Pascal_cwiczenia_praktyczne_Wydanie_III_cwtp3.pdf

(554 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani
za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych
lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Redakcja merytoryczna: Marek Tłuczek
Projekt okładki: Maciek Pasek
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?cwtp3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Kody źródłowe wybranych przykładów dostępne są pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/cwtp3.zip
ISBN: 978-83-246-2833-9
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
WstÚp
Rozdziaï 1. mwiczenia z my lenia algorytmicznego
1.1. Na dobry poczÈtek — jednak prosty program
1.2. WróÊmy do metod
1.3. Co powiniene zapamiÚtaÊ z tego cyklu Êwiczeñ
5
9
9
11
23
Rozdziaï 2. Schematy blokowe
2.1. Podstawowe informacje i proste Êwiczenia
2.2. Co powiniene zapamiÚtaÊ z tego cyklu Êwiczeñ
2.3. mwiczenia do samodzielnego rozwiÈzania
27
27
34
34
Rozdziaï 3. Podstawy Pascala
3.1. Krótki kurs obsïugi rodowiska zintegrowanego
3.2. Struktura programu w Pascalu
3.3. Instrukcje wyj cia (Write i Writeln)
3.4. Staïe i zmienne najczÚ ciej stosowane
3.5. Predefiniowane funkcje
3.6. Instrukcje wej cia (Read i Readln)
3.7. Instrukcja warunkowa
3.8. PÚtla for
3.9. Inne rodzaje pÚtli
3.10. Funkcje i procedury
3.11. Co powiniene zapamiÚtaÊ z tego cyklu Êwiczeñ
3.12. mwiczenia do samodzielnego rozwiÈzania
37
38
42
43
49
57
60
63
69
80
87
101
102
Kup książkę
Poleć książkę
4
Pascal • mwiczenia praktyczne
Rozdziaï 4. Zagadnienia trudniejsze
4.1. Tablice
4.2. Definiowanie wïasnych typów
4.3. Moduïy standardowe
4.4. Instrukcja wyboru (case)
4.5. Zbiory
4.6. Typ rekordowy
4.7. Obsïuga plików
4.8. Tablice dynamiczne
4.9. Wska niki
4.10. Tryb graficzny
4.11. Co powiniene zapamiÚtaÊ z tego cyklu Êwiczeñ
4.12. mwiczenia do samodzielnego rozwiÈzania
109
109
117
126
141
145
151
157
168
171
190
198
199
Kup książkę
Poleć książkę
1
mwiczenia z my lenia
algorytmicznego
Pewnie oczekujesz wstÚpu do Pascala, wyja nienia, czym jest,
programu-Êwiczenia pozwalajÈcego wypisaÊ co na ekranie,
opisu budowy programów albo informacji o obsïudze samego
programu. Tymczasem w najbli szym czasie nie bÚdziemy siÚ zajmo-
waÊ Pascalem. Zajmiemy siÚ czym , co jest trzonem programowania,
czyli
algorytmami.
Aby jednak nie zaczynaÊ caïkiem na sucho, pierw-
sze Êwiczenie niech bÚdzie dziaïajÈcym programem. Nie bÚdziemy
siÚ na razie wgïÚbiaÊ w jego budowÚ. Spróbujmy go jedynie wpisaÊ,
uruchomiÊ i zobaczyÊ efekt jego dziaïania.
1.1. Na dobry poczÈtek — jednak prosty program
m W I C Z E N I E
1.1
Pierwszy program
Napisz i uruchom program, który przywita CiÚ Twoim imieniem.
Uruchom program Free Pascal, wpisujÈc z linii poleceñ DOS komen-
fp.
Z menu
File
wybierz
New
(lub wci nij kombinacjÚ klawiszy
Alt+F, a nastÚpnie klawisz N).
W otwarte okienko edycyjne wpisz po-
ni szy program:
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin