Java_Kompendium_programisty_Wydanie_IX_javkp9.pdf

(2374 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Java™ The Complete Reference, Ninth Edition
Tłumaczenie: Piotr Rajca
na podstawie „Java. Kompendium programisty. Wydanie VIII”
w tłumaczeniu Mikołaja Szczepaniaka
ISBN: 978-83-283-0812-1
Original edition copyright © 2014 by McGraw-Hill Education (Publisher).
All rights reserved.
Polish edition copyright © 2015 by HELION S.A.
All rights reserved.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javkp9
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javkp9.zip
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze ..................................................................................................................... 23
Przedmowa .................................................................................................................. 25
CZ
I
J zyk Java
1
Historia i ewolucja j zyka Java .................................................................................... 31
Rodowód Javy ...................................................................................................................... 31
Narodziny nowoczesnego j zyka — C .......................................................................... 31
J zyk C++ — nast pny krok ....................................................................................... 33
Podwaliny j zyka Java .................................................................................................. 33
Powstanie j zyka Java ........................................................................................................... 33
Powi zanie z j zykiem C# ........................................................................................... 35
Jak j zyk Java zmieni internet .............................................................................................. 35
Aplety Javy ................................................................................................................... 35
Bezpiecze stwo ........................................................................................................... 36
Przeno no ................................................................................................................. 36
Magia j zyka Java — kod bajtowy ........................................................................................ 36
Serwlety — Java po stronie serwera ...................................................................................... 37
Has a j zyka Java .................................................................................................................. 38
Prostota ........................................................................................................................ 38
Obiektowo ................................................................................................................ 38
Niezawodno ............................................................................................................. 38
Wielow tkowo .......................................................................................................... 39
Neutralno architektury .............................................................................................. 39
Interpretowalno i wysoka wydajno ......................................................................... 39
Rozproszenie ............................................................................................................... 39
Dynamika .................................................................................................................... 40
Ewolucja Javy ....................................................................................................................... 40
Java SE 8 ...................................................................................................................... 42
Kultura innowacji ................................................................................................................. 43
Kup książkę
Poleć książkę
4
Java. Kompendium programisty
2
Podstawy j zyka Java ................................................................................................... 45
Programowanie obiektowe ................................................................................................... 45
Dwa paradygmaty ........................................................................................................ 45
Abstrakcja ..................................................................................................................... 46
Trzy zasady programowania obiektowego ..................................................................... 46
Pierwszy przyk adowy program ............................................................................................. 50
Wpisanie kodu programu ............................................................................................. 50
Kompilacja programów ................................................................................................. 51
Bli sze spojrzenie na pierwszy przyk adowy program .................................................... 51
Drugi prosty program ............................................................................................................ 53
Dwie instrukcje steruj ce ...................................................................................................... 54
Instrukcja if ................................................................................................................... 54
P tla for ........................................................................................................................ 55
Bloki kodu ............................................................................................................................ 56
Kwestie sk adniowe .............................................................................................................. 58
Znaki bia e ................................................................................................................... 58
Identyfikatory ............................................................................................................... 58
Sta e ............................................................................................................................. 58
Komentarze .................................................................................................................. 58
Separatory .................................................................................................................... 59
S owa kluczowe j zyka Java .......................................................................................... 59
Biblioteki klas Javy ................................................................................................................ 60
3
Typy danych, zmienne i tablice ................................................................................... 61
Java to j zyk ze cis kontrol typów .................................................................................... 61
Typy proste .......................................................................................................................... 61
Typy ca kowitoliczbowe ....................................................................................................... 62
Typ byte ....................................................................................................................... 62
Typ short ...................................................................................................................... 63
Typ int .......................................................................................................................... 63
Typ long ....................................................................................................................... 63
Typy zmiennoprzecinkowe ................................................................................................... 63
Typ float ....................................................................................................................... 64
Typ double ................................................................................................................... 64
Typ znakowy ........................................................................................................................ 64
