CorelDRAW_X5_PL_cwiczenia_praktyczne_cwcox5.pdf

(639 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
CorelDRAW X5 PL.
Ćwiczenia praktyczne
Autor:
Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-2868-1
Format: A5, stron: 176
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Projektowanie graficzne jest prostsze, niż myślisz!
• Jak rysować rozmaite kształty i obiekty?
• Jak wprowadzać i formatować tekst?
• Jak tworzyć kontury i efektowne wypełnienia?
Chciałbyś sam zaprojektować plakat reklamowy, efektowny szyld czy profesjonalne wizytówki?
A może bez wysiłku tworzyć skomplikowane rysunki techniczne? Świetnie! Pora, byś opanował
podstawowe możliwości CorelDRAW. Ten obecny na rynku od 1989 roku program do tworzenia
grafiki wektorowej i składu stron jest dziś jednym z najbardziej znanych i cenionych przez
zawodowych projektantów. Jednak dzięki przyjaznemu interfejsowi, łatwości obsługi narzędzi
i wszechstronności zastosowań zyskał popularność także wśród amatorów. W dodatku w swej
najnowszej wersji CorelDRAW stał się jeszcze bardziej intuicyjny i funkcjonalny. Rozbudowano
w nim między innymi obsługę plików, ulepszono mechanizm rozpoznawania rysunków
bitmapowych i przekształcania ich w grafikę wektorową oraz wyposażono go w nowy mechanizm
zarządzania kolorami i obsługę profilu kolorów Pantone.
I choć to wszystko może wydawać Ci się jeszcze czarną magią, już wkrótce zaczniesz sam tworzyć
pierwsze projekty. Dzięki tej książce krok po kroku, wykonując ćwiczenia od prostych po coraz
bardziej zaawansowane, szybko nauczysz się korzystać z najważniejszych narzędzi tego programu.
Gdy tylko zaznajomisz się z obsługą interfejsu Corela, dowiesz się, jak rysować proste obiekty
i kształty oraz rozmaite figury geometryczne. Potem zobaczysz, jak te obiekty sprawnie
transformować i wypełniać kolorem, a także grupować i blokować. Opanujesz wprowadzanie
i formatowanie tekstu oraz wyrównywanie względem niego rozmaitych obiektów. Odkryjesz
także, jak tworzyć i edytować różne tabele oraz pracować nad kolumnami, wierszami
i komórkami. Ponadto opanujesz tworzenie ciekawych wypełnień i konturów obiektów,
a także zagadnienia związane z precyzyjnym rysunkiem w programie CorelDRAW.
Zagadnienia omówione w książce:
• Instalacja i uruchomienie programu
• Otwieranie, zapisywanie i drukowanie rysunków
• Podstawy rysunku wektorowego
• Tworzenie, edycja i transformacje obiektów
• Inteligentne rysowanie
• Praca z tekstem i tabelami
• Tworzenie konturów i wypełnień
• Narzędzia do rysowania precyzyjnego
Postaw pierwsze kroki w grafice komputerowej – opanuj podstawy programu CorelDRAW!
Spis tre ci
Rozdziaï 1. WstÚp
Opis programu CorelDRAW X5
Co nowego w programie?
Wymagania systemowe
Ró nice miÚdzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
5
5
6
10
11
Rozdziaï 2. Pierwsze kroki
Uruchamianie programu
WyglÈd ekranu
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
Zapisywanie rysunków
Otwieranie rysunków
Corel Connect
Drukowanie rysunków
Przydatne informacje
Okno Podpowiedzi
15
15
18
23
23
25
27
31
33
37
Rozdziaï 3. Podstawy rysunku wektorowego
Rysowanie prostych obiektów
ProstokÈty, elipsy, wielokÈty, gwiazdy i spirale
Ksztaïty podstawowe
Obiekty z 3 punktów
Inteligentne rysowanie
Nadawanie obiektom kolorów
Transformacje obiektów
Tworzenie kopii obiektu
Kolejno Ê obiektów
41
41
41
46
47
48
50
54
58
62
4
CorelDRAW X5 PL • mwiczenia praktyczne
Wybieranie obiektów
Grupy obiektów
Blokowanie obiektów
Wyrównywanie i rozkïadanie obiektów
Zmiana ksztaïtu obiektów
mwiczenia podsumowujÈce
64
66
67
68
72
74
Rozdziaï 4. Praca z tekstem i tabelami
Tekst
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
Formatowanie tekstu
Wyrównywanie obiektów wzglÚdem tekstu
Wstawianie znaków specjalnych
Tabele
Tworzenie tabel
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
Formatowanie tabeli i komórek
mwiczenia podsumowujÈce
87
87
87
91
100
102
103
103
106
108
111
112
114
Rozdziaï 5. Wypeïnienia i kontury
Zmiana ustawieñ domy lnych
Wypeïnienie jednolite
Wypeïnienie tonalne
Wypeïnienie deseniem
Wypeïnienie teksturÈ
Wypeïnienie postscriptowe
Okno dokowane Kolor
Kontury obiektów
Szybkie wypeïnianie czÚ ci wspólnej
Paleta dokumentu
mwiczenia podsumowujÈce
117
117
119
125
128
130
131
133
133
139
140
142
Rozdziaï 6. Precyzyjne rysowanie
Linijki
Siatka
Prowadnice
Dynamiczne prowadnice
PrzyciÈganie do obiektów
mwiczenia podsumowujÈce
145
147
149
152
155
158
162
6
Precyzyjne rysowanie
Aby tworzony rysunek byï dopracowany, musisz nauczyÊ siÚ
dokïadnego umiejscawiania obiektów na „kartce”. O pewnych
mo liwo ciach automatycznego ukïadania obiektów wspomi-
naïem ju wcze niej, w rozdziale 3., gdzie omówiïem ich wyrówny-
wanie i rozmieszczanie. CorelDRAW oferuje jednak znacznie wiÚksze
mo liwo ci w tym zakresie. SÈ to:
T
linijki,
T
siatki,
T
prowadnice (oraz dynamiczne prowadnice),
T
przyciÈganie do obiektów.
O tym, czy linijki, siatki bÈd prowadnice sÈ wy wietlane (widoczne)
w dokumencie, decydujesz za pomocÈ menu
Widok
pokazanego na
rysunku 6.1. Gdy z lewej strony danej pozycji znajduje siÚ symbol ,
oznacza to, e jest wybrana. KlikniÚcie spowoduje jej wyïÈczenie (znik-
nie te symbol ). Sam fakt, i dana opcja jest widoczna, nie oznacza
wcale, e jest te aktywna.
PrzyciÈganie do siatki, prowadnic lub obiektów mo esz wïÈczyÊ za-
równo w menu
Widok,
jak równie na pasku standardowym (rysu-
nek 6.2). Musisz pamiÚtaÊ jednak, e dana opcja mo e byÊ aktywna, ale
niekoniecznie widoczna, gdy wyïÈczone jest jej wy wietlanie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin