Real_World_Digital_Audio_Edycja_polska_rwdaep.pdf

(726 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
Real World Digital Audio.
Edycja polska
Autor: Peter Kirn
T³umaczenie: Jaros³aw Dobrzañski,
Ma³gorzata Paj¹k, Daniel Lehun
ISBN: 83-246-0448-0
Tytu³ orygina³u:
Real World Digital Audio
Format: B5, stron: 632
Profesjonalne techniki produkcji dŸwiêku
• Kompletowanie sprzêtu i oprogramowania do cyfrowego studia dŸwiêkowego
• Tworzenie i miksowanie utworów
• Edycja i przetwarzanie dŸwiêku
• Korzystanie z interfejsu MIDI
Jeszcze niedawno widok muzyka otoczonego kilkoma monitorami wyœwietlaj¹cymi
jakieœ tajemnicze obrazy by³ czymœ niezwyk³ym. Dziœ mo¿liwoœci komputerów
i oprogramowania tak siê rozwinê³y, ¿e ka¿dy mo¿e stworzyæ cyfrowe studio dŸwiêkowe
w oparciu o domowego „peceta” lub „maka” i kilka programów. Efekty, jakie
mo¿na osi¹gn¹æ, wykorzystuj¹c taki zestaw, mog³yby zadziwiæ niejednego.
Jednak profesjonalne komponowanie muzyki za pomoc¹ komputera wymaga
przyswojenia sporej dawki wiedzy zarówno praktycznej, jak i teoretycznej.
Dziêki ksi¹¿ce „Real World Digital Audio. Edycja polska” opanujesz tê sztukê.
To wyczerpuj¹cy przewodnik po wszystkich zagadnieniach zwi¹zanych z tworzeniem
dŸwiêku cyfrowego i jego obróbk¹. Czytaj¹c go, dowiesz siê, czym jest dŸwiêk cyfrowy
i w jaki sposób jest reprezentowany w komputerze, jak dobraæ sprzêt i oprogramowanie
do cyfrowego studia dŸwiêkowego oraz jak po³¹czyæ urz¹dzenia ze sob¹. Nauczysz siê
nagrywaæ dŸwiêk, przetwarzaæ go i filtrowaæ. Poznasz zastosowanie interfejsu MIDI
i zasady syntezy dŸwiêku. Przeczytasz tak¿e o tworzeniu œcie¿ek dŸwiêkowych do
filmów oraz o graniu koncertów.
• Istota dŸwiêku cyfrowego
• Wybór komputera i systemu operacyjnego
• Oprogramowanie
• Przygotowanie miejsca do pracy
• Tworzenie utworów na bazie pêtli i wzorców
• Nagrywanie instrumentów i dŸwiêku
• Przetwarzanie i edycja
• Typy filtrów i efektów oraz ich zastosowanie
• Praca z interfejsem MIDI
• Aran¿acja, miksowanie i mastering
• Nagrywanie œcie¿ek dŸwiêkowych
Zostañ cyfrowym wirtuozem
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Wstęp .............................................................. 11
Co zawiera książka?.................................................................................................13
Dla kogo jest ta książka? ........................................................................................14
Jak korzystać z tej książki? ....................................................................................16
W skrócie................................................................................................................... 16
Płyta DVD i praktyczne przykłady ................................................................... 16
W internecie ............................................................................................................. 16
Zastosowanie w edukacji ......................................................................................17
Kluczowe symbole ..................................................................................................17
Podziękowania ..........................................................................................................18
Rozdział 1. Istota dźwięku cyfrowego ................................... 19
Czym jest dźwięk? .................................................................................................. 20
Wymiary fali dźwiękowej .....................................................................................23
Częstotliwość ...........................................................................................................24
Fale sinusoidalne i geometria dźwięku .............................................................26
Faza .............................................................................................................................30
Dźwięk a percepcja ................................................................................................ 33
W jaki sposób słyszymy wysokość dźwięku ..................................................34
Jak słyszymy głośność ...........................................................................................40
Jak wyglądają dźwięki w programach do obróbki ........................................45
Dźwięk w postaci cyfrowej................................................................................... 48
Przetworniki .............................................................................................................48
Dźwięk analogowy i cyfrowy...............................................................................49
Jakość w domenie cyfrowej ..................................................................................53
Cyfrowe formaty plików .......................................................................................58
MIDI...........................................................................................................................60
Podsumowanie .........................................................................................................63
5
6
Real World Digital Audio. Edycja polska
Rozdział 2. Dobieranie narzędzi ........................................... 65
Wejścia i wyjścia ..................................................................................................... 66
Nagrywanie i odtwarzanie — przetworniki dźwięku...................................67
Interfejs audio do komputera ..............................................................................68
Kontrolery .................................................................................................................72
Urządzenia hybrydowe .........................................................................................73
Wybieranie komputera .......................................................................................... 74
Wybór systemu operacyjnego .............................................................................74
Konfiguracja komputera .......................................................................................77
Narzędzia do tworzenia muzyki i generowania brzmień............................... 82
Możliwości oprogramowania ..............................................................................82
Budowanie studia na bazie oprogramowania .................................................89
Wyposażanie studia w sprzęt..............................................................................94
Idziemy na zakupy ................................................................................................. 96
Rozdział 3. Przygotowywanie sprzętu do pracy ...................... 99
Przygotowywanie miejsca pracy ....................................................................... 100
Ergonomia .............................................................................................................. 100
Izolacja akustyczna i przygotowanie akustyczne pomieszczeń ............. 100
Umiejscowienie głośników............................................................................... 102
Podłączanie urządzeń........................................................................................... 104
Typy złącz............................................................................................................... 105
Połączenia monofoniczne, stereofoniczne i wielokanałowe .....................110
Poziomy napięcia ..................................................................................................110
Szumy i brumienie ...............................................................................................112
Złącza symetryczne i niesymetryczne ...........................................................113
Połączenia cyfrowe................................................................................................114
Łączymy system — przykłady z życia ...........................................................117
Rozdział 4. Przygotowanie komputera do pracy z dźwiękiem ..123
Podłączanie wirtualnego studia .........................................................................124
Instalacja i konfiguracja sprzętu audio ......................................................... 124
Sterowniki audio a system operacyjny.......................................................... 124
Konfigurowanie interfejsu................................................................................. 130
Instalowanie efektów i instrumentów w formie pluginów...................... 131
Gdzie zapisywane są pluginy ........................................................................... 134
Utrzymywanie wirtualnego studia ................................................................... 136
Zabezpieczenia przed kopiowaniem i klucze sprzętowe ......................... 136
Przechowywanie danych ................................................................................... 139
Optymalizacja pod kątem wydajności .......................................................... 141
Rozdział 5. Szybkie tworzenie utworów na bazie
pętli i wzorców................................................ 149
Wzorce i pętle ........................................................................................................150
Czy to pętla, czy wzorzec.................................................................................. 150
Niezależność tempa i wysokości dźwięku ................................................... 151
Zastosowania muzyczne .................................................................................... 153
Spis treści
7
Tworzenie podkładu muzycznego (GarageBand) .........................................153
Rzut oka na program GarageBand ................................................................. 154
Opcjonalny sprzęt................................................................................................ 155
Ćwiczenie 1. Inicjowanie utworu i wybieranie pętli................................. 156
Ćwiczenie 2. Tworzenie prostej aranżacji.................................................... 158
Ćwiczenie 3. Rozwijanie struktury utworu ..................................................160
Ćwiczenie 4. Miksowanie i nagrywanie ........................................................163
Udostępnianie swojej pracy — iTunes ...........................................................165
Bardziej zaawansowane możliwości GarageBand ......................................166
Tworzenie grooveboksu (Kinetic) .................................................................... 167
Rzut oka na Kinetic..............................................................................................168
Opcjonalny sprzęt................................................................................................ 170
Ćwiczenie 1. Brzmienia, wzorce i motywy rytmiczne ............................. 170
Ćwiczenie 2. Budowanie setu z motywów rytmicznych ......................... 172
Ćwiczenie 3. Przygotowania do dyskoteki ................................................... 174
Bardziej zaawansowane funkcje programu Kinetic................................... 176
Rozdział 6. Nagrywanie instrumentów i dźwięku ...................179
Charakterystyki mikrofonów.............................................................................180
Kształty charakterystyk kierunkowych ........................................................ 181
Typy mikrofonów i ich konstrukcja ................................................................ 184
Zastosowanie mikrofonów do nagrywania .....................................................189
Ustawianie mikrofonu ........................................................................................ 189
Mikrofonowanie typowych instrumentów ................................................... 194
Nagrywanie cyfrowe ............................................................................................207
Ustawianie poziomów ........................................................................................ 207
Odsłuchiwanie ...................................................................................................... 209
Metody nagrywania ............................................................................................ 210
Ćwiczenie praktyczne — włączamy nagrywanie!...................................... 211
Rozdział 7. Przetwarzanie i efekty ......................................215
Podstawy procesorów sygnałowych ................................................................. 216
Czym są procesory sygnałowe? ........................................................................216
Cyfrowe przetwarzanie sygnału .......................................................................216
Edycja niedestrukcyjna i destrukcyjna ......................................................... 217
Używanie efektów niedziałających w czasie rzeczywistym .................. 220
Korzystanie z procesorów w czasie rzeczywistym w torze sygnału ... 223
Trochę praktyki: dodawanie efektów w programie Ableton Live ........ 230
Korekcja ..................................................................................................................232
Charakterystyki korektorów ............................................................................. 234
Narzędzia do filtrowania częstotliwości ....................................................... 238
Trochę praktyki: korektor w Ableton Live................................................... 245
Procesory dynamiki ............................................................................................248
Kompresor ............................................................................................................. 248
Limiter .................................................................................................................... 250
Ekspander .............................................................................................................. 251
Bramka szumów (noise gate) ........................................................................... 253
Łączne stosowanie procesorów dynamiki .................................................... 254
Analizator obwiedni ............................................................................................ 256
Generator obwiedni............................................................................................. 256
Trochę praktyki: dynamika w Ableton Live................................................ 258
8
Real World Digital Audio. Edycja polska
Efekty związane z czasem ...................................................................................260
Opóźnienie i Echo (Delay/Echo) ................................................................... 260
Pogłos (reverb) ...................................................................................................... 262
Procesory wyspecjalizowane..............................................................................266
Przesterowanie (distortion)............................................................................... 266
Modulacja .............................................................................................................. 270
Trochę praktyki: filtr modulowany w Ableton Live ................................. 273
Korekcja stroju ..................................................................................................... 279
Redukcja szumu i restaurowanie nagrań ...................................................... 281
Programy narzędziowe ....................................................................................... 282
Rozdział 8. MIDI: nuty, rytmy i sterowanie .......................... 285
Wejścia, wyjścia i przejścia MIDI ....................................................................286
Wysyłanie, odbieranie i sekwencjonowanie ................................................ 286
Łączenie instrumentów i urządzeń ................................................................ 288
Konfiguracja sekwencerów i oprogramowania MIDI .............................. 301
Jak MIDI modeluje wykonania muzyczne.....................................................305
Specyfikacja i implementacja MIDI .............................................................. 305
Nuty, wysokości i szybkość uderzenia ........................................................... 307
Dodawanie środków wyrazu ............................................................................ 313
Programy i banki .................................................................................................. 320
Komunikaty systemowe ..................................................................................... 322
Nagrywanie wykonań muzycznych ..................................................................325
Tempo i nabicie ..................................................................................................... 325
Tryby overwrite i merge .................................................................................... 327
Podziały klawiatury ............................................................................................. 327
Wprowadzanie krokowe ..................................................................................... 328
Klawiatura QWERTY i klawiatura ekranowa............................................. 328
Edycja i manipulowanie wykonaniami muzycznymi ...................................329
Metody i okna edycyjne..................................................................................... 329
Kwantyzacja .......................................................................................................... 331
Efekty MIDI.......................................................................................................... 337
Używanie pulpitów sterujących ...................................................................... 339
Rozdział 9. Synteza i instrumenty wirtualne ........................ 347
Podstawowe rodzaje syntezy ..............................................................................348
Czym jest synteza? .............................................................................................. 348
Gdzie znajdziesz syntezatory? ......................................................................... 349
Składniki barwy syntezatora ............................................................................ 349
Podstawowe metody syntezy ............................................................................ 355
Inne metody syntezy........................................................................................... 362
Samplery i odtwarzanie sampli .........................................................................365
Biblioteki brzmień ............................................................................................... 366
Budowanie presetów za pomocą sampli ....................................................... 367
Elementy składowe syntezy: wirtualne techniki analogowe.......................380
Podstawowe kształty fali i barwa ..................................................................... 381
Obwiednie .............................................................................................................. 389
Miksowanie oscylatorów ................................................................................... 394
Zgłoś jeśli naruszono regulamin