UML_2_0_w_akcji_Przewodnik_oparty_na_projektach_umlakc.pdf

(768 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
UML 2.0 w akcji. Przewodnik
oparty na projektach
Autorzy: Patrick Graessle, Henriette Baumann,
Philippe Baumann
T³umaczenie: Marek Pêtlicki
ISBN: 83-246-0646-7
Tytu³ orygina³u:
Uml 2.0 in Action: A Project-based Tutorial
Format: B5, stron: 224
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Poznaj jêzyk UML i wykorzystaj jego mo¿liwoœci
• Opanuj podstawy jêzyka
• Stwórz modele systemów biznesowych i informatycznych
• Zaplanuj integracjê systemów przy u¿yciu jêzyka UML
Kluczowym elementem du¿ych projektów programistycznych jest modelowanie,
pomocne równie¿ przy tworzeniu œrednich i ma³ych projektów. Jêzyk UML to narzêdzie
s³u¿¹ce w³aœnie do modelowania. Za pomoc¹ diagramów i wykresów bêd¹cych jego
elementami mo¿na przedstawiæ zarówno sam system informatyczny, jak i jego zwi¹zki
z otoczeniem biznesowym, w którym bêdzie on wykorzystywany. Gdy system tworzony
jest przez du¿y zespó³ projektowy, zastosowanie jêzyka UML daje gwarancjê
poprawnego zinterpretowania zarówno za³o¿eñ, jak i zadañ systemu, a tak¿e zgodnej
z nimi realizacji projektu.
Ksi¹¿ka „UML 2.0 w akcji. Przewodnik oparty na projektach” prezentuje jêzyk UML
w sposób gwarantuj¹cy jego b³yskawiczne opanowanie. Jej autorzy koncentruj¹ siê
wy³¹cznie na tych zastosowaniach UML-a, które mog¹ okazaæ siê przydatne
w modelowaniu. Wszystkie zagadnienia teoretyczne podane s¹ wraz z konkretnymi
przyk³adami ich przydatnoœci praktycznej. Dziêki tej publikacji poznasz elementy jêzyka
i nauczysz siê wykorzystywaæ je podczas projektowania. Dowiesz siê, jak tworzyæ
projekty systemów biznesowych i informatycznych oraz jak stosowaæ UML w opisach
zale¿noœci pomiêdzy nimi.
Oto kwestie poruszane w tej ksi¹¿ce:
• przegl¹d elementów i zastosowañ jêzyka UML 2.0
• modelowanie procesów biznesowych
• diagramy przypadków u¿ycia
• diagramy aktywnoœci i sekwencji
• diagramy klas i stanów
• modelowanie systemu informatycznego i jego otoczenia
Przekonaj siê, jak jêzyk UML usprawnia pracê nad projektami
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp
O autorach
O książce
Rozdział 1. Wprowadzenie
Rozdział 2. Podstawy i tło historyczne
2.1. Wprowadzenie do studium przypadku
2.2. Modele, perspektywy i diagramy
2.2.1. Czym jest model?
2.2.2. Do czego potrzebne są modele?
2.2.3. Cel i grupa docelowa modelu
2.2.4. Proces analizy
2.2.5. Diagramy w roli perspektyw
2.3. Systemy informacyjne a systemy informatyczne
2.4. Modele studium przypadku
2.5. Historia UML-a — metody i notacje
2.6. Specyfikacja wymagań
2.6.1. Wspomaganie procesów decyzyjnych
2.6.2. Weryfikacja
2.7. UML 2.0
2.7.1. Przegląd cech języka UML 2.0
2.7.2. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu biznesowego
2.7.3. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie systemu informatycznego
2.7.4. Wpływ zmian w UML-u na modelowanie integracji systemów
2.7.5. Podsumowanie
7
9
11
13
17
17
20
20
21
22
24
25
27
29
30
32
33
33
34
34
36
37
38
38
Spis treści
Rozdział 3. Modelowanie systemów biznesowych
3.1. Procesy i systemy biznesowe
3.1.1. Czym jest proces biznesowy?
3.1.2. Definicja autorstwa Workflow Management Coalition
3.1.3. Systemy biznesowe
3.1.4. Wykorzystywanie UML-a do modelowania procesów i systemów biznesowych
3.1.5. Praktyczne wskazówki dotyczące modelowania procesów biznesowych
3.2. Jeden model — dwie perspektywy
3.3. Perspektywa zewnętrzna
3.3.1. Jakie korzyści przynosi modelowany system biznesowy?
3.3.2. Elementy perspektywy
3.3.3. Diagramy przypadków użycia
3.3.4. Konstruowanie diagramów przypadków użycia
3.3.5. Diagramy aktywności
3.3.6. Konstruowanie diagramów aktywności
3.3.7. Diagramy sekwencji
3.3.8. Konstruowanie diagramów sekwencji
3.3.9. Diagramy sekwencji o wysokim poziomie abstrakcji
3.3.10. Diagramy sekwencji do tworzenia scenariuszy zastosowania przypadków użycia
3.4. Perspektywa wewnętrzna
3.4.1. Elementy perspektywy
3.4.2. Diagramy pakietów
3.4.3. Konstruowanie diagramów pakietów
3.4.4. Diagramy klas
3.4.5. Konstruowanie diagramów klas
3.4.6. Diagramy aktywności
3.4.7. Konstruowanie diagramów aktywności
39
40
40
41
42
43
44
45
46
46
51
53
56
66
73
77
80
83
83
84
84
85
88
90
93
96
97
Rozdział 4. Modelowanie systemów informatycznych
4.1. Perspektywa zewnętrzna
4.1.1. Perspektywa użytkownika, czyli „ważne, że działa, nieważne, jak”
4.1.2. Elementy perspektywy
4.1.3. Diagram przypadków użycia
4.1.4. Zdarzenia wydobywające i modyfikujące dane
4.1.5. Diagram sekwencji przypadku użycia
4.1.6. Konstruowanie perspektywy zewnętrznej
4.2. Perspektywa strukturalna
4.2.1. Obiekty i klasy
4.2.2. Generalizacja, specjalizacja i dziedziczenie
4.2.3. Statyczne i dynamiczne reguły biznesowe
4.2.4. Elementy perspektywy
4.2.5. Diagram klas
4.2.6. Konstruowanie diagramów klas
101
104
104
108
108
112
114
117
125
125
129
131
132
133
138
4
Spis treści
4.3. Perspektywa zachowań
4.3.1. Cykl życia obiektu
4.3.2. Elementy perspektywy
4.3.3. Diagram stanów
4.3.4. Konstruowanie diagramów stanów
4.4. Perspektywa interakcji
4.4.1. Obserwacja zdarzeń wewnątrz systemu informatycznego
4.4.2. Elementy perspektywy
4.4.3. Diagram komunikacji
4.4.4. Diagram sekwencji
4.4.5. Konstruowanie diagramów komunikacji
4.4.6. Konstruowanie diagramów sekwencji
145
145
149
149
156
160
160
164
165
169
172
179
Rozdział 5. Modelowanie integracji systemów
5.1. Terminologia interfejsów integracji systemów
5.2. Komunikaty w UML-u
5.3. Jeden model — dwie perspektywy
5.4. Perspektywa procesu
5.4.1. Model systemu biznesowego jako fundament
5.4.2. Elementy perspektywy
5.4.3. Diagramy aktywności
5.4.4. Diagramy sekwencji
5.4.5. Konstruowanie diagramów w perspektywie procesów
5.5. Perspektywa statyczna
5.5.1. Elementy perspektywy
5.5.2. Diagram klas
5.5.3. Konstruowanie diagramu klas
5.5.4. Przekształcanie danych z systemu informatycznego
do komunikatu „lista pasażerów”
5.5.5. Przekształcanie komunikatów z UML-a na różne formaty standardowe
183
184
186
187
187
188
190
191
195
197
204
204
205
206
211
213
Skorowidz
215
5
Wiele zagadnień omawianych w kolejnych rozdziałach opiera się na pewnych
podstawach, które wprowadzimy w tym rozdziale.
Do naszych analiz wykorzystamy lotnisko — nazwiemy je „lotniskiem UML Dzięki temu każdy
”.
Czytelnik, który miał okazję lecieć samolotem, bez problemu zrozumie wszystkie przykłady.
Rozważania ograniczymy do tych obszarów pracy lotniska, z którymi podróżny może zetknąć
się na co dzień, zatem największą uwagę poświęcimy procedurom
odprawy pasażera
i jego
wejścia na pokład
samolotu. Rysunek 2.1 ilustruje, w jaki sposób da się wyróżnić usługi
związane z pasażerami spośród innych związanych z pracą lotniska. Rysunek ten przedstawia
schemat operacji, w których musi wziąć udział pasażer, zanim znajdzie się na swoim fotelu
w samolocie i zapnie pasy, a samolot będzie gotów do startu. Nie wszystkie etapy działań pa-
sażera wiążą się jednak z interesującymi nas obszarami pracy lotniska. Te, które nas interesują,
zostały na rysunku ujęte w ramkę.
Tego typu sekwencja nosi nazwę
scenariusza
(ang.
scenario).
Scenariusz przedstawiony na
rysunku jest tylko jednym z możliwych, ponieważ mogą wystąpić liczne sytuacje odbiegające
od tego schematu, na przykład takie:
pasażer posiada jedynie bagaż podręczny;
pasażer nie dokonuje zakupów w kiosku z prasą;
pasażer przybył na lotnisko za późno i jest zmuszony poddać się przyspieszonej odprawie;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin