Psychologia_jogi_Wprowadzenie_do_Jogasutr_Patandzalego_Wydanie_II_rozszerzone_psyjo2.pdf

(5425 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Magdalena Dragon-Philipczyk
Konsultacja i korekta merytoryczna: Nina Budziszewska
Autorka ilustracji: Agnieszka Wielobób
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
sensus@sensus.pl
WWW:
http://sensus.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://sensus.pl/user/opinie?psyjo2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-5673-3
Copyright © Helion 2020
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
S
PIS TREŚCI
W
STĘP DO
II
WYDANIA
.................................................................................. 7
S
ŁOWO WSTĘPNE
AĆARJA
Ś
RIVATSA
R
AMASWAMI
............................. 9
O
D AUTORA
....................................................................................................11
1. W
PROWADZENIE DO STUDIOWANIA
J
OGASUTR
P
ATAŃDŹALEGO
.........15
2. C
ZY POTRAFISZ UDERZYĆ NIEBO KAMIENIEM
,
CZYLI CZYM JEST JOGA
(JS I.1 – I.4) ...........................................................27
3. O
D SZALEŃSTWA DO MEDYTACJI
PIĘĆ PORUSZEŃ ŚWIADOMOŚCI
(JS I.5 – I.11) ..................................33
4. P
UŁAPKA IGNORANCJI
PIĘĆ UCIĄŻLIWOŚCI
(JS II.3 – II.9) ..............39
5. D
ROGA JEST PROSTA
ABHJASA I WAIRAGJA
(JS I.12 – I.16) ...........47
6. B
EZ SENTYMENTÓW
. P
RZYJAŹŃ
,
WSPÓŁCZUCIE
,
DOBRA WOLA
I OBOJĘTNOŚĆ
ŚCIEŻKI DO OCZYSZCZENIA UMYSŁU
(JS I.33) ..............53
7. N
IE BIĆ GŁOWĄ W MUR
:
SZTUKA WŁAŚCIWEGO DZIAŁANIA
KRIJA JOGA
(JS II.1 – II.2) .....................................................................59
8. W
PAŁACU LUSTER
:
PRAKTYKI DYSCYPLINY SPOŁECZNEJ
JAMY
(JS II.30) ........................................................................................63
Kup książkę
Poleć książkę
6
PSYCHOLOGIA JOGI
9. O
CZYSZCZANIE RELACJI Z SAMYM SOBĄ
:
PRAKTYKI
DYSCYPLINY INDYWIDUALNEJ
NIJAMY
(JS II.32 – II.33) .................73
10. S
TABILNOŚĆ I WOLNOŚĆ OD NAPIĘCIA
:
ASANA
(JS II.46 – II.48) ..........................................................................................79
11. P
RANAJAMA TO NIE ĆWICZENIA ODDECHOWE
(JS II.49 – II.53) .........87
12. B
RAK ROZPROSZENIA TO NIEPRZYWIĄZANIE
:
PRATJAHARA
(JS II.54 – II.55) ..................................................................93
13. P
RAKTYKI KONCENTRACYJNO
-
MEDYTACYJNE
(JS III.1 – III.4) ...........99
M
ATERIAŁY DODATKOWE
.........................................................................103
Kup książkę
Poleć książkę
S
ŁOWO WSTĘPNE
AĆARJA
Ś
RIVATSA
R
AMASWAMI
2
całego ogromu wiedzy niewątpliwie za najbardziej wartościową
(parā
vidyā)
będziemy uważać tę wiedzę, która pozwala nam
doświadczyć natury Jaźni. Sankhja (sāṁkhya), joga (yoga) i we-
danta (vedānta) są ortodoksyjnymi szkołami indyjskiej filozofii, których
zasadniczym celem jest rozpoznanie natury Jaźni. Spośród trzech wyżej
wymienionych szkół joga w postaci opisanej przez Patańdźalego nie tylko
wyznacza nam duchowy cel, ale i pokazuje środki do jego osiągnięcia.
W jodze zajmujemy się transformacją (pariṇāma) ciała i umysłu. Poma-
ga nam ona systematycznie przeobrażać rozmaite warstwy naszego ist-
nienia. Na początku w jodze mówi się o kreowaniu jak najlepszego związku
ze światem zewnętrznym — z obiektami i istotami. Poprzez przestrzeganie
jam (yama) i nijam (niyama) łatwiej nam utrzymywać naszą relację ze
światem zewnętrznym w równowadze. Asany (āsana) przynoszą trans-
formację ciała na optymalnym poziomie. Wówczas pranajama (prāṇā-
yāma)
i mudry (mudrā) sterują niezbędnymi fizjologicznymi zmianami.
Pratjahara (pratyāhāra) pomaga utrzymać nasze główne źródło rozpro-
szeń — zmysły — pod kontrolą. Wreszcie kolejny krok to najważniejsza
w jodze praktyka sanjamy (saṁyama), medytacji, która pozwala nam
dokonać transformacji umysłu, ćitty (citta). Według joginów takich jak Pa-
tańdźali umysł, ćitta, może funkcjonować na różnych poziomach. Może
być wzburzony, kszipta (kṣipta), zależny, mudha (mūḍha), rozproszony,
wikszipta (vikṣipta), skoncentrowany/jednopunktowy, ekagra (ekāgra),
lub w pełni spokojny i niezależny, nirodha (nirodha). Tylko ostatnie dwa
z wymienionych wyżej stanów możemy rozpoznać jako stany jogiczne.
Ponieważ nasz umysł podąża zazwyczaj za automatycznym nawykiem
Kup książkę
Poleć książkę
Z
Zgłoś jeśli naruszono regulamin