C_cwiczenia_Wydanie_II_cwcsh2.pdf

(306 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
C#. Æwiczenia.
Wydanie II
Autor: Marcin Lis
ISBN: 83-246-0595-9
Format: A5, stron: 216
Przyk³ady na ftp: 65 kB
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
C# to jeden z najm³odszych jêzyków programowania. Opracowany w firmie Microsoft
jêzyk jest po³¹czeniem najlepszych cech C++ i Javy. Stanowi œwietne narzêdzie do
tworzenia aplikacji dla systemu Windows i urz¹dzeñ mobilnych. C# jest stosunkowo
³atwy do opanowania, ma prost¹ i czyteln¹ sk³adniê. œcis³a integracja z platform¹ .NET
pozwala programistom korzystaæ z oferowanych przez ni¹ klas i komponentów. Bardzo
du¿ym atutem najnowszej wersji jêzyka C# jest to, i¿ wszyscy, którzy chc¹ poznaæ jego
mo¿liwoœci, mog¹ skorzystaæ z dostêpnego nieodp³atnie œrodowiska programistycznego
Microsoft Visual Studio Express Edition.
Dziêki ksi¹¿ce „C#. Æwiczenia. Wydanie II” poznasz podstawy jêzyka C# i nauczysz
siê korzystaæ ze œrodowiska Visual Studio Express. Dowiesz siê, z jakich elementów
sk³adaj¹ siê programy napisane w C# i na czym polega programowanie obiektowe.
Przeczytasz o obs³udze wyj¹tków, projektowaniu okien dialogowych, przetwarzaniu
danych i programowaniu sterowanym zdarzeniami. Wykonuj¹c kolejne æwiczenia,
poznasz zasady tworzenia aplikacji dla systemu Windows z wykorzystaniem
komponentów platformy .NET.
• Obs³uga œrodowiska Visual Studio Express
• Typy danych
• Operatory
• Instrukcje warunkowe i pêtle
• Programowanie obiektowe
• Obs³uga b³êdów
• Wyœwietlanie okien w systemie Windows
• Korzystanie z komponentów platformy .NET
Rozpocznij przygodê z programowaniem
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Pierwsza aplikacja
Język C#
Jak właściwie nazywa się ten język?
Środowisko
uruchomieniowe
Narzędzia
Najprostszy program
Kompilacja i uruchamianie
Visual C# Express
Dyrektywa using
5
7
7
8
8
10
10
12
13
17
Rozdział 2. Zmienne i typy danych
Typy danych
Operatory
Komentarze
19
19
28
41
Rozdział 3. Instrukcje
Instrukcje warunkowe
Instrukcja goto
Pętle
Wprowadzanie danych
43
43
50
54
64
Rozdział 4. Programowanie obiektowe
Klasy
Metody
Konstruktory
Specyfikatory dostępu
Dziedziczenie
77
77
79
87
90
96
4
C#.
Ć
wiczenia
Rozdział 5. Tablice
Deklarowanie tablic
Inicjalizacja
Pętla foreach
Tablice wielowymiarowe
99
99
103
105
107
Rozdział 6. Wyjątki i obsługa błędów
Obsługa błędów
Blok try...catch
Hierarchia wyjątków
Własne wyjątki
113
113
118
124
126
Rozdział 7. Interfejsy
Prosty interfejs
Interfejsy w klasach potomnych
Czy to interfejs?
131
131
135
142
Rozdział 8. Pierwsze okno
Utworzenie okna
Wyświetlanie komunikatu
Zdarzenie ApplicationExit
153
153
157
159
Rozdział 9. Delegacje i zdarzenia
Delegacje
Zdarzenia
161
161
165
Rozdział 10. Komponenty
Etykiety (Label)
Przyciski (klasa Button)
Pola tekstowe (TextBox)
Pola wyboru (CheckBox, RadioButton)
Listy rozwijalne (ComboBox)
Listy zwykłe (ListBox)
Menu
171
171
177
180
185
189
192
195
5
Tablice
Tablice to jedne z podstawowych struktur danych i znane są
z pewnością nawet początkującym programistom. Przypo-
mnijmy jednak na wstępie podstawowe wiadomości i pojęcia
z nimi związane. Tablica to stosunkowo prosta struktura danych po-
zwalająca na przechowanie uporządkowanego zbioru elementów da-
nego typu. Składa się z ponumerowanych kolejno komórek, a każda
taka komórka może przechowywać pewną porcję danych.
Jakiego rodzaju będą to dane, określa typ tablicy. Jeśli zatem zadekla-
rujemy tablicę typu całkowitoliczbowego (
int
), będzie mogła ona za-
wierać liczby całkowite, a jeśli będzie to typ znakowy (
char
), poszcze-
gólne komórki będą mogły zawierać różne znaki.
Deklarowanie tablic
Przed skorzystaniem z tablicy należy zadeklarować zmienną tablico-
wą, a ponieważ w C# tablice są obiektami, należy również utworzyć
odpowiedni obiekt. Schematycznie robimy to w sposób następujący:
typ_tablicy[] nazwa_tablicy = new typ_tablicy[liczba_elementów];
100
C#.
Ć
wiczenia
Oczywiście deklaracji zmiennej tablicowej oraz przypisania jej nowo
utworzonego elementu można dokonać w osobnych instrukcjach, np.
pisząc:
typ_tablicy[] nazwa_tablicy;
nazwa_tablicy = new typ_tablicy[liczba_elementów];
Pisząc zatem:
int tablica[];
zadeklarujemy odniesienie do tablicy, która będzie zawierała elementy
typu
int
, czyli 32-bitowe liczby całkowite. Samej tablicy jednak jesz-
cze wcale nie ma. Przekonamy się o tym, wykonując kolejne
ćwiczenie.
Ć
W I C Z E N I E
5.1
Deklaracja zmiennej tablicowej
Zadeklaruj tablicę elementów typu całkowitego. Przypisz zerowemu
elementowi tablicy dowolną wartość. Spróbuj wyświetlić zawartość
tego elementu na ekranie.
using System;
public
class main
{
public static void Main()
{
int[] tablica;
tablica[0] = 11;
Console.WriteLine("Zerowy element tablicy to: " + tablica[0]);
}
}
Już przy próbie kompilacji kompilator uprzejmie poinformuje nas,
że
chcemy odwołać się do zmiennej, która prawdopodobnie nie została
zainicjalizowana, tak jak jest to widoczne na rysunku 5.1.
Rysunek 5.1.
Próba użycia niezainicjowanej zmiennej tablicowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin