Po_prostu_Premiere_6_pppre6.pdf

(1685 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
Po prostu Premiere 6
Autor: Anthony Bolante
Tytu³ oryg.:
Visual QuickStart Guide Premiere 6 for
Macintosh and Windows
T³umaczenie: Marek Korbecki
ISBN: 83-7197-602-X
Liczba stron: 580
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Obecnie technika „domowej” obróbki wideo (DTV — Dekstop Video) ujawnia swój
potencja³. Podobnie, jak cyfrowe narzêdzia zrewolucjonizowa³y przemys³ publikacyjny
kilka lat temu, nowa technologia uczyni to w monta¿u wideo. Wzrost mocy
obliczeniowej urzeczywistni³ ideê tworzenia cyfrowych filmów; innowacje, takie jak
cyfrowy format DV, umo¿liwiaj¹ szerokiej rzeszy u¿ytkowników rejestracjê obrazów
wysokiej jakoœci; szybko wzrastaj¹ca wydajnoœæ ³¹czy internetowych otwiera nowe
mo¿liwoœci prezentacyjne.
Premiere ju¿ od dawna jest bardzo u¿ytecznym narzêdziem do edycji cyfrowego wideo,
nieruchomych obrazów i tekstu. Kto œledzi rozwój tego programu w ostatniej dekadzie,
ten wie, ¿e program ten spe³nia oczekiwania u¿ytkowników bardziej ni¿ kiedykolwiek
dot¹d. Bez wzglêdu na to, w jakim celu wbra³eœ program Premiere, czy po to, by
tworzyæ multimedia, programy wideo, czy te¿ w celu zastosowañ sieciowych, siêgnij po
niniejsz¹ ksi¹¿kê.
Rozdzia³y ksi¹¿ki zosta³y u³o¿one w takiej kolejnoœci, by zaprezentowaæ przebieg
typowego procesu edycji projektu, choæ ich format, a tak¿e odnoœniki umo¿liwiaj¹
bezpoœrednie docieranie do potrzebnych zagadnieñ.
Korzystanie z programu Premiere wi¹¿e siê, oczywiœcie, z wieloma innymi
zagadnieniami: formatami, estetyk¹ monta¿u, efektami specjalnymi, poprawianiem
brzmienia dŸwiêku, przesy³aniem danych poprzez Internet i tak dalej. Wyjaœnienie
podstaw tych wszystkich zagadnieñ wykracza daleko poza tematykê niniejszej ksi¹¿ki
(a nawet ksi¹¿ek, które nie maj¹ „Po prostu…” w tytule). Niemniej jednak, nasz
przewodnik ma za zadanie skierowaæ Czytelników na nowe œcie¿ki.
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp
Premiere — obraz ogólny
15
Seria „Po prostu...”....................................................................................16
Korzystanie z ksią ki ................................................................................16
Jak działa Premiere....................................................................................17
Strategia edycji: edycja pośrednia i bezpośrednia.....................................18
Nasz biurkowy stół monta owy ................................................................19
Proces produkcyjny ...................................................................................20
Nowe funkcje ............................................................................................21
Pakiet Dynamic Media ..............................................................................22
MacOS i Windows ....................................................................................23
Minimalne wymagania systemowe ...........................................................24
Wymagania wbudowanej obsługi standardu DV ......................................25
Sugestie dotyczące systemu ......................................................................26
Dodatki do profesjonalnego systemu ........................................................27
Konfiguracje sprzętowe.............................................................................28
Podstawowe wiadomości na temat Premiere
29
Rzut oka na interfejs..................................................................................30
Rzut oka na pozostałe okna .......................................................................31
Korzystanie z palet ....................................................................................34
Posługiwanie się menu kontekstowymi ....................................................37
Korzystanie ze skrótów klawiaturowych ..................................................38
Korzystanie z palety Commands...............................................................39
Korygowanie błędów ................................................................................44
Posługiwanie się paletą History ................................................................46
Tworzenie nowego projektu
49
Wybór początkowego obszaru roboczego.................................................50
Rozpoczęcie edycji nowego projektu........................................................53
Ustawienia ekranu startowego...................................................................55
Określanie ustawień projektu ....................................................................56
Wybór wbudowanych wzorców................................................................57
5
Spis treści
Rozdział 1.
Rozdział 2.
Spis treści
Wybór własnych ustawień projektu ..........................................................59
Definiowanie ustawień ogólnych ..............................................................61
Definiowanie ustawień wideo ...................................................................63
Definiowanie ustawień audio ....................................................................66
Definiowanie ustawień klatek kluczowych oraz generowania produktu ..69
Zapisywanie we wzorcu ustawień u ytkownika .......................................71
Korzystanie z ustawień sugerowanych dla multimediów .........................73
Korzystanie z przeglądarki ustawień.........................................................74
Zapisywanie projektów .............................................................................75
Automatyczne zapisywanie projektów......................................................76
Otwieranie projektów................................................................................77
Odszukiwanie zagubionych i niedostępnych plików ................................79
Rozdział 3.
Importowanie klipów i zarządzanie nimi
83
Praca z oknem Project ...............................................................................84
Importowanie klipów ................................................................................85
Importowanie projektów ...........................................................................88
Import cyfrowych plików dźwiękowych.....................................................90
Import obrazów nieruchomych .................................................................92
Importowanie plików programu Illustrator ...............................................94
Import plików programu Photoshop..........................................................95
Importowanie sekwencji nieruchomych obrazów .....................................97
Konfigurowanie okna Project....................................................................99
Praca z trybami widoku w oknie Project.................................................101
Korzystanie z panelu podglądu okna Project ..........................................107
Porządkowanie klipów w pojemnikach...................................................109
Zmiana nazw klipów ...............................................................................111
Wyszukiwanie klipów .............................................................................112
Edycja klipów źródłowych
113
Okno Monitor..........................................................................................114
Modyfikowanie okna Monitor.................................................................117
Bezpieczne obszary wideo ......................................................................118
Przeglądanie klipów ................................................................................120
Okna klipów ............................................................................................122
Otwieranie klipów ...................................................................................123
Okna klipów obrazów nieruchomych......................................................124
Spis treści
Rozdział 4.
6
Spis treści
Okna klipów dźwiękowych .....................................................................125
Korzystanie z okien klipów dźwiękowych..............................................126
Ustawianie trybu wyświetlania czasu......................................................128
Sterowanie odtwarzaniem .......................................................................130
Numeryczne przewijanie klipów.............................................................132
Klipy główne i klony klipów...................................................................134
Ustawianie znaczników edycyjnych .......................................................135
Korzystanie ze znaczników źródłowych .................................................136
Definiowanie punktów początku i końca ................................................139
Skoki pomiędzy znacznikami..................................................................142
Dokładne ustawianie punktów początku klipu audio..............................144
U ycie subklipów....................................................................................146
Rozdział 5.
Tworzenie programu
149
Przeciąganie a kontrolki okna Monitor ...................................................150
Wybór ście ek źródłowych i docelowych...............................................151
Edycja metodą przeciągania....................................................................154
Edycja za pomocą kontrolek w oknie Monitor .......................................157
Edycja trójpunktowa ...............................................................................158
Edycja czteropunktowa ...........................................................................160
Wstawianie i nadpisywanie .....................................................................161
Zasady edycji metodą wstawiania...........................................................162
Przeprowadzanie edycji...........................................................................164
Przerywanie i usuwanie...........................................................................168
Edycja scenariusza obrazkowego............................................................171
Edycja scenariusza w oknie Project ........................................................172
Okno Storyboard .....................................................................................174
Opcje funkcji Automate to Timeline.......................................................178
Synchronizowanie widoku źródłowego i programu................................181
Tworzenie lidera......................................................................................182
Edycja w oknie Timeline
185
Istota listwy czasowej i obszaru roboczego ............................................186
Konfigurowanie listwy czasowej ..............................................................187
Konfigurowanie podziałki czasowej .......................................................189
Dodawanie i usuwanie ście ek oraz nadawanie im nazw ........................190
Monitorowanie ście ek ...........................................................................193
7
Spis treści
Rozdział 6.
Spis treści
Spis treści
Blokowanie i odblokowywanie ście ek ..................................................194
Rozwijanie i zwijanie ście ek .................................................................195
U ycie ście ek ukrytych..........................................................................196
Otwieranie klipów na listwie czasowej ...................................................197
Poruszanie się po listwie czasowej..........................................................198
Odtwarzanie programu uło onego na listwie czasowej ..........................201
Zaznaczanie klipów na listwie czasowej.................................................203
Usuwanie klipów i luk z listwy czasowej ...............................................204
Włączanie i wyłączanie klipów...............................................................205
Blokowanie i odblokowywanie klipów...................................................206
Korzystanie z klipów łączonych..............................................................207
Ustawianie opcji synchronizacji..............................................................208
Przemieszczanie klipów na listwie czasowej ..........................................209
Funkcja przyciągania do krawędzi ..........................................................212
Dzielenie klipów .....................................................................................214
Wycinanie, kopiowanie i wklejanie klipów ............................................216
Zmiana prędkości odtwarzania klipu ......................................................220
U ycie znaczników programowych ........................................................222
Blokowe przesuwanie znaczników programowych ................................224
Rozdział 7.
Udoskonalanie programu
225
Wybór metody przycinania .....................................................................226
Korzystanie z funkcji widoku klatek krawędziowych.............................227
Przycinanie klipów na listwie czasowej..................................................228
Edycja kaskadowa i przesuwna...............................................................230
Wykonywanie edycji Slip i Slide ............................................................233
U ycie trybu przycinania ........................................................................235
Monta w trybie przycinania...................................................................237
Podgląd edycji przesuwnej w trybie przycinania i zatwierdzanie zmian .....240
Dostosowywanie trybu przycinania...........................................................242
Praca z łączami........................................................................................243
Edycja rozdzielna ....................................................................................244
Zrywanie i tworzenie łączy .....................................................................247
Utrzymywanie synchronizacji.................................................................248
Odszukiwanie klipów głównych .............................................................249
Odszukiwanie pasującej klatki ..................................................................251
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin