Jak_tlumaczyc_dzieciom_matematyke_Poradnik_nie_tylko_dla_rodzicow_jakmat.pdf

(410 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Tomasz Waryszak
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jakmat
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-7090-1
Copyright © Helion 2014
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wst p ........................................................................................................ 7
Rozdzia 1. Zrozumie dziecko ..................................................................................... 9
1.1. Co nieostre, to tępe, czyli logika dziecięca ........................................................................................ 9
1.2. Dlaczego sześcian nie jest sześcianem, czyli o problemach językowych .................................... 12
1.3. Dlaczego
1
3
1
, czyli matematyka na miarę ucznia
2
....................................................................... 14
1.4. Czy 2
3
jest równe 6, czyli uczeń ma prawo do błędu ..................................................................... 16
1.5. Uczeń w akcji, czyli o odkrywaniu na lekcjach matematyki ........................................................ 18
Rozdzia 2. Uczymy rachunków ................................................................................... 23
2.1. Cyfry, liczby, system dziesiętny i rzymski ...................................................................................... 23
2.2. Oś liczbowa ......................................................................................................................................... 26
2.3. Dodajemy ............................................................................................................................................ 28
2.4. Odejmujemy ........................................................................................................................................ 30
2.5. Kolejność dodawania i odejmowania .............................................................................................. 32
2.6. Dodajemy pisemnie ........................................................................................................................... 34
2.7. Odejmujemy pisemnie ...................................................................................................................... 35
2.8. Mnożymy ............................................................................................................................................. 37
2.9. Mnożenie z dodawaniem i odejmowaniem .................................................................................... 41
2.10. Mnożymy pisemnie ............................................................................................................................ 43
2.11. Dzielimy ............................................................................................................................................... 45
2.12. Dzielimy pisemnie .............................................................................................................................. 47
2.13. Cechy podzielności liczb ................................................................................................................... 49
2.14. Rozwiązujemy zadania tekstowe ...................................................................................................... 52
Rozdzia 3. Uczymy u amków ..................................................................................... 57
3.1. Ułamek jako część .............................................................................................................................. 57
3.2. Ułamek jako liczba ............................................................................................................................. 62
3.3. Skracamy i rozszerzamy ułamki ....................................................................................................... 66
3.4. Dodajemy i odejmujemy ułamki ...................................................................................................... 69
3.5. Mnożymy ułamki ............................................................................................................................... 72
Kup książkę
Poleć książkę
4
Jak tłumaczyć dzieciom matematykę. Poradnik nie tylko dla rodziców
3.6. Dzielimy ułamki ................................................................................................................................. 76
3.7. Wprowadzamy pojęcie ułamka dziesiętnego ................................................................................. 78
3.8. Uczymy działań na ułamkach w postaci dziesiętnej ..................................................................... 81
3.9. Wprowadzamy pojęcie procentu ..................................................................................................... 85
3.10. Uczymy obliczać procenty ................................................................................................................ 87
3.11. Dalsze obliczenia procentowe .......................................................................................................... 89
Rozdzia 4. Wprowadzamy w wiat geometrii ................................................................ 93
4.1. Kilka uwag o nauczaniu geometrii .................................................................................................. 93
4.2. Odcinki i proste .................................................................................................................................. 96
4.3. Mierzymy długość .............................................................................................................................. 98
4.4. Okrąg i koło ......................................................................................................................................... 99
4.5. Kąty .....................................................................................................................................................101
4.6. Mierzymy kąty ..................................................................................................................................103
4.7. Badamy własności trójkątów ..........................................................................................................106
4.8. Poznajemy rodzaje czworokątów ...................................................................................................110
4.9. Obliczamy obwody wielokątów .....................................................................................................113
4.10. Obliczamy pole prostokąta ...........................................................................................................114
4.11. Obliczamy pola wielokątów ..........................................................................................................117
4.12. Poznajemy prostopadłościan ........................................................................................................121
Rozdzia 5. Rozszerzamy zakres geometrii ................................................................ 125
5.1. Co wynika z przystawania ...............................................................................................................125
5.2. Co wynika z symetrii ........................................................................................................................129
5.3. Poszerzamy wiadomości o kole ......................................................................................................133
5.4. Koło i trójkąt .....................................................................................................................................135
5.5. O twierdzeniu Pitagorasa ................................................................................................................137
5.6. O podobieństwie ...............................................................................................................................141
5.7. Graniastosłupy i ostrosłupy ............................................................................................................145
5.8. Walec, stożek i kula ..........................................................................................................................146
Rozdzia 6. Uczymy dzia a na liczbach dodatnich i ujemnych .................................... 149
6.1. Nadajemy liczbom znaki .................................................................................................................149
6.2. Dodajemy ..........................................................................................................................................152
6.3. Odejmujemy ......................................................................................................................................153
6.4. Mnożymy i dzielimy ........................................................................................................................156
6.5. Potęgujemy ........................................................................................................................................158
6.6. Pierwiastkujemy ...............................................................................................................................160
Rozdzia 7. Pomagamy zrozumie algebr ................................................................. 163
7.1. Posługujemy się literami .................................................................................................................163
7.2. Minusy w wyrażeniach algebraicznych .........................................................................................166
7.3. Redukujemy wyrazy podobne ........................................................................................................169
7.4. Nawiasy w wyrażeniach algebraicznych .......................................................................................171
7.5. Układamy równania .........................................................................................................................173
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
7.6. Rozwiązujemy równania .................................................................................................................177
7.7. Układy równań .................................................................................................................................181
7.8. Uwagi o nierównościach .................................................................................................................183
Rozdzia 8. Badamy zale no ci mi dzy wielko ciami ................................................. 185
8.1. Funkcja jako szczególny rodzaj zależności ...................................................................................185
8.2. Proporcjonalność prosta .................................................................................................................187
8.3. Proporcjonalność odwrotna ...........................................................................................................189
8.4. Wykresy empiryczne .......................................................................................................................190
8.5. Wprowadzamy układ współrzędnych ...........................................................................................192
8.6. Rysujemy wykresy funkcji ...............................................................................................................196
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin