Cubase_SX_cwiczenia_cubsxc.pdf

(235 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Cubase SX.
Æwiczenia
Autorzy: Piotr Chlipalski, Marcin Dzwonowski
ISBN: 83-7361-033-2
Format: B5, stron: 92
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Coraz nowocze niejszy sprzêt komputerowy i coraz bardziej zaawansowane programy
sprawiaj¹, ¿e tworzenie muzyki w domu przy pomocy komputera daje coraz lepsze
rezultaty. Jedn¹ z najpopularniejszych aplikacji s³u¿¹cych do tego celu jest Cubase SX
firmy Steinberg. Korzystaj¹ z niej zarówno amatorzy, jak i profesjonali ci.
Ksi¹¿ka „Cubase SX. Æwiczenia” pozwoli tak¿e Tobie tworzyæ muzykê za pomoc¹ tego
programu. Kolejne æwiczenia odkryj¹ przed Tob¹ ogromne mo¿liwo ci Cubase'a. Nawet,
je li nie jeste zbyt zaawansowanym u¿ytkownikiem komputera, mo¿esz wykorzystaæ
ten program do realizacji swoich muzycznych marzeñ.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
• Poznasz podstawowe elementy systemu do tworzenia muzyki
• Nauczysz siê korzystania z interfejsu Cubase'a SX
• Dowiesz siê jak edytowaæ cie¿ki d wiêkowe
• Nauczysz siê nagrywaæ i odtwarzaæ d wiêk
• Poznasz sposoby ustawiania tempa utworu
• Poznasz techniki obróbki d wiêku i tworzenie efektów d wiêkowych
• Nauczyæ siê nagrywaæ i obrabiaæ pliki MIDI
• Samodzielnie zmiksujesz swoje nagrania
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
O Autorach.................................................................................................................................................6
Przedsłowie...............................................................................................................................................7
Rozdział 1.
Zagadnienia wstępne ..........................................................................................................................9
Sprzęt ............................................................................................................................. 9
Komputer .................................................................................................................. 9
Karta muzyczna ....................................................................................................... 10
Instrument MIDI ...................................................................................................... 11
System odsłuchowy .................................................................................................. 11
Zaczynamy.................................................................................................................... 12
Rozdział 2. Twoje miejsce pracy — interfejs ................................................................................................15
Projekt .......................................................................................................................... 15
Cofnij (Undo) ................................................................................................................ 16
Interfejs u ytkownika — krótkie wprowadzenie................................................................ 16
Ście ki (Track) .............................................................................................................. 17
Pool .............................................................................................................................. 19
Liniał i linia czasu .......................................................................................................... 20
Znaczniki i ich szczególna forma ..................................................................................... 21
Transport Panel.............................................................................................................. 22
Powiększamy, pomniejszamy.......................................................................................... 24
Rozdział 3. Zabawa klockami ................................................................................................................................25
Kolorowanie .................................................................................................................. 25
Przenoszenie z wyrównywaniem ..................................................................................... 26
Kopiowanie ................................................................................................................... 28
Kasowanie..................................................................................................................... 29
No yczki, gumka, klej .................................................................................................... 29
Loop ............................................................................................................................. 31
Rozdział 4. O prostym nagrywaniu .....................................................................................................................33
Nagrywanie audio .......................................................................................................... 33
Ustawienia audio ...................................................................................................... 33
Rejestracja właściwa ................................................................................................. 34
4
Cubase SX. Ćwiczenia
Nagrywanie MIDI .......................................................................................................... 36
Ustawienia MIDI...................................................................................................... 36
Nagranie „z instrumentu” .......................................................................................... 37
„Zapis na taśmie perforowanej” ................................................................................. 38
Rozdział 5. Odtwarzanie............................................................................................................................................41
Solo .............................................................................................................................. 41
Głośność ście ek ............................................................................................................ 42
O markerach raz jeszcze ................................................................................................. 42
Rozdział 6. Tempo i klikanie...................................................................................................................................47
Kalkulacja tempa ........................................................................................................... 47
Ustawianie ręczne i Tempo Track.................................................................................... 48
Wystukiwanie rytmu ...................................................................................................... 49
Rozdział 7.
Zaawansowane nagrywanie audio..............................................................................................51
Monitorowanie wejścia ................................................................................................... 51
Dogrywanie ście ki do istniejącego ju projektu ............................................................... 53
Nagrywanie na kilku ście kach równocześnie ................................................................... 53
Automatyczne nagrywanie z lokatorami ........................................................................... 55
Regiony......................................................................................................................... 56
Wcinki .......................................................................................................................... 57
Wstawka ręczna ....................................................................................................... 57
Wstawka z wykorzystaniem lokatorów ....................................................................... 58
Rozdział 8. Obróbka audio......................................................................................................................................59
Online? Offline?............................................................................................................. 59
Edycja w oknie projektu ................................................................................................. 59
Fade In, Fade Out..................................................................................................... 59
Crossfade................................................................................................................. 61
Zmiany za pośrednictwem okna edycyjnego ..................................................................... 62
Cięcie, kopiowanie ................................................................................................... 62
Menu Process........................................................................................................... 63
Normalizacja............................................................................................................ 65
Offline Process History ............................................................................................. 65
Rozdział 9. Zaawansowane nagrywanie MIDI................................................................................................67
Automatyczna kwantyzacja............................................................................................. 67
Instrumenty VST ........................................................................................................... 68
Dogrywanie do istniejącego śladu .................................................................................... 68
Rozdział 10. Obróbka MIDI..........................................................................................................................................71
Import pliku MIDI.......................................................................................................... 71
Edycja kontrolerów MIDI ............................................................................................... 71
Kwantyzacja post factum................................................................................................ 72
Transpozycja ................................................................................................................. 73
Bębny MIDI (Drum Editor)............................................................................................. 73
Zapis nutowy ................................................................................................................. 74
Spis treści
5
Rozdział 11. Mix................................................................................................................................................................77
Stół mikserski ................................................................................................................ 77
Obsługa miksera....................................................................................................... 78
Ró nice pomiędzy kontrolerami MIDI, Audio a VST................................................... 78
Regulacja głośności za pomocą tłumików ................................................................... 79
Korektor .................................................................................................................. 80
Kopiowanie ustawień danego kanału .......................................................................... 80
Grupowanie kanałów ................................................................................................ 81
Automatyzacja ............................................................................................................... 82
Write — zapisanie zmian pozycji suwaka ................................................................... 82
Read — wywołujemy trzęsienie ................................................................................. 82
Zapis sejsmografu — Automation Track..................................................................... 83
Poprawiamy naturę................................................................................................... 83
Master Automation ................................................................................................... 83
Efekty w czasie rzeczywistym ................................................................................... 84
Panorama ................................................................................................................ 86
Rozdział 12. Eksport......................................................................................................................................................87
Eksport ście ek audio ..................................................................................................... 87
Eksport ście ek MIDI do plików *.MID........................................................................... 88
Eksport ście ek MIDI do plików audio............................................................................. 88
Eksport całości do jednego pliku audio............................................................................. 89
Posłowie...................................................................................................................................................91
4.
O prostym nagrywaniu
Rozdział
Poznałeś ju podstawy obsługi interfejsu Cubase, pora wziąć się do prawdziwej pracy. Na
początek stworzymy sobie własny materiał wejściowy — rozpoczynamy prostą sesję
nagraniową. Niniejszy rozdział podzieliliśmy na dwie części — audio i MIDI, w obydwu
opisując tylko najprostsze funkcje. Zagadnieniami bardziej zaawansowanego nagrywania
zajmiemy się w rozdziałach 7. i 8.
Poniewa poprzednio stworzone dzieło mo e nam odrobinę zaciemniać ogląd rzeczywistości,
nie będziemy go ju wykorzystywać. Jeśli jesteś doń emocjonalnie przywiązany — za-
pisz projekt, zamknij go i utwórz nowy; jeśli jest Ci on obojętny — zamknij projekt, nie
zapisując go.
Nagrywanie audio
Ustawienia audio
By móc cokolwiek nagrać, musisz przebrnąć przez gąszcz ustawień audio, aby poinfor-
mować program, z którego źródła i w jakiej jakości ma nagrywać. Przeprowadzimy Cię
przez tajniki tych ustawień krok po kroku.
Urządzenie wejściowe
Je eli dysponujesz prostym mikrofonem, mo esz podłączyć go do wejścia mikrofonowego
karty. W innym wypadku zalecamy wejście
line-in
— przedwzmacniacz w wejściu mikro-
fonowym większości kart jest, powiedzmy, nie najlepszy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin