Enneagram_a_typy_osobowosci_Dowiedz_sie_kim_jestes_enneag.pdf

(285 KB) Pobierz
Enneagram
a typy osobowoœci.
Dowiedz siê kim jesteœ
Autor: Don Richard Riso, Russ Hudson
T³umaczenie: Anna Kanclerz,
Cezar Matkowski
ISBN: 978-83-246-1409-7
Tytu³ orygina³u:
Personality Types:
Using the Enneagram for Self-Discovery
Format: 158x228, stron: 515
Mapa ludzkiej natury
• Enneagram – teoria i praktyka najstarszej typologii ludzkiej natury
• Dog³êbna analiza (wszystkich) dziewiêciu typów osobowoœci
• Nowe, rewolucyjne odkrycia psychologii
Nowoczesna psychologia zakorzeniona w staro¿ytnoœci Pamiêtasz ten moment,
kiedy pierwszy raz zda³eœ sobie sprawê, jak bardzo inne osoby ró¿ni¹ siê od Ciebie?
Z biegiem czasu powoli ods³ania³ siê przed Tob¹ wielobarwny wachlarz ludzkich
charakterów. To fascynuj¹ce zagadnienie dla wiêkszoœci ludzi wci¹¿ stanowi niezg³êbion¹
tajemnicê. Co decyduje o naszych motywacjach, lêkach, pragnieniach? Jaki wp³yw
na nasz¹ osobowoœæ maj¹ rodzice i ludzie bliscy nam w doros³ym ¿yciu? Jak kszta³tuje
nas otaczaj¹ca rzeczywistoœæ i codzienne wydarzenia? Jeœli jesteœ cz³owiekiem
ciekawym œwiata, nie tylko zewnêtrznego, odpowiedzi odnajdziesz w Enneagramie.
Ksi¹¿ka
„Enneagram
a typy osobowoœci. Dowiedz siê kim jesteœ” jest niezast¹pionym
Ÿród³em w studiach nad Enneagramem, a tak¿e cenion¹ na ca³ym œwiecie klasyczn¹
pozycj¹ w literaturze zajmuj¹cej siê rozwojem osobistym. Enneagram jest sposobem
dog³êbnego badania zarówno psychiki, jak i duchowoœci cz³owieka. Jest kwintesencj¹
wiedzy pochodz¹cej z ró¿nych Ÿróde³ i szkó³ duchowych, po³¹czonej z za³o¿eniami
wspó³czesnej psychologii. System oparty na wykresie dziewiêcioramiennej gwiazdy
zak³ada, ¿e ka¿dy cz³owiek nale¿y do jednego z dziewiêciu typów osobowoœci. Typ ten
jest œciœle okreœlony i rozwija siê w dzieciñstwie, nie zmieniaj¹c siê ju¿ w doros³ym
¿yciu. Obecne, drugie wydanie poszerzono o ponad 150 stron – dziêki temu ksi¹¿ka
zosta³a wzbogacona o nowe, rewolucyjne koncepcje. Teraz mo¿esz zacz¹æ
wykorzystywaæ Enneagram w ka¿dej sytuacji ¿yciowej.
OsobowoϾ profilowana
• Szukanie podstawowego modelu w³asnej osobowoœci.
• Dok³adna interpretacja rodzajów osobowoœci.
• Interakcje zachodz¹ce miêdzy poszczególnymi typami.
• Obraz osobowoœci zdrowych, niezdrowych i przeciêtnych.
• Spojrzenie na inne koncepcje analizy osobowoœci.
Znajdziesz tu tak¿e dodatki:
„Znaczenie
poziomów rozwoju” i
„Dynamika
podstawowa”
Spis treści
Nota autorów do drugiego wydania
Przedmowa: Enneagram i transformacja
Podziękowania do pierwszego wydania
CZĘŚĆ I
1.
2.
3.
Zrozumienie typów osobowości
Pochodzenie Enneagramu
Wskazówki
CZĘŚĆ II
DZIEWIĘĆ TYPÓW OSOBOWOŚCI
Triada uczuć
4.
5.
6.
Dwójka: Opiekun
Trójka: Motywator
Czwórka: Indywidualista
Triada myśli
7.
8.
