Efektywnosc_terapii_dyslalii_Logopedyczno_lingwistyczna_analiza_wynikow_badan_e_1glg.pdf
(
92 KB
)
Pobierz
Spis treści
Wstęp
Między lingwistyką a medycyną
Logopedyczno-lingwistyczna analiza procedury postępowania w przypadku
zaburzeń realizacji fonemów warunkowanych obwodowo
2.1. Przyjęte założenia lingwistyczne, logopedyczne, biologiczne i psychologiczne
2.2. Zmiana paradygmatu postępowania diagnostyczno-terapeutycznego
2.2.1. Fundamentalne tezy i ich konsekwencje
2.2.2. Transformacja sposobu diagnozy
2.2.2.1. Przed badaniem realizacji fonemów
2.2.2.2. Badanie wymowy
2.2.2.3. Opis wyników badania wymowy
2.2.2.4. Logopedyczna wykładnia przyczyn zaburzeń
2.2.2.5. Nazwa jednostki zaburzeń mowy
2.2.3. Transformacja sposobu terapii
2.2.3.1. Cele terapii
2.2.3.2. Etapy terapii
2.2.3.3. Nieartykulacyjne ćwiczenia narządów mowy (NĆNM)
2.2.3.4. O metodach wywoływania głosek
2.2.3.5. O automatyzowaniu głosek
2.2.3.6. O tzw. regułach metodycznych
2.2.4. Podsumowanie
2.3. Strategiczna metoda usprawniania realizacji fonemów (SMURF)
2.3.1. Lingwistyczne, logopedyczne i biologiczne źródła inspiracji
2.3.2. Główne założenia
2.3.3. Między diagnozą a bezpośrednią terapią z pacjentem
2.3.4. Metody i strategie a cele działań
2.4. Terapia zaburzeń artykulacji w świetle doniesień obcojęzycznych
Rozdział 2
Rozdział 1
9
21
37
40
43
46
57
59
64
69
73
75
77
78
79
82
90
94
95
97
101
103
106
112
113
118
6
Rozdział 3
Spis treści
Założenia metodologiczne i metodyka badań
3.1. Praktyka oparta na dowodach
3.1.1. O konieczności weryfikacji metod terapii
3.1.2. Nauka a praktyczne działania logopedy
3.1.3. Czy stosować niezweryfikowane w badaniach metody terapii?
3.2. Efektywność terapii zaburzeń realizacji fonemów jako kategoria badań w lo-
gopedii
3.2.1. O sprawnym działaniu
3.2.2. Definicja efektywnej terapii i niektóre trudności jej badania
3.2.3. Intraindywidualna i ogólna wykładnia efektywności terapii
3.2.4. Kategorie badania efektywności usprawniania realizacji fonemów
w przypadku zaburzeń obwodowych
3.3. Cele, problemy i hipotezy badawcze
3.4. Założenia i terminologia
3.5. Metody badań
3.6. Metody statystyczne
3.7. Dobór osób do badań
3.8. Organizacja i zasady badań
3.8.1. Etapy badań
3.8.2. Kontrakt terapeutyczny
3.8.3. Schemat wizyty logopedycznej
3.8.4. Dokumentacja
3.9. Ograniczenia badań
Wyniki badań
Rozdział 4
129
129
131
133
136
137
137
139
140
142
143
150
154
157
157
159
159
160
160
162
162
165
166
170
170
171
171
173
176
177
179
182
193
196
197
204
205
4.1. Struktura postępowania logopedycznego
4.2. Logopedyczna-lingwistyczna analiza wyników diagnozy
4.2.1. Wiek i liczba badanych osób
4.2.2. Osoby z zaburzeniami wielopłaszczyznowymi
4.2.2.1. Rodzaje zaburzeń i wiek badanych
4.2.2.2. Warunki anatomiczne i czynnościowe narządów mowy
4.2.3. Osoby z dyslalią obwodową – ujęcie ogólne
4.2.3.1. Struktura wiekowa badanych grup
4.2.3.2. Częstość występowania nienormatywnie realizowanych fone-
mów i ich rodzaje
4.2.3.3. Nienormatywne cechy fonetyczne przy realizacji fonemów
spółgłoskowych
4.2.3.4. Substytucje rozwojowe czy deformacje lub ryzyko deformacji?
4.2.3.5. Śródwymawianiowa pozycja języka
4.2.3.6. Warunki anatomiczne i czynnościowe narządów mowy
4.2.3.7. Formy zaburzeń wymowy
4.2.4. Osoby z dyslalią obwodową – ujęcie indywidualne i uwzględniające
średnie występujących zjawisk
Kup książkę
Spis treści
7
209
210
211
213
218
219
220
222
224
225
227
229
230
231
236
237
243
245
250
252
252
257
259
261
263
264
273
273
276
282
284
285
286
288
291
295
309
4.3. Analiza efektywności terapii za pomocą SMURF
4.3.1. Motywacja do podjęcia terapii
4.3.2. Wcześniejsza terapia logopedyczna
4.3.3. Leczenie wielospecjalistyczne
4.3.4. Normalizacja czynności prymarnych
4.3.4.1. Żucie, odgryzanie i likwidowanie parafunkcji
4.3.4.2. Inicjacja wertykalno-horyzontalnej pozycji języka
4.3.4.3. Inicjacja prawidłowego modelu oddychania
4.3.4.4. Inicjacja połykania dojrzałego w sposób mechaniczny
4.3.4.5. Inicjacja samodzielnego dojrzałego połykania
4.3.4.6. Automatyzacja pozycji spoczynkowej języka i połykania
4.3.5. Okoliczności wywołania pierwszej głoski I fazy fonetycznej
4.3.5.1. Tempo wywołania pierwszej głoski
4.3.5.2. Rodzaj głoski inicującej naprawę zaburzonego systemu fone-
tycznego
4.3.5.3. Warunki progowe wywoływanych głosek
4.3.5.4. Metoda i rama wywołanej głoski
4.3.5.5. Jakość wywoływanych głosek
4.3.6. Dynamika zmian fonetycznych
4.3.7. Wywoływanie głosek inicjujących II i III fazę fonetyczną
4.3.8. Wywoływanie głosek dentalizowanych
4.3.8.1. Rodzaj głoski inicującej rodzinę głosek
4.3.8.2. Ścieżka przekształceń. Przykłady
4.3.9. Efekt domina i samoregulacja
4.3.9.1. Nowy potencjał anatomiczny i ruchowy a samoregulacja
4.3.9.2. Nowy potencjał anatomiczny, czynnościowy i fonetyczny a sa-
moregulacja
4.3.10. Efekt terapii w ujęciu indywidualnym i uwzględniający średnie wy-
stępujących zjawisk
Podsumowanie i dyskusja
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
5.6.
5.7.
Diagnoza
Efektywność terapii z wykorzystniem SMURF
SMURF a inne metody terapii
Czary i sztuczki podczas wywoływania głosek?
Czy istnieją uniwersalne metody terapii?
Propozycje, wątpliwości, ograniczenia
O propozycjach modyfikacji SMURF
Rozdział 5
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Kup książkę
8
Wykaz wykresów
Wykaz tabel
Wykaz schematów
Summary
Spis treści
321
323
327
329
Kup książkę
Plik z chomika:
P.Kuba-47
Inne pliki z tego folderu:
Diagnoza_i_terapia_zaburzen_realizacji_fonemow_e_1p6f.pdf
(4613 KB)
Postscriptum_Polonistyczne_2017_nr_1_19_W_kregu_badan_jezykoznawczych_e_17lq.pdf
(3984 KB)
Logopedia_Silesiana_2016_T_5_e_0olt.pdf
(3814 KB)
Logopedia_Silesiana_2017_T_6_e_17mt.pdf
(1395 KB)
Logopedia_Silesiana_2018_T_7_e_1fsm.pdf
(1452 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Afryka
After Effects
Agile - Programowanie
AJAX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin