Nie_kaz_mi_myslec_O_zyciowym_podejsciu_do_funkcjonalnosci_stron_internetowych_Wydanie_II_Edycja_kolorowa_nie2ek.pdf

(503 KB) Pobierz
Nie ka¿ mi myœleæ! O ¿yciowym
podejœciu do funkcjonalnoœci
stron internetowych. Wydanie II.
Edycja kolorowa
Autor:
Steve Krug
T³umaczenie: Krzysztof Jurczyk
ISBN: 978-83-246-2772-1
Tytu³ orygina³u:
Don't Make Me Think: A Common
Sense Approach to Web Usability (2nd Edition)
Format: B5, stron: 216
W g¹szczu milionów witryn WWW znajduj¹cych siê w sieci jest równie¿ i Twoja.
Co nale¿y zrobiæ, aby u¿ytkownicy sieci korzystali akurat z niej, a nie z innych?
Odpowiednie wypozycjonowanie strony w wyszukiwarkach jest niezwykle wa¿ne,
ale nie stanowi jedynego rozwi¹zania. Równie wa¿ne, jeœli nie wa¿niejsze, jest takie
jej zaprojektowanie i przygotowanie witryny, aby odwiedzaj¹ce j¹ osoby nie zosta³y
przyt³oczone nadmiarem funkcji nawigacyjnych, dziesi¹tkami akapitów czy te¿
mnóstwem nie do koñca potrzebnych elementów graficznych. Nale¿y zaprojektowaæ
witrynê tak, aby korzystanie z niej by³o intuicyjne i ³atwe.
W kolejnym wydaniu doskona³ej ksi¹¿ki „Nie ka¿ mi myœleæ! O ¿yciowym podejœciu do
funkcjonalnoœci stron internetowych” znajdziesz wskazówki, dziêki którym projektowane
przez Ciebie witryny WWW bêd¹ spe³nia³y podstawowe wymaganie wiêkszoœci
u¿ytkowników internetu – bêd¹ przejrzyste, czytelne i ³atwe w nawigacji. Nauczysz
siê projektowaæ strukturê witryny, opracowywaæ logiczny schemat nawigacji
i przygotowywaæ elementy graficzne, które bêd¹ uatrakcyjniaæ stronê, a nie odwracaæ
uwagê u¿ytkownika od jej treœci. Dowiesz siê tak¿e, jak stosowaæ kaskadowe arkusze
stylów i radziæ sobie z czêsto absurdalnymi zachciankami szefów i klientów.
• Specyfika przedstawiania informacji na stronach WWW
• Dzielenie strony na elementy funkcjonalne
• Projektowanie schematów i mechanizmów nawigacyjnych
• Planowanie odpowiedniego uk³adu strony g³ównej
• Uwzglêdnianie grupy docelowej przy projektowaniu witryny
• Testowanie funkcjonalnoœci i dzia³ania witryny
• Zastosowanie stylów CSS
Chcesz, aby Twoje witryny zagoœci³y w folderze Ulubione u setek u¿ytkowników sieci?
Nic prostszego – wykorzystaj znajduj¹ce siê w tej ksi¹¿ce porady.
Spis tre ci
Przedmowa do drugiego wydania
Wst p
Wprowadzenie
Kilka uwag na poczötek
ROZDZIA 1.
6
12
14
22
Nie ka mi my leñ!
O yciowym podej ciu do funkcjonalno ci stron internetowych
Pierwsze prawo funkcjonalno ci Kruga
ROZDZIA 2.
Jak naprawd korzystamy z internetu?
Przeglödanie stron, zadowalanie si znalezionymi witrynami
i dawanie sobie jako rady z witrynami
32
ROZDZIA 3.
Wst p do projektowania billboardu
Projektowanie stron do przeglödania, a nie czytania
42
52
56
62
ROZDZIA 4.
Zwierz , ro lina czy rzecz?
Dlaczego u ytkownicy lubiö podejmowaø wybory niewymagajöce my lenia?
ROZDZIA 5.
Usu zb dne s owa
Sztuka pisania tekstów w internecie
ROZDZIA 6.
Znaki drogowe i cie ki powrotu
Projektowanie nawigacji
[
4
]
ROZDZIA 7.
Co robiñ, gdy strona g ówna wymyka si spod kontroli
Projektowanie strony g ównej
106
134
ROZDZIA 8.
„Farmer i pastuch powinni byñ przyjació mi”
Dlaczego wi kszo ø argumentów osób projektujöcych strony internetowe
na temat ich funkcjonalno ci jest nieprawdziwa i jak samemu uniknöø
wyra ania takich opinii
ROZDZIA 9.
Testowanie funkcjonalno ci za 50 groszy dziennie
Upraszczanie testów — po to, aby zrobiø ich odpowiednio wiele
142
172
180
ROZDZIA 10.
Funkcjonalno ñ jako wzajemne zaufanie
Dlaczego Twoja witryna powinna byø spolegliwa
ROZDZIA 11.
Dost pno ñ witryny, kaskadowe arkusze stylów i Ty
Gdy tylko pomy lisz, e sko czy e , oto pojawia si uniesiony w powietrzu
kot z przywiözanym do grzbietu tostem
ROZDZIA 12.
Pomocy! Mój szef chce, abym…
Gdy dobrzy ludzie podejmujö z e decyzje
192
198
204
Podzi kowania
…i wszystko, co dosta em, to ten okropnie brzydki podkoszulek…
Skorowidz
[
5
]
ROZDZIA
WPROWADZENIE
Zwierz ,
ro lina czy rzecz?
Nie ka mi my leñ!
O yciowym podej ciu
do funkcjonalno ci
stron internetowych
PIERWSZE PRAWO FUNKCJONALNO CI KRUGA
[
22
]
NIE KA
MI MY LEð! O
YCIOWYM PODEJ CIU DO FUNKCJONALNO CI…
— KAY CORLEONE W OJCU CHRZESTNYM
Michael, czemu okna sö ods oni te?
L
udzie cz sto pytajû mnie:
„Na co powinienem zwróci�½ uwag , aby mie�½ pewno �½,
e moja witryna b dzie atwa w u yciu?”.
Odpowied jest prosta. Nie jest to: „Najwa niejsze rzeczy nie powinny by�½ dalej ni
o dwa klikni cia” lub: „U ywaj j zyka odbiorcy”, ani te : „Bûd konsekwentny”.
To po prostu…
Nie ka mi my leñ!
Od lat mówi ludziom, e jest to moje pierwsze prawo funkcjonalno ci. Im wi cej
stron internetowych oglûdam, tym bardziej jestem przekonany o jego s uszno ci.
Zasada ta jest wa niejsza od innych i stanowi kluczowy argument podczas
podejmowania decyzji, czy co jest przydatne, czy nie w projekcie strony WWW.
Je li potrafisz zapami ta�½ tylko jednû regu , niech to b dzie w a nie ta
1
.
Oznacza to, e oglûdana przeze mnie strona WWW powinna by�½, na ile jest to tylko
mo liwe, zrozumia a, oczywista i niewymagajûca dodatkowych obja nie .
Powinienem bez adnego zastanowienia „za apa�½ jû” — zrozumie�½, w jakim celu
powsta a i jak z niej korzysta�½.
Do jakiego stopnia strona WWW powinna by�½ zrozumia a?
No có , do takiego, aby np. sûsiadka z mieszkania obok, której tematyka Twojej witryny
w ogóle nie interesuje i która raczej nie wie, do czego s u y w przeglûdarce przycisk
Wstecz,
mog a po obejrzeniu strony startowej witryny powiedzie�½: „Tak, to jest…”
(przy odrobinie szcz cia mo e nawet: „Tak, to jest… Fajnie wyglûda”, ale to ju
inna sprawa).
1
Tak naprawd istnieje jeszcze jedna podobna do niej zasada: „Wyrzu�½ po ow wyrazów z ka dej
strony, potem po ow z tego, co zosta o”. Omówi jû w osobnym rozdziale w dalszej cz ci ksiû ki.
[
23
]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin