Projektowanie_oprogramowania_dla_zupelnie_poczatkujacych_Owoce_programowania_Wydanie_V_pkpro5.pdf

(1252 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Starting Out with Programming Logic and Design (5th Edition)
Tłumaczenie: Wojciech Moch z wykorzystaniem fragmentów książki „Projektowanie oprogramowania
dla zupełnie początkujących. Owoce programowania. Wydanie IV” w tłumaczeniu Krzysztofa Braunera
ISBN: 978-83-283-5565-1
Authorized translation from the English language edition, entitled: STARTING OUT WITH
PROGRAMMING LOGIC AND DESIGN, 5th Edition, by GADDIS TONY, published by
Pearson Education, Inc, publishing as Pearson.
Copyright © 2019 by Pearson Education, Inc. or its affiliates.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information
storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2019.
Microsoft® Windows®, and Microsoft Office® are registered trademarks of the Microsoft Corporation
in the U.S.A. and other countries. This book is not sponsored or endorsed by or affiliated with the
Microsoft Corporation.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/pkpro5.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/pkpro5
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp ............................................................................... 13
Podziękowania ................................................................ 19
O autorze ......................................................................... 21
Rozdział 1.
Wstępne informacje na temat komputerów
i programowania ............................................................ 23
1.1
1.2
1.3
1.4
1.5
Wstęp ...................................................................................23
Sprzęt ...................................................................................24
W jaki sposób komputer przechowuje dane ...........................30
W jaki sposób działa program ...............................................35
Rodzaje oprogramowania ......................................................44
Pytania kontrolne ............................................................................45
Rozdział 2.
Dane wejściowe, przetwarzanie i dane wyjściowe ..... 51
2.1
2.2
2.3
Projektowanie programu .......................................................51
Dane wejściowe, dane wyjściowe i zmienne ...........................58
Przypisywanie wartości do zmiennych i wykonywanie obliczeń ....69
Obliczanie opłat za dodatkowe minuty ................73
Obliczanie procentów ..........................................74
Obliczanie
średniej
..............................................79
Zamiana wzoru matematycznego na wyrażenie ...82
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
2.4
2.5
2.6
2.7
Deklarowanie zmiennych i typy danych ..................................84
Stałe nazwane .......................................................................90
Ręczne
śledzenie
programu ...................................................91
Dokumentowanie programu ..................................................93
Korzystanie ze stałych nazwanych,
konwencje zapisu i komentarze .............................................94
W CENTRUM UWAGI
2.8
2.9
Projektowanie pierwszego programu .....................................97
Rzut oka na języki Java, Python i C++ .................................100
5
Kup książkę
Poleć książkę
6
Spis treści
Pytania kontrolne ..........................................................................121
Ćwiczenia
z wykrywania błędów ....................................................126
Ćwiczenia
programistyczne ............................................................127
Rozdział 3.
Moduły ........................................................................... 131
3.1
3.2
3.3
3.4
Moduły — informacje wstępne ............................................131
Definiowanie i wywoływanie modułów ................................134
Definiowanie i wywoływanie modułów ..............140
Zmienne lokalne ..................................................................145
Przekazywanie argumentów do modułów ............................148
Przekazywanie argumentu do modułu ...............153
Przekazywanie argumentu przez referencję ........159
Korzystanie ze stałych globalnych ......................165
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
3.5
3.6
Zmienne globalne i stałe globalne ........................................162
Rzut oka na języki Java, Python i C++ .................................167
W CENTRUM UWAGI
Pytania kontrolne ..........................................................................179
Ćwiczenia
z wykrywania błędów ....................................................183
Ćwiczenia
programistyczne ............................................................183
Rozdział 4.
Struktury warunkowe i logika boolowska .................. 187
4.1
4.2
4.3
4.4
Struktury warunkowe — informacje wstępne .......................187
Korzystanie z instrukcji If-Then ...........................195
Korzystanie z instrukcji If-Then-Else ....................199
Struktury warunkowe podwójnego wyboru ..........................198
Porównywanie ciągów znaków ............................................202
Zagnieżdżone struktury warunkowe ....................................208
Wielokrotne zagnieżdżenie
struktur warunkowych .........................................................211
Korzystanie ze struktury decyzyjnej .....................218
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
4.5
4.6
4.7
4.8
Struktura decyzyjna .............................................................215
Operatory logiczne ..............................................................221
Zmienne boolowskie ...........................................................229
Rzut oka na języki Java, Python i C++ .................................230
W CENTRUM UWAGI
Pytania kontrolne ..........................................................................242
Ćwiczenia
z wykrywania błędów ....................................................246
Ćwiczenia
programistyczne ............................................................247
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
7
Rozdział 5.
Struktury cykliczne ........................................................ 251
5.1
5.2
Struktury cykliczne — wprowadzenie ...................................251
Pętle warunkowe: While, Do-While i Do-Until ......................253
Projektowanie pętli While ..................................257
Projektowanie pętli Do-While .............................266
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
5.3
Pętle licznikowe i instrukcja For ............................................272
Projektowanie pętli licznikowej
za pomocą instrukcji For ......................................................279
W CENTRUM UWAGI
5.4
5.5
5.6
5.7
Obliczanie sumy bieżącej .....................................................289
Wartownik ..........................................................................293
Korzystanie z wartownika ..................................293
Pętle zagnieżdżone .............................................................295
Rzut oka na języki Java, Python i C++ .................................298
W CENTRUM UWAGI
Pytania kontrolne ..........................................................................308
Ćwiczenia
z wykrywania błędów ....................................................311
Ćwiczenia
programistyczne ............................................................312
Rozdział 6.
Funkcje ........................................................................... 315
6.1
Wprowadzenie do funkcji: generowanie liczb losowych .......315
Korzystanie z liczb losowych ..............................319
Wykorzystanie liczb losowych
do reprezentowania innych wartości ....................................321
Modularyzacja kodu z wykorzystaniem funkcji ...330
W CENTRUM UWAGI
W CENTRUM UWAGI
6.2
6.3
6.4
Tworzenie własnych funkcji .................................................322
Inne funkcje biblioteczne .....................................................338
Rzut oka na języki Java, Python i C++ .................................349
W CENTRUM UWAGI
Pytania kontrolne ..........................................................................357
Ćwiczenia
z wykrywania błędów ....................................................359
Ćwiczenia
programistyczne ............................................................360
Rozdział 7.
Walidacja danych wejściowych ................................... 365
7.1
7.2
Garbage In, Garbage Out ....................................................365
Pętla walidacji danych wejściowych ......................................367
Projektowanie pętli walidacji
danych wejściowych ............................................................369
W CENTRUM UWAGI
7.3
Programowanie defensywne ................................................374
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin