3ds_Max_2012_Biblia_max12b.pdf

(1437 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: 3ds Max 2012 Bible
Tłumaczenie: Zbigniew Waśko
ISBN: 978-83-246-3848-2
Copyright © 2011 by John Wiley & Sons, Inc., Indianapolis, Indiana.
All Rights Reserved. This translation published under license with the original publisher
John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2012 by Helion S.A.
No part of this book may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any form or by any
means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise, without either the prior
written permission of the Publisher.
Wiley, the Wiley logo and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons,
Inc. and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written
permission. 3ds Max is a registered trademark of Autodesk, Inc. All other trademarks are the property of
their respective owners.
Wiley Publishing, Inc., is not associated with any product or vendor mentioned in this book.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak
żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z
tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również
żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/max12b
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze ......................................................................................................... 41
Wstúp ............................................................................................................... 43
Podziúkowania ................................................................................................ 49
Czú è I
Rozpoczynanie pracy z programem 3ds Max .................. 51
Pierwsze kroki. Burzenie murów obronnych ................................................ 53
Burzenie muru — planowanie produkcji ............................................................................................54
Ustawianie sceny ................................................................................................................................54
ûwiczenie: Wznoszenie muru .......................................................................................................55
ûwiczenie: Gromadzenie modeli ..................................................................................................55
ûwiczenie: Tworzenie podáo a .....................................................................................................56
Materiaáy i o wietlenie ........................................................................................................................57
ûwiczenie: Dodawanie materiaáów ..............................................................................................58
ûwiczenie: Dodanie systemu Sun & Sky ......................................................................................59
ûwiczenie: Renderowanie sceny ..................................................................................................60
Tworzenie animacji dynamicznej przy u yciu systemu MassFX ........................................................62
ûwiczenie: Ustalanie parametrów symulacji ................................................................................62
ûwiczenie: Renderowanie ostatecznej animacji ...........................................................................63
Podsumowanie ....................................................................................................................................64
Rozdzia 1.
Poznawanie interfejsu Maksa ....................................................... 67
Gáówne elementy interfejsu ................................................................................................................68
Korzystanie z menu .............................................................................................................................70
U ywanie pasków narz dzi .................................................................................................................72
Dokowane i páywaj ce paski narz dzi ..........................................................................................72
Podpowiedzi i rozwijane grupy przycisków .................................................................................73
Pasek szybkiego dost pu ..............................................................................................................73
Gáówny pasek narz dzi .................................................................................................................74
Wst ka ........................................................................................................................................77
Korzystanie z okien widokowych .......................................................................................................77
Korzystanie z panelu polece ..............................................................................................................78
Rolety ...........................................................................................................................................79
Zwi kszanie szeroko ci panelu polece ........................................................................................80
ûwiczenie: Przystosowanie interfejsu dla lewor cznych ..............................................................81
Dolna listwa interfejsu ........................................................................................................................82
Kup książkę
Poleć książkę
10
3ds Max 2012. Biblia
Interaktywne funkcje Maksa ...............................................................................................................84
Czterocz ciowe menu kontekstowe (quadmenus) .......................................................................84
Przybornik ....................................................................................................................................85
Sygnalizacja stanu przycisków za pomoc kolorów .....................................................................85
Korzystanie z funkcji „przeci gnij i upu ü” ..................................................................................86
Posáugiwanie si spinerami ...........................................................................................................86
Niemodalno ü i zachowawczo ü okien dialogowych ...................................................................87
Korzystanie z pomocy Maksa .............................................................................................................87
Pasek narz dziowy InfoCenter .....................................................................................................87
Ekran powitalny i Essential Skills Movies ....................................................................................89
Podstawowy system pomocy ........................................................................................................89
Pozostaáe opcje menu Help ...........................................................................................................90
Podsumowanie ....................................................................................................................................91
Rozdzia 2.
Sterowanie oknami widokowymi oraz ich konfigurowanie ........ 93
Przestrze trójwymiarowa ...................................................................................................................94
Widok aksonometryczny a perspektywiczny ................................................................................94
Widoki ortogonalne i izometryczne ..............................................................................................94
Okna widokowe w Maksie ...........................................................................................................95
Posáugiwanie si manipulatorami nawigacyjnymi ..............................................................................95
Manipulator ViewCube .................................................................................................................96
Manipulator SteeringWheels ........................................................................................................98
ûwiczenie: Nawigowanie w aktywnym oknie widokowym .......................................................100
Sterowanie oknami widokowymi za pomoc rolki do przewijania ...................................................102
Korzystanie z kontrolek nawigacyjnych okien widokowych ............................................................102
Zmienianie skali widoku .............................................................................................................103
Przesuwanie widoku ...................................................................................................................104
„Spacerowanie” po scenie ..........................................................................................................104
Obracanie widoku .......................................................................................................................105
Powi kszanie aktywnego okna widokowego ..............................................................................106
Sterowanie widokami z kamery i z reflektora .............................................................................107
Modyfikowanie okien widokowych ..................................................................................................108
Cofanie i zapisywanie zmian dokonanych za pomoc narz dzi do sterowania widokiem sceny ......108
Od wie anie okien widokowych ................................................................................................108
Wy wietlanie materiaáów w oknach widokowych ......................................................................109
Wy wietlanie wiateá i cieni .......................................................................................................109
Konfigurowanie wiateá i cieni w oknach widokowych ..............................................................111
Wykrywanie bá dów siatki za pomoc funkcji xView ................................................................113
Konfigurowanie okien widokowych .................................................................................................114
Ustawianie stylu okna widokowego ...........................................................................................115
Zmienianie ukáadu okien widokowych .......................................................................................121
Ramki obszarów bezpiecznych ...................................................................................................121
Jako ü wy wietlania ....................................................................................................................123
Definiowanie regionów ...............................................................................................................125
Wy wietlanie statystyk ...............................................................................................................125
Praca z táem w oknie widokowym ....................................................................................................126
Umieszczanie obrazu jako táa w oknie widokowym ...................................................................127
Umieszczanie animacji jako táa w oknie widokowym ................................................................128
ûwiczenie: Przygotowanie obrazów uáatwiaj cych modelowanie ..............................................129
Podsumowanie ..................................................................................................................................130
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
11
Rozdzia 3.
Praca z plikami, importowanie i eksportowanie ....................... 133
Praca z plikami zawieraj cymi sceny ................................................................................................133
Posáugiwanie si przyciskiem aplikacji ......................................................................................134
Ekran powitalny ..........................................................................................................................135
Tworzenie nowej sceny ..............................................................................................................136
Zapisywanie plików ....................................................................................................................136
Archiwizowanie plików ..............................................................................................................138
Otwieranie plików ......................................................................................................................138
Ustalanie folderu dla danego projektu ........................................................................................139
Doá czanie i zast powanie obiektów ..........................................................................................139
Zamykanie programu ..................................................................................................................140
Ustawianie preferencji dotycz cych obsáugi plików .........................................................................140
Opcje obsáugi plików ..................................................................................................................141
Opcje tworzenia zapasowych kopii plików .................................................................................143
ûwiczenie: Ustawianie opcji zapisywania kopii zapasowych .....................................................144
Opcje zarz dzania raportami .......................................................................................................144
Konfigurowanie cie ek dost pu ......................................................................................................145
Konfigurowanie cie ek u ytkownika ........................................................................................145
Konfigurowanie cie ek systemowych .......................................................................................146
Importowanie i eksportowanie ..........................................................................................................146
Importowanie plików ..................................................................................................................147
Preferencje importu ....................................................................................................................148
Eksportowanie do obsáugiwanych formatów ..............................................................................148
Wymiana plików z programami Softimage, MotionBuilder i Mudbox ......................................149
Wymiana plików z programem Maya .........................................................................................149
Stosowanie formatu OBJ ............................................................................................................150
Eksportowanie do formatu JSR-184 (M3G) ...............................................................................152
Eksportowanie do formatu DWF ................................................................................................154
Dodatkowe narz dzia eksportuj ce .............................................................................................155
ûwiczenie: Importowanie grafiki wektorowej wykonanej w Illustratorze ..................................156
Korzystanie z narz dzi do zarz dzania plikami ..................................................................................157
Korzystanie z narz dzia Asset Browser ......................................................................................158
Odszukiwanie plików za pomoc narz dzia MAX File Finder ...................................................160
Gromadzenie plików za pomoc narz dzia Resource Collector .................................................160
Korzystanie z narz dzia File Link Manager ...............................................................................161
Korzystanie z technologii i-drop .................................................................................................162
Uzyskiwanie dost pu do informacji o plikach ..................................................................................162
Wy wietlanie informacji dotycz cych sceny ..............................................................................162
Odczytywanie wáa ciwo ci pliku ................................................................................................163
Ogl danie zawarto ci plików ......................................................................................................163
Podsumowanie ..................................................................................................................................165
Rozdzia 4.
Modyfikowanie interfejsu i ustawianie jednostek .................... 167
Wybieranie jednostek systemowych .................................................................................................167
Stosowanie jednostek wáasnych i ogólnych ................................................................................168
Post powanie w przypadku niezgodno ci jednostek ...................................................................169
Zmiana skali jednostek globalnych .............................................................................................170
Ustawianie preferencji ......................................................................................................................170
Preferencje ogólne ......................................................................................................................170
Preferencje dotycz ce plików .....................................................................................................174
Preferencje dotycz ce okien widokowych ..................................................................................174
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin