Symulacja_procesow_biznesowych_Standardy_BPMS_i_BPMN_w_praktyce_syprbi.pdf

(638 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich
wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za
ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Recenzenci:
dr hab. Andrzej Kobyliński, prof. SGH
Zbigniew Misiak
Senior Consultant
BOC Information Technologies Consulting
Redaktor prowadzący: Michał Mrowiec
Projekt okładki: Studio Gravite / Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.com
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie?syprbi
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-5141-2
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p .............................................................................................. 5
Rozdzia 1. Wprowadzenie do rodowiska modelowania
i symulacji procesów biznesowych .................................................... 9
1.1. Wsparcie narz dziowe w dokumentowaniu procesów ............................................... 9
1.2. Instalacja i uruchomienie systemu ADONIS ........................................................... 13
1.3. Cykl zarz dzania PMLC .......................................................................................... 16
1.4. Modu y w systemie ADONIS .................................................................................. 19
1.5. Nawigacja w systemie ADONIS ............................................................................. 21
Rozdzia 2. Standardy, modele i techniki modelowania procesów biznesowych ... 25
2.1. Rozwój rynku standardów wizualnego opisu procesów .......................................... 25
2.2. Business Process Management System .................................................................... 29
2.3. Business Process Model and Notation ................................................................... 31
Rozdzia 3. Specyfikacja procesów biznesowych z wykorzystaniem
paradygmatu BPMS ........................................................................ 35
3.1. Opis studium przypadku .......................................................................................... 35
3.2. Mapowanie procesów biznesowych ........................................................................ 37
3.3. Model procesu biznesowego .................................................................................... 41
3.4. Modele podprocesów ............................................................................................... 47
3.5. Model systemów IT ................................................................................................. 51
3.6. Model rodowiska pracy .......................................................................................... 57
3.7. Model dokumentów ................................................................................................. 62
3.8. Modele ryzyk i kontroli ryzyk ................................................................................. 68
Rozdzia 4. Specyfikacja procesów biznesowych
z wykorzystaniem standardu BPMN ................................................. 73
4.1. Opis studium przypadku .......................................................................................... 73
4.2. Mapa procesów biznesowych .................................................................................. 76
4.3. Diagram procesów biznesowych ............................................................................. 78
4.4. Diagram kolaboracji ................................................................................................ 98
4.5. Diagram choreografii ............................................................................................. 104
4.6. Diagram konwersacji ............................................................................................. 109
Kup książkę
Poleć książkę
4
Symulacja procesów biznesowych. Standardy BPMS i BPMN w praktyce
Rozdzia 5. Metody pozyskiwania danych na potrzeby modeli symulacyjnych .... 113
5.1. Pozyskiwanie danych z systemów informatycznych ............................................. 113
5.2. Obserwacja ............................................................................................................ 118
5.3. Wywiad ................................................................................................................. 120
Rozdzia 6. Symulacja i optymalizacja procesów biznesowych ......................... 123
6.1. Animacja procesu biznesowego ............................................................................. 123
6.2. Szacowanie czasów i kosztów procesu biznesowego ............................................ 125
6.3. Analiza rachunkowa .............................................................................................. 130
6.4. Analiza cie ki ....................................................................................................... 134
6.5. Analiza obci enia ................................................................................................. 139
6.6. Analiza wykorzystania ........................................................................................... 149
6.6.1. Przygotowanie do analizy wykorzystania ..................................................... 149
6.6.2. Stacjonarna analiza wykorzystania ............................................................... 155
6.6.3. Niestacjonarna analiza wykorzystania .......................................................... 165
6.7. Kwerendy .............................................................................................................. 173
6.7.1. Kwerendy analityczne .................................................................................. 173
6.7.2. Kwerendy ewaluacyjne ................................................................................ 180
Zako czenie ................................................................................. 185
Dodatek A Spis rysunków .............................................................................. 187
Dodatek B Spis tabel .................................................................................... 189
Dodatek C Spis wskazówek ........................................................................... 191
Dodatek D Literatura...................................................................................... 193
Skorowidz ................................................................................... 199
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdzia 2.
Standardy, modele
i techniki modelowania
procesów biznesowych
2.1. Rozwój rynku standardów
wizualnego opisu procesów
W odró nieniu od dyscypliny analizy i projektowania systemów informatycznych
zdominowanej od przesz o dekady przez j zyk UML w przypadku dyscypliny mo-
delowania procesów biznesowych nie mo na mówi o zdecydowanej supremacji
adnego ze standardów. Niezale nie stosuje si do dnia dzisiejszego
ró norodne nota-
cje.
W wielu przypadkach organizacja opieraj ca si na us ugach zewn trznych firm
konsultingowych w materii opracowania modeli i niskopoziomowych specyfikacji pro-
cesów biznesowych pozostawia kwestie metodologiczne i notacyjne zleceniobiorcy.
Decydent ma do dyspozycji kilkadziesi t podej . Znaczna cz
z nich ma charakter
niszowy b d czysto historyczny z uwagi na powstanie nowszych, doskonalszych
standardów. Nale y przy tym mie na uwadze, i obecno na rynku niektórych nota-
cji zasadniczo trwa d u ej, ni istnieje samo poj cie modelowania procesów bizne-
sowych, którego sformu owanie datuje si na lata 60. XX w. (Williams, 1967).
O ile dost pne notacje mo na systematyzowa na wiele odmiennych sposobów, o tyle
na potrzeby niniejszej ksi ki rozró niono dwie kategorie standardów wizualnego
opisu procesów biznesowych:
zaadaptowane standardy modelowania,
dedykowane standardy modelowania.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin