Nie_kaz_mi_myslec_O_zyciowym_podejsciu_do_funkcjonalnosci_stron_internetowych_niekaz.pdf

(470 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Nie ka¿ mi my leæ! O ¿yciowym
podej ciu do funkcjonalno ci
stron internetowych
Autor: Steve Krug
T³umaczenie: Krzysztof Jurczyk
ISBN: 83-7361-696-9
Tytu³ orygina³u:
Dont Make Me Think
Format: B5, stron: 192
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
W ksi¹¿ce „Nie ka¿ mi my leæ! O ¿yciowym podej ciu do funkcjonalno ci stron
internetowych” znajdziesz wskazówki, dziêki którym projektowane przez Ciebie witryny
WWW bêd¹ spe³nia³y podstawowe wymaganie wiêkszo ci u¿ytkowników internetu —
bêd¹ przejrzyste i ³atwe w nawigacji. Dowiesz siê, jak stworzyæ witrynê, która wzbudzi
zainteresowanie odwiedzaj¹cych i sprawi, ¿e bêd¹ do niej wracaæ.
• Znaczenie funkcjonalno ci stron WWW
• Zasady projektowania uk³adu graficznego
• Pisanie tekstów na strony WWW
• Schemat nawigacji w witrynie
• Testowanie funkcjonalno ci witryn WWW
Dziêki zawartym w tej ksi¹¿ce wiadomo ciom sprawisz, ¿e Twoje witryny WWW bêd¹
przedstawiane innym projektantom jako wzór do na ladowania.
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
ASDFADFROZDZIAŁ 2
Spis treści
Przedmowa
Wprowadzenie
Kilka uwag na początek
ROZDZIAŁ 1.
6
8
Nie każ mi myśleć!
O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych
Pierwsze prawo funkcjonalności Kruga
16
ROZDZIAŁ 2.
Jak naprawdę korzystamy z internetu?
Przeglądanie, zadowalanie się i dawanie sobie rady
26
ROZDZIAŁ 3.
Wstęp do projektowania billboardu
Projektowanie stron do przeglądania, a nie czytania
36
ROZDZIAŁ 4.
Zwierzę, roślina czy rzecz?
Dlaczego użytkownicy lubią podejmować wybory niewymagające myślenia?
46
ROZDZIAŁ 5.
Usuń zbędne słowa
Sztuka pisania tekstów w internecie
50
ROZDZIAŁ 6.
Znaki drogowe i ścieżki powrotu
Projektowanie nawigacji
56
[
4
]
JAK NAPRAWDĘ KORASDZYSTAMY Z INTERNETU?
ROZDZIAŁ 7.
Co robić, gdy strona główna wymyka się spod kontroli
Projektowanie strony głównej
102
ROZDZIAŁ 8.
„Farmer i pastuch powinni być przyjaciółmi”
Dlaczego większość argumentów osób projektujących
strony internetowe na temat ich funkcjonalności jest
nieprawdziwa i jak samemu uniknąć wyrażania
takich opinii. Jeden człowiek lubi orać ziemię,
136
ROZDZIAŁ 9.
Testowanie funkcjonalności za 50 groszy dziennie
Upraszczanie testów — po to, aby zrobić ich odpowiednio wiele
144
ROZDZIAŁ 10.
Film pod tytułem „Testowanie funkcjonalności”
Jak samodzielnie przeprowadzić testowanie funkcjonalności?
160
ROZDZIAŁ 11.
Co zrobić, aby nie wylać dziecka z kąpielą
Interpretacja wyników testów
178
Skorowidz
186
[
5
]
NIE KAŻ MI MYŚLEĆ! O ŻYCIOWYM PODEJŚCIU DO FUNKCJONALNOŚCI…
Michael, czemu okna są odsłonięte?
— KAY CORLEONE W OJCU CHRZESTNYM
L
udzie często pytają mnie:
„Na co powinienem zwrócić uwagę, aby mieć pewność,
że moja witryna będzie łatwa w użyciu?”.
Odpowiedź jest prosta. Nie jest to: „Najważniejsze rzeczy nie powinny być dalej niż
o dwa kliknięcia” lub: „Używaj języka odbiorcy” ani też: „Bądź konsekwentny”.
To po prostu…
Nie każ mi myśleć!
Od lat mówię ludziom, że jest to moje pierwsze prawo funkcjonalności. Im więcej
stron internetowych oglądam, tym bardziej jestem przekonany o jego słuszności.
Zasada ta jest ważniejsza od innych i stanowi kluczowy argument podczas podejmowania
decyzji, czy coś jest przydatne, czy nie w projekcie strony WWW. Jeśli potrafisz
zapamiętać tylko jedną regułę, niech to będzie właśnie ta
1
.
Oznacza to, że oglądana przeze mnie strona WWW powinna być, na ile jest to tylko
możliwe, zrozumiała, oczywista i niewymagająca dodatkowych objaśnień.
Powinienem bez żadnego zastanowienia „załapać ją” — zrozumieć, w jakim celu
powstała i jak z niej korzystać.
Do jakiego stopnia strona WWW powinna być zrozumiała?
No cóż, do takiego, aby np. sąsiadka z mieszkania obok, której tematyka Twojej witryny
w ogóle nie interesuje i która raczej nie wie, do czego służy w przeglądarce przycisk
Wstecz,
mogła po oglądnięciu strony startowej witryny powiedzieć: „Tak, to jest…”
(przy odrobinie szczęścia może nawet: „Tak, to jest… Fajnie wygląda”, ale to już
inna sprawa).
1
Tak naprawdę istnieje jeszcze jedna podobna do niej zasada: „Wyrzuć połowę wyrazów z każdej
strony, potem połowę z tego, co zostało”. Omówię ją w osobnym rozdziale w dalszej części książki.
[
17
]
ROZDZIAŁ 1
Gdy patrzę na stronę internetową, która nie zmusza mnie do zastanawiania się nad
jej zawartością czy układem, myślę mniej więcej tak: „OK, tu jest… A tutaj widzę…
A tu jest to, czego szukam”.
NIE WYMAGA MYŚLENIA
Tu widzę
kategorie
produktów…
…a tu są
dzisiejsze
oferty specjalne
Pamięć
modemył
Są! Monitory.
Kliknięcie
[
18
]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin