C_2005_Wprowadzenie_csh25w.pdf

(375 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREœCI
C# 2005. Wprowadzenie
Autorzy: Jesse Liberty, Brian MacDonald
T³umaczenie: Ireneusz Jakóbik, Tomasz Walczak
ISBN: 83-246-0526-6
Tytu³ orygina³u:
Learning C# 2005:
Get Started with C# 2.0 and .NET Programming
Format: B5, stron: 472
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Podrêcznik dla wszystkich, którzy chc¹ poznaæ tajniki C#
• Omówienie œrodowiska programistycznego Visual C# 2005
• Wprowadzenie do programowania obiektowego w C#
• Tworzenie aplikacji internetowych oraz dla systemu Windows
C# to jeden z podstawowych jêzyków programowania przeznaczonych dla platformy
.NET. C#, ³¹cz¹cy w sobie najlepsze cechy Javy i C++ szybko sta³ siê jednym
z popularniejszych. Wprowadzone na rynek w roku 2005 wersje 2.0 platformy i jêzyka
C# przynios³y sporo nowych i przydatnych rozwi¹zañ programistycznych — miêdzy
innymi nowe typy danych i komponenty. Dziêki nim tworzenie nawet najbardziej
z³o¿onych aplikacji sta³o siê znacznie szybsze i prostsze. C# cechuje siê niezwyk³¹
wszechstronnoœci¹ — za jego pomoc¹ mo¿na tworzyæ zarówno aplikacje dla systemu
Windows, jak i dla urz¹dzeñ mobilnych. £atwo równie¿ wykorzystaæ go do pisania
aplikacji internetowych w technologii ASP.NET.
„C# 2005. Wprowadzenie” to podrêcznik, który objaœnia najwa¿niejsze zagadnienia
zwi¹zane z programowaniem w tym jêzyku. Przeczytasz w nim o platformie .NET oraz
opanujesz sposoby wykorzystania œrodowiska programistycznego Visual C# 2005.
Poznasz równie¿ elementy jêzyka C# i regu³y programowania obiektowego. Nauczysz
siê wykrywaæ i usuwaæ b³êdy w programach oraz korzystaæ z komponentów platformy
.NET. Stworzysz w³asne aplikacje dla systemu Windows oraz aplikacje internetowe.
• Struktura aplikacji w jêzyku C#
• œrodowisko programistyczne Visual C# 2005
• Typy danych i operatory w C#
• Polecenia jêzyka
• Programowanie obiektowe
• Klasy, obiekty i metody
• Operacje na ³añcuchach znaków
• Obs³uga wyj¹tków
• Zastosowanie C# do tworzenia aplikacji w technologii ASP.NET
Poznaj jêzyk programowania, który zrewolucjonizowa³ rynek
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOœCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp .........................................................................................................................................11
1. C# i programowanie na platformie .NET ..................................................................... 15
C# 2005 i .NET 2.0
Platforma .NET
Platforma .NET 2.0
Język C#
Struktura aplikacji C#
Środowisko programistyczne
Co znajduje się w programie?
Pierwszy program: Witaj świecie
Kompilator
Analiza pierwszego programu
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenie
15
16
16
17
17
18
21
21
22
23
26
27
27
2. Visual Studio 2005 ........................................................................................................29
Przed dalszą lekturą
Strona startowa
Projekty i rozwiązania
Wewnątrz zintegrowanego środowiska programistycznego
Konsolidacja i uruchamianie
Menu i paski narzędzi
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
30
31
32
34
37
37
51
51
52
3. Podstawy języka C# ......................................................................................................53
Instrukcje
Typy
Zmienne
Wymagane przypisanie
Stałe
Łańcuchy znaków
Wyrażenia
Białe znaki
53
53
57
59
60
64
64
65
5
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
66
66
67
4. Operatory ......................................................................................................................69
Operator przypisania (=)
Operatory matematyczne
Operatory inkrementacji i dekrementacji
Operatory relacji
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
69
70
72
74
78
78
79
5. Rozgałęzianie ................................................................................................................ 81
Rozgałęzianie bezwarunkowe
Rozgałęzianie warunkowe
Instrukcje iteracyjne
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
81
83
95
104
105
106
6. Programowanie zorientowane obiektowo ............................................................... 107
Tworzenie modeli
Klasy i obiekty
Definiowanie klasy
Relacje pomiędzy klasami
Trzy filary programowania zorientowanego obiektowo
Obiektowo zorientowana analiza i projektowanie
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
108
109
110
111
111
113
115
115
116
7. Klasy i obiekty ..............................................................................................................117
Definiowanie klasy
Argumenty metod
Konstruktory
Inicjalizator
Słowo kluczowe this
Składowe statyczne i składowe instancji
Usuwanie obiektów
Przydzielanie pamięci: stos kontra sterta
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
6
|
Spis treści
118
122
124
126
127
128
132
134
138
140
140
8. Wewnątrz metod ........................................................................................................ 141
Przeciążanie metod
Hermetyzacja danych za pomocą właściwości
Zwracanie wielu wartości
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
141
144
147
152
152
153
9. Podstawy debugowania ............................................................................................. 155
Wstawianie punktów wstrzymania
Sprawdzanie wartości — okna Autos i Locals
Ustawianie podglądu
Okno stosu wywołań
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
155
159
161
162
163
164
165
10. Tablice .......................................................................................................................... 167
Użycie tablic
Instrukcja foreach
Inicjalizacja elementów tablicy
Słowo kluczowe params
Tablice wielowymiarowe
Metody tablic
Sortowanie tablic
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
167
171
172
172
173
179
179
181
182
182
11. Dziedziczenie i polimorfizm ....................................................................................... 183
Specjalizacja i generalizacja
Dziedziczenie
Polimorfizm
Klasy abstrakcyjne
Klasy zamknięte
Podstawa wszystkich klas — klasa Object
Pakowanie i rozpakowywanie typów
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
183
185
188
194
196
197
199
201
202
202
Spis treści
|
7
12. Przeciążanie operatorów ...........................................................................................203
Używanie słowa kluczowego operator
Tworzenie przydatnych operatorów
Metoda Equals()
Operatory konwersji
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
204
207
207
213
216
217
217
13. Interfejsy ..................................................................................................................... 219
Implementowanie interfejsów
Implementowanie więcej niż jednego interfejsu
Rzutowanie na typ interfejsu
Operatory is i as
Rozszerzanie interfejsów
Łączenie interfejsów
Przesłanianie implementacji interfejsu
Jawna implementacja interfejsu
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
220
224
226
227
232
234
235
239
241
242
242
14. Typy ogólne i kolekcje ................................................................................................ 245
Typy ogólne
Interfejsy kolekcji
Tworzenie własnych kolekcji
Ogólne kolekcje platformy
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
245
246
246
257
273
274
274
15. Łańcuchy znaków ........................................................................................................275
Tworzenie łańcuchów znaków
Manipulowanie łańcuchami znaków
Wyrażenia regularne
Klasa Regex
Podsumowanie
Pytania
Ćwiczenia
276
277
292
292
294
295
295
16. Zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków ................................................................297
Pluskwy, błędy i wyjątki
Zgłaszanie wyjątków
Szukanie funkcji obsługi wyjątku
8
|
Spis treści
297
298
298
Zgłoś jeśli naruszono regulamin