Gramatyka_angielska_dla_bystrzakow_granby.pdf

(486 KB) Pobierz
Gramatyka angielska
dla bystrzaków
Autor: Lesley J. Ward, Geraldine Woods
T³umaczenie: Marcin Kowalczyk
ISBN: 978-83-246-1983-2
Tytu³ orygina³u:
English Grammar for Dummies
Format: 180x235, stron: 312
Demaskujemy gramatykê — czysta wiedza, bez tajemnic
Przyjemne z po¿ytecznym
Nie taka gramatyka straszna, jak j¹ maluj¹. Co wiêcej, jej nauka mo¿e byæ ca³kiem
przyjemna, jeœli tylko trafimy na œwietnego wyk³adowcê albo doskonale opracowany
podrêcznik, który w sposób przystêpny wyjaœni nam jej zasady. Jeœli szukasz takiej
w³aœnie ksi¹¿ki, Gramatyka angielska dla bystrzaków na pewno nie sprawi Ci zawodu.
Przygotowaliœmy dla Ciebie podrêcznik napisany przez wybitnych lingwistów,
przeznaczony dla osób, które chc¹ doskonaliæ swój angielski. Stanie siê on znakomitym
uzupe³nieniem ka¿dego kursu jêzykowego. Docenisz go równie¿, jeœli uczysz siê jêzyka
samodzielnie lub przygotowujesz do egzaminów. Zamiast suchych regu³ek proponujemy
Ci praktyczn¹ wiedzê ready to use! Zdradzimy ci tak¿e sztuczki i strategie, które
pomog¹ w podjêciu odpowiednich decyzji, gdy bêdziesz musia³ stawiæ czo³a trudnym
gramatycznym dylematom.
Czêœci mowy i zdania oraz jêzyk formalny, nieformalny, slangowy.
Unikanie typowych b³êdów, m.in. w zakresie spójników, przedimków,
przys³ówków i przyimków.
W³aœciwe u¿ywanie czasów, mowy zale¿nej, strony biernej oraz zaimki
od kuchni.
Gramatyka w akcji, czyli jak wykorzystaæ w praktyce zdobyt¹ wiedzê
— æwiczenia.
Zaawansowane zagadnienia gramatyczne — zasady, których nie znaj¹ nawet
niektórzy nauczyciele.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 sposobów na poprawienie umiejêtnoœci korekty
w³asnych tekstów oraz 10 sposobów na poprawê gramatyki
ŒCI¥GA:
Wskazówki dotycz¹ce zaimków
Podpowiedzi odnoœnie czasów
Porady w kwestii znaków interpunkcyjnych
Spis treści
O autorach .............................................................................................................................. 13
Podziękowania od autorów ..................................................................................................... 15
Wprowadzenie ......................................................................................................................... 17
O książce ..................................................................................................................................................... 17
Jak korzystać z książki .................................................................................................................................... 17
Czego nie czytać ........................................................................................................................................... 18
Naiwne założenia .......................................................................................................................................... 18
Jak podzielona jest książka ............................................................................................................................. 19
Część I: Części mowy i części zdania .......................................................................................................... 19
Część II: Jak unikać typowych błędów ........................................................................................................ 19
Część III: Mnóstwo mechaniki ................................................................................................................... 19
Część IV: Polerowanie bez wosku — pozostałe zagadnienia gramatyczne .................................................... 19
Część V: Zaawansowane zagadnienia gramatyczne — zasady, których nie znają nawet wszyscy nauczyciele .... 20
Część VI: Dekalogi .................................................................................................................................. 20
Ikony użyte w książce .................................................................................................................................... 20
Co dalej ....................................................................................................................................................... 21
Część I: Części mowy i części zdania .................................23
Rozdział 1: Mówię po angielsku. Po co więc miałbym się uczyć gramatyki? ......................... 25
Łatwiejsze życie
dzięki dobrej gramatyce ......................................................................................................... 26
Ale której gramatyki masz się uczyć? .............................................................................................................. 26
Trzy warianty języka angielskiego ................................................................................................................... 27
Wanna get something to eat? Rozmowa z przyjaciółmi ................................................................................ 27
Do you feel like getting a sandwich? Angielski konwersacyjny ...................................................................... 28
Will you accompany me to the dining room? Formalny angielski .................................................................. 29
Właściwy język we właściwym czasie .............................................................................................................. 29
Rozdział 2: Czasowniki: zasadnicza część zdania ................................................................... 31
Czasowniki
łączące:
wielki znak równości ........................................................................................................ 31
Inne czasowniki
łączące
............................................................................................................................. 33
Czasowniki opisujące doznania zmysłowe ................................................................................................... 33
Prawidłowe dopełnianie zdań z czasownikami
łączącymi
.................................................................................. 35
Właściwy zaimek we właściwym miejscu ......................................................................................................... 36
Światła!
Kamera! I akcja! .............................................................................................................................. 38
6
Gramatyka angielska dla bystrzaków
Jak odróżniać czasowniki ............................................................................................................................... 38
Zadaj pytanie: jak znaleźć czasownik ............................................................................................................. 39
To be or not to be: bezokoliczniki ................................................................................................................... 40
Rozdział 3: Rozluźnij się! Czas czasownika ............................................................................. 43
Upraszczamy sprawy: czasy proste ................................................................................................................. 44
Czas teraźniejszy (present) ........................................................................................................................ 44
Czas przeszły (past) .................................................................................................................................. 44
Czas przyszły ........................................................................................................................................... 46
Prawidłowe stosowanie czasów ...................................................................................................................... 46
Present i present progressive ...................................................................................................................... 47
Past i past progressive ............................................................................................................................... 47
Future i future progressive ......................................................................................................................... 48
Perfekcyjna gramatyka: czasy perfect .............................................................................................................. 48
Present perfect i present perfect progressive ................................................................................................ 49
Past perfect i past perfect progressive ......................................................................................................... 49
Future perfect i future perfect progressive ................................................................................................... 50
Poprawne stosowanie czasu present perfect ..................................................................................................... 50
Imiesłowy ..................................................................................................................................................... 51
To wszystko jest bardzo nieregularne .............................................................................................................. 52
To be ...................................................................................................................................................... 52
Nieregularne czasowniki przeszłe i imiesłowy bierne ........................................................................................ 53
Rozdział 4: Kto co robi? Znajdowanie podmiotu ...................................................................... 57
Kto prowadzi, czyli dlaczego podmiot jest taki istotny ...................................................................................... 57
Łączymy
w pary: podmiot – orzeczenie ...................................................................................................... 57
Dwa w cenie jednego ................................................................................................................................ 58
Zadaj pytanie: znajdowanie pary podmiot – orzeczenie ................................................................................... 59
Co taki sympatyczny podmiot robi w takim miejscu? Nietypowy szyk zdań ........................................................ 59
Znajdź ten podmiot! Podmiot ukryty ............................................................................................................. 60
Na własną rękę: czasowniki w formie nieosobowej ........................................................................................... 61
Here i there: słówka podszywające się pod podmiot ......................................................................................... 62
Podmioty nie występują tylko w liczbie pojedynczej: tworzenie liczby mnogiej rzeczowników .............................. 63
Regularna liczba mnoga rzeczowników ....................................................................................................... 63
Rzeczowniki kończące się na y ................................................................................................................... 64
Nieregularna liczba mnoga rzeczowników ................................................................................................... 64
Rzeczowniki z
łącznikami
.......................................................................................................................... 65
Gdy podmiot jest liczebnikiem ....................................................................................................................... 65
Rozdział 5: Wszystko razem: kompletne zdanie ...................................................................... 67
Kompletne zdania: liczą się podmioty i orzeczenia ........................................................................................... 67
Pełne myśli, kompletne zdania ....................................................................................................................... 69
Zdania niekompletne — fragmenty zdań ........................................................................................................ 70
Czy to naprawdę już koniec? ......................................................................................................................... 72
Rozdział 6: Dopełnienia ........................................................................................................... 75
Dopełnienie bliższe (direct object) .................................................................................................................. 76
O krok dalej: dopełnienie dalsze (indirect object) .......................................................................................... 77
Objective complement (uzupełnienie dopełnienia) ........................................................................................... 78
Spis treści
Linking-verb complements (dopełnienia orzeczeń od czasowników
łączących)
................................................... 79
Zadaj pytanie: szukamy dopełnienia ............................................................................................................... 79
Zadaj pytanie: jak znaleźć dopełnienie dalsze ..................................................................................................... 80
Zaimki jako dopełnienia ................................................................................................................................ 81
7
Część II: Jak unikać typowych błędów ..............................83
Rozdział 7: Pora na
ślub: łączymy
zdania ................................................................................ 85
Dobieranie w pary:
łączenie
zdań ................................................................................................................... 85
Łączenie
zdań za pomocą spójników .......................................................................................................... 85
Czas na przecinek ..................................................................................................................................... 86
Łączenie
myśli:
średnik
............................................................................................................................. 88
Szef i podwładny:
łączenie
pomysłów nierównoważnych .................................................................................. 89
Dobór spójników ...................................................................................................................................... 90
Unikajmy niepełnych zdań ........................................................................................................................ 92
Używanie zaimków do
łączenia
zdań .............................................................................................................. 92
Rozdział 8: Czujesz się „bad” czy „badly”? Przymiotnik czy przysłówek? .............................. 97
Przymiotnik .................................................................................................................................................. 98
Przymiotniki opisujące rzeczowniki ............................................................................................................ 98
Przymiotniki opisujące zaimki .................................................................................................................... 99
Dodawanie przymiotników do czasowników
łączących
................................................................................. 99
Zadaj pytanie: jak znaleźć przymiotnik ..................................................................................................... 100
Przysłówek ................................................................................................................................................. 101
Zadaj pytanie: jak znaleźć przysłówek ...................................................................................................... 101
Przysłówki opisujące przymiotniki i inne przysłówki ....................................................................................... 102
Odróżnianie przymiotników i przysłówków ................................................................................................... 103
Przymiotnik czy przysłówek: test -ly ......................................................................................................... 103
Rozróżnianie par przymiotnik – przysłówek .............................................................................................. 104
Unikanie podstawowych błędów użycia przymiotników i przysłówków ............................................................ 107
Gdzie umieścić słowo even ...................................................................................................................... 107
Gdzie umieścić słowo almost ................................................................................................................... 108
Gdzie umieścić słowo only ....................................................................................................................... 109
Rozdział 9: Przyimki, wykrzyknienia i przedimki .................................................................... 111
Proponowanie relacji: przyimki .................................................................................................................... 111
Wyrażenia przyimkowe i występujące w nich dopełnienia .......................................................................... 112
Are you talking to I? Przyimki i zaimki .................................................................................................... 114
Czy to dobry sposób zakończenia zdania? ................................................................................................ 115
Wykrzyknienia są proste! ............................................................................................................................. 116
Przedimki: małe ważne słówka ..................................................................................................................... 116
Rozdział 10: Zaimki ............................................................................................................... 119
Pary: zaimek – rzeczownik ........................................................................................................................... 119
Zaimki w liczbie pojedynczej i mnogiej ......................................................................................................... 120
Zaimki dzierżawcze .................................................................................................................................... 122
Miejsce par zaimek – poprzednik ................................................................................................................. 123
8
Gramatyka angielska dla bystrzaków
Inne problemy z zaimkami ........................................................................................................................... 124
Właściwe użycie zaimków w liczbie pojedynczej ........................................................................................ 125
Seksistowski język ................................................................................................................................... 126
Rozdział 11: Przytaknij: o zgodzie .......................................................................................... 129
Orzeczenia w liczbie pojedynczej i mnogiej ....................................................................................................... 129
Bez zmiany formy ................................................................................................................................... 129
Ze zmianą formy .................................................................................................................................... 130
To
łatwiejsze
niż doradztwo małżeńskie: zgoda podmiotu i orzeczenia ............................................................ 132
Dobór formy orzeczeń dla dwóch podmiotów ................................................................................................ 133
Najważniejsze pytanie ................................................................................................................................. 134
Pytania w czasie present .......................................................................................................................... 134
Pytania w czasie przeszłym ...................................................................................................................... 135
Pytania w czasie przyszłym ...................................................................................................................... 136
Zgoda podmiotu z orzeczeniem w zdaniach przeczących ................................................................................ 136
Przeszkadzacze: wyrażenia przyimkowe i inne nieistotne słowa ....................................................................... 137
Czy to nie może być prostsze? Kilka trudnych podmiotów .............................................................................. 138
Pięć kłopotliwych zaimków w charakterze podmiotów ................................................................................ 138
Inne problemy ........................................................................................................................................ 139
Złożenia z one, thing i body .................................................................................................................... 139
Each i every ........................................................................................................................................... 140
Pragnienie samotności: either i neither bez partnerów ................................................................................ 140
Politics, statistics i inne rzeczowniki z -s na końcu ..................................................................................... 141
Część III: Mnóstwo mechaniki ........................................ 143
Rozdział 12: Apostrofy ........................................................................................................... 145
The pen of my aunt czy my aunt’s pen? ........................................................................................................ 145
Własność w przypadku singli ................................................................................................................... 146
Bill Gates nie ma jeszcze wszystkiego: apostrofy i liczba mnoga .................................................................. 147
Nazwy firm i formy dzierżawcze ................................................................................................................... 149
Formy dzierżawcze w przypadku słów z dywizami ......................................................................................... 150
Forma dzierżawcza rzeczowników, które kończą się na -s ............................................................................... 151
Typowe błędy związane z użyciem apostrofów i zaimków ............................................................................... 152
Krótkie słówka dla zapracowanych: skróty .................................................................................................... 153
Typowe błędy z formami skróconymi ....................................................................................................... 153
Skróty używane tylko w poezji i literaturze ................................................................................................ 156
Używanie apostrofów w symbolach, skrótach i liczbach .................................................................................. 156
Rozdział 13: Cytaty: mnóstwo zasad ..................................................................................... 159
Cudzysłów pojedynczy ................................................................................................................................ 159
Nawiasy ..................................................................................................................................................... 160
Cytaty ........................................................................................................................................................ 162
Cytaty duże i małe .................................................................................................................................. 162
Znaki interpunkcyjne w cytatach .............................................................................................................. 163
Mowa ........................................................................................................................................................ 165
Mowa zależna (indirect speech) ............................................................................................................... 165
Mowa niezależna (direct speech) ............................................................................................................. 166
Kto co powiedział? Zmiany autorów wypowiedzi ...................................................................................... 172
Tytuły: kiedy używamy cudzysłowu .............................................................................................................. 174
Zgłoś jeśli naruszono regulamin