Typ logiczny ......................................................................................................................... 66
Bli sze spojrzenie na sta e ..................................................................................................... 66
Sta e ca kowitoliczbowe ............................................................................................... 66
Sta e zmiennoprzecinkowe ........................................................................................... 67
Sta e logiczne ............................................................................................................... 68
Sta e znakowe .............................................................................................................. 68
Sta e a cuchowe ......................................................................................................... 69
Zmienne .............................................................................................................................. 69
Deklaracja zmiennej ..................................................................................................... 69
Inicjalizacja dynamiczna ............................................................................................... 70
Zasi g i czas ycia zmiennych ....................................................................................... 70
Konwersja typów i rzutowanie .............................................................................................. 72
Automatyczna konwersja typów ................................................................................... 72
Rzutowanie niezgodnych typów ................................................................................... 73
Automatyczne rozszerzanie typów w wyra eniach ................................................................ 74
Zasady rozszerzania typu .............................................................................................. 74
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
5
Tablice ................................................................................................................................. 75
Tablice jednowymiarowe ............................................................................................. 75
Tablice wielowymiarowe .............................................................................................. 77
Alternatywna sk adnia deklaracji tablicy ........................................................................ 80
Kilka s ów o a cuchach ....................................................................................................... 80
Uwaga dla programistów j zyka C lub C++ na temat wska ników ...................................... 81
4
Operatory ..................................................................................................................... 83
Operatory arytmetyczne ....................................................................................................... 83
Podstawowe operatory arytmetyczne ........................................................................... 84
Operator reszty z dzielenia ........................................................................................... 84
Operatory arytmetyczne z przypisaniem ....................................................................... 85
Inkrementacja i dekrementacja .................................................................................... 86
Operatory bitowe ................................................................................................................. 87
Logiczne operatory bitowe ........................................................................................... 88
Przesuni cie w lewo ..................................................................................................... 90
Przesuni cie w prawo .................................................................................................. 91
Przesuni cie w prawo bez znaku .................................................................................. 92
Operatory bitowe z przypisaniem ................................................................................. 93
Operatory relacji .................................................................................................................. 94
Operatory logiczne ............................................................................................................... 95
Operatory logiczne ze skracaniem ................................................................................ 96
Operator przypisania ............................................................................................................ 96
Operator ? ........................................................................................................................... 97
Kolejno wykonywania operatorów .................................................................................... 97
Stosowanie nawiasów okr g ych ........................................................................................... 98
5
Instrukcje steruj ce ...................................................................................................... 99
Instrukcje wyboru ................................................................................................................. 99
Instrukcja if .................................................................................................................. 99
Instrukcja switch ......................................................................................................... 102
Instrukcje iteracyjne ........................................................................................................... 105
P tla while ................................................................................................................. 106
P tla do-while ............................................................................................................ 107
P tla for ..................................................................................................................... 109
Wersja for-each p tli for ............................................................................................. 112
P tle zagnie d one .................................................................................................... 116
Instrukcje skoku ................................................................................................................. 116
Instrukcja break .......................................................................................................... 117
Instrukcja continue ..................................................................................................... 120
Instrukcja return ......................................................................................................... 121
6
Wprowadzenie do klas .............................................................................................. 123
Klasy .................................................................................................................................. 123
Ogólna posta klasy ................................................................................................... 123
Prosta klasa ................................................................................................................ 124
Deklarowanie obiektów ..................................................................................................... 126
Bli sze spojrzenie na operator new ............................................................................ 127
Przypisywanie zmiennych referencyjnych do obiektów ...................................................... 127
Wprowadzenie do metod .................................................................................................. 128
Dodanie metody do klasy Box .................................................................................... 129
Zwracanie warto ci .................................................................................................... 130
Dodanie metody przyjmuj cej parametry ................................................................... 131
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin