Po_stronie_wilka_e_0cfp.pdf

(527 KB) Pobierz
Emiliano Crialesi Marco Di Bartolomei
PO STRONIE
WILKA
Emiliano Crialesi Marco Di Bartolomei
PO STRONIE
WILKA
„Strach przed strachem jest silniejszy niż sam strach”
Przełożyła Joanna Longawa
Kup książkę
Projekt okładki tłumaczenia: Joanna Longawa
Tytuł oryginalny:
Della Parte Del Lupo
Przełożyła z języka włoskiego: Joanna Longawa
Copyright © 28 May 2010
by Emiliano Crialesi & Marco Di Bartolomei
ISBN 978-83-7859-753-7
Wydawca: Wydawnictwo internetowe e-bookowo
www.e-bookowo.pl
Kontakt: wydawnictwo@e-bookowo.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie, rozpowszechnianie części lub całości
bez zgody wydawcy zabronione
Wydanie I 2016
Kup książkę
PO STRONIE WILKA
Wprowadzenie do tekstu teatralnego
„Po stronie wilka”
Jaka jest rόżnica między
ambicją
a
chciwością?
Odpowiedź na
to pytanie jest głόwnym argumentem sztuki i dojść do niej można
poprzez analizę kluczowych zagadnień lektury.
Pierwszym z nich jest sama
fabuła,
linearna, przynajmniej
z pozoru. Jest rok 1986; rok rewolucji społecznej w całej Europie.
Młody mężczyzna skromnego pochodzenia (Enrico
Nervi,
20/25
lat), usiłuje za wszelką cenę osiągnąć sukces, zachowując się
w sposόb ekstremalnie indywidualny w okresie, gdy jego rόwie-
śnicy wspόlnie poddają dyskusji i podważają obecny
system po-
lityczny
i
społeczny.
Młody bohater przeciwnie, nie tylko go nie
krytykuje, a wręcz broni: ten rodzaj indywiduazlimu wyłania się
natychmiast w początkowej części utworu, gdy Enrico ściera się
z protestantami, nazywając ich „synkami tatusia” <<nie
wiedząc,
jak spedzać wolny czas, bawią się w rewolucjonistόw kosztem tych
(takich jak on),
co nie mają nic i traktują uniwersytet jako drogę
do awansu społecznego!!!>>.
Ten rodzaj reakcji zajmuje tylko kilka
pierwszych scen, ma na celu uzmysłowić czytelnikowi/widzowi
siłę
i
determinację
bohatera; cechy, ktόre będą towarzyszyły mu
przez cały czas trwania utworu.
Akcja nabiera rozpędu, gdy w życiu Enrica Nervi pojawia się
piękna kobieta (Rita, 30/35 lat), przyszła kochanka. Rita jest żoną
człowieka interesu, znanego i bardzo bogatego biznesmena (Re-
nato Righi,
ok. 60 lat), ktόry reprezentuje dla Enrico pewien ro-
dzaj zawodowego ideału. Righi, mimo początkowej niechęci wyni-
kajacej z sytuacji, w ktόrej się poznają, szybko zdaje sobie sprawę
z możliwości Enrica i tym samym bierze go pod swoją opiekę
4
e-bookowo
Kup książkę
PO STRONIE WILKA
przekazując mu całą swoją wiedzę. Szkoli go i wpaja cechy, ktόre
powinien posiadać dobry, żądny sukcesu i władzy, biznesmen.
W konsekwencji udaje mu się ukształtować młodzieńca na swoje
podobieństwo, a nawet Righi traktuje go jak swojego syna, ktόrego
nigdy nie miał. Niezależnie od tego ludzkiego, jakby się wydawało
i pięknego uczucia, Enrico w rzeczywistości jest tylko marionetką
w rękach Renato, ktόry to wystawia go na ciężkie prόby wierności
i popycha do czynόw haniebnych (np. doprowadzenie swojej żony
do samobόjstwa w celu uwolnienia się od niej).
Pozostali bohaterowie, trzy małe role żeńskie (czwarta jest
tylko cytowana), mają na celu wzbogacić i skontrastować cechy
i czyny dwόch głόwnych bohaterόw. Ostatecznie można uznać je
za
jednego bohatera,
składającego się z rόżnych pomniejszych rόl,
mających jedno znaczenie. To tyle z punktu widzenia narracji.
Kolejnym kluczem do lektury jest analiza
struktury psycho-
logicznej
charakterόw. Prawie wszyscy bohaterowie mają jakąś
obsesję, a więc są
uzależnieni
od czegoś lub od kogoś. Enrico od
sukcesu i od wyidealizowanego uczucia do młodej dziewczyny
(Daniela, ok. 18 lat), która z kolei jest uzależniona od narkotykόw;
czy też Rita – zakochuje się śmiertelnie w Enricu, ktόry ją wyko-
rzystuje, by poznać jej męża Renato Righi, a ten z kolei zależy od
władzy
i uzyskanego
sukcesu,
z ktόrego nie chce zrezygnować.
W tym kontekście lokuje się scena z bredzącym Righim siedzącym
na
krześle/tronie,
zdesperowanym na myśl o stracie wszystkiego,
co osiagnął!
Każda postać reaguje intuicyjnie, ich reakcje i myśli powinny
dotrzeć do czytelnika/widza w sposόb szybki i bezpośredni. Dia-
logi przez nas skonstruowane idą własnie w tym kierunku, nie
zostawiają czasu na oddech. Za wyjątkiem monologόw Renata
Righiego i młodego Enrico Nervi - momenty bardzo ważne,
w ktόrych bohaterowie opisują przed samymi sobą i publicznością
5
e-bookowo
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin