Adobe_Photoshop_CS4_CS4_PL_Techniki_studyjne_Oficjalny_podrecznik_pc4top.pdf

(4062 KB) Pobierz
Adobe Photoshop CS4/CS4 PL.
Techniki studyjne.
Oficjalny podrêcznik
Autorzy:
Ben Willmore,
Dan Ablan
T³umaczenie: Irmina Lubowiecka
ISBN: 978-83-246-2522-2
Tytu³ orygina³u:
Adobe Photoshop CS4 Studio Techniques
Format: B5, stron: 468
Poznaj magiê dzia³ania Adobe Photoshop CS4!
• Jak efektywnie wykorzystaæ mo¿liwoœci Photoshopa?
• Jak przygotowaæ pracê do publikacji?
• Jak wykorzystaæ Camera Raw 5.0?
Adobe Photoshop to potê¿ne i uznane przez grafików narzêdzie. Blisko dwadzieœcia lat
ci¹g³ego rozwoju sprawi³o, ¿e jest ono niemal perfekcyjne. Ogrom mo¿liwoœci to jego
atut, ale równie¿ nie lada wyzwania dla nowego u¿ytkownika. Na rynku jest wiele ksi¹¿ek
ucz¹cych – krok po kroku – pracy z Photoshopem. Jednak taki sposób nauki ma
charakter odtwórczy, a wiedza w ten sposób zdobyta czêsto bywa ulotna. Dlatego
powsta³ ten unikalny podrêcznik, odpowiadaj¹cy na pytanie, jak to dzia³a, a nie,
jak to zrobiæ!
Takie podejœcie sprawia, ¿e uczysz siê filozofii pracy i sposobu dzia³ania Photoshopa,
a nie mechanicznego odtwarzania czynnoœci. Dziêki temu w krótkim czasie staniesz siê
bieg³ym u¿ytkownikiem tego programu! W trakcie lektury poznasz interfejs u¿ytkownika
i dostêpne narzêdzia, nauczysz siê tworzyæ zaznaczenia oraz zdobêdziesz wiedzê na
temat praw rz¹dz¹cych œwiatem warstw. Ponadto sprawdzisz mo¿liwoœci drzemi¹ce
w krzywych, filtrach i maskach. Nieobce Ci bêd¹ równie¿ kwestie zwi¹zane z publikacj¹
prac, wykorzystaniem filtrów oraz technikami retuszu fotografii. Te i wiele innych
zagadnieñ znajdziesz w tej niepowtarzalnej ksi¹¿ce!
• Efektywne wykorzystanie interfejsu u¿ytkownika Adobe Photoshop
• Przegl¹d narzêdzi oraz praca z panelami
• Tworzenie i modyfikowanie zaznaczeñ
• Wykorzystanie warstw oraz krzywych
• Przekszta³cenia warstw
• Mo¿liwoœci narzêdzia Camera Raw 5.0
• Zastosowanie warstw dopasowania
• Wyostrzanie fotografii
• Publikacja prac
• Modyfikowanie kolorów
• Wykorzystanie masek oraz filtrów
• Retusz zdjêæ
Nowe podejœcie do nauki Adobe Photoshop CS4!
Spis treści
Wstęp
CzęśćI
Podstawypracy
11
15
Rozdział 1
Podstawy pracy z narzędziami i panelami
Przygotowanie przestrzeni roboczej
Poruszanie się w dokumencie
Wybieranie kolorów
Podstawowe narzędzia edycyjne
Kolejny krok
17
18
27
32
35
55
Rozdział 2
Podstawy tworzenia zaznaczeń
Adobe Bridge
Co to jest zaznaczenie?
Podstawowe narzędzia zaznaczania
Modyfikowanie zaznaczeń
Menu Select (Zaznacz)
Tryb Quick Mask (Szybka maska)
Kolejny krok
57
58
74
75
84
86
96
99
CzęśćII
Podstawyprodukcji
101
Rozdział 3
Warstwy i krzywe
Jak działają warstwy?
Panel Layers (Warstwy)
Potęga krzywych
Praktyczny test okna Curves (Krzywe)
Panel Histogram (Histogram)
Shadows/Highlights (Cienie/Podświetlenia)
Kolejny krok
103
104
105
129
139
152
158
162
Rozdział 4
Korzystanie z Camera Raw 5.0
Czym jest format RAW?
Okno dialogowe Camera Raw (Camera Raw)
Dopasowywanie wielu obrazów
Ostatnie poprawki
Kolejny krok
163
164
166
197
198
198
Rozdział 5
Warstwy dopasowania
Sposoby dopasowywania
Opcje warstw dopasowania
Ograniczanie dopasowań
Histogramy i dopasowania automatyczne
Potencjalne problemy
199
200
203
211
220
222
Ograniczenia warstw dopasowania
Końcowe uwagi na temat
panelu Adjustments (Dopasowania)
Kolejny krok
223
224
224
Rozdział 6
Wyostrzanie
Usuwanie ziarna filmowego i szumu skanera lub aparatu
Jak działa wyostrzanie?
Sztuczki zawodowców
Kolejny krok
225
227
235
246
250
CzęśćIII
Skalaszarości,koloridrukowanie
251
Rozdział 7
Przygotowanie wyjściowych plików obrazów
Brightness/Contrast (Jasność/Kontrast)
Dostosowywanie poziomów
Przygotowanie obrazów do wydruku
Praca z kolorem
Kolejny krok
253
254
256
263
270
284
Rozdział 8
Modyfikowanie kolorów
Za wszystkim stoi koło kolorów
Zmiany ustawień Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie)
Konwersja koloru na skalę szarości
Zastępowanie koloru
Variations (Wariacje)
Color Balance (Balans kolorów)
Levels (Poziomy), Curves (Krzywe) i kolor
Selective Color (Kolor selektywny)
Match Color (Dopasuj kolor)
Narzędzie Red Eye (Czerwone oczy)
Narzędzie Color Replacement (Zastępowanie kolorów)
Channel Mixer (Mieszanie kanałów)
Gradient Map (Mapa gradientu)
Kolejny krok
285
286
288
296
301
302
303
304
308
310
312
313
315
319
320
CzęśćIV
Technikikreatywne
321
Rozdział 9
Wzbogacanie obrazów i tworzenie masek
Tryby mieszania
Wybór odpowiedniego narzędzia maskowania
Background Eraser (Gumka tła)
Suwaki mieszania
Kanały
Tworzenie ścieżek za pomocą narzędzia Pen (Pióro)
Maski warstw
Kolejny krok
323
324
352
353
358
360
364
366
369
Rozdział 10
Techniki kolażu
Znajome techniki
Ciekawe krawędzie i ramki fotograficzne
Tworzenie obrazu panoramicznego
za pomocą funkcji Photomerge
Maski wektorowe
Praca z obiektami inteligentnymi
Zawijanie obrazów
Tworzenie złożonych kolaży
Kolejny krok
371
372
374
377
378
383
392
394
402
Rozdział 11
Retuszowanie
Narzędzie Patch (Łatka)
Narzędzie Healing Brush (Pędzel korygujący)
Narzędzie Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygujący)
Narzędzie Clone Stamp (Stempel)
Clone Source (Powielanie źródła)
Vanishing Point (Punkt zbiegu)
Narzędzia Dodge (Rozjaśnianie) i Burn (Ściemnianie)
Narzędzie Sponge (Gąbka)
Rozmywanie i wyostrzanie
Filtr Lens Correction (Korekcja obiektywu)
Filtr Liquify (Skraplanie)
Skalowanie z uwzględnieniem zawartości
Kolejny krok
405
406
411
414
415
421
422
428
432
433
439
442
453
454
Skorowidz
455
Wstęp
Wstęp
atrząc w lokalnej księgarni na półki pełne książek
o Photoshopie, możesz pomyśleć, że dostępnych jest więcej
książek z „recepturami” na efekty specjalne oraz tomów
czysto technicznych, niż kiedykolwiek ktoś będzie chciał
przeczytać. Problem polega jednak na tym, że żadna
z tych książek z przepisami nie podaje wystarczająco dużo
szczegółów, abyś mógł poczuć, że naprawdę rozumiesz
program (możesz tylko na ślepo wykonywać wymienione
czynności). Książki techniczne z kolei nadmiernie zagłę-
biają się w pojęcia takie, jak
rastry,
wektory
i
ustawienia
głębi
koloru.
To główny powód, dla którego większość użytkow-
ników nie czuje się naprawdę swobodnie w pracy z Photo-
shopem: albo wykonują zadania opisane w książce (wcale
ich przy tym nie rozumiejąc), albo są zarzucani tak dużą
ilością technicznych określeń, że Photoshop staje się dla
nich nie do pojęcia.
Czym różni się ta książka od innych? Naszym celem jest
stosowanie języka, z którego korzystasz na co dzień, oraz
wyjaśnienie wszystkiego, od najprostszej opcji po najbar-
dziej zaawansowane techniki. Bill Willmore przyjął ten
sposób uczenia, prowadząc setki wykładów i warsztatów
praktycznych dla dziesiątek tysięcy ludzi. Wciąż przed-
stawiamy sporą ilość technik metodą opisywania ich
krok po kroku oraz zagłębiamy się w dość zaawansowane
możliwości programu, ale nawet wówczas stosujemy obra-
zowe metafory i przedstawiamy przykłady, dzięki którym
wszystko można łatwiej zrozumieć.
Naszą misją jest pomóc Ci przejść od etapu „Po pro-
stu robię po kolei zgodnie z instrukcją” do „Wreszcie
naprawdę rozumiem Photoshopa”. Gdy już wykonasz ten
skok, wszystko inne potoczy się lawinowo. Twoja wydajność
stanie się niewiarygodnie wysoka. Koszty pracy zmaleją.
Nic nie będzie ograniczało Twojego geniuszu twórczego,
a Twoi klienci (lub szef) będą zachwyceni. Co jednak dla
nas najważniejsze, ucząc się pracy z Photoshopem, znaj-
dziesz w sobie pasję i energię, jakie płyną ze świadomości,
że naprawdę jesteś w czymś dobry.
P
12
Zgłoś jeśli naruszono regulamin