Java_Podstawy_Wydanie_XI_javp11.pdf

(3126 KB) Pobierz
Tytuł oryginalny: Core Java Volume I - Fundamentals (11th Edition)
Tłumaczenie: Łukasz Piwko
ISBN: 978-83-283-5778-5
Authorized translation from the English language edition, entitled CORE JAVA VOLUME I –
FUNDAMENTALS, 1, 11th Edition by HORSTMANN, CAY S., published by Pearson Education, Inc,
publishing as Prentice Hall.
Copyright © 2019 Pearson Education Inc.
Portions copyright © 1996-2013 Oracle and/or its affiliates. All Rights Reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2019.
Microsoft® Windows®, and Microsoft Office® are registered trademarks of the Microsoft
Corporation in the U.S.A. and other countries. This book is not sponsored or endorsed by or affiliated
with the Microsoft.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javp11
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javp11.zip
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ........................................................................................................................................................13
Do Czytelnika ............................................................................................................... 13
O książce .................................................................................................................... 15
Konwencje typograficzne ............................................................................................... 17
Przykłady kodu ............................................................................................................. 17
Podziękowania .........................................................................................................................................19
Rozdział 1. Wprowadzenie do Javy .........................................................................................................21
1.1. Java jako platforma programistyczna ....................................................................... 21
1.2. Słowa klucze białej księgi Javy ............................................................................... 22
1.2.1. Prostota ....................................................................................................... 23
1.2.2. Obiektowość ................................................................................................. 23
1.2.3. Sieciowość ................................................................................................... 24
1.2.4. Niezawodność .............................................................................................. 24
1.2.5. Bezpieczeństwo ............................................................................................ 24
1.2.6. Niezależność od architektury .......................................................................... 25
1.2.7. Przenośność ................................................................................................. 26
1.2.8. Interpretacja ................................................................................................. 26
1.2.9. Wysoka wydajność ........................................................................................ 27
1.2.10. Wielowątkowość ......................................................................................... 27
1.2.11. Dynamiczność ............................................................................................ 27
1.3. Aplety Javy i internet .............................................................................................. 28
1.4. Krótka historia Javy ............................................................................................... 29
1.5. Główne nieporozumienia dotyczące Javy .................................................................. 32
Rozdział 2.
Środowisko
programistyczne Javy ................................................................................... 35
2.1. Instalacja oprogramowania Java Development Kit .................................................... 35
2.1.1. Pobieranie pakietu JDK ................................................................................. 36
2.1.2. Instalacja pakietu JDK ................................................................................... 37
2.1.3. Instalacja plików
źródłowych
i dokumentacji .................................................... 39
2.2. Używanie narzędzi wiersza poleceń ......................................................................... 40
2.3. Praca w zintegrowanym
środowisku
programistycznym ............................................. 45
2.4. JShell ................................................................................................................... 48
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Podstawy
Rozdział 3. Podstawowe elementy języka Java .....................................................................................51
3.1. Prosty program w Javie .......................................................................................... 52
3.2. Komentarze .......................................................................................................... 55
3.3. Typy danych .......................................................................................................... 56
3.3.1. Typy całkowite .............................................................................................. 56
3.3.2. Typy zmiennoprzecinkowe .............................................................................. 57
3.3.3. Typ char ....................................................................................................... 58
3.3.4. Unicode i typ char ......................................................................................... 60
3.3.5. Typ boolean .................................................................................................. 61
3.4. Zmienne i stałe ..................................................................................................... 61
3.4.1. Deklarowanie zmiennych ............................................................................... 61
3.4.2. Inicjalizacja zmiennych .................................................................................. 62
3.4.3. Stałe ............................................................................................................ 63
3.4.4. Typ wyliczeniowy ........................................................................................... 64
3.5. Operatory ............................................................................................................. 65
3.5.1. Operatory arytmetyczne ................................................................................. 65
3.5.2. Funkcje i stałe matematyczne ........................................................................ 66
3.5.3. Konwersja typów numerycznych ...................................................................... 68
3.5.4. Rzutowanie ................................................................................................... 68
3.5.5.
Łączenie
przypisania z innymi operatorami ...................................................... 69
3.5.6. Operatory inkrementacji i dekrementacji ......................................................... 70
3.5.7. Operatory relacyjne i logiczne ......................................................................... 70
3.5.8. Operatory bitowe ........................................................................................... 71
3.5.9. Nawiasy i priorytety operatorów ...................................................................... 72
3.6.
Łańcuchy
.............................................................................................................. 73
3.6.1. Podłańcuchy ................................................................................................. 73
3.6.2. Konkatenacja ............................................................................................... 74
3.6.3.
Łańcuchów
nie można modyfikować ................................................................ 74
3.6.4. Porównywanie
łańcuchów
............................................................................... 76
3.6.5.
Łańcuchy
puste i
łańcuchy
null ....................................................................... 77
3.6.6. Współrzędne kodowe znaków i jednostki kodowe ............................................. 77
3.6.7. API String ..................................................................................................... 78
3.6.8. Dokumentacja API w internecie ...................................................................... 81
3.6.9. Składanie
łańcuchów
..................................................................................... 84
3.7. Wejście i wyjście ................................................................................................... 85
3.7.1. Odbieranie danych wejściowych ...................................................................... 85
3.7.2. Formatowanie danych wyjściowych ................................................................. 88
3.7.3. Zapis i odczyt plików ..................................................................................... 92
3.8. Sterowanie wykonywaniem programu ...................................................................... 94
3.8.1. Zasięg blokowy ............................................................................................. 94
3.8.2. Instrukcje warunkowe .................................................................................... 95
3.8.3. Pętle ............................................................................................................ 98
3.8.4. Pętle o określonej liczbie powtórzeń ............................................................. 101
3.8.5. Wybór wielokierunkowy — instrukcja switch .................................................. 105
3.8.6. Instrukcje przerywające przepływ sterowania ................................................. 107
3.9. Wielkie liczby ...................................................................................................... 110
3.10. Tablice ............................................................................................................. 112
3.10.1. Deklarowanie tablic ................................................................................... 112
3.10.2. Dostęp do elementów tablicy ..................................................................... 114
3.10.3. Pętla typu for each .................................................................................... 114
3.10.4. Kopiowanie tablicy .................................................................................... 115
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
5
3.10.5. Parametry wiersza poleceń ........................................................................ 116
3.10.6. Sortowanie tablicy ..................................................................................... 117
3.10.7. Tablice wielowymiarowe ............................................................................. 120
3.10.8. Tablice postrzępione ................................................................................. 122
Rozdział 4. Obiekty i klasy .....................................................................................................................127
4.1. Wstęp do programowania obiektowego ................................................................. 128
4.1.1. Klasy ......................................................................................................... 129
4.1.2. Obiekty ...................................................................................................... 129
4.1.3. Identyfikacja klas ........................................................................................ 130
4.1.4. Relacje między klasami ............................................................................... 131
4.2. Używanie klas predefiniowanych ........................................................................... 132
4.2.1. Obiekty i zmienne obiektów .......................................................................... 133
4.2.2. Klasa LocalDate ......................................................................................... 135
4.2.3. Metody udostępniające i zmieniające wartość elementu ................................. 137
4.3. Definiowanie własnych klas .................................................................................. 141
4.3.1. Klasa Employee .......................................................................................... 141
4.3.2. Używanie wielu plików
źródłowych
................................................................. 144
4.3.3. Analiza klasy Employee ............................................................................... 144
4.3.4. Pierwsze kroki w tworzeniu konstruktorów ..................................................... 145
4.3.5. Deklarowanie zmiennych lokalnych za pomocą słowa kluczowego var .................. 146
4.3.6. Praca z referencjami null ............................................................................. 147
4.3.7. Parametry jawne i niejawne .......................................................................... 148
4.3.8. Korzyści z hermetyzacji ................................................................................ 149
4.3.9. Przywileje klasowe ...................................................................................... 151
4.3.10. Metody prywatne ....................................................................................... 152
4.3.11. Stałe jako pola klasy ................................................................................. 152
4.4. Pola i metody statyczne ....................................................................................... 153
4.4.1. Pola statyczne ............................................................................................ 153
4.4.2. Stałe statyczne ........................................................................................... 154
4.4.3. Metody statyczne ........................................................................................ 155
4.4.4. Metody fabryczne ........................................................................................ 156
4.4.5. Metoda main .............................................................................................. 156
4.5. Parametry metod ................................................................................................. 159
4.6. Konstruowanie obiektów ...................................................................................... 165
4.6.1. Przeciążanie ............................................................................................... 165
4.6.2. Domyślna inicjalizacja pól ............................................................................ 166
4.6.3. Konstruktor bezargumentowy ....................................................................... 166
4.6.4. Jawna inicjalizacja pól ................................................................................. 167
4.6.5. Nazywanie parametrów ................................................................................ 168
4.6.6. Wywoływanie innego konstruktora ................................................................ 169
4.6.7. Bloki inicjalizujące ....................................................................................... 169
4.6.8. Niszczenie obiektów i metoda finalize ........................................................... 173
4.7. Pakiety ............................................................................................................... 174
4.7.1. Nazwy pakietów .......................................................................................... 174
4.7.2. Importowanie klas ....................................................................................... 175
4.7.3. Importowanie statyczne ............................................................................... 176
4.7.4. Dodawanie klasy do pakietu ........................................................................ 177
4.7.5. Dostęp do pakietu ...................................................................................... 180
4.7.6.
Ścieżka
klas ............................................................................................... 181
4.7.7. Ustawianie
ścieżki
klas ............................................................................... 183
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin