Unity_i_C_Podstawy_programowania_gier_unityc.pdf

(710 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami
firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Małgorzata Kulik
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Grafika na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/unityc
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Kody źródłowe wybranych przykładów dostępne są pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/unityc.zip
ISBN: 978-83-283-4390-0
Copyright ©
Ewa Ross, Jacek Ross 2018
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ................................................................................................................. 9
O czym jest książka? ................................................................................................................... 9
Ale czy na pewno przeciętna osoba bez wrodzonych cech programisty
może się nauczyć programować? ........................................................................................ 11
Struktura książki ....................................................................................................................... 11
Lekcja 1. Programowanie w C# i Unity — szybki start ........................................... 13
Instrukcja instalacji programów Unity i Visual Studio ....................................................... 13
Unity i Visual Studio — pierwsze uruchomienie
i utworzenie pierwszego projektu ....................................................................................... 17
Informacje o Unity i Visual Studio ................................................................................. 17
Utworzenie pierwszego projektu .................................................................................... 17
Główne okna Unity ........................................................................................................... 18
Uruchomienie Visual Studio ........................................................................................... 19
Okna Unity oraz wstawienie pierwszych obiektów na scenę ............................................. 22
Podstawowe okna Unity ................................................................................................... 22
Zasoby i prefabrykaty ....................................................................................................... 23
Wstawienie obiektów na scenę ........................................................................................ 23
Modyfikacja obiektów poprzez okno inspektora .......................................................... 24
Uruchomienie gry ............................................................................................................. 25
Podstawowe komponenty: Transform, Collider, Renderer i Rigidbody .......................... 25
Komponenty ogólnie ........................................................................................................ 25
Komponent Transform .................................................................................................... 26
Komponent Renderer ....................................................................................................... 27
Komponent Collider ......................................................................................................... 27
Komponent Rigidbody ..................................................................................................... 27
Kup książkę
Poleć książkę
4
Unity i C#. Podstawy programowania gier
Pierwszy własny skrypt C# i pierwszy własny komponent ................................................. 28
Dodanie własnego komponentu ..................................................................................... 28
Kod źródłowy komponentu ............................................................................................. 28
Komentarze w kodzie programu ..................................................................................... 29
Dodanie parametru do komponentu ............................................................................. 29
Komponent a klasa ............................................................................................................ 30
Funkcje. Specjalne funkcje komponentów Unity.
Użycie funkcji OnCollisionEnter ................................................................................ 31
Obiekty i pobieranie komponentów jako obiektów.
Zmiana parametrów i pól obiektu ............................................................................... 32
Bardziej zaawansowany sposób wykonania zadania (opcjonalnie) ........................... 32
Kompilacja projektu w Unity .................................................................................................. 34
Porady i pomoc w poruszaniu się po programach Unity i Visual Studio ......................... 35
Mam otwarte Unity, ale nie widać sceny i obiektów .................................................... 35
Nie umiem otworzyć Visual Studio tak,
aby otwierało mój projekt i moje pliki źródłowe ...................................................... 35
Zadania do samodzielnego wykonania .................................................................................. 36
Zadanie 1. Rozbudowa projektu ObjectClicker — część I .......................................... 36
Zadanie 2. Rozbudowa projektu ObjectClicker — część II ......................................... 37
Zadanie 3. Rozbudowa projektu ObjectClicker — część III ....................................... 38
Zadanie 4. Rozbudowa projektu ObjectClicker — część IV ....................................... 40
Lekcja 2. Informacja, algorytm, kompilacja ......................................................... 45
Informacja a algorytm .............................................................................................................. 45
W świecie komputerów informacja jest wszystkim ...................................................... 45
W świecie komputerów programista jest najważniejszy ............................................. 46
Sposób zapisu informacji to też informacja .................................................................. 46
Algorytm. Główna rola programisty polega
na zapisaniu algorytmu w języku programowania ................................................... 46
Do przemyślenia ................................................................................................................ 47
Algorytmy .................................................................................................................................. 47
Algorytm Pieczenie ciasta ................................................................................................ 47
Algorytm obliczania pola powierzchni koła .................................................................. 50
Zapis algorytmu w schemacie blokowym na przykładzie algorytmu gry 3-5-8 ....... 51
Zapis algorytmu gry 3-5-8 w pseudokodzie .................................................................. 53
Dokumentacja oraz procesy tworzenia gier .......................................................................... 53
Metody tworzenia gier i programów .............................................................................. 53
Role w projekcie ................................................................................................................ 54
Dokumentacja projektowa ............................................................................................... 56
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
Kompilacja projektu w Unity i Visual Studio, biblioteki, pliki projektu .......................... 58
Kompilacja projektu w Unity .......................................................................................... 58
Pliki bibliotek ..................................................................................................................... 59
Pliki projektu i rozwiązania ............................................................................................. 60
Inne pliki i katalogi ........................................................................................................... 61
Kompilacja kodu źródłowego w Visual Studio ............................................................. 61
Zadania do samodzielnego wykonania .................................................................................. 62
Samodzielne utworzenie dokumentacji projektowej gry ............................................. 62
Lekcja 3. Typy danych, zmienne, funkcje i klasy .................................................... 63
Jak manipulować obiektami na scenie 3D w Unity ............................................................. 63
Przybornik narzędzi .......................................................................................................... 63
Przyciąganie podczas przesuwania ................................................................................. 64
Szybkie debugowanie zmiennych w Unity i VS ................................................................... 64
Typy danych i zmienne ............................................................................................................ 66
Typy danych i zmienne .................................................................................................... 66
Rzutowanie zmiennych .................................................................................................... 69
Funkcje ....................................................................................................................................... 69
Klasy — część I .......................................................................................................................... 72
Lekcja 4. Instrukcje warunkowe .......................................................................... 75
Instrukcje warunkowe — część I ............................................................................................ 75
Zadania do samodzielnego wykonania .................................................................................. 77
Projekt JakimJestemTypem — część I ............................................................................ 77
ProjektRosliny — część I .................................................................................................. 79
ProjektRosliny — część II ................................................................................................ 81
Projekt JakimJestemTypem — część II .......................................................................... 85
Lekcja 5. Typy danych, klasy, instrukcje warunkowe — ciąg dalszy.
Programowanie w Unity .................................................................................... 89
Klasy — część II ........................................................................................................................ 89
Dziedziczenie klas ............................................................................................................. 89
Tworzenie nowych obiektów ........................................................................................... 92
Złożenia wywołań metod i pól ........................................................................................ 92
Słowo kluczowe this .......................................................................................................... 93
Rzutowanie typów obiektowych ..................................................................................... 94
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin