CSS3_Podrecznik_nowoczesnego_webdevelopera_css3pn.pdf

(1076 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: The Book of CSS3: A Developer's Guide to the Future of Web Design, 2nd Edition
Tłumaczenie: Julia Szajkowska (wstęp, rozdz. 1 – 17), Robert Górczyński (rozdz. 18, 19, dodatki)
ISBN: 978-83-283-0976-0
Copyright © 2015 by Peter Gasston. Title of English-language original: The Book of CSS3, 2nd Edition,
ISBN 978-1-59327-580-8, published by No Starch Press.
Polish language edition copyright © 2015 by Helion SA.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/css3pn.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/css3pn
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
PRZEDMOWA ........................................................................................... 15
WPROWADZENIE ..................................................................................... 17
Tematy omawiane w ksi ce .................................................................................................18
Rozdzia po rozdziale .............................................................................................................18
Dodatki i inne ród a ..............................................................................................................19
Wprowadzenie do wydania drugiego .....................................................................................19
1
POZNAJCIE CSS3 ...................................................................................... 21
Co to jest CSS3 i sk d si wzi ? ............................................................................................22
Krótka historia CSS3 ..........................................................................................................22
CSS3 ma budow modu ow .............................................................................................22
Nie istnieje co takiego jak CSS3 .......................................................................................23
Status modu u i proces rekomendowania ..............................................................................24
Poznajmy sk adni ..................................................................................................................25
Przedrostki nazw ...................................................................................................................26
Zaczynamy! ............................................................................................................................27
2
MEDIA QUERIES — ZAPYTANIA O MEDIA .............................................. 29
Zalety modu u Media Queries ...............................................................................................30
Sk adnia ..................................................................................................................................32
Cechy mediów .......................................................................................................................34
Szeroko i wysoko ........................................................................................................35
Rozdzielczo sprz towa ...................................................................................................37
Szeroko i wysoko ekranu urz dzenia ..........................................................................39
Orientacja ...........................................................................................................................40
Proporcje ...........................................................................................................................41
czone cechy mediów ..........................................................................................................42
Kup książkę
Poleć książkę
Najpierw na urz dzenia przeno ne ....................................................................................... 43
Podsumowanie ...................................................................................................................... 44
Zapytania o media — wdro enie w przegl darkach ........................................................... 44
3
SELEKTORY .............................................................................................. 45
Selektory atrybutów .............................................................................................................. 46
Selektory atrybutów wprowadzone w CSS3 ........................................................................ 47
Selektor pocz tku a cucha warto ci atrybutu .................................................................. 47
Selektor ko ca a cucha warto ci atrybutu ....................................................................... 50
Selektor dowolnej warto ci atrybutu ................................................................................ 51
Selektory wielu atrybutów ................................................................................................ 52
Kombinator dowolnych braci ................................................................................................ 53
Podsumowanie ...................................................................................................................... 54
Selektory — wdro enie w przegl darkach ........................................................................... 55
4
PSEUDOKLASY I PSEUDOZNACZNIKI .................................................... 57
Pseudoklasy strukturalne ....................................................................................................... 58
Pseudoklasy z rodziny :nth-* ............................................................................................. 59
Inne pseudoklasy ................................................................................................................... 67
Pseudoklasa :target ............................................................................................................ 67
Pseudoklasa :empty ........................................................................................................... 68
Pseudoklasa :root .............................................................................................................. 69
Pseudoklasa :not() ............................................................................................................. 69
Stany znaczników interfejsu u ytkownika ......................................................................... 70
Pseudoklasy weryfikacji ogranicze ................................................................................... 72
Pseudoznaczniki .................................................................................................................... 73
Pseudoznacznik ::selection ................................................................................................ 73
Podsumowanie ...................................................................................................................... 74
Selektory DOM i selektory atrybutów — wdro enie w przegl darkach .............................. 75
5
INTERNETOWE KROJE PISMA .................................................................. 77
Regu a @font-face ................................................................................................................. 78
Definiowanie ró nych odmian kroju pisma ....................................................................... 80
Prawdziwe odmiany krojów pisma kontra generowane sztucznie ................................... 81
Niezawodna sk adnia @font-face .......................................................................................... 82
Stosowanie lokalnych krojów pisma .................................................................................. 82
Formaty krojów pisma ...................................................................................................... 82
Ostateczna forma niezawodnej sk adni ............................................................................. 83
Licencjonowanie krojów pisma na potrzeby u ywania w internecie .................................... 84
Przyk ad z ycia wzi ty .......................................................................................................... 85
Kontrolowane wczytywanie krojów pisma ........................................................................... 87
Wi cej o w a ciwo ciach krojów pisma ................................................................................ 87
W a ciwo font-size-adjust .............................................................................................. 87
W a ciwo font-stretch .................................................................................................... 90
8
Spis tre ci
Kup książkę
Poleć książkę
W a ciwo ci fontów w formacie OpenType ..........................................................................91
Stosowanie w a ciwo ci krojów pisma ..............................................................................91
W a ciwo ci krojów pisma .................................................................................................94
Podsumowanie .......................................................................................................................95
Internetowe kroje pisma — wdro enie w przegl darkach ....................................................95
6
EFEKTY TEKSTOWE I STYLE TYPOGRAFICZNE ........................................ 97
Osie i wspó rz dne ................................................................................................................98
Efekty przestrzenne — text-shadow ...................................................................................100
Cienie z o one .................................................................................................................102
Ograniczenie wy wietlania nadmiaru tekstu ........................................................................103
Wyrównywanie tekstu .........................................................................................................105
Kontrola zawijania wierszy ...................................................................................................105
Dzielenie wyrazów ...........................................................................................................106
Dzielenie wyrazów z u yciem cznika ............................................................................107
Skalowanie zawarto ci znaczników ......................................................................................108
Podsumowanie .....................................................................................................................109
Efekty tekstowe i style typograficzne — wdro enie w przegl darkach ..............................109
7
W KILKU KOLUMNACH ......................................................................... 111
Metody uk adania tre ci w kolumnach .................................................................................112
Okre lona liczba kolumn — column-count .....................................................................112
Dynamicznie definiowana szeroko kolumn — column-width ......................................113
Ró ne sposoby rozmieszczania zawarto ci w kolumnach ...............................................114
czenie w a ciwo ci column-count z column-width ......................................................116
Odst py i linie ......................................................................................................................117
Umieszczanie innych obiektów w kolumnach .....................................................................118
Znaczniki rozci gaj ce si na kilka kolumn ..........................................................................120
Podsumowanie .....................................................................................................................121
Kolumny — wdro enie w przegl darkach ...........................................................................121
8
OBRAZY T A ......................................................................................... 123
Uaktualnienie istniej cych w a ciwo ci t a ...........................................................................124
W a ciwo background-position .....................................................................................124
W a ciwo background-attachment ...............................................................................125
W a ciwo background-repeat .......................................................................................125
Wiele obrazów t a ................................................................................................................127
Dynamicznie skalowane obrazy t a ......................................................................................129
W a ciwo ci background-clip i background-origin ...............................................................131
Uaktualniona skrócona sk adnia ustawie t a .......................................................................133
Podsumowanie .....................................................................................................................134
Obrazy t a — wdro enie w przegl darkach ........................................................................135
Spis tre ci
9
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin