadrowanie
24. Metody pomiaru światła — właściwe naświetlenie / 50
25. Optymalne ustawienia aparatu — dobór czasu i przysłony / 52
26. Czas ekspozycji / 54
Spis treści
Fotografia cyfrowa
27. Szum cyfrowy — co to jest i jak z nim walczyć
28. Użycie koloru / 58
29. Jeszcze o kolorze / 60
/ 56
30. Kolorowe filtry — zmiana temperatury barwy zdjęcia / 62
31. Ekspozycja i pomiar światła
33. Światło
/ 66
/ 64
32. Asekuracja w naświetlaniu / 65
34. Wpływ oświetlenia na charakter zdjęcia / 68
35. Kontrast / 70
36. Głębia ostrości / 72
37. Kilka słów o powiększeniu
39. Wyostrzanie zdjęć
41. Korekcja koloru
/ 78
/ 80
/ 84
/ 88
/ 89
/ 74
38. Podstawy retuszu zdjęć / 76
40. Analiza histogramów
/ 82
/ 86
42. Obróbka zdjęć — kadrowanie
43. Zmiana rozmiaru zdjęcia
44. Krzywy horyzont — korekcja
45. Lekko prześwietlone zdjęcie
46. Niedoświetlone zdjęcie
47. Zmiana tła
/ 92
/ 95
/ 91
48. Symulacja filtrów fotograficznych / 93
49. Porządkowanie zdjęć
50. Prezentacja zdjęć w sieci, fotogaleria internetowa / 96
Spis treści
Fotografia cyfrowa
8. Zdjęcia
architektury
N
ie ma jednej reguły, którą można by zawsze stosować pod-
czas wykonywania zdjęć architektury. Ponieważ budynki
bardzo się różnią, sposób fotografowania obiektu musi być
dostosowany do jego charakteru, warunków oświetleniowych
oraz efektu, który chce się uzyskać (rysunek 8.1).
Można jednak określić podstawowe zasady, którymi należy
się kierować podczas fotografowania architektury:
Słońce nie może być wysoko — ostre światło
spowoduje, że na zdjęciu powstają duże kontrasty,
przez co szczegóły znajdujące się w cieniu są całko-
wicie niewidoczne, a gzymsy rzucają długie cienie
na elewację budynku.
Rysunek 8.1. Nietypowe ujęcie
miasta poprzez sfotografowanie
jego odbicia
Zachowaj odstęp — fotografując budynek, powi-
nieneś znajdować się w odległości równej połowie
jego wysokości, co pozwoli Ci uniknąć powstania
efektu walących się ścian. Jeśli chcesz wyekspo-
nować jedynie fragment budynku, nadal warto,
byś znajdował się w większej odległości i zrobił
odpowiednio duże zbliżenie. Dzięki temu zmniej-
szy się kąt widzenia aparatu, przez co linie budyn-
ku nie będą się zbiegały w jego górnych partiach
(rysunek 8.2).
Zdjęcia od dołu — jeśli chcesz poeksperymento-
wać, możesz podejść całkiem blisko do budynku
i wykonać fotografię od dołu. Dzięki temu nowo-
czesna fasada będzie się przedstawiała jeszcze
bardziej imponująco (rysunek 8.3).
Użyj filtra polaryzacyjnego — jeśli chcesz,
by na zdjęciu było widoczne to, co dzieje się
za oknami budynku.
Udane zdjęcia w wieczornym świetle — wykony-
wanie fotografii wieczorem gwarantuje uzyskanie
soczystych kolorów, ale pamiętaj, że wieczorną
sesję należy zaczynać późnym popołudniem, kiedy
budynki wyraźnie odcinają się od nieba. Najlep-
szym światłem jest padające pod kątem prostym
na fasadę budynku.
Rysunek 8.2. Aby wykonać zdjęcie
wysokiego budynku, musisz znajdować
się w odległości umożliwiającej zmiesz-
czenie w kadrze całego budynku
22 
Fotografia cyfrowa
Rysunek 8.3. Jeśli nie masz
możliwości odsunięcia się od bu-
dynku, aby pokazać go w całości,
możesz wykonać zdjęcie od dołu,
co spowoduje, że fasada będzie
się przedstawiała jeszcze bardziej
imponująco
8. Zdjęcia architektury
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin