Funkcjonalnosc_stron_www_50_witryn_bez_sekretow_funw50.pdf

(280 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
FunkcjonalnoϾ stron www.
50 witryn bez sekretów
Autorzy: Jakob Nielsen, Marie Tahir
T³umaczenie: S³awomir Dzieniszewski
ISBN: 83-246-0126-0
Tytu³ orygina³u:
Homepage Usability:
50 Websites Deconstructed
Format: B5, stron: 430
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W pocz¹tkowej fazie rozwoju internetu strony WWW by³y niezwykle ascetyczne.
Dynamiczny rozwój technologii sprawi³, ¿e dziœ na witrynach WWW mo¿na znaleŸæ
ju¿ nie tylko statyczne elementy graficzne, ale równie¿ animacje, filmy, muzykê i wiele
innych, nie zawsze potrzebnych, komponentów. Takie bogactwo ma czasem swoje
uzasadnienie, ale w przypadku witryn korporacyjnych zwykle odstrasza osoby, które je
odwiedzaj¹. Korporacyjna strona WWW powinna wygl¹daæ zupe³nie inaczej — ma byæ
wizytówk¹ firmy i umo¿liwiaæ znalezienie wszystkich najwa¿niejszych informacji na jej
temat. Podczas projektowania takich witryn nale¿y kierowaæ siê przede wszystkim
zasadami ergonomii i zwracaæ szczególn¹ uwagê na funkcjonalnoœæ i czytelnoœæ.
W ksi¹¿ce „Funkcjonalnoœæ stron www. 50 witryn bez sekretów”, znany specjalista
w zakresie funkcjonalnoœci aplikacji i witryn WWW — dr Jacob Nielsen przedstawia
zasady projektowania g³ównych stron serwisów internetowych, które przyci¹gn¹
u¿ytkowników, sprawi¹, ¿e bêd¹ odwiedzaæ je regularnie i znajd¹ na nich informacje,
których szukaj¹. Wykorzystuj¹c zawarte tu wiadomoœci odpowiednio skomponujesz
uk³ad strony g³ównej, umieœcisz na niej odpowiednie treœci i zaprojektujesz logiczne
mechanizmy nawigacyjne. Zobaczysz te¿ 50 ro¿nych witryn WWW i dowiesz siê,
jakie uwagi do ich funkcjonalnoœci ma dr Nielsen.
W ksi¹¿ce znajdziesz miêdzy innymi:
• Najwa¿niejsze zadania strony g³ównej
• Sposób przekazywania informacji
• Projektowanie grafiki i elementów interfejsu
• Nawigacja w witrynie
• Zasady doboru czcionek i ich kolorów
• Wybór uk³adu strony
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Zadbaj, aby Twoja witryna WWW zda³a test u¿ytecznoœci
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Przedmowa
Rola strony głównej­ w witrynie
Organizacj­a książki
Aktywne korzystanie z książki
Towarzyszące materiały na stronach WWW
1
2
5
6
7
Zalecenia dla strony głównej­
Czego w tych zaleceniach nie ma
Określanie zawartości strony głównej­
Ogólne zasady proj­ektowania stron WWW
Specj­alistyczne zalecenia dla różnych branż
Dostępność stron WWW
Strony dla dzieci
Strony dla użytkowników z zagranicy
Strony główne w intranecie
Zalecenia
Informowanie o celu witryny
Przekazywanie informacj­i o firmie
Tworzenie zawartości
Wykorzystywanie przykładów do prezentowania zawartości
Archiwa i sięganie do wcześniej­szych materiałów
Łącza
Nawigowanie
Przeszukiwanie
Narzędzia i skróty zadań
Grafika i animacj­e
Proj­ekt graficzny strony
Elementy interfej­su użytkownika
Tytuły okien
Adresy URL
Wiadomości i artykuły prasowe
Wyskakuj­ące okienka i strony pośrednie
Reklama
Komunikaty powitalne
Komunikowanie problemów technicznych i radzenie sobie
z sytuacj­ami kryzysowymi
Podziękowania i nagrody
Ponowne ładowanie i odświeżanie strony
Dostosowywanie strony głównej­ do indywidualnych potrzeb klienta
Zbieranie informacj­i o kliencie
Tworzenie społeczności
9
10
10
10
10
11
11
11
11
11
12
15
17
20
21
22
23
25
26
27
28
30
31
32
33
35
36
36
37
38
38
40
41
41
iv
Funkcjonalność stron WWW
Nielsen & Tahir
Daty i terminy
Notowania giełdowe i wyświetlanie liczb
Różne konwencj­e proj­ektowania stron głównych
42
43
43
Statystyki proj­ektowania stron WWW
Czas ładowania
Podstawowy układ strony
Szerokość strony
Konsekwencj­e wyboru płynnego i sztywnego układu strony
Długość strony
Ramki
Podstawowe elementy proj­ektowania strony
Logo
Przeszukiwanie
Nawigowanie
Pasek nawigacyj­ny u dołu
Mapa witryny
Strony przekierowuj­ące
Ekrany powitalne
Naj­częściej­ używane funkcj­e
Logowanie się w witrynie
Informacj­e kontaktowe
Polityka prywatności
Oferty pracy
Pomoc
Obrazy
Tekst alternatywny
Muzyka
Animacj­e
Reklamy
Typografia
Tekst i kolory tła
Formatowanie łączy
Zalecany proj­ekt strony głównej­
45
47
48
48
48
48
48
49
49
49
52
52
53
53
53
54
54
55
56
56
57
58
58
58
58
59
60
60
60
61
Spis treści
v
Statystyki
projektowania
stron WWW
Prawo Jakoba na temat doświadczeń użytkowników internetu gło-
si, że „użytkownicy spędzają większość swego czasu w witrynach
innych niż dana strona główna”. Prawo to będzie prawdą niezależ-
nie od wielkości witryny, ponieważ żadna witryna nie jest w stanie
zaabsorbować więcej niż 50% czasu użytkownika. Prawdę powie-
dziawszy, większość witryn WWW oglądana jest tylko przez niewielki
procent tego czasu, który użytkownik spędza w sieci. Prawo to siłą
rzeczy wymusza na witrynach WWW, aby były łatwe w użyciu i do-
stosowywały się do określonych konwencji projektowania — dlate-
go użytkownicy mogą czuć silną presję, by w czasie między wizytą
w jednej a drugiej witrynie zapamiętywać wszystkie specjalne triki
umożliwiające wygodną interakcję z każdą z witryn. W tym rozdziale
zmierzymy, w jakim stopniu konwencje te stosowane są obecnie
w sieci WWW. Zapewne później powstaną również inne, nowe kon-
wencje projektowania. Gdy już tak się stanie, zalecamy wykorzysta-
nie tych nowych konwencji podczas kolejnego przeprojektowywania
witryny WWW lub nawet przed przystąpieniem do tego.
Projektowanie stron głównych witryn WWW wykracza jednak poza
zakres wyznaczany przez prawo Jakoba ze względu na rolę, jaką dla
użytkownika ma pierwsze wrażenie na temat witryny. W momencie
gdy użytkownik trafi po raz pierwszy na daną stronę główną, będzie
już niósł ze sobą spory bagaż doświadczeń wyniesionych z odwie-
dzin tysięcy innych stron głównych. Jedynym wyjątkiem od tej reguły
są usługi, takie jak AOL czy MSN, które często są pierwszymi przy-
stankami dla początkujących użytkowników internetu. Tylko kilka
z najważniejszych witryn, takich jak Amazon czy Yahoo, ma ten przy-
wilej, że znajduje się w pierwszej dziesiątce lub dwudziestce witryn
odwiedzanych na samym początku przez nowych użytkowników.
Nawet jednak te wielkie witryny muszą liczyć się z tym, że użytkow-
nicy nie odkryją ich, nim nie odwiedzą wcześniej bardzo wielu innych
witryn WWW.
Zasadniczo jednak faktem pozostaje, że użytkownicy, zanim dotrą do
danej witryny, obejrzą wcześniej wiele innych stron głównych. A do
tego czasu użytkownicy — w oparciu o swoje wcześniejsze doświad-
czenia wyniesione z innych witryn — zbudują sobie ogólny model
tego, w jaki sposób witryny powinny działać.
Z faktu, że na powstanie w umyśle tego modelu właściwej witryny WWW dominujący wpływ będą mia-
ły różne witryny wynikają dwa wnioski.
Po pierwsze, znakomita większość innych witryn jest przeraźliwie niefunkcjonalna i nie jest nawet
warta używania — odwiedzający zazwyczaj szybko to odkrywają i opuszczają je. Oczekiwania prze-
ciętnego użytkownika, gdy trafia do witryny po raz pierwszy, będą takie, że witryna najprawdopo-
dobniej go rozczaruje. Użytkownicy inwestują bardzo mało czasu (bardzo często nie pozostają tam
dłużej niż 10 sekund), przyglądając się nowej witrynie z nadzieją, że akurat ta będzie jedną z tych
lepszych. Jeśli jednak witryna wygląda zbyt dziwnie lub jest zbyt złożona lub też użytkownik nie
będzie w stanie stwierdzić, w jaki sposób witryna ta może rozwiązać jego bieżące problemy,
to umknie stąd tak szybko, jak tylko uda mu się kliknąć myszką.
Ponieważ decyzja, by porzucić lub odejść z witryny podejmowana jest zazwyczaj po przyjrzeniu się
zaledwie jednej lub może dwóm stronom, z którymi łączy się strona domowa, strona taka musi
komunikować swoją natychmiastową wartość i umożliwiać użytkownikom odnajdywanie w ciągu
kilku sekund dobrych i właściwych „rzeczy”. Oba z tych wymagań sugerują, że strona domowa po-
winna stosować się do standardowych konwencji projektowania interfejsu użytkownika, ponieważ
użytkownicy inaczej nie będą mieli czasu, by nauczyć się niczego nowego. Zamiast tego zużyją całą
moc swego umysłu na bezskuteczne próby oceny wartości wyznaczanej przez cel. Jeśli odciągnie
się uwagę użytkowników — chociażby nawet czymś najmniejszym — od tego, co jest ich głównym
motywem eksplorowania witryny (np. możliwość odnalezienia czegoś nowego lub nauczenia się
czegoś pożytecznego) — przegra się.
Kolejna konkluzja jest taka, że zwykły użytkownik, który pojawia się w danej witrynie po raz pierw-
szy, nie będzie prawdziwym nowicjuszem w pełnym znaczeniu tego słowa. Użytkownicy mają
zazwyczaj całkiem spore doświadczenia wyniesione z wcześniej odwiedzonych stron domowych
i dlatego właśnie strona przyciągać ich będzie sposobem typowym dla tego, w jaki sposób działają
prawie wszystkie strony. Aby podobnie poszerzyć stronę główną, goście powinni czuć się mile wita-
ni i winni od razu pojmować, w jaki sposób działają konwencje projektowania.
Wrogowie użyteczności czasami skarżą się, że konwencje projektowania ograniczają kreatywność i że
byłoby nudno, gdyby wszystkie strony główne wyglądały dokładnie w ten sam sposób. Obie te skargi
są skierowane pod zupełnie niewłaściwym adresem. Po pierwsze, podstawową ideą projektowania jest
rozwiązywanie problemów w ramach przyjętych ograniczeń. Kreatywne projektowanie nie oznacza,
że na stronie należy umieszczać „wszystko, co popadnie”, oznacza po prostu, że należy tworzyć rze-
czy, które będą działać w naszym świecie. Projektantom zawsze niestety przychodzi liczyć się z takimi
ograniczeniami, jak na przykład ograniczona rozdzielczość czcionki wiadomości lub też rozmiar strony
po wydrukowaniu. Przyjmujemy założenie, że projektowanie stron WWW jest projektowaniem inter-
aktywnym i dlatego akomodowanie ludzkich zachowań jest po prostu jeszcze jednym ograniczeniem
projektowym, które nie powinno jednak ograniczać ludzkiej kreatywności, a wręcz przeciwnie pobudzać
ją. Po drugie, standardowe konwencje projektowania nie oznaczają, że wszystkie strony główne mają
wyglądać jednakowo. Prawie wszystkie magazyny stosują się do tej samej konwencji umieszczania nu-
merów stron w rogach, wyświetlając nagłówki czcionką większą niż w tekście głównym i umieszczając
na początku spis treści oraz stosując wiele, wiele innych konwencji, które ułatwiają czytanie tekstu.
Nie oznacza to oczywiście, że magazyn
Vogue
ma być taki sam jak
Sports Illustrated
czy też
Far Eastern
Economic Review.
Podobnie strony główne, które przystosowane są do różnych odbiorców lub repre-
zentują różne firmy, wyglądać będą zupełnie inaczej, nawet jeśli stosować się będą do standardowych
konwencji ułatwiających korzystanie z witryny.
46
Funkcjonalność stron WWW
Nielsen & Tahir
Zgłoś jeśli naruszono regulamin