3ds_max_9_Animacja_3D_od_podstaw_max9pr.pdf

(2005 KB) Pobierz
3ds max 9.
Animacja 3D od podstaw
Autor: Joanna Pasek
ISBN: 978-83-246-1102-7
Format: B5, stron: 464
Zawiera DVD
Rozpocznij fascynuj¹c¹ przygodê w œwiecie grafiki 3D!
Szybka nauka podstaw tworzenia i modelowania obiektów 3D
Kreowanie postaci i projektowanie przestrzeni
Wykorzystanie oœwietlenia i innych efektów w filmie animowanym
Myœlisz o tworzeniu w³asnych animacji komputerowych? Postanowi³eœ wykorzystaæ
niesamowite mo¿liwoœci 3ds max 9? Zapewne wiesz, ¿e program ten pozwala nie tylko
tworzyæ trójwymiarowe obiekty graficzne i przetwarzaæ je w najbardziej wyrafinowany
sposób, ale tak¿e opracowaæ kompletny film animowany. Udostêpnia on niezwykle
szeroki zakres opcji i efektów, w³¹cznie z mo¿liwoœci¹ szczegó³owego modelowania
i wprawiania w ruch postaci oraz symulowania wszelkich detali dotycz¹cych ich
otoczenia. Oprócz tego 3ds max 9 pozwala na bezpoœrednie importowanie materia³ów
z programów takich, jak CorelDraw, Illustrator czy Photoshop, a tak¿e na wykorzystanie
w³asnych zdjêæ cyfrowych. Warto podkreœliæ, ¿e jego funkcjonalny interfejs jest
przyjazny dla pocz¹tkuj¹cych u¿ytkowników.
Ksi¹¿ka
„3ds
max 9. Animacja 3D od podstaw” jest zbiorem æwiczeñ ilustrowanych
zrzutami ekranu, opatrzonych cennymi wskazówkami, uwagami i komentarzami
u³atwiaj¹cymi pracê z programem. Jej struktura opracowana zosta³a w taki sposób,
by zadania zawarte w kolejnych rozdzia³ach prowadzi³y do powstania gotowego,
profesjonalnego filmu animowanego. Krok po kroku zg³êbisz tu podstawy tworzenia
obiektów i przypisywania im w³aœciwoœci, zasady modelowania, przygotowywania
postaci i umiejscawiania ich w okreœlonym otoczeniu, metody dopracowywania
szczegó³ów wnêtrz, sposoby animacji i kwestie ostatecznego renderingu filmu.
W ksi¹¿ce znajdziesz ponadto szczegó³owe omówienie interfejsu programu i opis
dzia³ania najwa¿niejszych poleceñ.
Domyœlne ustawienia i podstawy obs³ugi 3ds max 9
Tworzenie i modyfikowanie prostych obiektów
Modelowanie ze splajnów i modelowanie siatkowe
Formowanie postaci i sytuowanie ich w przestrzeni
Schematy wnêtrz i szczegó³owe kwestie ich wyposa¿enia
Ró¿ne rodzaje animacji postaci
Typy oœwietlenia, efekty specjalne i napisy koñcowe
Rendering filmu animowanego
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Rozdział 1. Co oznacza 3D ................................................................................ 7
Interfejs programu i nawigacja w oknach widokowych ...............................................................8
Rozdział 2. Podstawy ......................................................................................19
Tworzenie i zaznaczanie obiektów. Panel Create ....................................................................... 19
Przemieszczanie (Move) i zmiana parametrów początkowych. Panel Modify ......................24
Skalowanie (Scale) i kopiowanie obiektów (Clone) ...................................................................28
Deformacja obiektu za pomocą modyfikatora Taper ...............................................................30
Zginanie (Bend) a gęstość siatki. Zmiana kolejności modyfikatorów .....................................32
Obrót (Rotate) ................................................................................................................................. 35
Przypisywanie materiału ................................................................................................................ 41
Rendering obrazu ............................................................................................................................45
Kamera i
światła
...............................................................................................................................49
Rendering do pliku .........................................................................................................................52
Animacja w trybie AutoKey ........................................................................................................... 56
Wyrównywanie położenia (Align) i tworzenie szeregu (Array) ................................................ 61
Efekt
żarzenia
(Glow) dla materiału .............................................................................................64
Płomień (Fire Effect) .......................................................................................................................69
Rozmycie (Motion Blur) i rendering animacji ...........................................................................73
Ścieżki
dostępu do plików zewnętrznych ....................................................................................76
Rozdział 3. Robot. Modelowanie ze splajnów ..................................................... 79
Tworzenie i edycja kształtów .........................................................................................................79
Bryły obrotowe (Lathe) ...................................................................................................................85
Renderowalne splajny .....................................................................................................................89
Prostoliniowe wytłaczanie splajnów (Extrude, Bevel) ................................................................96
Obiekt złożony ShapeMerge ....................................................................................................... 103
Wytłaczanie profilu wzdłuż dowolnej linii (Sweep) i zamiana splajnu w powierzchnię ........... 107
Wytłaczanie profilu wzdłuż dowolnej linii (Loft) i użycie narzędzia 3D Snap ................... 110
Zmiana położenia punktu pivot ................................................................................................. 117
Materiały złożone: Blend, Top/Bottom, Double Sided .......................................................... 120
Oświetlenie sceny .......................................................................................................................... 127
Animowane sekwencje, przezroczystość i modyfikator Noise ............................................... 133
Obiekty pomocnicze Dummy, modyfikator LinkedXForm i budowanie hierarchii ............ 138
4
3ds max 9. Animacja 3D od podstaw
Łączenie
parametrów (Wire Parameters) ................................................................................... 143
Ruch po
ścieżce.
Kontroler Path ................................................................................................. 149
Elastyczne wygięcie. Modyfikator Flex ...................................................................................... 152
Rozdział 4. Modelowanie siatkowe ..................................................................155
Oczy ................................................................................................................................................ 155
Mapa parametryczna (Gradient Ramp) ............................................................................... 155
Ruchy oczu ..................................................................................................................................... 159
Kontroler LookAt ................................................................................................................... 159
Zarządzanie parametrami; Reaction Manager ................................................................... 162
Modelowanie głowy ...................................................................................................................... 168
Edycja siatki z użyciem miękkiego zaznaczenia ................................................................. 168
Fazowanie i wytłaczanie; narzędzia Chamfer, Bevel, Extrude .......................................... 171
Fazowanie, wytłaczanie i zapisywanie zaznaczeń (Named Selections) ........................... 172
Numery porządkowe materiału (Material ID) i grupy wygładzania
(Smoothing Groups) .............................................................................................................. 176
Wygładzanie powierzchni (Subdivision Surface) ............................................................... 177
Fazowanie i wytłaczanie w oknie Settings ........................................................................... 179
Wytłaczanie wzdłuż linii (Extrude Along Spline) .............................................................. 183
Ostatnie poprawki; Relax ...................................................................................................... 186
Materiał złożony Multi/Sub-Object .................................................................................... 187
Najprostsza siatka: Editable Mesh ........................................................................................ 191
Edycja wierzchołków (Vertex) ............................................................................................... 193
Wytłaczanie kończyn i szyi (Bevel, Extrude) ....................................................................... 194
Podgląd wygładzenia. Modyfikator MeshSmooth ............................................................ 196
Dodawanie detali. Narzędzie View Align ............................................................................ 198
Cięcie (Slice) .............................................................................................................................202
Spawanie (Weld) ......................................................................................................................204
Mapy Cellular i Noise ............................................................................................................206
Rozdział 5. Przygotowanie postaci ................................................................. 209
Morfing ...........................................................................................................................................209
Cele morfingu .........................................................................................................................209
Morfing twarzy ........................................................................................................................ 212
Szkielet ............................................................................................................................................ 218
Tworzenie i pozycjonowanie obiektu typu Biped .............................................................. 218
Dostosowanie szkieletu ..........................................................................................................220
Połączenie postaci ze szkieletem. Modyfikator Physique .................................................223
Edycja obwiedni (Envelopes) modyfikatora Physique ......................................................226
Ustawienie i próbna animacja postaci Biped ......................................................................228
Edycja połączeń (Link) modyfikatora Physique .................................................................230
Ścięgna
(Tendons) ...................................................................................................................234
Biceps (Bulge) ..........................................................................................................................236
Spis treści
5
Ubranie i włosy ..............................................................................................................................239
Modelowanie za pomocą
łat
(Patch) ....................................................................................239
Tkanina. Modyfikator Cloth ................................................................................................245
Wiatr. Pole sił Wind ................................................................................................................248
Mocowanie tkaniny. Grupy wierzchołków (Cloth/Group) .............................................250
Włosy. Modyfikator Hair and Fur .......................................................................................255
Włosy powiewające na wietrze ...............................................................................................258
Rozdział 6. Modelowanie wnętrz ....................................................................261
Wytłaczanie metodą Fit Deformation, modyfikatory FFD i odejmowanie brył (Boolean) ...... 261
Przygotowanie obiektu do animacji metodą Motion Capture ..............................................268
Mapowanie Real-World ...............................................................................................................272
Wstępne ustawienie postaci. Narzędzie LookAt Constraint ..................................................275
Zarządzanie warstwami (Layer Manager) ..................................................................................278
Modelowanie wnętrza. Odwracanie normalnych do płaszczyzny i wytłaczanie
ścian
z otworami okiennymi i drzwiowymi ........................................................................................ 281
Planeta. Mapa Noise i parametry przezroczystości ..................................................................290
Animowane mapy tekstury. Mapa RGB Tint ...........................................................................293
Pulsujące odblaski. Ograniczanie zasięgu
świateł
i kontroler Noise ..................................... 301
Para; systemy cząstek (SuperSpray) i efekt Blur. Mapa Falloff ...............................................306
Szkło i chrom; mapy i materiały Raytrace ................................................................................. 313
Oszklone drzwi; Translucent Shader ......................................................................................... 318
Balustrada. Narzędzie Spacing Tool ...........................................................................................324
Obiekty parawanowe ....................................................................................................................328
Oświetlenie dzienne. System Daylight i renderer MentalRay ................................................ 333
Materiały Arch&Design i Architectural .................................................................................... 336
Rozdział 7. Animacja ..................................................................................... 343
Animacja
świateł
i materiałów. Zmiana przebiegu krzywej pomiędzy kluczami
za pomocą stycznych (Tangents) ................................................................................................ 343
Animacja obrotu. Dziedziczenie transformacji i ręczna edycja krzywej animacji
(Draw Curves) ................................................................................................................................352
Animacja ruchu po
ścieżce.
Tworzenie kluczy bezpośrednio na krzywej animacji
(Add Keys) ...................................................................................................................................... 356
Kopiowanie i wklejanie ustawień kości (Posture) .....................................................................360
Kopiowanie i wklejanie póz (Pose). Unieruchamianie wybranych części ciała
(Set Planted Key) ............................................................................................................................ 365
Chwytanie przedmiotu. Position Constraint ...........................................................................369
Pociągnięcie dźwigni. Parametr IK Blend .................................................................................374
Definiowanie zbioru brył sztywnych (Rigid Body Collection) i zawiasowego
połączenia między bryłami (Hinge) ...........................................................................................380
Symulacja zachowania brył sztywnych ......................................................................................386
Animacja stanu nieważkości. Pole sił (Space Warp) i kontroler Link Constraint ...............389
Animacja upadku ..........................................................................................................................395
Animacja wnętrza z wykorzystaniem materiału Matte/Shadow ............................................400
6
3ds max 9. Animacja 3D od podstaw
Wyłączanie wpływu
świateł
(Exclude) i efekt
żarzenia
(Glow) dla
świateł
............................407
Okno Track View — Dope Sheet. Kopiowanie i wklejanie kluczy ........................................409
Sunący kabel. Path Deform ......................................................................................................... 414
Przyłączanie wtyczki. Kontroler Attachment ........................................................................... 419
Animacja widoczności obiektów (Visibility). Kopiowanie i wklejanie
kontrolerów animacji ................................................................................................................... 421
Rozdział 8. Rendering filmu ............................................................................ 425
Przygotowanie i animacja kamer ................................................................................................425
Wstrząsy. Warstwy animacji (Animation Layers) .....................................................................427
Przygotowanie sekwencji ujęć i plansz z napisami ...................................................................430
Montaż filmu w oknie Video Post ..............................................................................................435
Napisy końcowe; blaknięcie do czerni .......................................................................................439
Napisy końcowe; wtapianie w obraz ..........................................................................................443
Finalny rendering ..........................................................................................................................445
Dodawanie dźwięku ......................................................................................................................446
Skorowidz .................................................................................................. 449
Zgłoś jeśli naruszono regulamin