MIDI_Cyfrowy_interfejs_instrumentow_muzycznych_midi.pdf

(236 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
MIDI
Autor: Mariusz Stepieñ
ISBN: 83-7197-892-8
Format: B5, stron: 138
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Wybierz siê w podró¿ w krainê muzyki tworzonej z pomoc¹ komputera.
Naucz siê wykorzystywaæ bogate mo¿liwo ci MIDI. MIDI to co wiêcej ni¿ sposób
zapisu melodyjek tworz¹cych t³o niektórych stron internetowych. MIDI jest
profesjonalnym standardem, w oparciu o który komunikuj¹ siê ze sob¹ rozmaite
urz¹dzenia: syntezatory, komputery, sekwensery, efekty i klawiatury muzyczne,
u¿ywanym przez amatorów i profesjonalistów na ca³ym wiecie.
Ksi¹¿ka omawia zarówno „technologiczne” jak i „muzyczne” aspekty MIDI. Dziêki niej
nauczysz siê przygotowywaæ muzykê na swoim PC, poznasz nie tylko sam standard
i jego zastosowania, ale i konkretne programy, takie jak Cubase czy SoundFont Studio.
Opisano:
Podstawy MIDI
£¹czenie urz¹dzeñ wraz ze schematami po³¹czeñ
Sekwenser Cubase — tworzymy utwór krok po kroku
MIDI w praktyce — radzenie sobie z problemami
Sound Blaster Audigy jako modu³ brzmieniowy
Inne aplikacje przydatne do tworzenia muzyki
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
MIDI to… — zamiast wstępu ............................................................. 7
Rozdział 1. Witaj w świecie MIDI ....................................................................... 11
Na początku był chaos…...................................................................................................11
Standardy na stra y porządku ...........................................................................................12
Cyfrowa partytura .............................................................................................................13
Kanały MIDI .....................................................................................................................14
Rozdział 2. Łączenie i konfigurowanie urządzeń .................................................... 15
Interfejs MIDI — podłączanie komputera do „krwiobiegu” ............................................15
Interfejsy USB — nie tylko do laptopa.............................................................................16
Przełączniki MIDI — gdzie skierować dane.....................................................................17
Kilka zdań o filtrowaniu komunikatów MIDI...................................................................18
Konfigurowanie karty muzycznej i programu sekwenserowego ......................................19
Przygotowanie syntezatora................................................................................................21
Schematy kabli połączeniowych .......................................................................................22
Schematy połączeń............................................................................................................23
Odtwarzanie utworów z komputera na zewnętrznym syntezatorze............................23
Klawiatura sterująca modułem brzmieniowym karty muzycznej...............................24
Syntezator + komputer w roli sekwensera ..................................................................25
Klawiatura sterująca + komputer + zewnętrzny moduł brzmieniowy ........................27
Syntezator + komputer + inne urządzenie MIDI ........................................................27
Na scenie — sekwenser steruje wszystkim ................................................................29
Połączenie TO-HOST .................................................................................................30
Rozdział 3. Strumień danych MIDI...................................................................... 31
Jeszcze coś na rozgrzewkę ................................................................................................31
Sekwenser..........................................................................................................................33
Nuty przede wszystkim .....................................................................................................34
Program change i rodzinka................................................................................................35
Pitch Bend .........................................................................................................................36
Aftertouch (Channel Pressure) ..........................................................................................37
Komunikaty z grupy Control Change ...............................................................................37
Kontroler RPN...................................................................................................................38
Kontroler NRPN................................................................................................................40
Komunikaty System Exclusive .........................................................................................41
System szesnastkowy — strachy na Lachy ................................................................41
Postać komunikatów ...................................................................................................42
Rozdział 4. Cubase — praca z sekwenserem ...................................................... 45
Poznajemy miejsce pracy ..................................................................................................45
Górny pasek statusu ....................................................................................................45
Pole inspektora............................................................................................................46
Aktywne kolumny.......................................................................................................47
Widok partii instrumentalnych ...................................................................................48
Panel sterujący ............................................................................................................48
Klawisze skrótów........................................................................................................49
Przyborniki..................................................................................................................49
Tryby edycji — wprowadzenie .........................................................................................51
Key Edit ......................................................................................................................51
List ..............................................................................................................................52
Drum ...........................................................................................................................53
Score ...........................................................................................................................54
Mastertrack .................................................................................................................54
Konfiguracja programu .....................................................................................................54
Setup MME.................................................................................................................56
MIDI System Setup.....................................................................................................57
MIDI Filtering.............................................................................................................58
Metronome..................................................................................................................59
Synchronization ..........................................................................................................59
Typ ście ek .................................................................................................................60
Inne opcje....................................................................................................................61
Przepis na utwór ................................................................................................................61
Przygotowania.............................................................................................................62
Tempo utworu.............................................................................................................63
Transpozycja i dynamika gry......................................................................................64
Nagrywanie .................................................................................................................66
Dobór instrumentów ...................................................................................................66
Edycja .........................................................................................................................68
Mikser .........................................................................................................................71
Proporcje głośności w partii perkusyjnej....................................................................72
ABC stosowania kontrolerów .....................................................................................74
Kwantyzacja................................................................................................................79
Funkcje MIDI..............................................................................................................80
Komunikaty SysEx .....................................................................................................81
Eksport do formatu SMF0 i SMF1 .............................................................................82
Praca z kilkoma urządzeniami...........................................................................................83
Łączenie materiału MIDI i AUDIO ..................................................................................84
Podstawowe czynności konfiguracyjne ......................................................................84
Wstawianie zawartości plików ...................................................................................86
Nagrywanie dźwięku ..................................................................................................88
Rozdział 5. MIDI w praktyce .............................................................................. 89
Zawieszające się dźwięki ..................................................................................................89
Przygotowanie dyskietek...................................................................................................90
Zapis i odczyt pamięci urządzeń .......................................................................................91
Sterowanie procesorem efektów lub wokalizerem............................................................92
Vocoder — głos a’la Cher na ywo ..................................................................................92
System Exclusive — sterowanie efektem Wah w urządzeniach XG................................94
Mam syntezator z niestandardowym napędem dyskietek… .............................................95
Syntezator programowy mo e zaszkodzić ........................................................................96
Obwiednia amplitudowa ADSR........................................................................................97
Rozdział 6. Sound Blaster Audigy w roli modułu brzmieniowego .......................... 99
Wczytywanie do pamięci banku brzmień.............................................................................99
Adresowanie brzmień......................................................................................................101
Rozdział 5.
MIDI w praktyce
Tytuł tego rozdziału mówi sam za siebie. Znalazły się w nim rozwiązania często
spotykanych problemów oraz omówienia nietypowych sytuacji. Mam tu na myśli
między innymi podrozdział opisujący zadanie, którym obarczył mnie dobry znajomy.
Ma on stary syntezator, który nie potrafi zapisywać ani odczytywać dyskietek w for-
macie DOS. Jak więc przygotować utwór za pomocą programu Cubase i odtworzyć
go w syntezatorze? Jak przenieść dane z komputera do syntezatora?
Pozostałe problemy wyglądają mniej lub bardziej egzotycznie, ale przytrafiają się
niemal ka demu intensywnie działającemu midi-kompozytorowi.
Zawieszające się dźwięki
Jest to zmora niejednego początkującego twórcy
MID-ów.
Ich przyczyną najczęściej
są podwójne dźwięki lub nutki o zerowym czasie trwania. Pierwsze z nich mo na ła-
two usunąć, korzystając z wbudowanej w Cubase funkcji
Functions/MIDI Functions/
Delete Doubles.
Nale y jednak zachować ostro ność i sprawdzić, czy funkcja zadziałała
właściwie. Je eli nie, to czeka nas mudne ręczne kasowanie nutek.
Lekarstwem na zerowe dźwięki jest włączenie trybu
LIST
i przeglądanie wszystkich
komunikatów. Szukamy takich, które w kolumnie
Length
mają zapisaną wartość 0. Po
odnalezieniu uszkodzonej nutki kasujemy ją i szukamy następnych.
Na zakończenie „leczenia” utworu eksportujemy go do formatu
MID,
przenosimy na
dyskietkę i przesłuchujemy wszystko w syntezatorze. Zawsze nale y sprawdzać
utwory w takiej konfiguracji sprzętowej, w jakiej będą pracowały. Powtarzam to ju
do znudzenia, ale to elementarna zasada.
Pamiętaj! Cubase potrafi zamaskować pewne niedoskonałości utworu i tym sa-
mym nieźle napsocić. Nie traktuj go jak wyroczni. Zamiast w Cubase lepiej — na
próbę — odtworzyć utwór w WinAmpie lub innym tego typu programie.
90
MIDI
Przygotowanie dyskietek
Wydaje się to być banalnie proste, a jednak warto wiedzieć o kilku sprawach, aby
uniknąć przykrych niespodzianek. Oto kilka rad odnośnie u ywania tego przestarza-
łego, ale ciągle ywego nośnika danych:
1.
Przede wszystkim musimy zaopatrzyć się w odpowiednie dyskietki. Kupujemy
tylko produkty markowe, zaoszczędzenie 1 zł na dyskietce mo e się zemścić
błędem dysku i tym samym niemo nością odczytania utworu.
2.
Wa ną sprawą jest pojemność dyskietki. Je eli mamy starszy model
syntezatora, mo e się zdarzyć, e zamiast popularnej dyskietki o pojemności
1,44 MB
musimy przygotować dysk mieszczący
720 kB
danych. Poniewa
takie dyskietki trudno znaleźć w sklepach, nale y zaopatrzyć się w kawałek
taśmy samoprzylepnej i przerobić dyskietkę. W tym celu zaklejamy jeden
z otworów w jej obudowie.
Wybieramy nie ten, który ma zasuwkę zabezpieczającą przed skasowaniem da-
nych. Po zaklejeniu należy sformatować dyskietkę, wybierając opcję dla pojemno-
ści 720 kB. Jeżeli formatujesz dyskietkę w systemie Windows, wybierz pojemność
dysku z listy
Rozmiar.
Można też sformatować dyskietkę z poziomu wiersza pole-
ceń; wpisujemy
format a: /f:720.
3.
Po skopiowaniu plików na dyskietkę warto ją sprawdzić programem
diagnostycznym z zaznaczoną opcją dokładnego skanowania powierzchni.
Je eli pojawi się choć jeden błędny sektor (BAD
SECTOR),
dyskietkę
odkładamy do szuflady. Do naszych zastosowań ju się nie nadaje. Istnieje
du e prawdopodobieństwo, e wkrótce uszkodzą się kolejne sektory. Mo emy
równie sprawdzić dyskietkę przez wykonanie kontrolnego kopiowania
w drugą stronę, tzn. z dyskietki na dysk. I tu pojawia się mały kruczek.
System Windows przechowuje w pamięci ostatnio kopiowane pliki, więc tak
naprawdę nie skopiuje ich z dyskietki, lecz z pamięci. Najlepiej więc będzie,
je eli przygotujesz kolejno wszystkie dyskietki i potem w takiej samej
kolejności będziesz kopiował z nich pliki na dysk. Skopiuj je do tymczasowego
katalogu i zaraz potem usuń. Nie nadpisuj plików źródłowych, które
przygotowałeś w Cubase, na dysku twardym. Mo esz je niechcący stracić.
4.
Je eli dokonujemy zmian w zawartości dyskietki, na przykład usuwamy jeden
lub kilka utworów i na ich miejsce kopiujemy inne, to warto skasować
wszystkie pliki i jeszcze raz nagrać całą dyskietkę. Dlaczego? W zasadzie nie
powinno to mieć znaczenia, ale doświadczenie mówi co innego. Otó podczas
usuwania plików na dyskietce powstają „dziury” w zajętym obszarze danych.
Je eli wykasujemy plik zajmujący 40 kB i na jego miejsce wrzucimy inny,
zajmujący 50 kB, to jego część znajdzie się na miejscu tych 40 kB, a reszta
gdzieś „na końcu” dyskietki. Plik zostanie podzielony —
sfragmentowany.
W urządzeniach, które odtwarzają utwory w locie, nie ładując ich w całości
do wewnętrznej pamięci, mo e dojść do sytuacji, w której nie zdą ą odczytać
tej końcówki i utwór zatrzyma się, zawiesi lub na przykład pewne partie
instrumentalne zaczną wyprzedzać pozostałe — utwór „rozjedzie się”.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin