C_Zadania_z_programowania_z_przykladowymi_rozwiazaniami_cppzad.pdf

(215 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
C++. Zadania
z programowania
z przykładowymi
rozwiązaniami
Autor: Mirosław Kubiak
ISBN: 978-83-246-2943-5
Format: 140×208, stron: 128
C++ w analizie konkretnych przykładów
• Proste operacje wejścia/wyjścia
• Tablice, iteracje oraz podprogramy
• Programowanie obiektowe i pliki tekstowe
Odrobinę zapomniany już język C++ wciąż ma ogromną wartość; w wielu miejscach
i zastosowaniach nadal sprawdza się znakomicie. Dobry programista, student lub nauczyciel
informatyki, a także każdy człowiek zainteresowany programowaniem powinien znać podstawy
tego języka i umieć rozwiązywać konkretne zadania. Podobnie zresztą powinien opanować
najważniejsze zagadnienia dotyczące programowania w językach Java i Turbo Pascal – i stosować
je w praktyce. Trzyczęściowy zbiór, w którym zamieszczono te same lub bardzo zbliżone zadania
wraz z rozwiązaniami w każdym z wyżej wymienionych języków, pozwala sprawdzić i uzupełnić
wiedzę poprzez analizę podanego kodu we wszystkich tych językach.
Książka „C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami” to jedna z trzech części
zbioru zadań programistycznych, zawierająca zadania w języku C++. Znajdziesz tu ćwiczenia
w zakresie komunikowania się komputera z użytkownikiem (standardowe operacje wejścia/wyjścia),
wykorzystania instrukcji warunkowych oraz iteracji, używania tablic jedno- i dwuwymiarowych.
Kolejne zadania dotyczyć będą podprogramów, programowania obiektowego oraz zastosowania
plików tekstowych. Taki układ książki ułatwi Ci przyswojenie sobie najważniejszych zagadnień
z języka C++ w najlepszy możliwy sposób – na prostych, konkretnych przykładach.
• Operacje wejścia/wyjścia
• Instrukcje warunkowe
• Iteracje
• Tablice jedno- i dwuwymiarowe
• Podprogramy
• Programowanie obiektowe
• Pliki tekstowe
Praktycznie opanuj podstawy języka C++
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
Od autora
Rozdziaï 1. Proste operacje wej cia-wyj cia
Rozdziaï 2. Podejmujemy decyzje w programie
Rozdziaï 3. Iteracje
Rozdziaï 4. Tablice
Tablice jednowymiarowe
Tablice dwuwymiarowe
5
7
17
29
57
57
61
Rozdziaï 5. Podprogramy
Rozdziaï 6. Programowanie obiektowe
Rozdziaï 7. Pliki tekstowe
79
97
111
1
Proste operacje
wej cia-wyj cia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykïadowymi rozwiÈ-
zaniami ilustrujÈce, w jaki sposób komputer komunikuje siÚ z u yt-
kownikiem w jÚzyku C++.
Ka da aplikacja powinna posiadaÊ mo liwo Ê komunikowania siÚ
z u ytkownikiem. WykorzystujÈc proste przykïady, poka emy, w jaki
sposób program napisany w jÚzyku C++ komunikuje siÚ z nim poprzez
standardowe operacje wej cia-wyj cia.
Plik nagïówkowy z instrukcji
#include <iostream.h>
zawiera definicje klas
1
umo liwiajÈcych wykonywanie operacji wej cia-
wyj cia na strumieniach. Do wyprowadzania danych na ekran sïu y
standardowy strumieñ wyj ciowy
cout
, który w jÚzyku C++ domy lnie
przypisuje ekran do standardowego urzÈdzenia wyj ciowego systemu
operacyjnego. Aby wy wietliÊ komunikat lub dane, trzeba do strumie-
nia wyj ciowego
cout
zastosowaÊ symbol podwójnego znaku mniejszo-
ci
<<
(operacja wstawiania). Dwa znaki mniejszo ci nale y wprowadziÊ
z klawiatury.
1
WiÚcej informacji na temat klas czytelnik znajdzie w rozdziale 6.
8
C++. Zadania z programowania z przykïadowymi rozwiÈzaniami
Do wprowadzania danych do programu sïu y standardowy strumieñ
wej ciowy
cin
oraz operator
>>
(dwa znaki wiÚkszo ci, które równie
wprowadzamy z klawiatury), np.
cin >> a;
.
Do formatowania strumienia wyj ciowego bÚdziemy u ywali flagi for-
matujÈcej
fixed
i manipulatora
setprecision(n)
. Flaga
fixed
u ywa do
liczb zmiennoprzecinkowych ustalonej kropki dziesiÚtnej, natomiast
manipulator
setprecision(n)
ustala ich precyzjÚ na
n
— np. zapis
cout
<< setprecision(2);
oznacza, e liczby zmiennoprzecinkowe bÚdÈ wy-
wietlane z dokïadno ciÈ dwóch miejsc po kropce.
Zastosowanie manipulatora
setprecision(n)
wymaga wïÈczenia do pro-
gramu pliku nagïówkowego:
#include <iomanip.h>
Opisane powy ej podej cie do operacji wej cia-wyj cia nazywa siÚ
obiektowym
2
.
Z A D A N I E
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokÈta. Warto ci boków
a
i
b
wprowadzamy z klawiatury. W programie nale y przyjÈÊ,
e zmienne
a
i
b
oraz
pole
sÈ typu
float
(rzeczywistego). Przyj-
mujemy format wy wietlania ich na ekranie z dokïadno ciÈ
dwóch miejsc po kropce.
Przykïadowe rozwiÈzanie — listing 1.1
#include <iostream.h> //
Zadanie 1.1
#include <iomanip.h>
#include <conio.h>
main()
{
float a, b, pole;
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
cout << "Podaj bok a." << endl;
cin >> a;
cout << "Podaj bok b." << endl;
cin >> b;
pole = a*b;
2
WiÚcej informacji na temat obiektowych operacji wej cia-wyj cia, flag
i manipulatorów znajdzie czytelnik na stronach WWW po wiÚconych
jÚzykowi programowania C++ pod adresem
http://www.cplusplus.com/.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin