Adobe_Premiere_Pro_cwiczenia_cwadop.pdf

(727 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Adobe Premiere Pro.
Æwiczenia
Autor: Maciek Gdula
ISBN: 83-7361-455-9
Format: B5, stron: 172
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
Monta¿ filmów wideo przesta³ ju¿ byæ domen¹ wielkich studiów produkcyjnych.
Teraz ka¿dy, kto dysponuje odpowiednio wydajnym komputerem, mo¿e samodzielnie
montowaæ nakrêcone przez siebie filmy. Przeniesienie materia³u z kamery do komputera
równie¿ przesta³o byæ ¿mudnym i skomplikowanym procesem. Na rynku dostêpnych
jest wiele programów umo¿liwiaj¹cych monta¿ cyfrowych filmów wideo. Jednym z nich
jest Adobe Premiere Pro — program o ogromnych mo¿liwo ciach, wykorzystywany
w wielu profesjonalnych studiach. Coraz czê ciej siêgaj¹ po niego równie¿ hobby ci.
Ksi¹¿ka „Adobe Premiere Pro. Æwiczenia” przedstawia podstawowe zagadnienia
zwi¹zane z monta¿em cyfrowych filmów wideo za pomoc¹ tej aplikacji. Opisuje kolejne
etapy procesu edycyjnego i sposoby ich realizacji za pomoc¹ narzêdzi dostêpnych
w Adobe Premiere Pro.
• Konfiguracja projektu
• Import materia³ów ród³owych
• Przygotowanie wstêpnego monta¿u
• Przej cia i efekty
• Ud wiêkowienie filmu
• Eksport zmontowanego materia³u
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp.............................................................................................................................................................. 5
Rozdział 1.
Trochę niezbędnej teorii....................................................................................................................... 7
Cyfrowe wideo.............................................................................................................. 7
Parametry klipów.......................................................................................................... 8
Rozmiar klatki......................................................................................................... 8
Szybkość odtwarzania............................................................................................. 9
Parametry dźwięku.................................................................................................. 9
Półobrazy .............................................................................................................. 10
Model kolorów RGB .................................................................................................. 10
Kompresja................................................................................................................... 10
Typy plików cyfrowego wideo................................................................................... 12
AVI........................................................................................................................ 12
MPEG.................................................................................................................... 12
QuickTime ............................................................................................................ 12
RealMedia ............................................................................................................. 13
Windows Media .................................................................................................... 13
Monta nieliniowy ...................................................................................................... 13
Przebieg typowego procesu edycyjnego............................................................... 13
Sprzęt .......................................................................................................................... 15
Podsumowanie............................................................................................................ 16
Rozdział 2. Parametry projektu i preferencje programu............................................................................ 17
Wybór parametrów projektu....................................................................................... 17
Definiowanie preferencji programu ........................................................................... 25
Podsumowanie............................................................................................................ 27
Rozdział 3. Import materiałów źródłowych do projektu ............................................................................29
Proces importu ............................................................................................................ 29
Import klipów wideo............................................................................................. 29
Import plików dźwiękowych ................................................................................ 32
Import obrazów nieruchomych ............................................................................. 33
Zarządzanie składnikami projektu.............................................................................. 37
Podsumowanie............................................................................................................ 43
Rozdział 4. Przechwytywanie materiału z urządzenia zewnętrznego .......................................................45
Sprzęt .......................................................................................................................... 45
Podłączenie urządzeń ................................................................................................. 46
4
Adobe Premiere Pro. Ćwiczenia
Przygotowanie do przechwytywania .......................................................................... 46
Przechwytywanie........................................................................................................ 51
Podsumowanie............................................................................................................ 58
Rozdział 5. Podstawowe techniki edycyjne...................................................................................................... 61
Okno Timeline ............................................................................................................ 61
Okno Monitor ............................................................................................................. 64
Tworzenie wstępnego monta u .................................................................................. 66
Korzystanie z okna Monitor ................................................................................. 66
Wstawianie i nakładanie klipów ........................................................................... 70
Automatyczne tworzenie sekwencji ..................................................................... 72
Modyfikowanie układu klipów w sekwencji ........................................................ 77
Podsumowanie............................................................................................................ 79
Rozdział 6. Przejścia...................................................................................................................................................... 81
Paleta Effects .............................................................................................................. 81
Jak działa przejście? ................................................................................................... 83
Dodawanie przejść do materiału................................................................................. 83
Edycja przejść............................................................................................................. 89
Podsumowanie............................................................................................................ 94
Rozdział 7.
Filtry i efekty............................................................................................................................................. 95
Czym są filtry i efekty? .............................................................................................. 95
Przypisywanie efektów do klipów.............................................................................. 96
Korekcja wyglądu klipów......................................................................................... 103
Animowanie efektów................................................................................................ 107
Efekty stałe ............................................................................................................... 109
Podsumowanie.......................................................................................................... 111
Rozdział 8. Plansze tytułowe i nakładanie klipów na siebie.................................................................. 113
Tworzenie i wykorzystywanie plansz tytułowych ................................................... 113
Nakładanie klipów na montowany materiał i kluczowanie...................................... 123
Podsumowanie.......................................................................................................... 125
Rozdział 9. Podstawowe zasady pracy z klipami dźwiękowymi ........................................................... 127
Ście ki dźwiękowe ................................................................................................... 127
Klipy dźwiękowe ...................................................................................................... 129
Paleta Audio Mixer................................................................................................... 136
Podsumowanie.......................................................................................................... 137
Rozdział 10. Zaawansowane operacje edycyjne........................................................................................... 139
Tworzenie elementów projektu ................................................................................ 139
Edycja klipów i projektu........................................................................................... 142
Edycja pojedynczych klipów .............................................................................. 142
Edycja sekwencji ................................................................................................ 145
Podsumowanie.......................................................................................................... 151
Rozdział 11. Eksport ...................................................................................................................................................... 153
Eksport całego zmontowanego materiału.................................................................... 153
Eksport pojedynczych klatek.................................................................................... 159
Eksport ście ki dźwiękowej ..................................................................................... 160
Podsumowanie.......................................................................................................... 161
Dodatek A
Przegląd przejść z folderu Video Transitions ....................................................................... 163
6.
Przejścia
Rozdział
Przejście (transition) to granica pomiędzy ujęciami. Najprostszym rodzajem przejścia
jest
cięcie
— jedno ujęcie kończy się, a w następnej klatce rozpoczyna się drugie. Tego
rodzaju przejścia często mo na zaobserwować w teledyskach muzycznych, relacjach
z zawodów sportowych i dynamicznych filmach akcji. Cięcie utworzyłeś ju w poprzed-
nim rozdziale, być mo e nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Wystarczy, e umieścisz
jeden klip za drugim — w efekcie powstanie właśnie cięcie. Cięcie to jednak tylko jeden
z wielu sposobów, w jaki mo esz oddzielić ujęcia od siebie. Jedno ujęcie mo e przecho-
dzić w inne na wiele sposobów. W tym rozdziale poznasz zasady umieszczania przejść
w montowanym materiale i korzystania z palet
Effects
i
Effect Controls.
Paleta Effects
Spójrz na okno
Project.
Znajdują się w nim dwie zakładki. Jedna, nosząca nazwę taką,
jak Twój projekt, to zakładka, którą ju poznałeś — wyświetlane są w niej klipy wcho-
dzące w skład projektu. Druga zakładka to
Effects.
Kliknij jej nagłówek. Wyświetlona
zostanie paleta
Effects
(rysunek 6.1).
Rysunek 6.1.
Paleta Effects
82
Adobe Premiere Pro. Ćwiczenia
W palecie wyświetlane są cztery foldery. Ikona w kształcie trójkąta, widoczna obok
ka dej z nazw, umo liwia rozwinięcie folderu. W tym rozdziale interesować nas będzie
zawartość folderu
Video Transitions
(przejścia wideo). Pozostałymi folderami zajmiemy
się w następnych rozdziałach.
Ćwiczenie 6.1.
Rozwiń folder Video Transitions wyświetlając jego zawartość.
1.
Wyświetl paletę
Effects
klikając jej zakładkę (o ile jeszcze tego nie zrobiłeś).
2.
Kliknij ikonę w kształcie trójkąta znajdującą się obok etykiety
Video Transitions.
Folder zostanie rozwinięty (rysunek 6.2).
Rysunek 6.2.
Rozwinięty folder
Video Transitions
Wewnątrz folderu znajdują się następne foldery. Ich nazwy określają sposób działania za-
wartych w nich przejść. Rozwiń folder
Dissolve.
Zobaczysz w nim 5 przejść (rysunek 6.3).
Rysunek 6.3.
Rozwinięty
folder Dissolve
i zawarte
w nim przejścia
Jeśli przyjrzysz się dokładnie ikonie przejścia
Cross Dissolve
zobaczysz, e jest ona
otoczona czerwoną obwódką. Oznacza to, e przejście
Cross Dissolve
jest
przejściem
domyślnym.
Przejście domyślne to przejście automatycznie wstawiane pomiędzy klipy
podczas automatycznego generowania sekwencji (czytałeś o tym w poprzednim rozdziale)
z włączoną opcją
Apply Default Video Transition
(jak zapewne pamiętasz, w poprzednim
Zgłoś jeśli naruszono regulamin