Nie_kaz_mi_myslec_O_zyciowym_podejsciu_do_funkcjonalnosci_stron_internetowych_Wydanie_II_nieka2.pdf

(356 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Nie ka¿ mi myœleæ! O ¿yciowym
podejœciu do funkcjonalnoœci
stron internetowych. Wydanie II
Autor: Steve Krug
T³umaczenie: Krzysztof Jurczyk
ISBN: 83-246-0283-6
Tytu³ orygina³u:
Dont Make Me Think: A Common
Sense Approach to Web Usability (2nd Edition)
Format: B5, stron: 216
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
W g¹szczu milionów witryn WWW znajduj¹cych siê w sieci jest równie¿ i Twoja.
Co nale¿y zrobiæ, aby u¿ytkownicy sieci korzystali akurat z niej, a nie z innych?
Odpowiednie wypozycjonowanie strony w wyszukiwarkach jest niezwykle wa¿ne,
ale nie stanowi jedynego rozwi¹zania. Równie wa¿ne, jeœli nie wa¿niejsze, jest takie
jej zaprojektowanie i przygotowanie witryny, aby odwiedzaj¹ce j¹ osoby nie zosta³y
przyt³oczone nadmiarem funkcji nawigacyjnych, dziesi¹tkami akapitów czy te¿
mnóstwem nie do koñca potrzebnych elementów graficznych. Nale¿y zaprojektowaæ
witrynê tak, aby korzystanie z niej by³o intuicyjne i ³atwe.
W kolejnym wydaniu doskona³ej ksi¹¿ki „Nie ka¿ mi myœleæ! O ¿yciowym podejœciu
do funkcjonalnoœci stron internetowych” znajdziesz wskazówki, dziêki którym
projektowane przez Ciebie witryny WWW bêd¹ spe³nia³y podstawowe wymaganie
wiêkszoœci u¿ytkowników internetu — bêd¹ przejrzyste, czytelne i ³atwe w nawigacji.
Nauczysz siê projektowaæ strukturê witryny, opracowywaæ logiczny schemat nawigacji
i przygotowywaæ elementy graficzne, które bêd¹ uatrakcyjniaæ stronê, a nie odwracaæ
uwagê u¿ytkownika od jej treœci. Dowiesz siê tak¿e, jak stosowaæ kaskadowe arkusze
stylów i radziæ sobie z czêsto absurdalnymi zachciankami szefów i klientów.
• Specyfika przedstawiania informacji na stronach WWW
• Dzielenie strony na elementy funkcjonalne
• Projektowanie schematów i mechanizmów nawigacyjnych
• Planowanie odpowiedniego uk³adu strony g³ównej
• Uwzglêdnianie grupy docelowej przy projektowaniu witryny
• Testowanie funkcjonalnoœci i dzia³ania witryny
• Zastosowanie stylów CSS
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Chcesz, aby Twoje witryny zagoœci³y w folderze Ulubione u setek u¿ytkowników sieci?
Nic prostszego — wykorzystaj znajduj¹ce siê w tej ksi¹¿ce porady.
JAK NAPRAWDĘ KORASDZYSTAMY Z INTERNETU?
Spis treści
Przedmowa do drugiego wydania
Wstęp
Wprowadzenie
Kilka uwag na początek
ROZDZIAŁ 1.
6
12
14
22
Nie każ mi myśleć!
O
życiowym
podejściu do funkcjonalności stron internetowych
Pierwsze prawo funkcjonalności Kruga
ROZDZIAŁ 2.
Jak naprawdę korzystamy z internetu?
Przeglądanie stron, zadowalanie się znalezionymi witrynami
i dawanie sobie jakoś rady z witrynami
32
ROZDZIAŁ 3.
Wstęp do projektowania billboardu
Projektowanie stron do przeglądania, a nie czytania
42
52
56
62
ROZDZIAŁ 4.
Zwierzę, roślina czy rzecz?
Dlaczego użytkownicy lubią podejmować wybory niewymagające myślenia?
ROZDZIAŁ 5.
Usuń zbędne słowa
Sztuka pisania tekstów w internecie
ROZDZIAŁ 6.
Znaki drogowe i
ścieżki
powrotu
Projektowanie nawigacji
[
3
]
ASDFADFROZDZIA
Ł
2
ROZDZIAŁ 7.
Co robić, gdy strona główna wymyka się spod kontroli
Projektowanie strony głównej
106
134
ROZDZIAŁ 8.
„Farmer i pastuch powinni być przyjaciółmi”
Dlaczego większość argumentów osób projektujących strony internetowe
na temat ich funkcjonalności jest nieprawdziwa i jak samemu uniknąć
wyrażania takich opinii
ROZDZIAŁ 9.
Testowanie funkcjonalności za 50 groszy dziennie
Upraszczanie testów — po to, aby zrobić ich odpowiednio wiele
142
172
180
ROZDZIAŁ 10.
Funkcjonalność jako wzajemne zaufanie
Dlaczego Twoja witryna powinna być spolegliwa
ROZDZIAŁ 11.
Dostępność witryny, kaskadowe arkusze stylów i Ty
Gdy tylko pomyślisz,
że
skończyłeś, oto pojawia się uniesiony w powietrzu
kot z przywiązanym do grzbietu tostem
ROZDZIAŁ 12.
Pomocy! Mój szef chce, abym…
Gdy dobrzy ludzie podejmują złe decyzje
192
198
204
Podziękowania
…i wszystko, co dostałem, to ten okropnie brzydki podkoszulek…
Skorowidz
[
4
]
Dlaczego to, czego
K N A P R A
odnajdujesz
Z
zawsze
Y Z
samym
N E T U ?
szukasz,
W D
Ę
K O R Y S T A M
na
I N T E R
końcu?
JA
Ponieważ po znalezieniu przestajesz poszukiwać
— ZAGADKA DZIECI
Ę
CA
W
ciągu ostatnich pięciu lat spędziłem sporo czasu na obserwowaniu ludzi
korzystających z internetu i najbardziej zaskoczyła mnie różnica między tym, jak
ludzie wyobrażają sobie korzystanie z internetu a ich faktycznym postępowaniem.
Gdy tworzymy witryny internetowe, wydaje nam się,
że
odwiedzający je ludzie będą
zatrzymywać się na każdej stronie, czytać starannie dobrane opisy i analizować układ
strony, a przed każdym kliknięciem zastanowią się, który odnośnik wybrać.
Jednak to, co robią w rzeczywistości (jeśli mamy szczęście), wygląda mniej więcej tak:
szybki
rzut oka
na każdą nową stronę, przejrzenie
niektórych
fragmentów tekstu i kliknięcie
pierwszego odnośnika, na który zwrócą uwagę, lub który choć trochę kojarzy im się
z tym, czego szukają. Zazwyczaj większa część zawartości strony pozostaje w ogóle
nieobejrzana.
Myślimy o „wspaniałym materiale informacyjnym” (lub przynajmniej o „opisie
produktu”), a odwiedzający postrzega witrynę jak „billboard mijany z prędkością
100 km/h”.
[
33
]
ROZDZIA
Ł
2
W rzeczywistości scenariusz jest trochę bardziej skomplikowany i zależy od rodzaju
strony, zamierzeń użytkownika, tego, czy się spieszy itp. Przedstawiony powyżej schemat,
choć uproszczony, o wiele bardziej odpowiada rzeczywistości, niż wielu z nas mogłoby
się wydawać.
Naturalne jest,
że
w trakcie projektowania strony myślimy o bardziej racjonalnym
i uważnym użytkowniku. Zakładamy,
że
każdy korzysta z internetu w sposób podobny
do naszego i wydaje nam się — zresztą tak jak i innym —
że
zachowujemy się w sposób
bardziej uporządkowany i sensowny, niż robimy to w rzeczywistości.
Jeśli chcesz projektować efektywne strony internetowe, nie możesz ani na chwilę
zapomnieć o trzech faktach dotyczących rzeczywistego użytkownika internetu.
ZASADA 1.
Nie czytamy stron internetowych. My je przeglądamy
Jednym z niewielu dobrze udokumentowanych faktów dotyczących korzystania
z internetu jest to,
że
ludzie poświęcają niewiele czasu na
czytanie
stron WWW
1
.
Przeglądają je (rzucają na nie okiem), szukając słów lub wyrażeń przyciągających wzrok.
Wyjątkiem są oczywiście strony zawierające np. wiadomości, raporty czy opisy
produktów. Jeśli jednak dokument jest dłuższy niż kilka akapitów, prawdopodobnie
zostanie wydrukowany, ponieważ czytanie materiałów w wersji papierowej jest
łatwiejsze
i szybsze.
Dlaczego tylko przeglądamy?
>
Zazwyczaj spieszymy się.
Zwykle korzystanie z internetu podyktowane jest
chęcią zaoszczędzenia czasu. Z tego względu użytkownicy internetu zazwyczaj
zachowują się jak rekiny — albo będą ciągle w ruchu, albo zginą. Po prostu nie
mamy czasu czytać więcej niż to konieczne.
>
Wiemy,
że
nie musimy
czytać wszystkiego.
Podczas odwiedzin większości stron
internetowych interesuje nas zaledwie ułamek tego, co się na nich znajduje. Szukamy
tylko potrzebnych informacji, a pozostała zawartość jest nieistotna. Proces ten
odbywa się właśnie przez przeglądanie strony, a nie uważne czytanie jej zawartości.
1
Patrz artykuł Jakoba Nielsena „How Users Read on the Web” z października 1997 dostępny
na
www.useit.com.
[
34
]
Zgłoś jeśli naruszono regulamin