Kurs_pisania_powiesci_dla_bystrzakow_kupiby.pdf

(2834 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Writing Fiction For Dummies
Tłumaczenie: Katarzyna Rojek
ISBN: 978-83-283-2291-2
Original English language edition Copyright © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2010 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2016 by Helion SA
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest
of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and
related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the
United States and/or other countries. Used under License.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for theRest
of Us!, The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych
w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or
mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from
the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniej¬szej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficz¬ną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej
publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/kupiby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorach ................................................................................................................... 15
Podziękowania ............................................................................................................. 17
Wstęp ........................................................................................................................... 19
O książce ........................................................................................................................................ 19
Konwencje zastosowane w książce ..................................................................................................... 20
Czego nie musisz czytać .................................................................................................................... 20
Naiwne założenia ............................................................................................................................. 20
Jak podzielona jest książka ................................................................................................................ 21
Część I. Wielkie przygotowania do pisania powieści ....................................................................... 21
Część II. Proces tworzenia ekscytującej powieści ............................................................................ 21
Część III. Redakcja tekstu, polerowanie fabuły, szlifowanie postaci ................................................. 22
Część IV. Droga do publikacji ..................................................................................................... 22
Część V. Dekalogi ....................................................................................................................... 22
Ikony użyte w książce ........................................................................................................................ 22
Co dalej .......................................................................................................................................... 23
Część I: Wielkie przygotowania
do pisania powieści ............................................... 25
Rozdział 1: Podstawy pisania powieści ....................................................................... 27
Wyznaczenie najważniejszego celu pisarskiego ................................................................................... 29
Określenie własnego położenia jako pisarza ........................................................................................ 29
Etap I: warsztat pisarski przede wszystkim ..................................................................................... 31
Etap II: czas na zapytania i propozycje wydawnicze ....................................................................... 31
Etap III: doskonalenie pisarskiej dykcji .......................................................................................... 33
Etap IV: o krok od wydania powieści ............................................................................................ 33
Potęga doskonałej samoorganizacji .................................................................................................... 34
Doskonalenie warsztatu: tworzenie postaci, układanie fabuły i inne umiejętności ................................... 35
Redakcja własnego tekstu ................................................................................................................. 36
Kup książkę
Poleć książkę
6
Kurs pisania powieści dla bystrzaków
Rozdział 2: Z czego składa się ekscytująca historia? ................................................. 37
Co chcesz dać czytelnikowi ............................................................................................................... 37
Silne przeżycia emocjonalne, czyli jak zapewnić czytelnikowi to, czego pragnie najmocniej ................ 38
Edukowanie czytelnika ................................................................................................................. 39
Sztuka
łagodnej
perswazji ............................................................................................................ 40
Życie
postaci nie może być
łatwe:
konflikt plus zmiana równa się historia ............................................. 41
Pięć filarów powieści ........................................................................................................................ 42
Miejsce zdarzeń, czyli
świat
przedstawiony .................................................................................... 42
Tworzenie postaci ....................................................................................................................... 43
Konstruowanie fabuły .................................................................................................................. 44
Formułowanie tematu .................................................................................................................. 45
Własny styl ................................................................................................................................. 45
Siedem sposobów na osiągnięcie celu ................................................................................................. 46
Tu i teraz: akcja .......................................................................................................................... 47
Postacie mają głos: dialog ............................................................................................................ 47
Współodczuwanie z postacią: przeżycia wewnętrzne ....................................................................... 48
Ujawnianie myśli: monolog wewnętrzny ........................................................................................ 48
Zobaczyć to, co widzi postać: opis ................................................................................................ 49
Powrót do przeszłości: retrospekcja ............................................................................................... 49
Tworzenie skrótu narracyjnego ..................................................................................................... 49
Rozdział 3: Jak znaleźć odbiorcę docelowego i wybrać właściwy gatunek ................ 51
Powieść idealna ............................................................................................................................... 52
Twoje ulubione lektury ................................................................................................................ 52
Twoja wymarzona powieść ........................................................................................................... 53
Modelowy czytelnik Twojej powieści ................................................................................................. 54
Światopogląd
i zainteresowania czytelnika modelowego .................................................................. 55
Znaczenie płci ............................................................................................................................. 56
Czytelnik modelowy w określonym wieku ....................................................................................... 56
Nisza dla siebie ........................................................................................................................... 57
Rozumować gatunkami i kategoriami ................................................................................................. 57
Gatunek literacki: podział oparty na właściwościach literackich ....................................................... 58
Gatunki i kategorie bazujące na profilu grup odbiorców docelowych ................................................ 63
Wybór gatunku, kategorii i podkategorii ........................................................................................ 64
Wymogi obowiązujące w gatunku bądź kategorii ................................................................................ 65
Szacowanie objętości w liczbie słów .............................................................................................. 66
Sylwetki głównych bohaterów ....................................................................................................... 66
Natężenie akcji, poziom romantyzmu i tym podobne ...................................................................... 67
Emocjonalna dźwignia Twojej powieści ........................................................................................ 69
Rozdział 4: Cztery sposoby na znakomitą powieść ...................................................... 71
Pozwolić sobie na fatalny tekst .......................................................................................................... 71
Paradygmaty twórcze: przegląd strategii pisania powieści .................................................................... 73
Bez początkowego planu i stopniowej redakcji ............................................................................... 73
Systematyczna redakcja ................................................................................................................ 74
Trochę poplanować, trochę popisać .............................................................................................. 75
Najpierw staranny plan ................................................................................................................ 76
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Paradygmat twórczy na Twoje potrzeby ............................................................................................ 77
Znaczenie metody pracy .............................................................................................................. 78
Rozwijanie własnego paradygmatu twórczego ................................................................................ 79
Jak wykorzystać paradygmat twórczy, aby odnaleźć strukturę własnej historii ........................................ 81
7
Rozdział 5: Zarządzanie własnym czasem… i sobą ..................................................... 83
Jak wygospodarować czas na pisanie .................................................................................................. 83
Konsekwentne dążenie do zamierzonego celu pisarskiego w skali tygodnia i w skali roku ................... 84
Zarządzanie czasem .................................................................................................................... 86
Jak urządzić idealne miejsce do pisania .............................................................................................. 87
Najlepsza powierzchnia do pisania ................................................................................................ 87
Wybór odpowiedniego krzesła ...................................................................................................... 88
Komputer (o ile chcesz go używać) ............................................................................................... 88
Wszystko na swoim miejscu .......................................................................................................... 90
Jak sobie radzić z rozproszeniem ....................................................................................................... 91
Ważne kwestie finansowe .................................................................................................................. 92
Środki
na pisanie ......................................................................................................................... 92
Życie
z pisania: to się da zrobić (ale nie od razu) .......................................................................... 93
Część II: Proces tworzenia ekscytującej powieści ..... 95
Rozdział 6:
Świat
przedstawiony, czyli sceneria Twojej historii .................................. 97
Części składowe
świata
przedstawionego ............................................................................................ 98
Wyobrażenie pewnego otoczenia fizycznego ....................................................................................... 99
Podwójna funkcja opisu ............................................................................................................... 99
Odpowiednie miejsce dla opisu w historii .................................................................................... 100
Emocjonalna siła opisu .............................................................................................................. 101
Zmienne powodujące grupami kulturowymi ..................................................................................... 102
Wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu sceny dynamicznej .............................................. 102
Ekspozycja: wyjaśnianie zmiennych kulturowych przy użyciu skrótu narracyjnego ........................... 103
Połączenie różnych elementów w celu ukazania zmiennych kulturowych ........................................ 104
Wybór tła konfliktu ........................................................................................................................ 104
Szkicowanie tła .......................................................................................................................... 104
Pytanie zasadnicze powieści ....................................................................................................... 106
Przykładowe
światy
przedstawione czterech popularnych powieści ..................................................... 107
Duma i uprzedzenie ................................................................................................................... 107
Filary Ziemi .............................................................................................................................. 108
Czas patriotów .......................................................................................................................... 108
Gra Endera .............................................................................................................................. 109
Merytoryczne podwaliny
świata
przedstawionego ............................................................................. 110
Co trzeba wiedzieć o budowanym przez siebie
świecie
przedstawionym ......................................... 111
Zakres przygotowania merytorycznego ........................................................................................ 112
Jak przedstawić
świat
swojej powieści, aby ją sprzedać ...................................................................... 114
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin