Grafika_w_biznesie_Projektowanie_elementow_tozsamosci_wizualnej_logotypy_wizytowki_oraz_papier_firmowy_grafbi.pdf

(1096 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Grafika w biznesie.
Projektowanie elementów
to¿samo ci wizualnej — logotypy,
wizytówki oraz papier firmowy
Autor: Anna Benicewicz-Miazga
ISBN: 83-7361-642-X
Format: B5, stron: 192
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Jednym z najwa¿niejszych elementów wizerunku firmy jest wykorzystywany przez ni¹
schemat identyfikacji wizualnej -- logo, papiery firmowe, liternictwo wykorzystywane
w pismach, kolorystyka i symbole. Odpowiedni dobór koloru, formy, tekstu i symboli
mo¿e mieæ znacz¹cy wp³yw na to, czy firma lub produkt bêd¹ rozpoznawane
i zapamiêtywane, czy te¿ nie. Zaprojektowanie dobrego znaku towarowego lub
firmowego, przygotowanie wizytówek i papierów firmowych wymaga poznania
znaczenia ka¿dego z tych czterech czynników w procesach marketingowych.
Ksi¹¿ka „Grafika w biznesie. Projektowanie elementów to¿samo ci wizualnej —
logotypy, wizytówki oraz papier firmowy” zawiera informacje po¿yteczne dla ka¿dego,
kto chce wiadomie, ³atwiej i we w³a ciwy sposób zaprojektowaæ swoje logo.
Wyja nia, czym s¹ przekaz wizualny i identyfikacja wizualna (któr¹ mo¿na budowaæ
za pomoc¹ logotypów), a tak¿e opisuje elementy sk³adowe graficznej komunikacji
wizualnej. Ksi¹¿ka przedstawia zasady i najwa¿niejsze etapy projektowania
elementów identyfikacji wizualnej.
• Zasady komunikacji wizualnej
• Odbiór przekazu wizualnego
• Podstawowe elementy graficzne
• Formy z³o¿one — litery i symbole
• Kolorystyka
• Odpowiedni dobór nazwy i tre ci
• Zasady projektowania logotypów
• Wizytówki i papier firmowy
Je li chcesz poprawiæ wizerunek Twojej firmy, zwiêkszyæ jej rozpoznawalno æ w ród
klientów, zastosuj wskazówki zawarte w tej ksi¹¿ce.
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Wstęp .............................................................................................................. 7
Rozdział 1. Identyfikacja wizualna ....................................................................... 9
Tożsamość, wizerunek, komunikacja.............................................................................................. 9
Struktura komunikatu wizualnego ............................................................................................... 13
Rozdział 2. Kodowanie, postrzeganie, reakcja i percepcja ..................................... 15
Odbiór obrazu — percepcja ........................................................................................................... 15
Kodowanie ........................................................................................................................................ 19
Dekodowanie .................................................................................................................................... 19
Postrzeganie przekazu złożonego .................................................................................................. 21
Szumy i zakłócenia...........................................................................................................................22
Złudzenia optyczne ...................................................................................................................23
Rozdział 3. Podstawowe elementy graficzne ...................................................... 35
Linie.................................................................................................................................................... 36
Punkty................................................................................................................................................40
Kwadrat.............................................................................................................................................. 41
Koło....................................................................................................................................................43
Trójkąt................................................................................................................................................44
Strzałka...............................................................................................................................................46
Krzyż ..................................................................................................................................................46
Spirala ................................................................................................................................................48
Gwiazda .............................................................................................................................................50
Rozdział 4. Formy złożone ............................................................................... 51
Liternictwo ........................................................................................................................................ 51
Cechy liter — krój, stopień i odmiana.......................................................................................... 52
Rozmieszczenie i wielkość napisu ...........................................................................................58
Organizacja płaszczyzny ...........................................................................................................60
Mechanizm czytania tekstu...................................................................................................... 61
Znaki i sygnały..................................................................................................................................62
Symbole .............................................................................................................................................64
Rodzaje znaków i symboli .............................................................................................................. 66
4
Grafika w biznesie. Projektowanie elementów tożsamości wizualnej
Rozdział 5. Morfologia elementów .....................................................................69
Relacje ................................................................................................................................................69
Ułożenie — styczność, odstępy, odległość .............................................................................69
Symetria.......................................................................................................................................72
Skala i proporcje.........................................................................................................................73
Perspektywa.................................................................................................................................73
Powtarzalność ...................................................................................................................................76
Powierzchnia i struktura .................................................................................................................77
Rozdział 6. Kompozycja i kadrowanie ................................................................ 81
Rozdział 7. Barwa i kolor ................................................................................. 85
Znaczenie kolorów...........................................................................................................................90
Znaczenie oświetlenia w odbiorze barw........................................................................................97
Kolory w druku ................................................................................................................................98
Rozdział 8. Wybór nazwy i treści ....................................................................101
Nazwa............................................................................................................................................... 101
Hasło przewodnie .......................................................................................................................... 106
Rozdział 9. Logotypy i znaki towarowe............................................................ 109
Klasyfikacja logotypów...................................................................................................................111
Elementy powtarzalne ....................................................................................................................116
Galeria przykładów.................................................................................................................. 122
Ewolucja form logotypów............................................................................................................. 129
Nieuczciwa konkurencja ............................................................................................................... 133
Jak zastrzec znak towarowy? ......................................................................................................... 136
Rozdział 10. Zasady projektowania logotypów .................................................. 139
Księga Corporate Identity............................................................................................................. 144
Przykład ........................................................................................................................................... 150
Wybór nazwy ............................................................................................................................ 150
Wybór graficznego motywu przewodniego ......................................................................... 150
Wybór kolorów .........................................................................................................................151
Wybór czcionki ........................................................................................................................ 153
Kompozycja .............................................................................................................................. 153
Wybór i umieszczenie elementów dodatkowych ................................................................ 154
Utworzenie dodatkowych wersji............................................................................................ 155
Opracowanie schematu użytkowania logotypu .................................................................. 156
Format plików .......................................................................................................................... 157
Spis treści
5
Rozdział 11. Wizytówki i papier firmowy ......................................................... 159
Format i rodzaj wizytówek............................................................................................................ 159
Wizytówki elektroniczne ........................................................................................................ 165
Format i rodzaj papieru firmowego ............................................................................................ 167
Projekt druków firmowych — przykład ..................................................................................... 170
Projekt wizytówki..................................................................................................................... 170
Papier firmowy ......................................................................................................................... 172
Koperty firmowe ...................................................................................................................... 172
Pozostałe artykuły biurowe..................................................................................................... 173
Dodatek A Przydatne pojęcia........................................................................... 175
Dodatek B Wzór podania ................................................................................ 177
Bibliografia .....................................................................................................181
Skorowidz .................................................................................................... 183
Rozdział 2.
Kodowanie, postrzeganie,
reakcja i percepcja
Postrzeganie
obiektów i ich percepcja to bardzo złożone zagadnienie. Nawet
najlepiej przygotowana forma przekazu może zawierać w sobie elementy, które
wywołają zakłócenia (szumy) w jego odbiorze i interpretacji. Jest to bardzo istotna
przeszkoda w procesie projektowania elementów
corporate identity
i logotypów, gdyż
może zniweczyć plany projektantów, a forma będzie źle nieczytelna i źle kojarzona
przez odbiorców.
Odbiór obrazu — percepcja
Percepcja
to proces nadawania znaczeń otrzymanym wrażeniom (czyli infor-
macjom, dostarczonym przez zmysły). Istnieje szereg czynników, które wpływają
na percepcję:
sytuacja
— czynniki mające wpływ na powstanie pierwszego wrażenia,
zależnego od miejsca i zaistniałej sytuacji;
atrybuty
— wnioski dotyczące wewnętrznych stanów umysłu i emocji,
oparte na obserwowanych zachowaniach;
oczekiwania
— oczekiwania wobec innych ludzi, bieżące potrzeby
i aktualny nastrój;
projekcja
— przenoszenie własnych odczuć i systemu wartości;
percepcja selektywna
— odbieranie tylko tych bodźców, które chce się odebrać;
stereotypy
— trudne do zmiany wyobrażenia, osobisty system wartości,
uprzedzenia i doświadczenia, tworzenie skrótów społecznych, szybka
i pobieżna identyfikacja sytuacji.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin