Start_up_po_polsku_Jak_zalozyc_i_rozwinac_dochodowy_e_biznes_startp.pdf

(457 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec, Magdalena Dragon-Philipczyk
Projekt okładki: Jan Paluch
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystany za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?startp
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-5155-9
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
WstÚp ..........................................................................................................................................9
Rozdziaï 1. Pomysï i jego weryfikacja ....................................................................................13
Dzieñ dobry, Kolumbie .................................................................................................................... 13
Dlaczego zakïadam firmÚ? ............................................................................................................... 14
Kim jestem? ..................................................................................................................................... 16
Pomysï a rynek ................................................................................................................................. 18
Dla nieprzekonanych ....................................................................................................................... 23
Weryfikacja pomysïu ........................................................................................................................ 24
Elementy biznesplanu ...................................................................................................................... 27
Podsumowanie ................................................................................................................................. 32
Case study: tubyli my.pl ................................................................................................................... 33
Case study: ¥wie oPalona.pl ............................................................................................................ 35
Rady praktyków: Sara Blakely .......................................................................................................... 37
Rady praktyków: Janusz ¿ebrowski ................................................................................................. 39
Rozdziaï 2. �½ródïa finansowania ............................................................................................41
Kredyty i po yczki ............................................................................................................................ 42
Inwestor ........................................................................................................................................... 44
Fundusze inwestycyjne ..................................................................................................................... 45
Venture capital ................................................................................................................................. 46
Inkubatory przedsiÚbiorczo ci .......................................................................................................... 51
Anioïy biznesu .................................................................................................................................. 53
Fundusze europejskie ...................................................................................................................... 58
Europejski Fundusz Spoïeczny i inni ............................................................................................... 61
Jak zwiÚkszyÊ swoje szanse na dofinansowanie? .............................................................................. 64
Jakie dokumenty dobrze jest gromadziÊ, gdy ubiegamy siÚ o dofinansowanie? ............................... 65
Sfera socjalnego otoczenia ............................................................................................................... 65
Podsumowanie ................................................................................................................................. 66
Rady praktyków: Janusz ¿ebrowski ................................................................................................. 67
Rady praktyków: Arkadiusz Hajduk ................................................................................................. 67
Rozdziaï 3. Formalizacja przedsiÚbiorstwa ............................................................................69
Jednoosobowa dziaïalno Ê gospodarcza ........................................................................................... 70
Spóïka cywilna .................................................................................................................................. 72
Spóïka z ograniczonÈ odpowiedzialno ciÈ ........................................................................................ 72
Spóïka jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo-akcyjna,
czyli co dla przedsiÚbiorców, którzy chcÈ dziaïaÊ na wiÚkszÈ skalÚ ............................................. 74
Plusy i minusy form dziaïalno ci prawnej dla start-upów ................................................................. 76
Jednoosobowa dziaïalno Ê gospodarcza — zakïadanie firmy krok po kroku ................................... 78
Kup książkę
Poleć książkę
6
Start-up po polsku
Spóïka cywilna — zakïadanie firmy krok po kroku .......................................................................... 81
Spóïka z ograniczonÈ odpowiedzialno ciÈ — zakïadanie firmy krok po kroku ................................ 82
Podsumowanie ................................................................................................................................. 85
Rozdziaï 4. Wizerunek, branding i naming ............................................................................87
Bez wizji i misji ani rusz ................................................................................................................... 87
Jak ciÚ widzÈ, tak ciÚ piszÈ ............................................................................................................... 90
Nazwa rzecz wiÚta .......................................................................................................................... 95
Jak zaprojektowaÊ logo? ................................................................................................................... 97
Pracownik, nasz bohater ................................................................................................................ 100
Twarz firmy w internecie ................................................................................................................ 100
Materiaïy marketingowe ................................................................................................................. 102
Podsumowanie ............................................................................................................................... 105
Case study: YouThink.pl ................................................................................................................ 106
Case study: Nextur.pl .................................................................................................................... 107
Rady praktyków: Janusz ¿ebrowski ............................................................................................... 109
Rady praktyków: Arkadiusz Hajduk ............................................................................................... 110
Rozdziaï 5. Zasoby ludzkie ...................................................................................................111
Wszystko sami? .............................................................................................................................. 111
Bez pasji ani rusz ............................................................................................................................ 113
Gdzie szukaÊ ludzi? ....................................................................................................................... 114
Odpowiedni czïowiek, czyli kto? .................................................................................................... 116
Odpowiedni pracownik, czyli kto? ................................................................................................. 119
Motywacja — rzecz wa na ............................................................................................................. 125
Budowanie zespoïu ........................................................................................................................ 126
Warto siÚ szkoliÊ ............................................................................................................................ 128
Podsumowanie ............................................................................................................................... 130
Rady praktyków: Janusz ¿ebrowski ............................................................................................... 131
Rady praktyków: Arkadiusz Hajduk ............................................................................................... 131
Rozdziaï 6. ZarzÈdzanie marketingowe ...............................................................................133
ZarzÈdzanie markÈ ......................................................................................................................... 133
Badanie marki ................................................................................................................................ 134
Mapa percepcji ............................................................................................................................... 136
Wyró nij siÚ lub zgiñ ...................................................................................................................... 141
Reklama d wigniÈ handlu .............................................................................................................. 143
Badanie reklamy ............................................................................................................................. 147
Jak ustaliÊ cenÚ produktu? ............................................................................................................. 149
Jaki model sprzeda y wybraÊ? ........................................................................................................ 154
Kanaïy sprzeda y, czyli co dla nas najlepsze? ................................................................................. 156
Wizerunek marki a rodki pieniÚ ne przeznaczone na jego wzmocnienie ..................................... 158
Podsumowanie ............................................................................................................................... 160
Case study: NetPress ..................................................................................................................... 161
Case study: militaria.pl ................................................................................................................... 162
Rady praktyków: Janusz ¿ebrowski ............................................................................................... 163
Rady praktyków: Marek Rusiecki ................................................................................................... 164
Rozdziaï 7. Public relations, komunikacja w internecie i social media .............................165
Public relations, czyli co? ............................................................................................................... 165
Media relations, czyli zaprzyja nij siÚ z dziennikarzami ................................................................. 170
Zasady przygotowania notatki prasowej ......................................................................................... 175
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Social media, czyli zaprzyja nij siÚ z internetem ............................................................................ 177
e-PR, czyli co? ................................................................................................................................ 181
Jak zorganizowaÊ konferencjÚ prasowÈ? ........................................................................................ 186
Eventy i konferencje ...................................................................................................................... 188
Badania i ocena dziaïañ PR na wszystkich polach .......................................................................... 190
Z etykÈ za pan brat ......................................................................................................................... 195
Ciekawostki .................................................................................................................................... 196
Podsumowanie ............................................................................................................................... 197
Case study: nagroderek.pl .............................................................................................................. 197
Rady praktyków: Arkadiusz Hajduk ............................................................................................... 199
Rozdziaï 8. Reklama ..............................................................................................................201
Pozycjonowanie strony WWW ....................................................................................................... 201
Google AdWords ........................................................................................................................... 204
Display ........................................................................................................................................... 205
Social media ................................................................................................................................... 207
Prasa drukowana ............................................................................................................................ 208
Mierzenie efektywno ci .................................................................................................................. 209
Na czym bazuje i jak dziaïa reklama? ............................................................................................. 210
Etapy oddziaïywania reklamy ......................................................................................................... 213
Co mówiÊ w reklamie? ................................................................................................................... 215
Jak planowaÊ kampaniÚ reklamowÈ? .............................................................................................. 217
Reklama to nie promocja sprzeda y ............................................................................................... 220
Ciekawostki .................................................................................................................................... 220
Podsumowanie ............................................................................................................................... 221
Case study: dietadukan.pl .............................................................................................................. 221
Case study: Lay’s prosto z pieca ..................................................................................................... 222
Rady praktyków: Arkadiusz Hajduk ............................................................................................... 224
Rady praktyków: Marek Rusiecki ................................................................................................... 224
Rozdziaï 9. Na zakoñczenie ..................................................................................................225
Rozdziaï 10. Gdzie szukaÊ dodatkowej wiedzy? .................................................................227
KsiÈ ki ............................................................................................................................................ 227
Magazyny, czasopisma i gazety ....................................................................................................... 228
Strony WWW ................................................................................................................................. 228
O autorach ..............................................................................................................................231
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin