Jak_zyskac_uznanie_szefa_i_odniesc_sukces_w_pracy_jzusze.pdf
(
213 KB
)
Pobierz
Jak zyskaæ uznanie szefa
i odnieϾ sukces w pracy
Autor: Józef Przemieniecki
ISBN: 978-83-246-0687-0
Format: A5, stron: 128
Kariera dopieszczona...
• B¹dŸ atrakcyjnym pracownikiem i podbij serce szefa
• Zostañ twardym zawodnikiem o miêkkich kompetencjach
• Przekonaj siê, ¿e higiena emocjonalna to nie tylko czyste myœli
Wszyscy potrafimy bez wahania zdefiniowaæ idealnego prze³o¿onego, ale czy
kiedykolwiek zastanawialiœmy siê nad tym, jakie cechy powinien mieæ idealny pracownik?
Niestety równie¿ pracodawcy czêsto nie potrafi¹ sprecyzowaæ swoich oczekiwañ wobec
zatrudnianych przez siebie osób, a to prowadzi do licznych konfliktów i nieporozumieñ.
Autor tej ksi¹¿ki postanowi³ wzi¹æ pod lupê pragnienia pracodawców. W badaniach
wziê³o udzia³ 120 mened¿erów ró¿nych szczebli zarz¹dzania — w³aœcicieli firm oraz
przedstawicieli kadry kierowniczej. Na podstawie osi¹gniêtych wyników Józef
Przemieniecki zdefiniowa³ pojêcie atrakcyjnego pracownika i okreœli³, jakie cechy
powinien on mieæ wed³ug pracodawcy. Okaza³o siê, ¿e to, co stanowi o sukcesie
w sferze zawodowej, w znacznej czêœci pokrywa siê z tym, co buduje udane ¿ycie
osobiste.
• Poznaj oczekiwania wspó³czesnego pracodawcy.
• Naucz siê w³aœciwie reagowaæ na trudne sytuacje w miejscu pracy.
• Podejmij proces samodoskonalenia.
• Odkryj zbie¿noœæ sukcesu zawodowego i osobistego.
• Zwiêkszaj swoje mo¿liwoœci dziêki wytrzyma³ej kondycji psychicznej.
Zrozum i udoskonal uniwersalne kompetencje ¿yciowe
Przedmowa .............................................................................................7
1. W ramach wstępu .................................................................................9
Od autora ............................................................................................................. 9
Sprawdź, czy ta książka jest dla Ciebie ............................................................12
Na co możesz liczyć, czytając tę książkę .........................................................12
Niezbędnik efektywnego czytania ...................................................................14
Uzgodnijmy pojęcie „atrakcyjny pracownik” ...............................................16
2. Jak to się zmienia ................................................................................19
Pracownik dawniej ............................................................................................ 20
Pracownik dziś ................................................................................................... 22
Niezmienny konflikt ........................................................................................ 25
3. Poznaj oczekiwania pracodawców ................................................. 27
Badania oczekiwań pracodawców .................................................................. 28
Postawa atrakcyjnego pracownika w stosunku do firmy ............................ 29
Postawa atrakcyjnego pracownika w stosunku do zadań .............................33
Postawa atrakcyjnego pracownika w relacjach ze współpracownikami .... 35
4. I Ty możesz być atrakcyjnym pracownikiem .............................. 39
Kilka słów o skutecznym poszukiwaniu pracy ..............................................41
Co zakłóca proces doskonalenia kompetencji atrakcyjnego pracownika ...... 46
Fundament postawy atrakcyjnego pracownika ............................................ 60
6
Jak zyskać uznanie szefa i odnieść sukces w pracy
Miej świadomość swojego stresu ..................................................................... 67
Mobbing nie musi być dla Ciebie destrukcyjny ............................................71
Higiena emocjonalna atrakcyjnego pracownika .......................................... 76
5. Z życia wzięte ..................................................................................... 83
Jak Ewa przyjęła polecenie przełożonego ...................................................... 84
Jak Jurek prosił o podwyżkę ............................................................................ 86
Jak Jola zareagowała na agresywnego szefa .................................................... 87
Jak Zbyszek zareagował na „trudnego” współpracownika ......................... 88
Jak Maria zgłosiła szefowej zbyt duże obciążenie pracą .............................. 90
Dylemat Marka „angażować się czy nie?” ......................................................91
Najczęstsze przyczyny negatywnych ocen pracowników ............................ 93
6. W ramach podsumowania ............................................................... 95
Co o budowaniu sukcesu mówią inni ............................................................ 96
Postawa atrakcyjnego pracownika a postawa człowieka sukcesu ............. 100
Życiowa strategia sukcesu .............................................................................. 102
Od autora ......................................................................................................... 109
Mój spis treści .................................................................................... 113
Czyszczenie monitora umysłu — ćwiczenie .............................. 117
Skorowidz .......................................................................................... 121
Czy zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co wpływa na kształtowanie Twoich
relacji z innymi? Co powoduje, że dobrze czujesz się z innymi? Czy zwróciłeś
uwagę, że zachowanie innych, „trafiające” w Twoje oczekiwania, ma pozy-
tywne znaczenie? Działa to również w drugą stronę. Czy robimy pozytywne
wrażenie na tych, których oczekiwania spełniamy? Dotyczy to naszego spo-
sobu bycia i naszych postaw. Może to być na przykład zainteresowanie pro-
blemami i radościami innych osób, pomoc w rozwiązywaniu ich problemów
lub jakaś forma wsparcia. Podobnie dzieje w relacjach z pracodawcą. Jego
ocena podwładnych w zasadniczy sposób determinowana jest stopniem, w ja-
kim pracownik potrafi spełnić oczekiwania przełożonego. Oczekiwania te do-
tyczą terminowości, wydajności, jakości realizowanych zadań przez pracownika,
jego stosunku do firmy, ogólnego podejścia do zadań, jak również postawy
wobec współpracowników. O niezbędnych kompetencjach w miejscu pracy
napisano w
Newsweeku
z 14 maja 2006 r.: „Wszystko zależy bowiem od wstrze-
lenia się w potrzeby pracodawcy”. Oczywiście, jak pokazuje życie, oczekiwa-
nia będące konsekwencją potrzeb mogą być wygórowane lub mogą wykraczać
poza obowiązki służbowe. Chciałbym tu jednak skupić się na oczekiwaniach
fundamentalnych, które są charakterystyczne dla każdego stanowiska pracy
i obejmują uniwersalne kompetencje społeczne. Zostały one określone w wy-
niku badań. Ich poznanie i zrozumienie jest bardzo pomocne w budowaniu
postawy atrakcyjnego pracownika.
28
Jak zyskać uznanie szefa i odnieść sukces w pracy
Badania oczekiwań pracodawców
WAŻNA UMIEJĘTNOŚĆ:
WYRAŻANIE WŁASNYCH OCZEKIWAŃ
Kilka lat temu zwrócił się do mnie dyrektor dużej firmy produkcyjno-handlowej
z prośbą o znalezienie pracownika na stanowisko kierownicze w dziale produkcji.
Kiedy zapytałem o oczekiwania w stosunku do tego pracownika, usłyszałem od-
powiedź: „Potrzebuję kogoś, kto będzie dobrym człowiekiem, a w zakresie za-
gadnień związanych z produkcją sam go wyszkolę”. Na moje pytanie, co rozumie
on pod pojęciem „dobry człowiek”, nie był w stanie jasno mi odpowiedzieć.
Problem braku umiejętności wyrażania oczekiwań co do postaw i zachowań in-
nych jest bardzo powszechny. Łatwiej powiedzieć, jakie one nie powinny być,
niż jakie spełniłyby nasze oczekiwania. Przypomina mi to trochę zabawę w „cie-
pło-zimno”. Myślę, że każdy ją zna. W życiu rodzinnym również bawimy się w tę
grę: rodzice z dziećmi, mąż z żoną, a żona z mężem. Dobrze jest, kiedy komuś
uda się trafić w oczekiwania drugiej strony — wtedy relacje są miłe i sympatyczne.
Gorzej, kiedy ktoś nie trafi. Rodzic krzyczy na dziecko, że jest niedobre, a żona
ma pretensje do męża, że jej w ogóle nie rozumie. W relacjach przełożony — pod-
władny rzecz ma się podobnie. Przełożony z łatwością zauważa, kiedy pracownik
nie spełnia jego oczekiwań, a jednocześnie nie potrafi powiedzieć jasno i precy-
zyjnie, czego oczekuje. Jest to źródłem frustracji, nieporozumień, a nawet kon-
fliktów. Aby zadośćuczynić sprawiedliwości, chcę mocno podkreślić, że są wy-
jątki, jednak zjawisko to na tyle jest powszechne, że trzeba je brać pod uwagę,
mówiąc o postawie atrakcyjnego pracownika. Mając świadomość negatywnych
skutków tego zjawiska, uznałem, iż najlepszą formą będzie uszczegółowienie ocze-
kiwań pracodawców. Wychodząc z założenia, że można dziś wyodrębnić uni-
wersalne kompetencje społeczne, charakterystyczne praktycznie dla każdego sta-
nowiska pracy, napisałem projekt badawczy. Korzystając z Europejskiego Funduszu
Społecznego (ZPORR, działanie 2.1) wraz z powołaną do tego celu grupą spe-
cjalistów przeprowadziliśmy w 2005 roku badania w ramach projektu „Badanie
uniwersalnych kompetencji społecznych oczekiwanych przez pracodawców”.
O udział w badaniach poprosiliśmy pracodawców sfery handlu, usług, produkcji,
jak również urzędów. W przeprowadzonych przez nas wywiadach i ankietach
wzięło udział 120 kierowników różnych szczebli zarządzania. Wśród nich byli
zarówno właściciele firm, jak i kadra kierownicza. Oczekiwania pracodawców,
dla szczegółowego zdefiniowania, podzieliliśmy na trzy grupy:
1. Oczekiwana postawa pracowników w stosunku do firmy.
2. Oczekiwana postawa pracowników w stosunku do zadań.
3. Oczekiwana postawa pracowników w relacjach ze współpracownikami.
Plik z chomika:
P.Kuba-47
Inne pliki z tego folderu:
101_niezwyklych_pomyslow_na_biznes_101nie.pdf
(3315 KB)
Filozofia_Kaizen_Malymi_krokami_ku_doskonalosci_filokr.pdf
(4285 KB)
100_sekretow_Mistrza_Sprzedazy_100mis.pdf
(408 KB)
15_tajemnic_zarzadzania_czasem_O_czym_wiedza_ludzie_sukcesu_15taza.pdf
(570 KB)
12_sekretow_sukcesu_w_biznesie_12sekr.pdf
(338 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Afryka
After Effects
Agile - Programowanie
AJAX
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin