Responsywne_strony_WWW_dla_kazdego_reswdk.pdf

(2521 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Learning Responsive Web Design
Tłumaczenie: Andrzej Watrak
ISBN: 978-83-283-0035-4
© 2015 Helion S.A.
Authorized Polish translation of the English edition Learning Responsive Web Design, ISBN
9781449362942 © 2014 Clarissa Peterson.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za
związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie
ponosi również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/reswdk.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/reswdk
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ........................................................................................................................................ 7
I Podstawy tworzenia responsywnych stron WWW .............................. 11
1. Czym jest responsywna strona WWW? ..................................................................... 13
Podstawy
Historia stron WWW w skrócie
Dlaczego w a nie responsywne strony?
Podsumowanie
13
15
23
25
2. Responsywna tre ...................................................................................................... 27
Strategia tre ci
Dobór tre ci
Przygotowanie tre ci
Jednolita tre
Zarz dzanie tre ci
Elastyczna tre
Podsumowanie
27
29
31
34
34
35
37
II Tworzenie responsywnych stron WWW .............................................. 39
3. Kod HTML responsywnych stron ................................................................................ 41
Kodowanie w j zyku HTML
Podstawowa struktura strony
Obszar widoku (viewport)
Elementy strukturalne
Tworzenie strony
Prosty i logiczny kod HTML
Podsumowanie
42
44
46
51
55
58
59
3
Kup książkę
Poleć książkę
4. Style CSS w responsywnych stronach ......................................................................... 61
Jak dzia aj style CSS
Wersje j zyka CSS
Gdzie s zdefiniowane style CSS
Kaskada stylów
Stosowanie kaskady stylów
Komentarze
Model pude kowy
W a ciwo display
Pozycjonowanie elementów
W a ciwo ci float i clear
Style podstawowe
Podsumowanie
62
63
67
68
71
76
77
83
84
88
90
93
5. Zapytania o media .......................................................................................................95
Czym jest zapytanie o medium?
Struktura zapytania o medium
Zapytania o media w odno nikach do arkuszy stylów
Inne metody stosowania zapyta o media
Co sprawdzaj zapytania
Obs uga zapyta przez przegl darki
Zakresy szeroko ci projektu
Responsywne projektowanie stron
Zastosowanie zapyta o media
Uk ad dwukolumnowy
Okre lenie maksymalnej szeroko ci obszaru widoku
Jak dobiera punkty podzia u
Podsumowanie
95
97
99
100
100
103
107
108
112
113
118
120
120
6. Obrazy ........................................................................................................................ 123
Sposoby wy wietlania obrazów
Tekst alternatywny
Formaty obrazów
Optymalizacja obrazów
Obrazy z tre ci
Obrazy w tle
Skalowalne obrazy
Podsumowanie
124
127
130
133
136
147
149
158
4
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
III Responsywno w praktyce .................................................................159
7. Proces tworzenia responsywnej strony .................................................................... 161
Strategia i planowanie
Najpierw tre , potem uk ad
Analiza uk adu strony
Prototypy stron
Wizualny projekt strony
Narz dzia do projektowania stron
Propagowanie responsywnych projektów
Praca z klientami
Podsumowanie
161
164
167
170
176
180
184
187
190
8. Urz dzenia przeno ne i nie tylko .............................................................................. 191
Wra enia u ytkownika
Strony niezale ne od urz dzenia
Przede wszystkim urz dzenia mobilne
Rób, co mo esz
Rodzaje urz dze
Dotyk
Wielko ekranu
Dost pno strony (projektowanie uniwersalne)
Wybór obs ugiwanych urz dze
Po co testowa stron na prawdziwych urz dzeniach
Testy
Podsumowanie
191
196
196
197
199
202
208
210
216
217
218
221
IV Projektowanie responsywnych stron WWW ...................................... 223
9. Typografia ................................................................................................................. 225
Zacznij od kodu HTML
Kroje pisma
Fonty
Wielko tekstu
D ugo wiersza
Bia e znaki
Marginesy i odst py
Krój pisma a wielko ekranu
Podsumowanie
225
226
227
231
241
246
246
248
249
Spis tre ci
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin