Tworzenie_biznesplanu_dla_bystrzakow_biznby.pdf

(391 KB) Pobierz
Tworzenie biznesplanu
dla bystrzaków
Autor: Paul Tiffany, Steven D. Peterson
T³umaczenie: Bartosz Sa³but
ISBN: 978-83-246-2035-7
Tytu³ orygina³u:
Business Plans For Dummies
Format: 180x235, stron: 416
Planowanie sukcesu
Biznesplan to czêsto niedoceniane, a przecie¿ naprawdê potê¿ne narzêdzie, dziêki
któremu dzia³ania Twojej firmy nabior¹ tempa i rozmachu, pozwalaj¹c Ci obraæ kurs
wprost na sukces. Ten dokument to precyzyjny schemat dzia³añ, wymagaj¹cy od Ciebie
wyznaczenia celów oraz wskazania dzia³añ, które zamierzasz podj¹æ, aby te cele
osi¹gn¹æ.
Niniejsza ksi¹¿ka przeprowadzi Ciê krok po kroku przez proces tworzenia biznesplanu.
Dziêki pracy, jak¹ w³o¿ysz w jego tworzenie, dowiesz siê o swojej firmie tego, czego
nigdy wczeœniej nie uda³o Ci siê dostrzec, a co pomo¿e Ci pokonaæ rynkowych
konkurentów. Kieruj siê radami specjalistów i przeprowadŸ dok³adn¹ identyfikacjê
swoich mocnych i s³abych stron, posiadanych zasobów, s³aboœci i si³y.
Dok³adna analiza otoczenia biznesowego oraz rynku.
Zdobywanie wiedzy o zachowaniach i potrzebach klientów.
Orientowanie siê we wszelkich szczegó³ach finansowych.
Ocena perspektyw Twojej firmy i monitorowanie konkurencji.
Zasady stosowania biznesplanu w praktyce.
Ponadto znajdziesz tu dekalogi: 10 sygna³ów, ¿e Twój biznesplan wymaga odœwie¿enia,
10 pytañ dotycz¹cych Twojego biznesplanu
DODATKI SPECJALNE:
Przyk³adowy biznesplan
Pu³apki i b³êdy zwi¹zane z opracowywaniem biznesplanu
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................... 11
PodziÚkowania od autorów ............................................................................................... 13
Wprowadzenie .................................................................................................................. 15
O ksiÈ ce ................................................................................................................................ 16
Konwencje zastosowane w ksiÈ ce ....................................................................................... 16
Czego nie czytaÊ .................................................................................................................... 17
Naiwne zaïo enia .................................................................................................................. 17
Jak podzielona jest ksiÈ ka .................................................................................................... 18
CzÚ Ê I: WiedzieÊ, dokÈd siÚ zmierza .............................................................................. 18
CzÚ Ê II: Charakterystyka rynku ...................................................................................... 18
CzÚ Ê III: Ocena perspektyw Twojej firmy ........................................................................ 18
CzÚ Ê IV: SpojrzeÊ w przyszïo Ê ...................................................................................... 19
CzÚ Ê V: ZastosowaÊ biznesplan w praktyce ....................................................................... 19
CzÚ Ê VI: Dekalogi ............................................................................................................ 19
Ikony wykorzystane w ksiÈ ce .............................................................................................. 20
Co dalej .................................................................................................................................. 20
CzÚ Ê I: WiedzieÊ, dokÈd siÚ zmierza ..........................21
Rozdziaï 1: Przygotowania do opracowywania biznesplanu ............................................. 23
Wskazanie przydatnych zasobów planistycznych ................................................................ 23
Ta ksiÚgarnia tu za rogiem .............................................................................................. 24
Surfowanie po sieci ........................................................................................................... 25
Instalowanie oprogramowania do tworzenia biznesplanu ............................................. 27
Pomoc profesjonalisty ...................................................................................................... 27
Wsparcie przyjacióï zawsze w cenie ................................................................................. 28
Dobór uczestników procesu planowania ................................................................................ 29
Wyznaczanie podstawowych zasad .................................................................................. 29
Delegowanie zadañ ........................................................................................................... 30
SporzÈdzenie dokumentu na pi mie .................................................................................... 32
Streszczenie ....................................................................................................................... 33
Zarys firmy ........................................................................................................................ 33
Otoczenie biznesowe ........................................................................................................ 34
4
Tworzenie biznesplanu dla bystrzaków
Charakterystyka firmy ....................................................................................................... 34
Strategia .............................................................................................................................. 35
Analiza finansowa .............................................................................................................. 35
Plan dziaïania ..................................................................................................................... 36
Rozdziaï 2: Znaczenie biznesplanu ....................................................................................37
Precyzowanie pomysïu na biznes ......................................................................................... 38
Spójrz przed siebie ............................................................................................................ 39
Spójrz za siebie .................................................................................................................. 39
Rozejrzyj siÚ wokóï siebie ................................................................................................. 40
Pierwszy krok .................................................................................................................... 41
Plan te trzeba zaplanowaÊ ................................................................................................... 42
Planowanie — nauka czy sztuka? ..................................................................................... 42
Planowanie a taktyka ......................................................................................................... 43
Dlaczego planowanie jest tak wa ne? ............................................................................... 44
PamiÚtaj o czytelnikach ......................................................................................................... 45
Fundusze typu venture capital oraz anioïy biznesu ........................................................ 46
Bankowcy i inne ródïa wsparcia finansowego ............................................................... 49
Rozdziaï 3: Obieranie wïa ciwego kierunku .....................................................................51
Dlaczego warto ci sÈ tak wa ne? .......................................................................................... 52
Trudne decyzje .................................................................................................................. 52
Etyka i przepisy prawa w praktyce .................................................................................... 53
Nie daj siÚ zïapaÊ z opuszczonÈ gardÈ .............................................................................. 54
Posiadanie deklaracji warto ci jest warto ciÈ samÈ w sobie ............................................ 55
Precyzowanie warto ci wyznawanych w Twojej firmie ...................................................... 56
Skup siÚ na ju zdefiniowanych zasadach i przekonaniach ............................................ 58
Formuïowanie deklaracji warto ci ................................................................................... 61
Warto ci — i co dalej? ....................................................................................................... 62
Wyznaczanie wizji organizacji .............................................................................................. 63
Rozdziaï 4: Wyznaczanie wïa ciwego kursu .....................................................................67
Opracowywanie misji Twojej organizacji ............................................................................ 67
Pierwsze kroki ................................................................................................................... 68
Jak opisaÊ firmÚ w maksymalnie 50 sïowach ................................................................... 70
Cele ogólne i cele szczegóïowe ............................................................................................. 71
Po co to wszystko? ............................................................................................................ 72
Cele ogólne a cele szczegóïowe ........................................................................................ 73
Wydajno Ê a skuteczno Ê .................................................................................................. 75
To jest Twój interes — wyznaczanie celów ogólnych i szczegóïowych ............................ 76
Wyznaczanie celów ogólnych ........................................................................................... 76
Wyznaczanie celów szczegóïowych .................................................................................. 77
PowiÈzanie celów ogólnych i szczegóïowych z misjÈ organizacji .................................. 78
Unikanie puïapek zwiÈzanych z tworzeniem biznesplanu ............................................. 80
Czas jest bardzo wa nym czynnikiem ............................................................................. 81
Spis tre ci
5
CzÚ Ê II: Charakterystyka rynku ...............................83
Rozdziaï 5: Analiza otoczenia biznesowego ...................................................................... 85
Czym siÚ tak naprawdÚ zajmujesz? ...................................................................................... 86
Analiza wïasnej bran y .......................................................................................................... 87
Wzmacnianie struktury ..................................................................................................... 89
Analiza rynków .................................................................................................................. 91
PamiÚtaj o relacjach z innymi ........................................................................................... 93
Finanse ............................................................................................................................... 94
Dane pomocnicze ............................................................................................................. 96
Identyfikowanie kluczowych czynników sukcesu .............................................................. 98
Nowe technologie ............................................................................................................. 99
Dziaïalno Ê operacyjna ..................................................................................................... 99
Zatrudnianie ludzi ............................................................................................................ 99
Organizacja pracy ............................................................................................................ 100
Jako Ê usïug ..................................................................................................................... 100
Odpowiednia lokalizacja ................................................................................................. 100
Marketing ........................................................................................................................ 101
Dystrybucja ..................................................................................................................... 101
Dostosowywanie siÚ do wymogów regulacyjnych ........................................................ 101
Przygotowanie na szanse i zagro enia ................................................................................ 102
Gdy mo esz cieszyÊ siÚ spokojnÈ wodÈ ......................................................................... 102
Gdy na horyzoncie zbierajÈ siÚ ciemne chmury ........................................................... 104
Rozdziaï 6: Rozbieranie rynku na czÚ ci pierwsze .......................................................... 107
Dzielenie klientów na grupy .............................................................................................. 108
Definiowanie segmentów rynku ........................................................................................ 110
Kto kupuje? ..................................................................................................................... 111
Co kupuje? ...................................................................................................................... 115
Dlaczego kupuje? ............................................................................................................ 119
Wïa ciwe definiowanie segmentów ................................................................................... 122
Czy segment jest wïa ciwych rozmiarów? ....................................................................... 122
Czy mo na zidentyfikowaÊ klientów? ........................................................................... 124
Czy mo na dotrzeÊ do rynku? ....................................................................................... 125
Nastawienie na rynek .......................................................................................................... 126
Analiza rynku .................................................................................................................. 126
Definiowanie typów osobowo ci ................................................................................... 128
Rozdziaï 7: Poznawanie swoich klientów ....................................................................... 129
Uwa ne obserwowanie ogólnej sytuacji ............................................................................ 129
Zdobywanie wiedzy na temat klientów ............................................................................. 132
Definiowanie dobrego klienta ........................................................................................ 132
PostÚpowanie ze zïymi klientami ................................................................................... 133
Obserwowanie klienteli konkurencji ............................................................................. 134
6
Tworzenie biznesplanu dla bystrzaków
Poznawanie zachowañ klientów ......................................................................................... 135
Zrozumienie potrzeb klientów ....................................................................................... 135
Identyfikacja motywacji klienta ...................................................................................... 136
Zrozumienie procesu dokonywania wyboru ..................................................................... 138
Postrzeganie to rzeczywisto Ê ......................................................................................... 138
Uruchomienie piÚciu etapów przyjmowania produktu ................................................ 139
Lepsza obsïuga klientów ..................................................................................................... 140
PrzyjrzeÊ siÚ klientom ..................................................................................................... 140
Budowanie lojalno ci ...................................................................................................... 141
Przypadek specjalny — klient biznesowy .......................................................................... 142
Po rednie zaspokajanie popytu ....................................................................................... 143
Podejmowanie decyzji jako proces sformalizowany ..................................................... 143
PoznaÊ siïy, z którymi trzeba siÚ liczyÊ .......................................................................... 144
Rozdziaï 8: Analiza otoczenia konkurencyjnego ..............................................................147
Zrozumienie warto ci konkurentów .................................................................................. 148
Identyfikowanie prawdziwych konkurentów .................................................................... 150
Identyfikowanie konkurentów
na podstawie wyborów dokonywanych przez klientów ........................................ 151
U ytkowanie produktów a konkurencja ....................................................................... 154
Identyfikowanie grup strategicznych ............................................................................. 155
Przyszli konkurenci ......................................................................................................... 158
Monitorowanie dziaïañ konkurentów ............................................................................... 160
Okre lanie potencjaïu firm konkurencyjnych ............................................................... 160
Ocena strategii konkurentów ......................................................................................... 162
Przewidywanie przyszïych dziaïañ konkurentów ............................................................. 163
Okre lanie celów, do których zmierzajÈ konkurenci .................................................... 164
Identyfikowanie zaïo eñ formuïowanych przez konkurencjÚ ..................................... 165
Walka o zwyciÚstwo ............................................................................................................. 166
PorzÈdkowanie faktów i danych liczbowych ................................................................. 167
Wybieraj odpowiednie potyczki ..................................................................................... 169
CzÚ Ê III: Ocena perspektyw Twojej firmy ................ 171
Rozdziaï 9: Ocena sytuacji bie Ècej ................................................................................173
Analiza sytuacyjna ................................................................................................................ 174
Identyfikowanie mocnych i sïabych punktów ................................................................... 175
Punkty odniesienia .......................................................................................................... 175
Identyfikowanie mo liwo ci i zasobów ......................................................................... 177
Monitorowanie kluczowych czynników sukcesu ......................................................... 187
Analiza sytuacji firmy w trzech wymiarach ...................................................................... 189
Rzut oka na konkurencjÚ ................................................................................................ 189
Analiza SWOT ................................................................................................................ 190
Zgłoś jeśli naruszono regulamin