9.
Piątka: Obserwator
Szóstka: Lojalista
Siódemka: Entuzjasta
145
177
207
63
89
117
21
27
39
9
13
15
6
Spis treści
Triada instynktu
10.
11.
12.
Ósemka: Przywódca
Dziewiątka: Rozjemca
Jedynka: Reformator
CZĘŚĆ III
13.
14.
15.
Wskazówki dla zaawansowanych
Teoria Enneagramu
Postscriptum: W stronę mądrości
Dodatek
Bibliografia
Skorowidz
321
335
353
359
385
389
235
265
293
ROZDZIA 1
Zrozumienie typów osobowo ci
Poznaj siebie, niech Boga my l twa nie docieka,
Sam czïowiek jest wïa ciwÈ naukÈ czïowieka.
Aleksander Pope,
Wiersz o czïowieku
1
Czy jest sens próbowaÊ zrozumieÊ typy osobowo ci? Skoro ka dy czïowiek jest niepo-
wtarzalny, szufladkowanie ludzi jest czynno ciÈ dosyÊ odra ajÈcÈ. Nawet je li typologia
osobowo ci byïaby teoretycznie uzasadniona, jej akademicki charakter przesÈdzaïby o braku
zastosowania w praktyce albo byïaby za maïo konkretna, eby mieÊ jakie znaczenie —
typologia osobowo ci okazaïaby siÚ workiem, z którego ka dy mógïby wyciÈgaÊ to, co
mu pasuje.
Te zastrze enia sÈ uzasadnione, jednak ich wysuwanie do niczego nie prowadzi. Ist-
nieje wiele powodów, dla których warto dowiedzieÊ siÚ czego wiÚcej o typach osobo-
wo ci, chocia by dlatego, e natura czïowieka jest interesujÈca i zarazem niebezpieczna.
Inni ludzie wzbudzajÈ nasze zainteresowanie, poniewa sÈ najbardziej zmiennymi, de-
nerwujÈcymi, miïymi i tajemniczymi obiektami w naszym otoczeniu. Dla wiÚkszo ci
z nas spÚdzenie dnia bez bezpo redniego lub po redniego kontaktu z innymi osobami
jest praktycznie niemo liwe — codziennie spotykamy siÚ z czïonkami naszej rodziny,
przyjacióïmi, lud mi na ulicy, oglÈdamy ludzi wystÚpujÈcych w telewizji, a tak e oczyma
wyobra ni widzimy ich w naszych marzeniach i koszmarach. ZewszÈd otoczeni jeste-
my innymi lud mi, którzy na ró ne sposoby wywierajÈ na nas wpïyw — pozytywny lub
negatywny.
Zazwyczaj naszym zwiÈzkom miÚdzyludzkim nie towarzyszy zbyt wiele zmartwieñ,
jednak bez wÈtpienia zdarzajÈ siÚ te i takie momenty, w których nagle zdajemy sobie
sprawÚ z tego, jak maïo wiemy o osobach, o których my leli my, e wiemy wszystko.
Czasami mo e nam siÚ nawet wydawaÊ, e nie znamy samych siebie. Zachowanie in-
nych ludzi, a czasami nasze wïasne, bywa dziwne i niepokojÈce, niekiedy dziwaczne lub
1
Wiersz przeïo ony przez L. Kamiñskiego, Zawadzki i WÚcki, Warszawa 1816.
22
Zrozumienie typów osobowo ci
wrÚcz nie na miejscu. Niektóre niespodzianki wynikajÈce z zachowania innych osób
mogÈ byÊ przyjemne, lecz z pewno ciÈ bywajÈ te i takie, które sÈ zdecydowanie nie-
przyjemne, a do tego mogÈ mieÊ katastrofalny wpïyw na naszÈ przyszïo Ê. Dlatego te ,
je eli nie przywiÈzujemy zbytniej wagi do koncepcji typów osobowo ci, które sÈ przeja-
wem ludzkiej natury, nara amy siÚ na niepowodzenie. Osoba, o której my limy, e jÈ
znamy, mo e okazaÊ siÚ potworem lub beznadziejnym egocentrykiem. Mo e siÚ tak e
okazaÊ, e kto nas bezwzglÚdnie wykorzystaï lub e nasze uzasadnione potrzeby zostaïy
przez kogo zignorowane. Je li nie bÚdziemy w stanie zrozumieÊ natury drugiego czïo-
wieka, nasza niewiedza obróci siÚ przeciwko nam. Prawdziwa jest równie sytuacja od-
wrotna: je eli nie bÚdziemy w stanie zrozumieÊ ludzkiej natury, mo emy równie prze-
oczyÊ nieoszlifowany diament lub zbyt szybko zerwaÊ znajomo Ê, która w gruncie rzeczy
jest warta zachodu. Nie przywiÈzujÈc wagi do zrozumienia typologii osobowo ci, nara a-
my siÚ na nieprzyjemne do wiadczenia — kto mo e nas zraniÊ albo oszukaÊ.
Dlatego te warto byÊ bardziej wnikliwym, chocia by po to, eby uniknÈÊ przykrych
konsekwencji. Zrozumienie siebie oraz innych ludzi powinno sprawiÊ, i nasze ycie
bÚdzie szczÚ liwsze.
Problem polega na tym, e chocia ka dy chce zrozumieÊ innych, niewiele osób
równie chÚtnie chce poznaÊ samego siebie. Chcemy poznaÊ motywy zachowania innych
ludzi, jednak boimy siÚ dowiedzieÊ czego przykrego o sobie. Dzisiejsza kultura rywali-
zacji nie opiera siÚ ju na napomnieniu delfickiej wyroczni „poznaj samego siebie”, ale
raczej na ha le „rozgry rywala”. Chcieliby my mieÊ mo liwo Ê „prze wietlania” innych
osób, tak jak to robiÈ promienie rentgenowskie, a jednocze nie zataiÊ wïasne sïabo ci
i wady przed innymi. Nie chcemy, aby ktokolwiek, ïÈcznie z nami, zobaczyï nasze praw-
dziwe oblicze. Niestety, tracimy tym samym co warto ciowego i wa nego — mo li-
wo Ê obiektywnego spojrzenia na wïasnÈ osobÚ.
Wszystko przewrócili my do góry nogami. ¿eby to naprawiÊ, musimy pamiÚtaÊ o sïo-
wach Kierkegaarda, który radziï innych oceniaÊ subiektywnie, a siebie samego —
obiektywnie. Polega to na tym, e oceniajÈc zachowanie innych ludzi, powinni my po-
stawiÊ siÚ na ich miejscu i próbowaÊ zrozumieÊ ich punkt widzenia na wiat i ich osobÚ.
Kiedy oceniamy samych siebie, powinni my patrzeÊ na wïasnÈ osobÚ oczyma innych lu-
dzi, powstrzymujÈc siÚ od wynajdowania okoliczno ci ïagodzÈcych dla naszego zacho-
wania. Oczywi cie radÚ Kierkegaarda bardzo trudno wcieliÊ w ycie, poniewa wyma-
gaïoby to od nas pokonania wïasnej pró no ci i chÚci oszukiwania siÚ w ocenie wïasnej
osoby oraz cynizmu i usprawiedliwiania siÚ, kiedy oceniamy innych. W ocenie wïasnej
powinni my kierowaÊ siÚ odwagÈ, a w ocenie innych ludzi — empatiÈ.
Jak zdobyÊ potrzebne do tego wiedzÚ i wra liwo Ê? W jaki sposób mo emy zrozu-
mieÊ ró norodno Ê ludzkich osobowo ci? Jak mo emy pogïÚbiÊ naszÈ wiedzÚ o typach
osobowo ci, cieszyÊ siÚ peïniÈ ycia i byÊ szczÚ liwi?
Odpowied jest paradoksalna: odkryjemy, e nie mo na tak naprawdÚ poznaÊ in-
nych, dopóki nie pozna siÚ samego siebie, i nie mo na zrozumieÊ siebie, dopóki nie zro-
zumie siÚ innych ludzi. RozwiÈzanie tej pozornie trudnej zagadki polega na tym, e zro-
zumienie samego siebie i zrozumienie innych to dwie strony tego samego medalu, bo do
jednego i drugiego potrzebne jest poznanie ludzkiej natury.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin