Jezyk_C_Programowanie_mikrokontrolerow_i_komputerow_jezcpr.pdf

(1459 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Jumpstarting C: Learn the All-Purpose Programming Language
for Microcontrollers and Computers
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-283-5263-6
© 2019 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of Jumpstarting C
ISBN 9781680454987 © 2017 Wolfram Donat.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or
controls all rights to sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any
information storage retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jezcpr
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE CI
Wst p .......................................................................................................5
1.
Instalowanie niezb dnych narz dzi ..............................................................7
Kompilator ...............................................................................................8
Zintegrowane rodowisko programistyczne .......................................10
2.
Twoje pierwsze programy .............................................................................13
Witaj, wiecie! .......................................................................................14
Typy danych ...........................................................................................16
Witaj, wpisa e … ..................................................................................17
Instrukcje warunkowe if/then/else ......................................................18
P tle .......................................................................................................20
Kilka s ów o sk adni ..............................................................................22
3.
Twój pierwszy projekt ....................................................................................23
Funkcje ...................................................................................................23
B yskanie ................................................................................................26
Odczyt przycisku ...................................................................................29
4.
„Simon mówi” ...............................................................................................33
Tworzenie gry .........................................................................................33
Pisanie kodu ..........................................................................................34
Wykonywanie programu .......................................................................44
Do wypróbowania .................................................................................44
Wnioski ..................................................................................................45
3
Kup książkę
Poleć książkę
4
J zyk C. Programowanie mikrokontrolerów i komputerów
Kup książkę
Poleć książkę
WST P
którego z in ynierów zajmuj cych si oprogramowaniem lub
komponentami sprz towymi, jaki by pierwszy poznany przez niego j zyk pro-
gramowania, to ka dy z nich odpowiedzia by, e by nim j zyk C lub C++.
Wielu
naukowców
zajmuj cych si zagadnieniami informatyki zaczyna od
j zyka Java lub m odszego krewniaka C — j zyka C#, jednak in ynierowie
w znacznej wi kszo ci zaczynaj od j zyka C. To najlepszy sposób, by pozna
podstawy algorytmów oraz systemów operacyjnych. W ko cu j dra systemów
Windows, macOS i Linux zosta y napisane w przewa aj cej wi kszo ci w a nie
w C. Pomijaj c j zyk asemblera, nale y stwierdzi , e C jest prawdopodobnie
j zykiem programowania operuj cym na najni szym poziomie.
C jest j zykiem pot nym, szybkim i zupe nie niepoci gaj cym. Ma wbu-
dowane komunikaty o b dach, o których na pewno nigdy wcze niej nie s ysza-
e („Czym, do diab a, jest ten b d segmentacji!?”) i pozwala programistom na
bezpo rednie operowanie na stertach i rejestrach procesora. Nie obs uguje
adnych klas ani nawet a cuchów — w C, Moi Drodzy, u ywamy tylko tablic
znaków. C nie ma adnych wyszukanych mechanizmów odzyskiwania pami ci;
je li rezerwujemy jaki fragment pami ci dla tablicy, to w sytuacji, kiedy tablica
nie b dzie ju potrzebna, b dziemy musieli zwolni t pami , w przeciwnym
razie bowiem nast pi jej wyciek, który pó niej mo e doprowadzi nawet do
awarii programu.
C jest j zykiem wieloplatformowym, jednak w nieco innym znaczeniu tego
s owa ni na przyk ad j zyk Python. Kod napisany w Pythonie na komputerze
z Linuksem mo e dzia a bez adnych modyfikacji (no… mo e z kilkoma wyj t-
kami) na komputerze z systemem Windows, cho najpierw trzeba b dzie go
ponownie skompilowa . Programy wykonywalne napisane w C s charaktery-
styczne dla konkretnego komputera, na którym zosta y skompilowane, a prze-
noszenie ich na inne systemy mo e stanowi wyj tkowe wyzwanie.
Je li po wi cisz czas na poznanie j zyka C (oraz jego wi kszego brata —
C++), Twoje umiej tno ci programowania znacznie wzrosn , i to nawet je li
ju jeste do wiadczonym programist u ywaj cym Pythona, Javy czy te innych
j zyków stosowanych do tworzenia aplikacji internetowych. Programowanie
w j zyku C to powrót do podstaw. C nie pozwala chodzi na skróty i zmusza
do naprawd g bokiego przemy lenia tego, co chcemy zrobi i jaki b dzie
najlepszy sposób, by to osi gn . Owszem… programowanie w C mo e by
G
dyby zapyta
Instalowanie niezb dnych narz dzi
5
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin