Podstawy_projektowania_stron_internetowych_podstr.pdf

(472 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
Podstawy projektowania
stron internetowych
Autorzy: Tammy Sachs; Gary R. McClain, Ph.D.
T³umaczenie: £ukasz Orzechowski
ISBN: 83-7197-812-X
Tytu³ orygina³u:
Back to the User: Creating
User-Focused Web Sites
Format: B5, stron: 328
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
Projektowanie stron WWW to dynamicznie rozwijaj¹ca siê dziedzina, której po wiêcono
ju¿ setki ksi¹¿ek. Niestety, wiêkszo æ z nich skupia siê wy³¹cznie na przedstawieniu
technologicznych aspektów ich tworzenia, omawiaj¹c jêzyk HTML, konkretne aplikacje
graficzne i multimedialne, czy te¿ programowanie na potrzeby WWW.
„Podstawy projektowania stron internetowych” to zupe³nie inna ksi¹¿ka, przeznaczona
dla tych, którzy u wiadamiaj¹ sobie, ¿e dobra strona WWW to przede wszystkim dobry,
w³a ciwie poprowadzony projekt, a kwestie technologiczne maj¹ znaczenie
drugorzêdne. To ksi¹¿ka dla mened¿erów, szefów i cz³onków zespo³ów projektowych,
osób odpowiedzialnych za marketing internetowy, wreszcie dla wszystkich, którzy chc¹
poznaæ sprawdzone metody tworzenia dobrych, spe³niaj¹cych postawione przed nimi
zadania, witryn WWW. U podstaw ka¿dej witryny internetowej, która odnios³a sukces,
le¿y dobry projekt, a ostateczn¹, oceniaj¹c¹ go instancj¹, s¹ u¿ytkownicy witryny.
Dowiedz siê, co zrobiæ, by byli usatysfakcjonowani.
Projekt jest mostem miedzy pomys³em, a jego realizacj¹. Je li chcesz stworzyæ
atrakcyjn¹ i popularn¹ stronê WWW, nie wystarcz¹ najlepsi programi ci i graficy.
Musisz jeszcze wiedzieæ:
Jak sprawiæ, by u¿ytkownicy obejrzeli witrynê i chcieli na ni¹ wracaæ?
Co zrobiæ, by witryna generowa³a zyski, a nie koszty?
Co przekazaæ w formie grafiki, a gdzie lepszy jest tekst?
Jak sk³oniæ u¿ytkowników do interakcji i jak tê interakcjê wykorzystaæ?
Jakie szanse otwiera przed Tob¹ e-business?
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
O Autorach ...................................................................................... 13
O Redaktorach technicznych ............................................................ 14
Wstęp ............................................................................................. 15
Część I
Widok z oddali ...............................................................17
(A skoro ju o tym mówimy, to dlaczego warto sięgnąć po tę ksią kę?) ...............................19
Uwzględnianie potrzeb u ytkowników w fazie projektowania ........................................21
Myśleć jak u ytkownik ...............................................................................................21
Kim właściwie jesteśmy? Myśleliśmy, e ju nigdy nie zapytasz…................................23
Układ ksią ki.....................................................................................................................24
Rozdział 1. Po co tworzyć witrynę internetową? ................................................. 19
Rozdział 2. Przeprowadź badania, wykorzystaj ich wyniki i idź za ciosem............. 27
Po co przeprowadzać badania? .........................................................................................27
Korzyści z przeprowadzania badań...................................................................................28
(„Co jest moim zwrotem z inwestycji?”) ..........................................................................28
Korzyść 1. Tworzenie consensusu..............................................................................29
Korzyść 2. Uczysz się myśleć tak jak u ytkownik .....................................................31
Korzyść 3. Badania oszczędzają czas i pieniądze.......................................................32
Korzyść 4. Badania pomagają przekonać ...................................................................33
Korzyść 5. Zaczynamy, gdy jesteśmy pewni swego...................................................34
Kupiłem pomysł, teraz powiedz co zrobić by badania zarobiły na siebie ........................34
Zasada 1. Zanim wydasz du e pieniądze, przeprowadź badania................................34
Zasada 2. Włącz w proces tworzenia cały zespół .......................................................36
Zasada 3. Projektuj szybko, ale nie na kartce .............................................................37
Zasada 4. Nie traktuj uczestników testów jak królików doświadczalnych.................37
Zasada 5. Wywiady przeprowadzaj z ludźmi, którzy chcieliby korzystać
lub ju korzystają z Twojej witryny ............................................................................39
Zasada 6. Nie myl pytania „Czy będą w stanie?” z pytaniem „Czy zechcą?”............39
Część II
Jak przyciągnąć odwiedzających do witryny,
przynajmniej na taki czas, by zobaczyli co im oferujesz? ..41
Rozdział 3. Główna strona witryny to 30-sekundowa szansa zaprezentowania się.
Nie bądź nieśmiały! .......................................................................... 43
Poka , co masz do zaoferowania.......................................................................................43
Zdobądź rekomendacje — szczególnie tam, gdzie ma to znaczenie ................................46
Nie posiadasz rekomendacji? Poproś kogoś, by Ci ich u yczył, ale nie oszukuj!............48
6
Podstawy projektowania stron internetowych
Mądrze przedstaw swoją ofertę.........................................................................................49
Dopilnuj, by zastosowane rozwiązania ułatwiały korzystanie z serwisu..........................52
Na stronie głównej powinny znaleźć się informacje o celach stawianych przed witryną ....53
Im więcej, tym lepiej.........................................................................................................56
(Określ, kim są Twoi klienci i przywitaj ich)....................................................................56
Od razu pisz całą prawdę ..................................................................................................58
(Złe nowiny są gorsze, gdy dochodzimy do nich na własną rękę)....................................58
Kilka trudnych pytań.........................................................................................................59
Rozdział 4. Sposób „dzielenia” witryny przez użytkowników
(Lepiej używaj ich języka, ponieważ nie są tu po to,
by starać się o zatrudnienie w Twojej firmie) .................................... 61
A ta witryna jest o…?........................................................................................................61
Macie wspaniałe rozwiązania organizacyjne, ale ja nie szukam pracy.............................62
Macie takie fascynujące działy, a ka dy równie tajemniczy ............................................65
Wiem, e sieć jest kreatywnym miejscem, ale tracicie mnie ............................................66
Ograniczenia matrioszek i podmienianych rysunków ......................................................67
Nie chcę znaleźć się w adnej z tych kategorii i nie nazywajcie
mnie wy em demograficznym! ......................................................................................69
Konfrontacja z nieznanym. Zacznij od spojrzenia poza firmę..........................................71
To, e ka dy dział chce mieć odnośnik na stronie głównej, nie znaczy, e go potrzebuje...74
I nie zapomnij zapytać, czy witryna spełnia oczekiwania i potrzeby u ytkowników.......75
Widok z oddali ..................................................................................................................77
Kilka trudnych pytań.........................................................................................................77
Rozdział 5. Stosowanie oryginalnych rozwiązań jest pożądane. Upewnij się tylko,
że użytkownicy wiedzą, co masz im do zaoferowania ......................... 79
Pokaz był wspaniały, ale zachowajcie go na Broadway ...................................................79
(Bardzo proszę, czy mógłbym zobaczyć ju stan konta?) ................................................79
Nie wcielaj się w rolę Picassa! Sztuka dobrze wygląda w galerii ....................................82
Projektanci działają w tajemniczy sposób.........................................................................86
(Tylko w kościele ikony zawsze znajdziesz na swoim miejscu) ......................................86
Ostro nie z ozdobnikami...................................................................................................87
Łam schematy! Ale nawigację prowadź na własne ryzyko ..............................................89
Upewnij się, e witryna będzie zgodna z wizerunkiem produktu.....................................90
Widok z oddali ..................................................................................................................92
Kilka trudnych pytań.........................................................................................................92
Rozdział 6. Ludzie nie lubią czytać. Nie zmuszaj ich do tego! .............................. 93
Gdyby chcieli przeczytać powieść, na pewno by jakąś kupili ..........................................93
Pozwól przemówić obrazom .............................................................................................96
Obrazy nie muszą zastępować tysiąca słów, powinny jednak mówić coś, co ma sens ....97
Rysunek mo e być wart tysiąca słów… Ale nie wtedy, gdy szepcze...............................98
Obrazy często są lepsze od słów .......................................................................................99
Ludzie traktują słowa dosłownie.....................................................................................101
Najpierw rzeczy najwa niejsze .......................................................................................101
Poinformuj ludzi — pobie nie — co powinni zrobić .....................................................103
Oszczędź u ytkownikom toru z przeszkodami ...............................................................105
Jeśli Twoja mama nie mo e tego przeczytać, czcionka jest zbyt mała!..........................106
Widok z oddali ................................................................................................................108
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................108
Spis treści
7
Rozdział 7. To, że konkurencja robi coś w ten sposób, nie znaczy,
że to jest właściwe ........................................................................ 109
Nie jedź na tym samym wózku!......................................................................................110
Wzoruj procesy w sieci na zachowaniach ludzi poza siecią ...........................................111
(Projektuj przy u yciu logiki, za którą łatwo podą yć).....................................................111
I nie wymyślaj ponownie koła! .......................................................................................112
Myśl o nas, co chcesz, ale uwa amy, e lewy pasek nawigacyjny
powinien zostać na swoim miejscu...............................................................................113
Ludzie po prostu chcą wrócić na stronę główną! Nie licz na to,
e zaprowadzi ich tam logo firmy ................................................................................114
Dwójka dzieci, pies i poziom zró nicowania..................................................................115
Widok z oddali ................................................................................................................117
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................117
Część III Jak zdobyć pewność, że coś przyciągnie
uwagę użytkowników?
(Codzienne starania o ulepszenie witryny) .......................119
Rozdział 8. Zirytowany użytkownik odejdzie gdzie indziej. Nie dopuść do tego!.... 121
Gdy trafi się na mur nie do przebicia ..............................................................................122
(Sposoby obejścia problemu) ..........................................................................................122
Skrajnie wyczerpani ........................................................................................................123
(Kto uratuje sytuację?) ....................................................................................................123
Klient ma zawsze rację....................................................................................................125
(Zasady postępowania w trakcie rozwiązywania problemów) ............................................125
U ytkownicy nie są programistami. Nie zakładaj, e wiedzą, o czym piszesz ................127
1. Udzielanie pomocy ...............................................................................................128
2. Poprawne korzystanie z okien ..............................................................................129
3. Zwiększanie i zmniejszanie rysunków..................................................................129
4. Instalacja dodatków i uaktualnianie przeglądarki — jak i dlaczego?...................130
Wolny wybór to dobra rzecz
(Nie ograniczaj mo liwości u ytkownika) ...................................................................130
Widok z oddali ................................................................................................................131
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................131
Rozdział 9. Przygody z pobieraniem plików
(…ale czy naprawdę muszę?!)........................................................ 133
Dodatki! Dodatki? ...........................................................................................................133
Powiadasz, e chciałbyś zobaczyć naszą witrynę? Nie tak szybko, proszę Pana ..............133
Pobrać dodatek? O co tu chodzi?! A tak poza tym, to co on właściwie robi? ...................134
Inne trudne pytanie: Dlaczego powinienem?!.................................................................135
Pomocy, zgubiłem się! I gdzie się podział ten pobrany plik?.........................................137
I znów déjà vu
(Te same problemy do potęgi dziesiątej)......................................................................139
Stos plików do pobrania
(Od czego zacząć?) .......................................................................................................140
Pobieranie plików a wizerunek firmy
(Bądź konsekwentny) ...................................................................................................141
Widok z oddali ................................................................................................................142
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................143
8
Podstawy projektowania stron internetowych
Rozdział 10. Gdy będę potrzebował pomocy, poproszę o nią!
(Uzyskiwanie informacji, wskazówek, pomocy
i wszystkiego co konieczne)........................................................... 145
Dziękuję za świetne wskazówki, ale ja wiem, jak to zrobić ...........................................145
Kolejne etapy
(Mógłbym prosić o wskazówkę?).................................................................................147
A tak swoją drogą, co z tego wszystkiego mi się przyda? ..............................................149
Nie wejdę do tego pokoju, zanim nie zapalisz światła....................................................153
Jest 22:00. Czy wiesz, gdzie teraz są Twoi u ytkownicy (i vice versa)?........................154
Wyszukiwanie oraz wyszukiwanie zaawansowane
(Wiem, e mo na tu dojść krótszą drogą, ale ja wybieram trasę wycieczkową)..........157
Nie mam czasu na „Wojnę i pokój”
(Uwagi o stronach z treścią) .........................................................................................158
No, dzięki! Właśnie gdy zaczęło mi się podobać, mówisz, e to nielegalne ..................160
To reklama czy informacja?
(Jeśli coś nie jest u yteczne, jest zbędne) .....................................................................162
Widok z oddali ................................................................................................................162
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................163
Rozdział 11. Hieroglify są interesujące tylko wtedy, gdy zwiedza się piramidy
(Język i ikony) ............................................................................... 165
Pozasieciowe schematy nie zawsze sprawdzają się w sieci............................................165
Ka dy przycisk i ka da ikona mo e mieć jedno i tylko jedno znaczenie............................168
Pytanie: „Co mo na kliknąć?” NIE jest podchwytliwe ..................................................169
Ró ne oblicza znaczeń w sieci ........................................................................................169
Jeśli ikony wymagają opisów, masz problem .................................................................170
Projekt witryny sam w sobie jest przenośnią ..................................................................173
Internet polega na przekazaniu kontroli do rąk u ytkownika ...........................................173
Widok z oddali ................................................................................................................174
Kilka trudnych pytań.......................................................................................................174
Część IV Dostrajanie się do oczekiwań użytkowników
(Projekt witryny i nawigacja) ........................................175
Rozdział 12. Daj użytkownikom to, czego oczekują (i jeszcze więcej),
inaczej znajdą kogoś, kto zrobi to za Ciebie .................................... 177
Zawartość, czyli to, co zazwyczaj musisz czytać............................................................178
Serio? A kto tak mówi?...................................................................................................178
Proste pytanie. Dlaczego to jest tutaj? ............................................................................179
Znane marki
(Wierzę Ci — ale nie rozczaruj mnie) ..........................................................................179
Ka dy kij ma dwa końce
(Czy potrzebuję wsparcia z tej bran y?).......................................................................182
Nowe marki
(Czemu miałbym wierzyć w to, co piszesz?) ...............................................................184
Zawartość z drugiej ręki
(Rozsądne rozwiązanie)................................................................................................185
Czy reklama spełnia swe zadanie?
(Przezwycię anie sceptycyzmu u ytkowników dotyczącego artykułów
i „obiektywnych” wypowiedzi).......................................................................................187
Zgłoś jeśli naruszono regulamin