Dwulatki_tak_maja_e_0liw.pdf

(759 KB) Pobierz
Spis treści
Kiedy dziecko kaprysi…
Kiedy dziecko się wyrywa…
Kiedy dziecko nie chce czegoś zrobić samo…
Kiedy dziecko czuje strach przed nieznanym… (1)
Kiedy dziecko czuje strach przed nieznanym… (2)
Kiedy dziecko nie umie się bawić samo…
Kiedy dziecko się nie dzieli…
Kiedy rodzic nie zauważa dziecięcych uczuć…
Kiedy dziecko „odrzuca” jednego z rodziców…
Kiedy pojawia się rodzeństwo…
Kiedy dziecko rzuca jedzeniem…
Kiedy dziecko jest agresywne…
Kiedy dziecko bije rodziców…
Kiedy dziecko jest niesamodzielne…
Kiedy rodzice udają,
że
nic się nie stało…
Kiedy dziecko jęczy…
Kiedy dziecko płacze przy rozstaniu…
Kiedy dziecko testuje granice… (1)
Kiedy dziecko testuje granice… (2)
Kiedy dziecko nie może się zdecydować…
Kiedy dziecko nie chce jeść…
Kiedy dziecko się ociąga…
Kiedy dziecko „terroryzuje” rodziców…
Kiedy dziecko nudzi się wśród zabawek…
Kiedy dziecko chce czytać, a rodzicowi się nie chce…
Kiedy rodzic chce odstawić pieluchy…
Kiedy rodzic
łączy
zabawę z własną pracą…
Kiedy dziecko urządza awantury w sklepie…
Kiedy rodzice chwalą dziecko…
Kiedy rodzic daje klapsy…
Kiedy dziecko nie mówi „przepraszam”…
Kiedy dziecko chce na dwór…
Kiedy dziecko jest uzależnione od telewizji…
Kiedy dziecko chce mówić…
Kiedy dziecko piszczy…
Kiedy rodzic zarzuca dziecko szkolną wiedzą…
Kiedy rodzic pomaga…
Kiedy dziecko prosi, by za nie narysować…
Kiedy dziecko ma złe sny…
Kiedy dziecko nie lubi
fizycznych
ograniczeń…
Koncepcja serii i redakcja:
Kinga Perczyńska
Współpraca redakcyjna:
Martyna Kubka
Korekta:
dr Tomasz Karpowicz
Projekt graficzny:
Magdalena Popovics, Bartosz Czarnecki
Ilustracje:
Julia Kożuszek
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Kup książkę
© Wydawnictwo Cztery Głowy
Gdańsk 2017, wydanie elektroniczne
ul. Topolowa 2/2, 80-255 Gdańsk
tel.: 58 341 60 48
e-mail: biuro@fiszki.pl
www.fiszki.pl
ISBN: 978-83-7843-275-3
Kup książkę
Kiedy
dziecko
kaprysi...
Niespełna trzylatek wiesza się na nogach
mamy, podczas gdy ona przygotowuje
kolację. Kilka minut później dziecko
uderza psa, przy stole chce jogurt, a nie –
przygotowany posiłek. Niedługo potem
odmawia kąpieli i pójścia do
łóżka.
Kup książkę
Problem
Kiedy doświadczamy takiego zachowania, to zazwy-
czaj
mamy do czynienia ze zmęczonym dzieckiem,
które potrzebuje wyrazić swoje emocje, i  z  rodzi-
cem, który nie określił dziecku jasno granic.
Z tego
względu stale testuje ono różnorodne sytuacje, do
chwili gdy poczuje bezpieczeństwo w przywództwie
rodzica.
Rada
Przede wszystkim dorosły nie powinien angażować
się emocjonalnie w „testujące” zachowanie dziecka.
Wręcz przeciwnie – należy wytrwale wierzyć w sens
własnej konsekwencji! Gdy dziecko przekracza gra-
nice (wchodzi na rodzica, bije psa, rzuca jedzeniem),
spokojnie, lecz stanowczo, zareagujmy:
Widzę,
że
je-
steś bardzo zmęczony/zmęczona… Zabiorę twoje ręce
(ode mnie, psa, jedzenia) albo ty sam/sama to zro-
bisz. Co wybierasz?.
Warto również tłumaczyć dziec-
ku, dlaczego pewnych rzeczy nie powinno ono robić
(np. bicie – boli).
Wierz w siłę własnej konsekwencji!
www.fiszki.pl
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin