Po_prostu_3ds_max_5_pp3dm5.pdf

(2658 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TRE CI
Po prostu 3ds max 5
Autor: Michele Matossian
T³umaczenie: Zenon Zab³ocki
ISBN: 83-7361-257-2
Tytu³ orygina³u:
3ds max 5 for Windows:
Visual QuickStart Guide
Format: B5, stron: 520
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWO CIACH
ZAMÓW CENNIK
3ds max jest jednym z najbardziej zaawansowanych i najpopularniejszych programów
do obróbki i tworzenia grafiki trójwymiarowej dostêpnych obecnie na rynku. Znajduje
on zastosowanie w najró¿niejszych przedsiêwziêciach artystycznych i komercyjnych;
miêdzy innymi w architekturze, grach komputerowych, produkcjach filmowych,
publikacjach internetowych, wizualizacjach medycznych i naukowych, projektowaniu
rzeczywisto ci wirtualnej oraz w sztukach piêknych.
Ksi¹¿ka napisana zosta³a z my l¹ o artystach, projektantach, uczniach, nauczycielach,
zawodowcach i wszystkich tych, którzy pragn¹ urzeczywistniaæ swoje marzenia.
Podobnie jak inne ksi¹¿ki z serii „Po prostu”, podrêcznik ten zosta³ napisany tak,
by byæ przejrzystym i ³atwym w lekturze. Tekst ksi¹¿ki zosta³ wzbogacony o ponad
1200 rysunków ilustruj¹cych pojêcia i sposoby radzenia sobie w ró¿nych sytuacjach.
Je¿eli stawiasz pierwsze kroki, zacznij od pocz¹tku i przeczytaj rozdzia³y po kolei.
Osoby bardziej zaawansowane mog¹ czytaæ tylko wybrane rozdzia³y.
Dziêki tej ksi¹¿ce:
• Zainstalujesz program 3ds max, poznasz jego interfejs i nauczysz siê
zarz¹dzaæ plikami
• Nauczysz siê tworzyæ i zaznaczaæ obiekty, kontrolowaæ wy wietlanie
i poruszaæ siê w przestrzeni 3D
• Dowiesz siê, jak manipulowaæ obiektami i tworzyæ animacje za pomoc¹
transformacji, modyfikatorów i kontrolerów animacji
• Poznasz zaawansowane techniki modelowania, w tym modelowanie
na poziomie struktury obiektu oraz tworzenie obiektów z³o¿onych
• Nauczysz siê wykorzystywaæ wiat³a i kamery do o wietlania scen
i generowania obrazów
• Poznasz tajniki doboru materia³ów i mapowania
• Dowiesz siê, jak tworzyæ wysokiej jako ci obrazy i filmy.
Aby w pe³ni wykorzystaæ wiedzê zawart¹ w ksi¹¿ce, powiniene umieæ poruszaæ siê
w rodowisku Windows i mieæ dostêp do programu 3ds max 5. Wa¿na jest tak¿e
gruntowna wiedza na temat programów do obróbki grafiki dwuwymiarowej, takich jak
Adobe Photoshop lub Corel Painter. Po przeczytaniu tej ksi¹¿ki bêdziesz umia³ tworzyæ,
modelowaæ, mapowaæ, animowaæ i renderowaæ obiekty w 3ds max 5.
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Spis treści
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1.
9
Pierwsze kroki
11
Instalowanie 3ds max 5 .............................................................................12
Konfigurowanie 3ds max 5 .......................................................................14
Pomoc techniczna......................................................................................16
Interfejs programu .....................................................................................17
Elementy interfejsu ...................................................................................18
Zarządzanie plikami ..................................................................................27
Tworzenie kopii zapasowych ....................................................................38
Tworzenie obiektów
41
O tworzeniu obiektów ...............................................................................42
Tworzenie obiektów siatkowych...............................................................47
Tworzenie kształtów .................................................................................63
Tworzenie precyzyjne ...............................................................................75
Nawigacja i wyświetlanie
79
Układ współrzędnych ................................................................................80
Perspektywa ..............................................................................................82
Okna widokowe.........................................................................................84
Tryby wyświetlania ...................................................................................93
Nawigacja..................................................................................................96
Renderowanie próbne..............................................................................109
Zaznaczanie i wyświetlanie obiektów
111
Zaznaczanie obiektów .............................................................................112
Zaznaczanie ramką ..................................................................................114
Zaznaczanie imienne ...............................................................................119
Grupowanie obiektów .............................................................................121
Wyświetlanie obiektów ...........................................................................125
Rozdział 2.
Spis treści
Rozdział 3.
Rozdział 4.
5
Spis treści
Rozdział 5.
Transformacje
131
Narzędzia transformowania.....................................................................132
Gizma transformowania ..........................................................................136
Kontrolowanie transformacji...................................................................141
Transformacje precyzyjne .......................................................................145
Powielanie ...............................................................................................151
Transformacje zaawansowane.................................................................154
Modyfikowanie obiektów
165
Wykorzystywanie modyfikatorów ..........................................................166
Modyfikatory geometryczne ...................................................................171
Wykorzystanie wielu modyfikatorów .....................................................178
Modyfikatory podziału ............................................................................182
Modyfikatory renderowania ....................................................................185
Generowanie geometrii ...........................................................................191
Animowanie przy u yciu modyfikatorów ...............................................195
Wykorzystanie modyfikatorów XForm...................................................199
Animacja
203
Przesuwanie czasu...................................................................................204
Konfigurowanie czasu.............................................................................206
Kluczowanie............................................................................................212
Operowanie kluczami..............................................................................217
Kontrolery animacji.................................................................................221
Kontrolery typu Bézier............................................................................225
Dodawanie dźwięku ................................................................................231
Ograniczniki animacji .............................................................................234
Łączenie hierarchiczne ............................................................................236
Edycja siatek
241
Struktura siatek........................................................................................242
Transformowanie na poziomie struktury ................................................250
Modyfikowanie na poziomie struktury ...................................................254
Edytowanie siatek ...................................................................................255
Wielościan edytowalny ...........................................................................269
Rozdział 6.
Spis treści
Rozdział 7.
Rozdział 8.
6
Spis treści
Rozdział 9.
Edycja kształtów
271
Struktura kształtów..................................................................................272
Dostosowywanie krzywizn......................................................................280
Edytowanie kształtów .............................................................................284
Rozdział 10.
Obiekty złożone
299
Obiekty Boole’a ......................................................................................300
Inne obiekty zło one ...............................................................................306
Obiekty wytłaczane .................................................................................311
Edytowanie obiektów wytłaczanych .......................................................317
Obiekty morfowane.................................................................................321
Rozdział 11.
Światła
325
Oświetlanie scen......................................................................................326
Tworzenie świateł ...................................................................................327
Rzucanie cieni .........................................................................................337
Kontrolowanie oświetlenia......................................................................345
Nawigowanie źródłem światła ................................................................355
Animowanie świateł ................................................................................362
Rozdział 12.
Kamery
365
Oglądanie scen ........................................................................................366
Tworzenie kamer.....................................................................................367
Dostosowywanie kamer ..........................................................................371
Nawigowanie kamerą ..............................................................................378
Animowanie kamer .................................................................................386
Rozdział 13.
Tworzenie materiałów
391
Praca w edytorze materiałów ..................................................................392
Biblioteki materiałów ..............................................................................402
Materiały podstawowe ............................................................................405
Materiały zło one ....................................................................................417
Rozdział 14.
Mapy i mapowanie
423
O mapach.................................................................................................424
Przeglądanie map ....................................................................................425
Tworzenie map........................................................................................428
Mapowanie materiałów ...........................................................................437
7
Spis treści
Spis treści
Przypisywanie współrzędnych mapowania.............................................442
Mapy środowiska ....................................................................................447
Odbicia i załamania .................................................................................451
Rozdział 15.
Renderowanie
457
Renderowanie scen..................................................................................458
Renderowanie efektów ............................................................................469
Dodatek A
Dodatek B
Ikony
Skróty klawiaturowe
Skorowidz
487
495
499
Spis treści
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin