Instrumenty_klawiszowe_dla_bystrzakow_Wydanie_II_pianby.pdf

(668 KB) Pobierz
…Po radę
do ksiązki
IDŹ DO:
Spis
treści
Przykładowy rozdział
Instrumenty klawiszowe
dla bystrzaków. Wydanie II
Autor:
Blake Neely
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-3008-0
Tytuł oryginału:
Piano For Dummies
Format: 170
×
230, stron: 352
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog
online
Bestsellery
Nowe książki
Zapowiedzi
CENNIK I INFORMACJE:
Zamów
informacje
o nowościach
Zamów
cennik
Świat w pełnej harmonii:
CZYTELNIA:
Fragmenty
książek
online
Wybór odpowiedniego instrumentu
Czytanie zapisu nutowego
Optymalne wykorzystanie czasu przeznaczonego na ćwiczenia
Popisywanie się talentem przed publicznością
Płyta CD z utworami omawianymi w książce
Spacer po białych i czarnych klawiszach
do przechowalni
do koszyka
do koszyka
Instrumenty klawiszowe mają w sobie siłę i delikatność. Są w stanie najsubtelniej przekazywać
uniwersalne prawdy za pomocą drewna, metalu i wibracji powietrza. Jeśli na dźwięk fortepianu
coś się w Tobie budzi i myślisz: „Ach, gdybym ja też tak potrafił…”, koniecznie sięgnij po tę
książkę. Dowiesz się z niej, jak ujarzmić bestię i skłonić ją do wydobywania z siebie pięknej
muzyki. Zaczniesz zaklinać pianina, fortepiany, organy i keyboardy. Jednak nim podniesiesz klapę
instrumentu…
BESTSELLER
NOWOŚĆ
rozejrzyj się po sklepie – poznaj różnice i podobieństwa między akustycznymi
i elektrycznymi instrumentami klawiszowymi;
sięgnij po zapiski – naucz się interpretować różne symbole, linie i kropki, które składają
się na zapis nutowy;
przygotuj się do rozgrzewki i skorzystaj ze wskazówek dotyczących grania – najpierw
tylko prawą ręką, następnie obiema, a w końcu także przy użyciu stóp;
ciesz się życiem w pełnej harmonii – dowiedz się, co to jest harmonia i jak można
za jej pomocą wzbogacić utwór.
Jak z nut:
Wydawnictwo Helion
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
e-mail:
septem@septem.pl
redakcja:
redakcjawww@septem.pl
informacje:
o księgarni septem.pl
Praktyczne podpowiedzi, techniki ćwiczeń i przykłady.
Gamy, pasaże i wprawki.
Wskazówki pomagające w utrzymywaniu rytmu.
Ćwiczenia na palce, prawą i lewą rękę, postawę ciała oraz użycie stóp.
Sztuczki i ozdobniki stylistyczne, wzbogacające Twoje wykonanie.
Gamy i akordy durowe oraz molowe.
Przydatne schematy akompaniamentu, ciekawe wstępy i finały.
Spis tre ci
O autorze .......................................................................................................................13
PodziÚkowania od autora ..............................................................................................15
Wprowadzenie ...............................................................................................................17
O ksiÈ ce .........................................................................................................................................17
Konwencje zastosowane w ksiÈ ce ......................................................................................................18
Naiwne zaïo enia ..............................................................................................................................18
Czego nie czytaÊ ...............................................................................................................................19
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................................19
CzÚ Ê I: Rozgrzewka .....................................................................................................................19
CzÚ Ê II: UtrwaliÊ d wiÚk na papierze ...........................................................................................20
CzÚ Ê III: Najpierw jedna rÚka, potem druga ..................................................................................20
CzÚ Ê IV: ¿ycie w peïnej harmonii ................................................................................................20
CzÚ Ê V: Bez techniki siÚ nie da ....................................................................................................20
CzÚ Ê VI: Dekalogi ......................................................................................................................20
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................................21
Co dalej ...........................................................................................................................................21
CzÚ Ê I: Rozgrzewka .............................................. 23
Rozdziaï 1: Kocham fortepian .......................................................................................25
Co takiego szczególnego ma w sobie fortepian? ...................................................................................25
Zalety gry na fortepianie ...............................................................................................................26
Zalety nauki muzyki na fortepianie ................................................................................................26
Technika a sztuka .........................................................................................................................26
Dlaczego ludzie uczÈ siÚ graÊ na fortepianie (i dlaczego czÚsto rezygnujÈ)? ..................................................27
Poznaj swój instrument ......................................................................................................................29
ZrozumieÊ jÚzyk muzyki ....................................................................................................................30
Sïuchanie muzyki w ujÚciu poziomym i pionowym .........................................................................31
Style i formy muzyczne ..................................................................................................................31
Jak najlepiej graÊ? .............................................................................................................................32
Co ju wiesz na temat gry na fortepianie? ...............................................................................................32
6
Instrumenty klawiszowe dla bystrzaków
Rozdziaï 2: Spotkanie z rodzinÈ instrumentów klawiszowych ..................................... 35
Instrumenty akustyczne ......................................................................................................................35
Fortepian i pianino .......................................................................................................................36
Klawesyn .....................................................................................................................................39
Organy ........................................................................................................................................41
Instrumenty elektryczne .....................................................................................................................43
Szczegóïy brzmienia elektrycznego .................................................................................................43
Syntezatory ..................................................................................................................................43
Cyfrowe instrumenty klawiszowe ....................................................................................................44
Rozdziaï 3: Poszukiwanie odpowiedniego instrumentu ............................................... 47
BuczeÊ czy nie buczeÊ: instrument elektryczny czy akustyczny (a mo e oba?) ........................................48
Zakup instrumentu akustycznego ...................................................................................................49
Zakup instrumentu cyfrowego .......................................................................................................50
Zakup instrumentu hybrydowego ...................................................................................................51
Wybór optymalnego instrumentu akustycznego ....................................................................................52
Lokalizacja ma znaczenie ..............................................................................................................52
Nie daj siÚ pozbawiÊ pedaïów ........................................................................................................53
Poszukiwanie dobrej oferty (i unikanie naciÈgaczy) .........................................................................53
Jeden egzemplarz nie jest miarodajny .............................................................................................54
Poszukiwanie fortepianu konkretnej marki ......................................................................................55
Wybór cyfrowego instrumentu, który bÚdzie peïniï swojÈ funkcjÚ przez dïu szy czas ...............................56
Cyfrowe pianina, fortepiany i organy ..............................................................................................57
Aran ery ......................................................................................................................................58
Instrumenty typu stage piano .........................................................................................................58
Stacje robocze ..............................................................................................................................58
Syntezatory ..................................................................................................................................58
¿eby instrument zbyt szybko siÚ nie starzaï… .................................................................................58
Na jakich cechach instrumentu cyfrowego najbardziej Ci zale y? ......................................................59
Poszukiwanie instrumentu cyfrowego konkretnej marki ....................................................................61
Inne elektryczne instrumenty klawiszowe .........................................................................................62
Zanim wyjedziesz z salonu, czyli jak dokonaÊ zakupu ..........................................................................63
Jazda próbna ................................................................................................................................63
Pokochaj go i porzuÊ ....................................................................................................................64
Nigdy nie pïaÊ tyle, ile widzisz na metce .........................................................................................64
Zakupy w internecie .....................................................................................................................65
Szerokie mo liwo ci MIDI ................................................................................................................65
Minielementarz MIDI ..................................................................................................................66
PoïÈczenie instrument – komputer .................................................................................................66
PoïÈczenie instrument – instrument ................................................................................................67
MIDI a zapis nutowy ....................................................................................................................68
Rozdziaï 4: Jak dbaÊ o instrument? ............................................................................. 69
Odpowiednie miejsce do ycia ...........................................................................................................69
Na wysoki poïysk ..............................................................................................................................70
Kiedy wezwaÊ specjalistÚ w celu dokonania przeglÈdu lub powa nej naprawy instrumentu? ....................71
Strojenie fortepianu czy pianina akustycznego .................................................................................72
Spis tre ci
SzczÚ liwy instrument cyfrowy .......................................................................................................73
Powa ne problemy z instrumentem ................................................................................................74
Jak transportowaÊ akustyczny fortepian bez obaw? ...............................................................................75
7
Rozdziaï 5: OsiemdziesiÈt osiem klawiszy, trzy pedaïy, dziesiÚÊ palców i dwie stopy ........77
Wyszukiwanie klawiszy metodÈ Blake’a ...............................................................................................77
Biaïe klawisze ...............................................................................................................................78
Czarne klawisze ............................................................................................................................79
Czego rodzice nigdy nie nauczyli CiÚ na temat pozycji ciaïa .................................................................81
SiedzieÊ czy nie siedzieÊ ................................................................................................................81
Krzesïo czy ïawka .........................................................................................................................81
Statywy i skrzynki na efekty ...........................................................................................................84
Dïonie to podstawa ...........................................................................................................................84
Dïonie i palce w ïuku ....................................................................................................................85
Palcowanie ...................................................................................................................................86
Kiedy daÊ dïoniom i palcom odpoczÈÊ? ..........................................................................................86
Moc pedaïów — stopy w akcji ...........................................................................................................87
Pedaïy fortepianowe .....................................................................................................................88
Pedaïy instrumentów cyfrowych .....................................................................................................89
CzÚ Ê II: UtrwaliÊ d wiÚk na papierze ..................... 91
Rozdziaï 6: Linie i pola ..................................................................................................93
Twój przewodnik po nutach fortepianowych .......................................................................................93
Korzystanie z piÚciolinii ................................................................................................................95
O kluczach sïów kilka ...................................................................................................................95
Podwójna piÚciolinia, podwójna rozrywka ..............................................................................................99
Podwójna piÚciolinia i linie dodane ................................................................................................99
Daleko, daleko poza piÚcioliniÈ ....................................................................................................101
OktawÚ wy ej, oktawÚ ni ej .........................................................................................................101
Muzyczne znaki przestankowe — kreski taktowe ...............................................................................102
Nigdy nie przestawaj czytaÊ! ............................................................................................................103
Rozdziaï 7: Trzymaj rytm .............................................................................................105
Nie miertelny rytm ..........................................................................................................................105
Tempo miarÈ rytmu ....................................................................................................................105
Odliczanie taktów .......................................................................................................................107
Podstawowe warto ci rytmiczne nut, czyli muzyczne ciasto podano! ....................................................108
mwierÊnuta, czyli jeden kawaïek ciasta ..........................................................................................108
Póïnuty, czyli póï ciasta ...............................................................................................................109
Caïe nuty, czyli caïe ciasto ...........................................................................................................110
Zliczanie wszystkich kawaïków ....................................................................................................110
Szybszy rytm w tym samym tempie ...................................................................................................110
Ósemki ......................................................................................................................................111
Szesnastki i reszta .......................................................................................................................112
Pauzy, czyli cichosza .......................................................................................................................113
Pauza caïonutowa i póïnutowa ....................................................................................................113
Pauzy ÊwierÊnutowe i krótsze ......................................................................................................114
Zgłoś jeśli naruszono regulamin